Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Lea82

Jäsenet
  • Content Count

    56
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

11 Good

About Lea82

  • Syntymäpäivä 11.11.1982

Converted

  • 10km
    1:11
  • Puolimaraton
    2:29:57
  • Tavoite
    Alittaa edellinen aikani puolikkaalla :)
  1. Lea82

    Garmin Forerunner 910XT

    Onkos porukalla edelleen käytössä tätä 910 mallia? Onko sen kanssa viime aikoina ollut ongelmia? Harkitsen vakavasti hankkivani sillä ensi kesänä kutsuu triathlon ja nyt näitä tuntuu liikkuvan kohtuu edullisesti ja vähän käytettyinä. Kokemusta on 410 ja 610 mittareista ja tykkään Garminista enkä aio merkkiä vaihtaa.
  2. Lea82

    Garmin Connect

    Onko muillakin vielä ongelmia harjoitusten siirtämisessä? FR410 takkuaa eikä oikein mikään tunnu auttavan :(. Olen niin kiintynyt tuohon Garminiin että en hevillä halua vaihtaa.
  3. Miettinyt itsekkin testejä viime aikoina. Vuosi takaperin tein epäsuoran maksimaalisen hapenottotestin matolla. Laktaatit mitattiin joka portaan jälkeen. Vauhtia nostettiin noin kolmen minuutin välein. Tänä vuonna tehtiin 6x1000m testi radalla jossa laktaatit mitattiin joka 1000m jälkeen. Näiden kahden testin mukaan eri kynnykset oli miltein samat mutta aikaisemmassa maksimi VO2 oli lähemmäs 40 ja nyt vain noin 20... Kummallista... Ja ennen kaikkea masentavaa!!! Vaikka kuinka juokset niin Vo2 vaan tippuu :(
  4. Vinkki: kokeileppa kävely ulkona sauvojen kanssa. Piristää kummasti menoa ja antaa "tekemistä". Eikä toisaalta rasita esim polvia niin paljoa kuin juoksu/hölkkä. Tuli tehtyä paljon sauvojen kanssa kun painoa oli paljon, nytkin voisi tehdä mutta kun ei muka ehdi kaikelta tältä juoksemiselta :P
  5. Lea82

    Uudet kengät?

    Taas yksi onneton etsii uutta paria. Tähän asti olen kuluttanut noita Asicsen GT21.. sarjaa. Viimeisin ostos viime kesänä on kuitenkin ollut pettymys ja olen päättänyt ostaa alkavalle kaudelle uudet kengät. Kävin paikallisessa intersportissa kokeilemassa tämän vuoden malleja. Naisten Kayanot siinä nyt eniten ehkä kiinnostivat. Ovat kuitenkin aika kapeat. Myyjä toi kuitekin näytille myös miesten malleja Kayanoista ja GT2000 kengästä. Tuo GT2000 miesten mallina tuntui ehkä hivenen paremmalta. Ovatkos foorumin naiset kokeilleet miesten kenkiä? Kuinka toimii? Jalkani ovat valitettavasti leveät ja lättänät joten ehkä tuota miesten mallia kannattaisi harkita?
  6. 30v nainen on päättänyt opetella hiihtämisen salat ja nyt hakusessa on perinteisen hiihtotyylin sukset. Olen 167 cm mutta elopainoa sievät n.85kg joten ihan pienen naisen suksia en tarvitse. Suksien pituus on varmaan noin 185 cm.Monon koko on varmaan siellä noin 41 tienoilla. Mutta jos sinulla siis on nurkissa minun kokoiselle sopivat perinteisen tyylin välineet niin heitä viestiä.
  7. Ensimmäinen maraton olisi edessä ja ihan jo hirvittää valmiiksi. Tavoite? Öööö.... Jos läpi pääsee niin olen jo voittaja !:vrolijk_26:
  8. Ja vielä entisajan metsästäjä-keräilijä keskusteluun... Tämä "luonnonmukainen" ravinto ei kyllä sinänsä takaa sitä että se olisi ravitsemuksellisesti oikea oppinen tai terveellinen. Eipä tainnut talvella olla metsästäjä-keräilijällä hirveästi kasviksia tai vihanneksia, taisi olla puutostaudit aika yleisiä...
  9. No jaa mulle fysioterapeutti sanoi että jalkani ovat niin pahasti lättänät että hän suosittelisi minulle tuettuja kenkiä erillisten tukipohjallisten kanssa. Mutta koska jalkani ovat ok eikä kipuja ole niin antaa mennä pelkillä tuetuilla lenkkareilla ja jumppaohjeilla. Toki hän oli myös sitä mieltä että ei tällaisilla jaloilla/painolla tulisi juosta ollenkaan koko kautta. Lopuksi kuitenkin totesi että juokseehan ne afrikkalaisetkin lättäjaloilla... Että sellaista ja minähän juoksen koko kauden jos vain jalat kestää ja ainakin toistaiseksi kaikki on ollut ok. Afrikkalaisilla lättäjaloilla pääsee etelä-pohjalainen häjy vielä kovaa :P
  10. Lea82

    Asicsen kengät kuluu???

    Tilannekatsaus: Olin sitten se vaikea asiakas ja valitin paikalliseen urheiluväline kauppaan. He lähettivät kenkäni maahantuojalle ja sieltä tupsahti uudet kengät tilalle. No nyt sitten on alla uudet Asicsen 2160-GT ja NewBalancen 870- kengät joita ajattelin hieman vuorotellen pitää. New Balancet eivät ole yhtä mukavat kuin nuo Asicset, joten taitaavat Asicseet olla ne pitkän matkan kengät ainakin toistaiseksi. Saas nyt vielä nähdä mitä fysioterapeutti sanoo koivistani. Sitä konsultaatiota odotellessa kulutetaan kaksia kenkiä. Josko kestäisivät sitten nuo Asicsetkin pitempään.
  11. Lea82

    Asicsen kengät kuluu???

    Olen tällainen peruslenkkeilijä nainen jolla kilometrit on noin 25-30 viikossa. Nyt kevät talvella ostin uudet Asicsen GT2160-pronaatiotuetut kengät ja nyt noin kolmen kuukauden ja noin 400km:n jälkeen huomaan kenkien kuluneen rikki tuosta päkiän kohdalta sisäsyrjästä jossa kangas ja pohja kohtaavat. Edelliset kenkäni olivat Asicsen 2140 ja nekin ovat kuluneet samasta kohdasta, olivat toki käytössäkin yli vuoden päivät. Onko nyt siis niin että tämä Asicsen kenkä on minulle liian kapea??? Siis pitäishän kenkien kestää kauemmin kuin muutaman kuukautta etenkin kun en mikään ultrajuoksija ole. Jalkani ovat kyllä leveät ja lättäjalkaisuuttakin löytyy. Olisiko suurella foorumiyleisöllä ideaa millaista kenkää lähdettäisiin seuraavaksi kokeilemaan? Yksi myyjä ehdotti että koska tarvitsen kuitenkin noin kokoa 41 olevan kengän että voisin kokeilla miesten malleja josko niissä olisi tarpeeksi leveyttä. Jos jollain on vastaavia kokemuksia niin kertokaahan kuinka ongelmat ratkesivat. Minun budjettini ei kestä uusia noin 150 euron kenkiä joka kolmas kuukausi!
  12. Lea82

    Forerunner 405

    Mulla auttaa kun kytkee kellosta tuon pakkolähetys toiminnon päälle ANT+ valikosta jos ei muuten meinaa dataa siirtää. Yleensä toimii kyllä ihan ok.
  13. Mutta kyllä se niin taitaa kuitenkin olla että hyvä terveys ei vaadi sentään mitään maratonharjoittelua. Käypä hoito suosituksista löytyy seuraavaa: Yhdysvaltalaisen liikuntasuosituksen keskeinen sisältö vuodelta 2008 18–64-vuotiaat Kohtuukuormitteista kestävyysliikuntaa (aerobista liikuntaa), kuten reipasta kävelyä, ainakin 2.5 tuntia viikossa (esimerkiksi 30 minuuttia kerrallaan viitenä päivänä viikossa) tai raskasta liikuntaa, kuten hölkkää, tunti 15 minuuttia viikossa (esimerkiksi jaettuna kolmeen liikuntakertaan). Päivän 30 minuutin kohtuukuormitteinen liikunta voidaan toteuttaa myös useampina vähintään kymmenen minuutin jaksoina. Suositus täyttyy myös yhdistettäessä kohtalaista ja raskasta liikuntaa. [*]Kestävyysliikunnan lisäksi tarvitaan lihasten voimaa ja kestävyyttä ylläpitävää tai lisäävää liikuntaa vähintään kahtena päivänä viikoittain. Tämän vähimmäissuosituksen ylittävällä liikunnalla on mahdollista lisätä saavutettavia terveyshyötyjä. Lähde :Käypä hoito,Aikuisten liikunta Tuon pohjalta on ilmeisesti laadittu tuo UKK:n liikuntapiirakka (http://www.ukkinstituutti.fi/liikuntapiirakka), joka on varmaan ihan pätevä pohja terveyttä edistävän liikunnan määristä ja tehosta.
  14. Oli hauska huomata heti sunnuntaina HCR:n jälkeen että kateellisena katselin paikallisia lenkkeilijöitä... Hinkusi niin kovaa seuraksi juoksemaan vaikka hädin tuskin kävelemään pääsi.
  15. Täällä ilmoittautuu yksi jota ei tosiaankaan olle luotu juoksemaan... Ehkä... On mielestäni suoranainen ihme että omalla taustallani jalkani ja etenkin polvet kestävät aktiivista harjoittelua. Takana on kuitenkin melkein koko elämän kestänyt lihavuus joka loppuvaiheessa oli jo pitkästi sairaanloisen puolella (BMI>47).Silti jalat ei kummemmin ole oireilleet juoksemisesta. Mutta mitään lahjoja ei siihen kyllä ole vaan jokainen minuutti ansaitaan kovalla työllä ja hiellä Mutta olen tullut siihen tulokseen että tämä taitaa olla se paras/"helpoin" tie pitää tuota painoa kurissa ja bonuksena tulee vielä se valtavan suuri henkinen lataus jonka harjoittelusta saan. Ei vielä ole löytynyt niin suurta vitutusta joka ei lenkillä sulaisi. Se siinä taitaa olla parasta. Eikä todellakaan voi vähätellä kestävyysharjoittelun terveydellisiä vaikutuksia. Silläkin on väliä, ainakin minulle. Ja pitää vielä loppuun todeta että vaikken varmaankaan ole syntynyt juoksemaan niin minähän juoksen vaikka vain piruuttani :P
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy