Jump to content
Juoksufoorumi.fi



NORDMAN

Jäsenet
  • Content Count

    237
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

142 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kunnianarvoista oli se, että jokin miljardööri-rotta (Ratcliffe) käytti rahojaan johonkin jalompaan asiaan kuin mitä tavallista.
  2. Asioiden jäsentäminen tekee itselleni hyvää. Pohdiskelin lenkillä Salazarin ryhmän asioita, ja siitä epämääräinen luokittelu: 1.On itse itsensä valkopesseitä urheilijoita, jotka suhtautuvat vitamiinien, hemoglobiinin, testosteronin yms. puutostiloihin yksinkertaisesti arkisina korjattavina asioina, jotta rakentava treeni voi jatkua, vailla suurempaa moraalista väärintekemisen tunnetta. Nuo "puutostilat" ovat usein kovan harjoittelun aikaansaamia ja suuresti synnynnäisistä ominaisuuksista riippuvaisia. Urheilija näitä "puutostilojaan" korjatessa ikäänkuin ajattelee asettuvansa samalle viivalle paremmat perintötekijät saaneen kanssa. Hieman sukua alppimajoille, koska ylänköjen asukitkin. 2.Sitten on toinen ryhmä, joka parantaa ominaisuuksiaan tietoisesti kielletyin keinoin, mutta ajattelee liikkuvansa sysimustan sijaan "harmaalla alueella". Heidän ensisijainen moraalisen oikeutuksen tunne syntyy siitä että heidän käsityksen mukaan muutkin käyttävät samoja kiellettyjä keinoja ja siksi menestyminen välttämättä vaatii sitä. 3.Ja kolmas sysimusta ryhmä on vailla minkäänlaisia pidäkkeitä. Kaikkea mahdollista tehdään menestymisen vuoksi, kunhan ei jää kiinni. Tai vaikka jäisivätkin kunhan ensin menestys. He tiedostavat tekevänsä täysin väärin, mutta patsastelun tarve tms. ajaa kaiken ohi. Neljättä ryhmää, "syyttömät", huipulla ei oikeasti ole olemassa. Tähän kuuluvat "vahingossa" doping-aineita elimistöönsä saaneet. Kuka "luuli" saaneensa suolaliuosta epon sijaan, kuka B-vitamiinia, kenen hammastahna oli sabotoitu, kenellä huulivoide väärä. Kuuluvat johonkin kolmesta edellisestä ryhmästä.
  3. Oudoksuttaa yhä miesten kuulafinaalin taso. Olen pitänyt Barnesin kuulan maailmanennätyksen olevan verrattavissa Zeleznyn maailmanennätykseen keihäässä. Minkälaista kommentointeja keihäästä olisi tullut jos tulostaso olisi ollut yhtä kova kuin kuulassa? Toteutunut kuulafinaali: Kuula: ME 23.12............MM-DOHA / 1st: 22,91 / 2nd: 22,90 / 3rd: 22,90 Kuvitteellinen keihäsfinaali kuulafinaalin tulostasolla: Keihäs: ME 98.48...........MM-DOHA / 1st: 97,58 / 2nd: 97,54 / 3rd: 97,54 (Ja keihäsfinaalissa neljäs olisi heittänyt 95,97, joka olisi ollut Lassillekin ihan kelpo tulos.)
  4. Pidän yleisurheilussa huonona tv-selostajana sellaista, jonka selostuksen pääasiallinen sisältö on maallikollekin päivän selvästi nähtävissä tv-kuvasta ilman selostustakin. Hyvä selostaja selostaa livenä keskivertokatsojaa tarkkaavaisemmin ja kiinnittää huomiota jatkuvasti myös asioihin joihin hänellä on korkean tason asiantuntemusta, jolloin herää kysymys miksei asiantuntija selosta suorituksen aikana, jolloin taas herää kysymys että mihin sitä ei-asiantuntevaa ykkösselostajaa tarvitaan? Jos ei ole mitään tähdellistä sanottavaa, niin olisi mieluummin vaikka hiljaa. Myös artikulaation ja sanavaraston käytön tulisi olla lajikohtaisesti perinteisen asiallista. Ja järjenjuoksun nopeata. No, ehkäpä paremmat yleisurheiluselostajat ovat ajautuneet radion puolelle.
  5. Joo. Lajikohtaisissa urheilu-uutisissa pelkkä urheilusuorituksen seuraaminen ja analysointi riittää. Länsimaisen yhteiskunnan arvopohjan vertaaminen järjestäjien ja osanottajien lukuisiin toisenlaisiin arvopohjiin sitten sellaisia uutisia seuraaville erikseen. Minulle urheilun seuraajana on aivan sama esimerkiksi minkä kulttuurin arvopohjalla jokin tulos syntyy, kunhan se tehdään kilpaurheilun sääntöjen puitteissa.
  6. Suomessa uutisointi Dohan MM-kilpailun järjestelyistä muistuttaa Suomessa uutisointia esimerkiksi Donald Trumpista, joka muistuttaa uutisointia kaikesta mikä sotii uutistoimittajien omaa maailmankuvaa vastaan. Miksei edes verovaroin ylläpidettävä Yle voi uutisoida asioista neutraalisti ilman liiallista värittämistä. Hyvä olisi jos pysyttäisiin urheilu-uutisten osalta urheilusuorituksissa ja muu hömppä sitten erikseen.
  7. Otaksun että jo yksistään syyskuussa sairastettu flunssa aiheutti sen ettei Topi päässyt jatkoon. Ei panosteta tarpeeksi terveenä pysymisen kulttuuriin. Pidetään tartuntatautien sairastamisia "huonona onnena". Tuloksenteon kannalta kriittisinä aikoina tarttuvia sairauksia, eli kontakteja, tulee välttää kuin ruttoa. Se on vähintään yhtä tärkeää kuin itse harjoittelu.
  8. Kävin 90-luvun puolivälissä talvipakkasilla juoksemassa matolla kanssa runsaasti vapaita painoja sisältävällä salilla. Siellä liikkui "roinaa" ja jotkin aikaisemmin aivan tavallisennäköiset ihmiset saattoivat jo yhden vuoden aikana muuttua ihan silmissä. Heidän kehot keräsivät nestettä ja lihasta tuli jokapuolelle, aivan kummallisiinkin paikkoihin. Siellä karjahteli myös näitä järkälemäisiä ukkoja, joiden välistä yritin kapoisena kerran pari viikossa pujahtaa sinne "kukkakeppien" juoksumatolle. Pari heistä nosti voimannoston yhteistuloksena yli tuhat kiloa. Voimannostosta, ja salin arvohierarkiasta, vielä silloin mitään tietämättömänä ripustin pukuhuonekellarissa verkkarini yleensä ensimmäiseen vapaaseen naulaan. Eränä talvipäivänä tein tietämättäni virheen. Pukuhuoneeseen palatessa verryttelyasuni oli nakattu roskikseen. Ano ja Riku seisoivat vieretysten siten, etten mitenkään mahtunut raivaamaan tietäni heidän ohitse. Minulle pidettiin puhuttelu. En ollut kunnioittanut arvohierarkiaa. Uhkaavaan sävyinen ensimmäinen kysymys : "Mitä nämä numerot tarkoittavat?" , Todentotta. Lähimpänä ovea olevasta naulasta lähtien kunkin naulan yllä luki mustalla tussilla töhrystetty numerosarja. 1150, 1100, 1050, 1000, 950, jne... En todellakaan tiennyt mitä luvut tarkoittivat. "Olisiko kuukausikilometrimääriä juoksussa?" ; heitin puolihuumorilla, muttei tuntunut heihin uppoavan. "Ne on KILOGRAMMOJA. MAASTAVETO. +. KYYKKY. +. PENKKI." - "Asia selvä", ja luikahdin heidän välistä kaivelemaan vaatteitani roskiksesta.
  9. Jos ei pääsääntöisesti juokse erittäin liukkailla silokallioilla, niin kannattaa harkita nastarien sijaan nappulakenkiä. Niissä on valinnanvaraa paljon enemmän. Ja juoksutuntuma parempi.
  10. Tuolloin parikymmentä vuotta sitten saattoi sponsoroinnin kannalta olla merkityksellistä miten jokin kestävyyslaji näkyi televisiossa. Hyvänä esimerkkinä voi mainita seikkailu-urheilun. Muutamana vuonna taisi tulla säännöllisesti televisiosta kansainvälisistä kilpailuista pitkiä lähetyksiä parhaaseen katseluaikaan. Suuret yritykset sponsoroivat silloin paria suomalaista joukkuetta kiertämään ympäri maailmaa eri kilpailuissa, vuosittain kuusinumeroisella summalla. Ja saivat paljon näkyvyyttä televisiolähetysten myötä. Sponsorit maksoivat menot ja palkintorahat saivat pitää. Eri lajeilla tuntuu olevan eri aikoina "sesonki", jolloin sponsoroinnin saaminen on helpompaa. Myöhemmin triathlonistakin mm. Somppi ja Putkuri rupesivat kyseiseen lajiin. Kiurukin 90-luvulla kokeili. Toki hiihtäjät ja triathlonistit tarvitsivat jonkin suunnistajan rinnalleen heitä kaitsemaan.
  11. Useilla ikäisilläsi myös lihas saa keventyä kestävyysharjoittelun myötä jos juoksu on tavoite, eikä vaikkapa lihaksikas ulkonäkö.
  12. En minäkään. Olen luottanut siihen että sellaiseksi tulet miten harjoittelet. Siksi vierastan nykyisten yleisurheilijoiden harrastamia "koordinaatiojuoksuja". Niiden sijaan luotan enemmän vaihtelevassa umpimaastossa monipuoliseen juoksemiseen. Jalkojen lihakset ja keskivartalo saavat hyvää kyytiä. Ei kahta samanlaista askelta. Selvä merkki ikääntyvällä juoksijalla juoksun heikkoudesta on juostessa pienistä noin metrin jyrkänteistä alas tai isomman ojan yli loikatessa molemmille jaloille hetkellinen alastulo, kun pitäisi tulla juoksunomaisesti yhdelle jalalle keskivartalon tukemana juoksun juuri hidastumatta.
  13. Käy radalla juoksemassa hyvän veryttelyn päälle 3 x 400 metriä, á 1min22sek (=cooperin 3500m vauhti) / 2min palautuskävely ja kerro sen jälkeen miltä se tuntui. Ainakin kolmannessa nelisatasessa pitäsi osua jo tarkkaan vauhtiin. Juokse samassa harjoituksessa pitkän palautuksen jälkeen myös neljäs 400 metriä maksimivauhdillasi ja kerro aika. Muutama päivä myöhemmin käy palautuneena juoksemassa cooperintesti ja kerro tulos. Sen jälkeen on helpompi kalkuloida minkälaisilla harjoitteilla alat rokottaa itseäsi 3500 metrin coopertestin vauhtiin.
  14. Onko suomalaisilla kestävyysjuoksutalleilla nykyisin paljonkin urheilijasopimuksia, joiden mukaan urheilija saa rahallista tukea? Ostavatko seurat tukirahalla+eduilla kestävyysjuoksijoita vuosittain talleihinsa toisista suomalaisista seuroista tai ulkomailta? Onko suomessa kestävyysjuoksupuolella kuinka laaja aikuisurheilijoiden viestijuoksukulttuuri? Kuinka paljon Karhu-viestissä on seuroilla nykyisin urheilijasopimuksilla rahallisesti sponsoroituja kestävyysjuoksijoita? Minkälaisia summia rahaa seurat käyttävät edustuskestävyysjuoksijoiden kuluihin? Minkälaisia rahabonuksia seurat nykyisin maksavat kestävyysjuoksijoilleen Sm-sijoituksista 1.-20.? Entä ajallisista tuloksista?
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy