Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Tuska_H

Jäsenet
  • Content Count

    187
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral
  1. Tuska_H

    Praha

    Praha on tullu koettua ja mies heikoksi todettua! Meikäläiselle ei sovi maraton yli 20 asteen lämmössä, ainakaan maksimivauhtinen. Enempää selityksiä ei tarvitse antaa: eka puolikas oli helppoa ja rentoa juoksua, mutta kun lämpötila nousi koko ajan noin 24 asteeseen, niin paljoa ei voinut tahdä kun energiat karkas kropasta. Yritin juosta sen mitä pystyi, mutta kun alkoi pyörryttämään ja huimaamaan, niin velttona velliperseenä en uskaltanut taistella tätä vastaan. Tässä vaiheessa ei auta muu kuin kääriö hihat ja alkaa treenaamaan entistä kovemmin. Jamppa siis voitti meidän vedon hyvällä ajalla. Tsekkiläinen olutpullo toimitetaan Jampan määrittelemään paikkaan. Btw: Lisähuomatuksena tähän keskusteluun haluaisin sanoa, että mun ja Jampan leikkimielisestä vedosta on mun mielestä tehty tässä keskustelussa liian iso asia. Olemme vain kannustavassa hengessä lyöneet Jampan kanssa vetoa, mutta täällä kyseisestä vedosta on jo lanseerattu "meidän seuran" voittona. t.Tusker-H
  2. Tuska_H

    Praha

    Nyt on aika lunastaa 2 kuukauden takaiset uhoamiset. Huomenna lähtö Prahaan ja pari päviää valmsitelua. H-hetki on 13.5.2007 paikallista aikaa 9.00. Luvassa kärsimystä ja paskaa oloa ihan koko rahan edestä. Tärkeintä on että maalissa olen ajoissa ja ennen kaikkea maalissa on sellainen olo että sain kaiken revittyä irti. t.Tusker-H
  3. Tää pitääkin nostaa ylös. Eli Jamppa löi mulle Hampurissa tavoitteeksi ajan 2.38.44. Itse hyökkään tavotteen kimppuun 13.5. Prahassa. Kovan ajan Jamppa iski mulle tavotteeksi, mutta kyllä tohon pitäisi mahdollisuuksia. Ja motivaatiohan om ihan tapissa: Tusker pullon eteen olen kyllä valmis tekemään aika paljon. t.Tusker-H
  4. Tuska_H

    Praha

    Mulla lentokone (ei siis lento) lähtee 11.5. ja paluu 15.5. Tapaamista uskalla luvata; olen liian hermona viimeiset päivät ennen maraa: tätä on odotettu viimeiset 2kk, mutta kuitenkin liian kauan. KUITENKIN, jos saadaan sovittu sopiva aika esim. lauantaina 14.5. esim kello 14, niin voinee alustavasti sopia. Aamusta on kuistekin PAKKO vetää viimeistely maralle sis 1.5km kovaa. t. Tusker-H
  5. Tuska_H

    Praha

    Väärin! Lentoon lähdetään vasta 13.5. klo 9.00 Prahan aikaa. Tämä on siis tarkoitus. Aikasemmin lupaamani 2.38.XX tavoite pitää. Vaikka Sm-maantiellä kulki täystukkoisuudessa ihan ok, niin viime ja tämä viikko on ollut niin surkeita, että ei voi liikaa lupailla. Pakko luottaa vaan että viimeisen 6kk aikana juostut 2500km + muuta häröilyy on luonu edes jonkinlaisen pohjan, jotta viimeisten viikkojen puppelointi ei onnistu tuhoomaan. t.Tusker-H
  6. Totta kai on kausijaksotusta, mutta toi esimerkki on periaatteessa nyrkkisääntö harjoituskaudelle. Kun harjoituskauden sisällä tehdään alkuun enemmän pk-treeniä, niin sitten kevään korvilla tulee tehot enemmän mukaan. Tuo 2kovaa+1kevyt viikko on siis perussapluuna, mutta esim. kovien viikkojen määrät vaihtelee harjoituskauden aikana. Sitten kilpailukauden treenaus on ihan erikseen ja ennen kaikkea kilpailujen ehdoilla. t.Tusker-H ps. Huomasin ton sun lausahduksesi. Väännän sen itselleni parempaan muotoon: "Ihan sama vaikka jään viimeiseksi, kunhaan teen oman ennätykseni". Tällä motolla meen Prahaan.
  7. Mulla on peruskaava tällanen: 2xKOVA viiikko + 1 Kevyt viikko (sis lepopäivän viikon alkuun). Kovilla viikoilla 2x KOVA juoksuharjoitus + 1 kova esim. spinnaten ja määrät kovalla viikolla 12-14h. Enempää ei pysty. Loput treeneistä siis pk-alueella, Kevyillä viikoila 2xKOVAA juoksutreeniä ja yhteensä 7-8h treeniä. Palauttavia on aina mukana, ainakin aamulenkit. Olen tänä talena onnistunut laskemaan pk-harjoitusten tehot alas ja kovien on ollut nousujohteisia. Siis kun treveenä treenaan niin 1 lepopäivä 3 viikkoon on riittävä kun rasitus muuten riittävän alhaalla. 13.5. Prahassa sitten näkee mikä on se OIKEA kunto.
  8. 1 vapaa päivä 3 viikossa. Jos oikeen tulee heikko hetki niin saatan pitää jopa 2 lepopäivää 3 viikossa. Normaalisti jalat menee totaalilevosta vain tukkoon.
  9. Antteeksi Jampalle myöhästenyistä onnitteluista!! Helvetin hieno JUOKSU!!!!Pistit mulle kunnon haasteen! Ei meinaa tule mulle helppoo Prahassa Tusker pullon saalistamisessa!!! Uskon ja toivon parempaam (maraton)aikaan...
  10. Mitä itse sahasin aikaisemmin noita ratamatkoja aika kovaakin (näin jälkikäteen ajateltuna) ja mitä muiden juoksijoiden ajatuksia tunnen, niin voisin sanoa että pääasiassa ratajuoksijat ovat kiinnostuneita virallisten ratamatkojen tuloksista. Kyllähän jokainen pystyy nopeasti laskemaan mikä on cooperin teoreettinen vauhti, mutta enpä ole kenenkään kovan juoksijan kuullu puhuvan cooper-tuloksesta. Koska viralliset matkat ja niiden tulokset ratkaisee kuinka hyvä juoksija on, niin ei juuri kukaan välitä cooper tuloksesta.
  11. Tuska_H

    Millä sykkeillä Maraton?

    Mää kai sitten se puristi olen joka ihmettelin tällaista asiaa. Kuten aikaisemmin sanoin, niin aloittelijalle mittari on varmasti erittäin hyödyllinen jotta ei tule aloitettua kovempaa. Mulla on mittarin käyttämättömyydelle seuraavat syyt kisassa: - Mittari on ylimääräistä painoa kisassa -> kaikki paino minimimiin. - Ei sitä mittaria tuu kuitenkaan katottua ja toiseksi mulle on esim. maratonilla ihan paska hailee mitä mittari näyttää kun kello ratkaisee. - Mittarin kanssa kisaaminen ei ole nautinnollista. Kun menen kisaab, haluan todellakin nauttia reippaasta matkavauhdista ja itteni kiusaamisesta ilman mitään mittaria, okein kello on päällä. En tässä ole vähättelemässä jotka mittaria käyttävät. Haluan vain tuoda toisenlaista näkökulmaakin keskusteluun.
  12. Kyllähän marasta saa varmasti onnistuneen juoksun kun treenaaa riittiävästi ja lähtee varman päälle juoksemaan hyvinkin konservatiivisella vauhdilla. Itselläni on kyllä paras kokemus maratonista, kun vuonna 2003 lähdin sen hetkiseen kuntoon nähden tavoittelemaan hyvinkin varovaista aikaa. Tuloksena oli 4 minuuttia kovempi aika kuin tavoite. Tämä jälkeen en olekaan lähtenyt enää juoksemaan täysvauhtista maraa varman päälle taktiikalla vaan aina olen pyrkinyt lähtemään juoksemaan optimi juoksua, jossa toinen puolikas tulisi onnistuessaankin 1-2min hitaammin kuin eka. Nyt ois taas 2 viikon päästä mara edessä ja taktiikka hakusessa. Tässä on vähän pohtinu, josko lähtis juoksemaan ekaa puolikasta hyvinkin varovasti ja pyrkisi vetämään toisen puolikkaan kiihdyttäen. Kunto ja vauhtikestävyys on nyt kyllä sillä mallilla että ennätyksen pitäisi onnistuessani parantua selvästi. Oleellinen kysymys onkin, kuinka paljon haluan ottaa riskiä ja lähteä pahimmillaan niin kovaa, että kohtuu kunnosta huolimatta tuloksena olisi täydellinen kanttaus. Kai tossa turvallinen nyrkkisääntö on että puolikkaan aikaan 3-4min päälle, niin sillä pitäisi maran selvittää. Näin ainakin kokeneemmat 2.20-maratoonarit haasteli Suolahdella. Saas nährä mitä keksii...
  13. Joskus on kiva, kun on laittanut omat tavoitteensa tarpeeksi helpoiksi: Puolikas liikahti jo alle 1.15.00, ei tosin riittävästi. Puolikkaan tavoite on siis fiilattava uusiksi: <1.13.00 Kahen puolen viikon päästä hyökätään Maratavoitteen kimppuun. Asettamani <.2.35.00 taitaa olla turhan kova, ainakin vielä. Ehkä sitten syksyllä. t.Tusker-H
  14. Tulipa kynnettyä kauniissa mutta tuulisessa kevätsäässä Suolahden keskustaa 9 kertaa ympäri. Hienointa kisassa oli oman seurakaverin, Obed Kipkuruin SM-hopea ajalla 66.32. Itse kaveri oli tosin pettynyt juoksuun ja aikaan, kun ei kuulemma oikeen kulkenut... Oma juoksu oli tukkoista räpellystä, mutta lopputulokseen on 2 lama vuoden jälkeen pakko olla tyytyväinen. Keskivauhti 3.31/km puolikkaalla (ja 1.5min parannus omaan enkkaan) kertoo, että 3 viikon päästä Prahassa kaikki on mahdollista, kunhan kaikki natsaa kohdalleen... t. Tusker-H
  15. Tuska_H

    Millä sykkeillä Maraton?

    Kyllä meikälläkin niitä vauhresursseja riittää pistellä itteni sippiin ihan ekalla 10 kilometrillä, mutta tarkoitukseni oli nyt yleisest iihmetellä jo hieman kokeneempien juoksijoiden sykemittarin käyttöä maralla. Jos meinaa on paljon aikaa viettänyt maantien päällä ja on mittari ollu mukana, niin pitäisi se maratonin realistinen tavoitevauhti haarukoitua aika hyvin. Esim. mulla on tänä vuonna tarkoitus lähteä juoksemaan toukokuussa maratonia selkästi allle oman ennätykseni vauhtia (jos siis saan viimeistellä loppuun asti suunnitelmien mukaan, ilman sairauksia ja keli on siedettävä) ja kun lähden juoksemaan omaa treeneissä katsomaani realistista vauhtia vasten niin en taatusti hidastaisi vauhtia vaikka mittari näyttäisi 20 enemmän kuin pitäisi jos muuten tuntuu hyvältä. Mielestäni kisassa pitää pystyä luottamaan alku ja keskimatkasta omiin tuntemuksiinsa ja painella parhaaksi katsomaansa vauhtia. lopputulos on kuitenkin sama: pahalta se lopussa tuntuu oli mittaria mukana tai ei. Aloittelijalle sen sijaan sykemittarin pitäminen maratonilla voi olla hyvinkin perusteltua.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy