Jump to content
Juoksufoorumi.fi


riikuli

Jäsenet
  • Content Count

    572
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

11 Good

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. riikuli

    Vibram FiveFingers

    Juu niin ovat ohutpohjaiset ja siksi juuri niin huiput! Tilasin nämä yllämainitut tarjoustossut ja menin lenkille pitkästä aika fivefingerseillä. Toki mulla pitkä tausta paljasjalkailusta ja minimalistikengillä juoksusta mutta silti ai että oli mukavan tuntuista kun pohja niin ohut. Lenkki venyi ihan huomaamatta kun askel oli kevyt elikä kyllä noilla voi juosta tielläkin, oma lenkki asfalttia ja soratietä. Olen myös käyttänyt salikenkinä ja siinäkin hommassa hyvät. Alkuun tietty malttia!
  2. Kiitos tästä rinieme. En ole koskaan aiemmin juossut jäniksen mukana mutta nyt tosiaan houkutti. Tämä oli tärkeä tieto että alussa juoksevat eroa kiinni ja siihen puikkelehtimiseen en ainakaan halua lähteä mukaan. Taidan jättää väliin ja koittaa luottaa omaan vauhtiin, lähinnä olin ajatellut että jänis rauhoittaisi alkuvauhdin tasaisemmaksi kun tahdon aina lähteä liian lujaa vaikka se tie on aikaisemminkin koettu ja tiedän mikä siitä seuraa!
  3. Tämä on vähän tyhmä kysymys mutta kysyn nyt kuitennii. Huomasin että jänikset juoksevat lähtölaukauksesta alkaneen ajan mukaan eikä siis nettoajan mukaan (tietenkään kun kaikkihan menevät lähtöportin läpi vähän eri aikaan). Mietin vaan että kuinka iso ero tossa tulee jos koitan tähdätä vaikka neljän tunnin jäniksen mukaan ja lähtölaukauksesta voi olla minuuttikaupalla ennenkuin oma matka virallisesti alkaa? Neljän tunnin jänishän sit menee nettojassa vaikka 3:56 vai ymmärsinkö oikein? Tämä on merkittävää siksi että jos jänis ottaa kiinni kovin monta ylimäärästä minuuttia niin voipi olla että se menee oman sietokyvyn yli!
  4. Mulle tuli ainakin samansisältöinen viesti Vetikolta joten juoksunumeron saa lauantaina vasta klo 7 eteenpäin. Perjantaina pitää käydä kyllä tarkistamassa että juoksunumeron tiedot ovat oikein mutta sitä ei saa sillon mukaan!
  5. Mä juoksin harjoitusmaran pari kuukautta ennen täyden matkan kisaa saadakseni kokemusta maratonin juoksemisesta ja se meni tosi huonosti. Sippasin ja jouduin kävelemään yms. Yksi syy oli varmaan se etten kevennellyt harjoittelua yhtään kisaa varten ja jalat oli tosi väsyneet jo lähdössä. Sitten pääkisassa alkulämmittelyn jälkeen (uinti ja pyöräily) maraton meni heittämällä. Olin vaan niin fiiliksissa että oltiin jo vikalla taipaleella että siitä marasta ei jäänyt yhtään samanlaista negatiivista raastotunnelmaa kuin siitä ekasta marasta. Elikä hyvin se menee, tsemppiä!
  6. riikuli

    Peesaaminen uinnissa

    Treeneissä kun on harjoiteltu peesausta niin olen huomannut miten ärsyttävää on kun joku on jaloissa kiinni, itseä se ainakin häiritsee. Siksi koitan itse välttää jatkuvan toisen jalkojen koskemisen ja jätän vähän enemmän väliä tai menen sitten ohi. Ja vastaavasti koitan nostaa vauhtia tai potkaista pari kertaa kiukkuisemmin jos joku roikkuu nilkoissa kiinni (kisoissa siis, en yleensä potki tarkoituksella treenikavereita!).
  7. Oma koitos siis Ideapark juoksussa muutaman päivän päästä. Tarkoitus ei ole olla negatiivinen ja pessimisti mutta kevään harjoittelu ei ole mennyt edes kohtalaisen hyvin vaan juoksutaukoja on tullut (urheilukieltoa silmävamman takia yms.) joten ennätykseen en jaksa uskoa. Mietityttää edes mitä vauhtia lähteä kun enkka 1:53 juostu Turun tasaisella reitillä ja Ideaparkissa reitti aika mäkinen plus soratietä reilusti. Eli en tiedä jos noutaja tulee 1:55 jäniksen matkassa mutta vähän ajattelin että jos siihen kyytiin lähtisi. Nappijuoksussa sitten tietysti kun n. 17km jälkeen isoimmat nousut alkaa olla takana, voisi jänistä koittaa jättää mutta soratietä loppumatka, ihan vika kilsa taitaa olla asfalttia. Viimeksi ainakin aika isoa irtonaista soraa ja kivenmukulaa. Palaan raportoimaan täytyykö siirtyä takaisin alle 2h ketjuun jos kunto kadonnut ihan täysin tässä kevään aikana.
  8. riikuli

    Vibram FiveFingers

    Kyllä munkin piti laittaa heti tilaukseen kun noinkin hyvä tarjous. Ei näköjään ollu edes postareita tilauksessa. Tieteellistä näyttöä vammojen ehkäisystä tai ei niin kyllä nämä on niin täydelliset juoksuun ja ite en ole enää kärsinyt juoksuvammoista, että mua tommoset otsikot ei oikeastaan heilauta mitenkään.
  9. Altra on kyllä leveä kärjestä että varpaille on kunnolla tilaa liikkua! Alkuun tuntui munkin mielestä melkein liian löysältä jalkaan ja pelkäsin että tulee rakkoja tai hiertymiä kun tuntui että jalka liikkui liikaa sivusuunnassa mutta näin ei ole käynyt. Siis ei mitään ongelmia hiertymien kanssa ja siihen 'löysään' ja leveään tilan tunteeseen tottuu pian niin että mun Merrellit tuntuu vähän ahdistavan kireiltä!
  10. Itse lähden samasta ryhmästä mutta en ajatellut sen olevan ruuhkainen. Eikös meidän edestä lähde kovemmalla tavotteella ja vauhdilla menevät joten en luullut että ne jäisivät siihen eteen pyörimään. Tämä on kyllä eka Tukholman reissu joten tämä oli vaan omaa päättelyä. Enemmän ajattelin että pitää koittaa pitää järki päässä ja pysyä omassa vauhdissa vaikka edestä lähdetään lujaa. Meinaan voi tulla kiusaus lähteä kovempaa kuin on järkevää.
  11. Kokeilin eilen 3x3km vetoja vähän maravauhtia kovempaa ja tuntui ihan hyvältä. Alle ja loppuun tietty verrat. Jos ensi viikolla sitten kokeilisi lisätä neljännen vedon ja jossain vaiheessa vielä voisi kokeilla neljän km vetoa. Kiitos neuvoista, näillä mennään nyt Tukholmaa kohti!
  12. En tiedä, itsekin soittelin viime viikolla mutta ei ollut omaa kokoa. 3Sum vähän kiinnostaisi The Onen kaveriksi, taitaa olla samanlainen pohja. Eilen nettikaupassa oli vielä tarjolla 'tulossa pian'.
  13. Tätä voisi kokeilla varmaankin sitten pitkiksen ja pk lenkin kaverina, siis tempojuoksun tilalla. Vetoharjoittelu on mulle tarkoittanut 800-1600m vetoja erilaisilla sarjoilla ja palautuksilla ja näissä vauhti ollut minuutin tai enemmän/km suunniteltua maravauhtia kovempaa. Ehkä ollut aika turhaa touhua tohon maratavoitteeseen nähden mutta tarkoituksena on ollut hakea vähän vauhtia siihen perusjunnaukseen jota on hyvä ja helppo mennä. Täytyy kokeilla nyt tätä maravauhtista (tai siis suunniteltua vauhtia) ja kattoa miten se menee. Kiitos!
  14. Täytyy heti kehua uusinta ostosta johon sain vinkin juurikin foorumilta elikä Altran The One. Nolladropin kenkä jossa kuitenkin hyvät vaimennukset. Suomessa näitä on Kampin 4runners just saanu, tulee kuulema myös nettikauppaan ja voihan sitä pääkaupunkiinkin ajella kokeilemaan! Itse en malttanut odottaa vaan tilasin jenkeistä mistä tuli parissa päivässä ja kokolotto osui oikeaan kun Running Warehousella on semmoinen vertaileva kokomittari missä siis omia kenkiä voi verrata ostettaviin ja fundeerata kokoa. Ostin maratonia varten ja ekan pitkisen jälkeen (28km) ei voi kun kehua, kunnon vaimennus mutta silti kevyt ja pystyy juoksemaan omalla askeleella kun ei ole kantakorotusta. Tossun kärki tosi leveä jotta varpaille kunnolla tilaa, näyttää ensin vähän oudolta mutta sehän se jalan muoto oikeasti on. Altran kaikki kengät nolladroppikenkiä mutta muista mulla ei kokemusta, taitaa osassa olla vielä isommat vaimennukset kuin The Onessa.
  15. Aivan mieletön muutos kuvissa! Itsellä ei koskaan ollut noin pahan näköiset jalat kun noissa 2012 kuvissa mutta varmasti jonkinnäköistä muutosta on omiinkin tullut reilun kahden minimalistitossuvuoden jälkeen. Ja muutosta siis parempaan suuntaan, jalkaterä on erimuotoinen, pienet lihakset näkyvät ja holvit ovat kohdillaan.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy