Jump to content
Juoksufoorumi.fi



KaisaO

Jäsenet
  • Content Count

    272
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About KaisaO

  • Syntymäpäivä 21.09.1982

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. KaisaO

    Hcm 2007

    Paljon onnea maaliin päässeille ja olalletaputukset niille, joille homma jäi yritykseksi. Minä olin katsomon puolella, mutta oli kyllä mukavaa seurata keskustassa menoa kun ihmisiä oli liikkeellä ja kannustusta löytyi. Hieno tapahtuma näin katsojankin näkökulmasta. Pääjoukkoa en ehtinyt näkemään kun piti höntyillä paikasta toiseen kameran kanssa kuvaamaan meidän perheen edustusta: ensin Arkadiantien risteykseen, sitten Espalle ja lopuksi vielä maaliin. Tuli siinä tehtyä lenkki itsekin, kun en jaksanut etsiä ratikkaa vaan hölkkäsin korkokengillä Espalta stadionille alle vartissa Vähän katsojana kummastutti tuossa alkuvaiheessa liikenteen ohjaus siinä kohtaa kun Mannerheimiltä käännytään Arkadiankadulle. Kärjen tummat pojat pääsi porhaltaa ihan nätisti vapaalla tiellä ja muutama muukin heidän jälkeensä, mutta yhden kovaa edenneen porukan eteen kiilasi suoraan ratikka, jonka vierellä ja perässä porukka joutui nykimään. En tiedä minkä verran tuo hidasti menoa, mutta oli tuo nyt pikkuisen omituinen veto, että järjestäjät eivät blokanneet ratikkaa siinä vaiheessa kun alkaa lössiä valua enemmän. Myös matkan varrelta kuulin, että johtoauto oli meinannut kolaroida sivusta tulleen auton kanssa, vaikka poliisi ja järjestäjä olivat seisseet vieressä. Samaten kummastutti katsojien käytös: porukka ryntäsi tielle kohdassa, jossa juoksijat kääntyvät 90 astetta eivätkä mitenkään voi nähdä, onko kulman takana joku tiellä. Yksi kolarikin siinä sattui kun pikkupoika keksi vetäistä pyörällä tielle juuri kun kovavauhtinen porukka kääntyi nurkan takaa. Taisi poika vähän säikähtää... Mutta kaikkiaan hieno kisa ja hieno ilma, oli oikeaa urheilujuhlan tuntua! :1st:
  2. Vanhahko keskustelu, mutta vastaanpa silti jos jotakuta kiinnostaa... Itse asiassa se "kielletty" tai ei-suositeltu yhdistelmä on hiilihydraatti ja rasva. Ymmärrykseni mukaan homma toimii jotenkin niin, että aterialla otetut hiilihydraatit nopeuttaa kaikkien muidenkin ravintoaineiden imeytymistä, ne ikään kuin "kuljettaa" muut ravintoaineet elimistöön. Hiilari ja rasva -yhdistelmä (nykyisin länsimaisen ruokavalion kulmakivi, valitettavasti) aiheuttaa herkästi rasvan kertymistä, jos syö yli kulutuksensa (vahingossa tai lihaksensaantimielessä). Tämä on siis huono yhdistelmä. Sen sijaan suositeltavaa on syödä jokaisella aterialla proteiinia ja vaihdellen sen seurana sitten joko rasvaa tai hiilihydraattia. Korkeahiilihydraattiset ateriat kannattaa ajoittaa erityisesti treenin ympärille, jolloin hiilihydraatti kuljettaa proteiinin lihaksen rakennusaineeksi. Tähän perustuu mm. palautusjuoman teho. Rasva-proteiiniyhdistelmä puolestaan ei mene nahkan alle niin nopeasti kun hiilarit eivät ole mukana, ja kroppa saa kaipaamansa hyvät rasvat. Näistä jutuista puhutaan enemmän noissa lihaksenkasvatuspiireissä, joissa syödään järjestelmällisesti yli kulutuksen lihasmassan rakentamiseksi. Ovat kyllä tietääkseni ihan tutkittuja juttuja. Yli kulutuksensa syövälle näillä voi olla merkitystä, kun halutaan estää ylimääräisen kertyminen. Mutta alle kulutuksensa syövälle nämä eivät liene niin tarkkoja juttuja, kun miinuskaloreilla ei tietääkseni kuitenkaan liho . Lisää voi lukea esim. täältä, isojen miesten sivuilta -> http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=460327 Toivottavasti en vetänyt ihan läpiä päähäni... Tai sitten olen järjestelmällisesti ymmärtänyt väärin.
  3. Mun tulevassa työpaikassa (edelliskesän kesätyöpaikka) on oma uudehko ja melko hyvin varusteltu kuntosali, jota saa käyttää vapaasti. Varta vasten palkattu kunto-ohjaajakin on paikalla 8-16, joka käy tilauksesta vetämässä ympäri taloa taukojumppia ym. Työaika on liukuva, ja keskipäivällä voi käyttää 1,5 h omien asioiden hoitoon, myös liikuntaan. Moni käy salilla tai uimassa, mikä ymmärtääkseni on myös työantajan sponssaamaa ainakin osittain. Lisäksi työpaikalla on oma palloilusali, jossa järjestetään kaikennäköistä liikuntaa, ja erilaisia lajiryhmiä on hirveä määrä. Lisäksi yhteisiä liikuntapäiviä on vuosittain pari kappaletta, ja vieläpä työaikana. En tiedä, sponssaavatko tapahtumiin osallistumista, kun ei ole tullut kysyttyä, mutta joihinkin liikuntapaikkoihin pääsee jonkinlaisella sopimuksella listahintoja halvemmalla. Niin ja henkilökuntakortilla saa muistaakseni Intersport Puhoksesta alennusta, jotain 15 %. Että hyvin minusta tukevat liikkumista, noin julkisen sektorin laitokseksi. Melko paljon itsekin tuota liikunnan tukemista mainostavat, kun ovat saaneet sairauspoissaolot laskuun.
  4. Minä olen onnistunut yhdistämään nämä ja juoksemaan mittarin kanssa tuntumalla. Mulla ei nuo yleiset sykesuositukset (testejä ei ole tehty) ole koskaan osuneet oikein kohdilleen, vaan käytännössä saisin suunnilleen kontata jos meinaisin pysyä suositusalueella. Joten olen tulkinnut, että nämä rajoitukset eivät koske minua, ja juossut tuntumalla, pk-lenkillä ei pitäisi hirveästi puuskuttaa puhuessakaan. Mittari on kuitenkin aina juostessa ranteessa, mutta katson siitä ainoastaan, että olen juossut suunnittelemani ajan. Mittari on siitä hyvä apuväline, että merkkailemalla ylös treenisykkeitä voi seurata, onko tuosta tuntumajuoksusta mitään hyötyä, eli alkavatko juoksu- ja leposykkeet laskea.
  5. Mulla on ollut niin kauan kuin muistan ongelmia ristiselän kanssa. Seisoessa, korkokengillä tai pitkään kävellessä ja joskus myös juostessa tulee semmoinen lukko, että on pakko taivuttaa yläkroppaa eteen ja yrittää aukoa noita nikamia. Fysioterapeutti nimesi ongelmani yliojentuvaksi seläksi, eli selkä taipuu notkolle. Parasta lääkettä on syvien vatsalihasten harjoittaminen ja asennon harjoittelu: alavatsaa jännitetään ja lantio käännetään alaspäin. Taannoin Elixirissä taisi Jukka Keskisalo puhua tästä samasta asiasta, eli juostessa pitäisi kiinnittää lantion asentoon huomiota ja pitää ryhti hyvänä. Noista syvistä vatsalihastreeneistä pitäisi tuohon olla apua.
  6. Kokemusta ei ole vastaavasta muuten kuin huonosta hemoglobiinista, mutta rohkenen silti antaa oman näkemykseni. Koska olet joutunut nyt ylikuntoon, unohtaisin sinuna vähäksi aikaa kisat ja aikatavoitteet, vaikka ne ovatkin vasta ensi syksynä. Jos olet sitä ihmistyyppiä, jonka on vaikea oppia kuuntelemaan itseään ja levätä, niin tuollaisen tavoitteen asettaminen voi vaikeuttaa palautumista ylikunnosta entisestään. Suosittelisin ottamaan ensisijaiseksi lähiaikojen tavoitteeksi tuosta ylikuntotilasta paranemisen, ja vasta tämän toteuduttua alkaisin harkita kisaamista ja aikatavoitteita "puhtaalta pöydältä". Jos asetat päätavoitteeksesi kuntoutumisvaiheessa esim. jonkun tapahtuman, voi olla, että tähän tavoitteeseen tähdätessäsi et malta levätä niin paljon kuin olotilasi vaatisi ja treenaat liikaa. Tämä voi venyttää normaalitilaan pääsemistä moninkertaisesti, kun taas tavoitteet vähäksi aikaa unohtamalla voit päästä takaisin juoksupoluille kohtuullisen nopeastikin, jopa sinne syksyn tapahtumiin, kun maltat vain mielesi. Ei kannata kiirehtiä toipumista, koska hetkessä asiat eivät korjaannu. Kuulostaako yhtään järkevältä? Tuosta matalasta hemoglobiinista onkin sitten enemmän omakohtaista kokemusta. Muutama vuosi sitten minulla mitattiin arvoksi 99, ja muistan tuon ajan syömisistäni, että söin kulutukseeni nähden liian vähän ja yksipuolisesti, ja minultakin puuttui ruokavaliosta kokonaan liha. Minulla tuo liian vähän syöminen liittyi murrosiän jälkeiseen lihomisen pelkoon, joten elimistö oli säästöliekillä koko ajan. Itse pääsin tuosta parhaiten puhtaasti sillä, että opettelin syömään oikean kulutukseni mukaan eli kaloreita nostamalla (pelkäämääni läskiä ei tullut grammaakaan lisää). Lihaa en ole vieläkään oppinut syömään kunnolla (pihvi, yäk!), mutta proteiinia (jota aikaisemmin ei ruokavaliossani ollut ollenkaan) saadakseni olen alkanut syödä maitorahkaa pari kertaa päivässä sekoitettuna ananaksen kanssa sekä ujuttamalla erilaisiin ruokiin lihaa. Muun muassa tänään kokkasin kylmän makaronisalaatin, johon pilkoin broilerpyöryköitä sekaan. Näin sitä proteiinia tulee syötyä ihan hyvin, ja näillä keinoin oloni on kyllä parantunut huomattavasti (edellisessä mittauksessa hb 150). Eli kaloreita tarpeeksi, samoin proteiinia, se on minun vinkkini. Muut voivat antaa niitä lisää.
  7. KaisaO

    Hyvä kirja.

    Tiedoksenne, että Tampereella keskustan Anttilassa oli tänään Rolf Haikolan Lasse Virenistä kirjoittamaa kirjaa Menestyksen portaat myynnissä viiden euron kappalehintaan. Yksi lähti meidän talouteen, ainakin kolme jäi vielä alehyllyyn siihen levyosaston oviaukkoon.
  8. KaisaO

    Pituus ja paino

    Pituutta 163 cm ja painoa 58 kg. Reilun vuoden aikana paino on noussut noin 5 kiloa, mikä on ollut ihan toivottava kehitys. Tänä aikana juoksu on ollut melko vähäistä ja treeni valtaosin salilla, joten lisäys on ollut melkolailla kokonaan lihasta (siltä se ainakin omiin silmiin näyttää). Samalla olen oppinut syömään terveellisesti, mikä ei sekään ole huono asia. Hemoglobiini kun on meikätytöllä ollut heikoimmillaan muutama vuosi sitten 99 (nolo), mutta nyt jo 150. Juoksua ajattelin ottaa taas vähän aktiivisemmin kuvioihin, mutta toivottavasti ei hirveästi syö tuota työllä ja vaivalla saavutettua katu-uskottavuutta, jonka lopultakin olen käsivarsiini saanut.
  9. Nopean kestävyysjuoksijan kannattaa harjoitella intervalliperiaatteella ja hitaan juoksijan kestoperiaatteella, ilmenee LitL Timo Vuorimaan väitöskirjasta. Lisää väikkäristä aiheesta kiinnostuneille seuraavalla sivulla: http://info.adm.jyu.fi/main/portti/tiedotteet/2007/01/4760/show_announcement
  10. Kuinka moni jättää turvavyön kytkemättä siksi, että kolaririski on häviävän pieni? Kuinka moni jättää palovaroittimen patterin uusimatta siksi, että tuskin tulipaloa kuitenkaan tulee? Tai koti/henkivakuutuksen ottamatta? Ok, riskit on pienet koirankin kanssa, mutta todennäköisyydet ei paljon auta kun karvakamu näyttää lenkkipolulla ikeniä.
  11. Totta on, että aina pitää varautua kaikenlaiseen, ja pitää itsesuojeluvaisto hereillä. Lenkkipoluilla on kaikennäköistä menijää, ja yhtä vaarallinen voi olla kilpapyöräilijä kuin koirakin, tästä olen Joggerin kanssa samaa mieltä. Mutta se, että hulluja on liikkeellä eri muodoissa, ei tee irrallaan pyörivistä koirista yhtään hyväksyttävämpää. Kiusa se on pienikin kiusa, ja irtokoirien ärsyttävyyttä ei vähennä se, että tiet on pullollaan näitä oman elämänsä kimiräikkösiä. Ei tässä kukaan ole kaikkia koiranomistajia teilaamassa, tämä keskustelu nyt vain sattui koskemaan koiria, koska niitä nyt vaan tuntuu tulevan irrallaan vastaan aika paljon. Voihan sitä muille hulluille perustaa tasa-arvon nimissä omat keskustelut.
  12. Irti olevat koirat on kyllä melkein joka kerta semmoinen jännitysnäytelmä, että odotan sitä päivää kun saan irroitella jotakuta turrea nilkastani. 99 prosentissa tapauksista koira tulee mutkan takaa irti, jää tuijottamaan vastaantulevaa lenkkeilijää (pohtii seuraavaa siirtoa) ja vähän ajan päästä perässä laahustaa omissa maailmoissaan kys. koiran omistaja, joka sitten huomaa vastaantulevan juoksijan ja alkaa houkutella turrea takaisin. Ehtii ottaa pannasta kiinni onneksi. Sitten katsoo siinä ihmeissään, että "kylläpä tuli vastaantulija yllättäen, enkö minä ollutkaan ainoa lenkkeilijä täällä". Siis Tampereen keskustassa. No et. Tympeintä on, että nämä tapaukset on enemmän sääntö kuin poikkeus. Mitä isompi koira ja mitä heiveröisempi ulkoiluttaja, niin sitä varmemmin koira on irti. Koirat sinänsä ei tympäise, niitä on vain mukava nähdä lenkkeilessä, mutta ne daijut omistajat saa kiskaisemaan palkokasvin hengityselimiin.
  13. Nyt häiritsee kirjoitusvirhe sen verran paljon, että on pakko korjata: se on Seagal eikä Seagul.
  14. Uskoisin kirjoittajan tarkoittavan www.kalorilaskuri.fi sivua. Mulla on tuo ensimmäistä kuukautta kokeilussa ja ihan hyvältä vaikuttaa, jos haluaa korjailla syömisiään paremmin urheilutavoitteita vastaavaksi. Itse ainakin olen tuon kautta huomannut, että rasvansaantini on todella onnetonta. Maksullinen, tosin ei kallis palvelu. Olen tästä pikkuisen eri mieltä. Uskoisin, että nollista lähtevä aloittelija voi juoksemalla saada muutaman kilon lihasta, kun lihaksisto alkaa voimistua. Ja samoin uskoisin jos ruokavalio on ns. plussan puolella ja proteiinin saanti kohdillaan, niin lihashävikkiä voi minimoida. Muuten pitkäkestoinen aerobinen suoritus on ymmärtääkseni myös lihaksistoa kuluttavaa, ja voiman/lihaksen hankintaan puolestaan tarvitsee tehdä lyhyitä toistoja isoilla vastuksilla, joten en lähtisi mainostamaan juoksemista massanlisäyslajina. Asiantuntija en väitä olevani, mutta tämä väite on kaikkea sitä vastaan, mitä olen voimailu/lihaskuntopuolen asioista lukenut.
  15. Yritin etsiskellä tietoa siitä, miten paljon tuo kaseiini itse asiassa palautumisjuoman imeytymistä hidastaa, mutta en löytänyt tietoa ainakaan vielä. Jostakin luin, että se muodostaisi vatsaan kalvon, joka hidastaa ravintoaineiden imeytymistä, mutta mene, tiedä, mitä se sitten käytännössä tarkoittaa. Ilmeisesti tästä imeytymisnopeudesta ollaan muutenkin vähän erimielisiä, joten parempi, ettei vielä kiveen kirjoiteta. Tärkeintä lienee edelleenkin se, että saa treenin jälkeen ravinto jossain muodossa. Jos maitoon sekoittaminen helpottaa sen sotkun nielemistä, niin miksi ei sitten niinkin. Tuskin monenkaan kuntourheilijan kohdalla elämä on vielä niin tarkaksi viritettyä, että tuo kaseiini kallistaisi hommaa suuntaan tai toiseen...
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy