Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Jokke

Jäsenet
  • Content Count

    1 825
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

18 Good

About Jokke

  • Syntymäpäivä 16.06.1977

Converted

  • Coopperi
    3260 (2015)
  • 10km
    39:27 (Forssa 2015)
  • Puolimaraton
    1:29:47 (Hämeenlinna 2010)
  • Maraton
    3:14:51 (Berliini 2010)

Recent Profile Visitors

848 profile views
  1. Ikänäkö ei (vielä) vaivaa, mutta tuli hankittua suurennuslasi Suunto-kompassiin. Kyllä se helpottaa kartanlukua, kun vaan muistaisi käyttää. Toistaiseksi hyöty on jäänyt usein saamatta, koska lasin käytöstä ei ole ehtinyt muodostumaan kiinteästi suunnistukseen kuuluvaa rutiinia ja monesti vasta rastien jälkeen kotona karttaa tarkemmin katsellessa huomaa, missä kohdin suurennuslasista olisi ollut hyötyä. Kokeneemmilta kun olen kysellyt vinkkejä, niin ainakin yksi käytössä oleva tapa tuntui olevan ennen rastille tuloa tarkastella rastiympyrä ja sen lähiympäristö lasin avulla, jolloin on helpompi hahmottaa oleelliset kohteet ja näkee kiharaisemmastakin kartasta merkinnät paremmin. Kestosta on vielä huono sanoa mitään, kun toistaiseksi ei ole tullut mitään osumia lasiin. Jonkun 10-15 kertaa tuo on ollut mukana metsässä.
  2. Ei ollut paitoja tänä vuonna.
  3. Jokke

    Maran aika vs alimatkat

    Hienoja tavoitteita. Satasen ja 400 m tavoiteajoistasi päätellen olet juoksija, jolla nopeutta on luonnostaan aika hyvin ja tällöin saattaa olla, että kestävyys ei välttämättä ole vahvuus, vaikka siihen yrittäisi panostaa. Minun kohdalla ainakin on näin ja vuosien varrella olen todennut, että McMillanin ennusteet eivät omalla kohdalla päde kovinkaan hyvin, jos katsoo mihin aikoihin pitäisi pystyä alimatkojen tulosten perusteella. Tulossarjasta on muotoutunut tällainen: 100 m 13,5x - 200 m 27,1x - 400 m 59,3x - 800 m 2.13,xx - 1000 m 2.59,xx - 1500 m 4.40,xx - 3000 m 10.40,xx - 5000 m 18.5x - 10 000 m 39.2x - puolimaraton 1.29,xx - maraton 3.14,xx. Käytännössä on erittäin hankalaa yhdistää 400-800 metrin matkojen (saati sprinttimatkojen) kisailut maratontreeniin. Omista enkoista puolikas ja maraton on tehty vuonna 2010 ja muut sen jälkeen, kun olen siirtynyt harrastamaan lyhempiä matkoja. Toki kun on hyvässä kunnossa, niin kaikki matkat kulkevat kohtuullisen hyvin, mutta kun haetaan omaa parasta tulosta, niin maratonille ja lyhyille ratamatkoille tulee kuitenkin panostaa aika paljon eri ominaisuuksiin. Kun maratonharjoittelussa määrät alkavat olla kovat pitkine lenkkeineen, niin kyllä siinä väistämättä paras herkkyys katoaa lyhimpien matkojen ratajuoksusta. Ja jos haluaisi hyvän tuloksen radalta, niin tulisi tehdä kilpailuun valmistavia ratavetoja, joita taas on todella hankala saada mahtumaan maratontreenin oheen. Toivottavasti löydät sopivan keskitien. Tsemppiä treeneihin.
  4. Hyviä pointteja. Kyllä tulee jatkossakin vierailtua poluilla ainakin harjoitusmielessä ja myös kuntorasteilla. Treeni-intoa sulle.
  5. Treeniä nuo polkujuoksun alamäet ilman muuta vaatisivat, että alkaisi kulkemaan. Arvelisin, että suuri ellei jopa suurin tekijä siinä kohdin on uskallus. Tekniikkaa toki tarvitaan myös, mutta mitä jyrkempi ja epätasaisempi mäki, niin sitä enemmän itsesuojeluvaisto lyö käsijarrua päälle, kun ei ole sellaisia tottunut laskettelemaan täysillä. Asfalttikisoissa on kyllä toisin ja niissä olen selvästi vahvempi alamäkeen lasketellessa, kun taas ylämäissä vahvempijalkaiset menevät ohitse. Siihen ei oikein keksi selitystä, miksi muutoin ylämäissä huonona pärjäsin niissä hyvin tuolla poluilla. Ainoa jotenkuten järkeenkäypä juttu olisi, että yleensä tasaisella juoksevana ei tuollaisella reittiprofiililla kuitenkaan osannut/uskaltanut pitää tehoja riittävän ylhäällä läpi kisan ja jäi "liikaa" paukkuja niihin ylämäkien kävelypätkiin (vaikka raskaalta tuntui).
  6. Positiivisen puolelle jäi vahvasti tämä ensimmäinen polkujuoksukokeilu. Tapahtuma oli tosi hyvin järjestetty ja reitti sopivan haastava. Oma juoksu ei ollut kiihtyvävauhtinen, kuten alun perin optimistisesti suunnittelin. Mutta kuitenkin toisella kierroksella sijoitus parani pari pykälää. Lopputuloksena oli 8. sija ja aika oli 2.10.xx. Kaikkein selvin ero lajia harrastaneisiin oli nähtävissä alamäissä. Alkumatkasta, kun jonomuodostelmaa oli vielä pitkälti, niin eräässäkin jyrkässä alamäessä vilahti sellainen raketti ohitse, että pelkästään siinä yhdessä laskussa eroa tuli 10-20 metriä. Ylämäissä oli oikeastaan yllättävää, että vaikka vauhti putosi rajusti ja meni jopa kävelyksi, niin monet tasaisella samaa vauhtia juosseet putosivat kyydistä eivätkä enää uudestaan saaneet kiinni mäen jälkeen. Näin kävi puolenkymmentä kertaa matkan varrella, vaikka luulin olevani huono nimenomaan nousuissa. Ensi kaudelle on tarkoitus taas palata ratajuoksun pariin. Mutta kyllä tämä sen verran hauskaa oli, että jatkossakin voisi ajatella silloin tällöin käyvänsä treenimielessä polkuja juoksemassa.
  7. Saa nähdä mitä tulee... eka polkujuoksu eikä oikein mitään hajua kuinka kovaa uskaltaa lähteä. Sinällään ei niin väliä, kun ei ole muuta tavoitetta kuin hauska kisa ja hyvä treeni. Mutta olishan se mukavampi ettei eka kierroksen jälkeen ole ihan finaalissa :)
  8. Ilmoittauduttu 25 km matkalle. Mökki on tuossa lähellä, joten maasto on jonkun verran tuttua. Hienoja maisemia on luvassa - sekä taatusti riittävän rankka reitti :)
  9. Jokke

    Ratamatkat

    Kyllä piikkareista on selkeä etu vs kisatossut. Mulla on ollut Sauconyn md4 malli käytössä ja se on oikein mainio keskimatkoille. Ballistat tuli myös juuri ostettua, mutta niistä ei ole vielä käytännön kokemusta. Ovat vielä hieman kevyemmät verrattuna md4 malliin.
  10. On vasta pari kuukautta ollut jatkuva sykeseuranta käytössä (Garmin Fenix 3). Mutta olen kokenut ominaisuuden hyödylliseksi. Kyllä siitä suuntaa antavasti näkee, jos rasitus alkaa liiaksi kasaantumaan ja leposyke hiipii vähitellen ylös. Näkee myös muun kuin varsinaisten treenien tuoman rasituksen, liian valvomisen jne. Tietysti tällaiset voi ottaa huomioon muutenkin ilman sykeseurantaa. Mutta kun näkee sykekäyrän, niin on siitä se hyöty, että se hieman väkisin herättelee sillä kohdin, kun ei haluaisi myöntää olevansa levon tarpeessa. Ainakin omalla kohdalla on ollut huono tapa puskea treeniä väkisin silloinkin, kun muun arkielämän rasitus on kova.
  11. En ollut viimeksi mukana, mutta muutoin tulee juostua samoissa maisemissa lähes päivittäin. Vanhaan reittiin verrattuna nyt on mukana enemmän hiekkapäällystettä ja on muutama nousuvoittoinen pätkä, kun lähdetään Aulangolta kohti rautatieasemaa. Eivät mitään pahoja mäkiä, mutta vanha reitti oli tasaisempi. Voi siis olla aavistuksen hitaampi reitti kuin vanha. Maisemiltaan tämä uusi on varmasti hienompi, kun juostaan paljon pitkin Vanajan rantaa. Uusi rantaosuus Aulangon puolella järveä on pääosin hiekkapäällysteistä ulkoilureittiä. Se vanhan reitin tylsä teollisuusalueen osuus on nyt kokonaan pois reitiltä. Yksi erikoisuus on rautatien alitus, joka juostaan rautatieaseman alikulun kautta. Ei siellä usein ruuhkaa ole ja juoksijoille lienee oma kaista varattuna, mutta kenties mainitsemisen arvoinen. Hyvä tapahtuma tämä on ja osallistumisen arvoinen.
  12. Jokke

    SAUL SM-hallit 2017

    Kiitos enkelman videosta (M40 800). Siinä kokenut kehäkettu vei meitä muita 6-0, kuten tietysti oli odotettua. Kolmen viikon takaisesta treenikisan ajasta tuli nyt jäätyä noin 6 sekuntia, mutta hyvä aika suli jo heti ekan 200 metrin aikana. Mutta eipä millään taktiikalla olis ollut jakoa voittoon ja myös oman enkan parantaminen kokonaan omalla vedolla olis ollut varsin epätodennäköistä. Taisipa tulla ekaa kertaa kasin kisassa negative split, jos jotain hyvää hakee (ja tietysti hyvään aikaan päästäkseen pitäisi juosta alusta asti kovaa, jolloin loppu aina vähän hyytyy).
  13. Jokke

    SAUL SM-hallit 2017

    Mukana totta kai. Katsotaan kuinka treenit lähtevät sujumaan, mutta todennäköisesti kaksi matkaa. Vaihtoehdot tässä vaiheessa 400m ja 800m tai 800m ja 1500m. Plus viestiin (4x200 m?) varmaan yritetään saada joukkue kasaan.
  14. Jokke

    Adidas Boost

    Haileluja... Onkohan tosiaan täysin sama malli kuin se eka Adios? Oli lähes täydellinen tossu.
  15. Jokke

    Garmin Connect

    Kyllä, tarkoitin Garmin Connectin ilmoittamia säätietoja. Mun Garminissa (620) ei ole tietääkseni omaa lämpömittaria.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy