Jump to content
Juoksufoorumi.fi










semla

Jäsenet
  • Content Count

    21
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good

Converted

  • Puolimaraton
    1:53:41 (Ruisrääkki 2011)
  • Maraton
    4:00:48 (Masku 2011)
  1. Vaatesäilytyksessä oli edellisvuosia enemmän asiakkaita, kapeampi tiski (= vähemmän vastaanottajia) ja talkooväellä pidempi kantomatka tiskiltä säilytystilaan. Viime vuonna kun jono näytti uhkaavan pitkältä hieman ennen lähtöä, laitettiin teippirulla ja kynä kiertämään jolloin sai itse merkitä numeronsa kassiin. Tänä vuonna näytti osa teipeistäkin olevan vaikeasti repeytyvää jeesusteippiä. Toivottavasti kaikki ehtivät jonosta lähtöön, ainakin 10 min ennen tilanne näytti aika pahalta. Ensi vuonna jos paikka on sama, voisi vaatesäilytyksen tiskin kääntää lisäsiiven suuntaiseksi, jolloin saataisiin yksi "asiakaspalvelupaikka" lisää. Lähtöpaikan muutos oli kannustusjoukkoja ajatellen miellyttävämpi, syksyisen märän nurmikon sijaan oli tarjolla asfalttia, mikä vähentää kenkien kastumista ja siten pikkuväen rutinaa. Jälleen liian takaa lähteneenä juoksijana lähtöalueen kylpylän pihassa juostu pätkä tuntui kapealta ja ruuhkaiselta, mutta tämä ongelma on korjattavissa omalla tekemisellä. Keli oli loistava ja sopivia selkiä isossa joukossa oli koko ajan tarjolla, ennätyskin parani huimat 13 sekuntia, tällä kehitystahdilla 1.50 alittuu ehkä vuonna 2026.
  2. Tämä tapahtuma sytytti kipinän 2 v. sitten, ei tätä voi väliinkään jättää. Viimeisten vetotreenien innoittamana puolikkaalle 1.50 alitus tähtäimessä, toivottavasti rohkeus riittää alussa ja kunto lopussa.
  3. Tuulta lukuunottamatta tänään oli ennätyskeli, sääli että mies ei ollut lähellekkään siinä kunnossa. Samalla tuli todistettua sekin asia, että harjoittelun määrä (ja laatu) näkyy tuloksessa, mikä ei sinällään tullut mitenkään yllätyksenä. Eka puolikas käsijarru päällä helpon oloisesti kolmisen minuuttia päälle kahden tunnin. Helppous loppui sitten jo 25 km:n kohdalla, hengitys kulki helposti mutta jaloista loppui potku. Veikkaisin että pitkien lenkkien vähyys näkyi siinä, että koivet eivät yksinkertaisesti enää kestäneet iskutusta vaan vuoronperään pohkeet ja reidet kramppien rajamailla. Pienetkin Ruissalon ylämäet olivat yhtä tuskaa. Loppuaika jossain 4:25:n tienoilla ja maalintulon jälkeen jumalattoman kylmä vesisateessa. Koskaan ei ole matka kaupunginteatterilta stadionille ollut näin pitkä. No, tästä on hyvä jatkaa treeniä kohti syksyä. Tosin odotuksena terveyspuolella olisi vuoden neljäs angiina (tasaisen vauhdin taulukolla elokuussa) niin pääsisi kenties risoista ja tautikierteestä eroon. Seuraava maraton saa odottaa syys- lokakuulle, jos ehtisi sitä ennen jopa muutaman kunnon 2,5-3h pitkiksenkin vetäistä.
  4. Kokomatkalle tulossa sekavin odotuksin. Vuoden alusta takana yhtä monta antibioottikuuria (angiinakierre prkl) kuin yli 20km lenkkiä, toisaalta treenivauhdit ihan kohdallaan silloin kun on voinut juosta. Hyvä puoli tässä on se, että on selitykset valmiina jos homma menee reisille, varsinkin kun säästä ei näytä saavan edes tekosyytä tänä vuonna. Joka tapauksesa vähintään uran kakkosaika on tulossa.
  5. Nyt vaan Birbe haet juoksukalenterista jonkun sopivan puolikkaan ja rohkeasti ilmoittautumista sisään! Lenkkien pituudet ja viikkokilsat riittäisivät jo nyt todennäköisesti puolikkaan läpäisyyn ilman ongelmia. Oma pisin lenkkini ennen ekaa puolikasta oli 14km ja esim. tuolla Sepon puolikas läpi -ohjelmassa on 3xn.15km ja 1xn.18 km lenkki ennen kisaa. Olisin valmis väittämään, että pari hieman nykyistä 13km tasoa pidempää lenkkiä ja keventely ennen kisaa riittää. Puolimaratonin juoksemisen jälkeen rutinan määrä ympäristössä vähenee, koska kyseessä on jo sellainen matka mitä normi sohvaperuna tai satunnaisesti kuntoileva (ei juokseva) ei usko selvittävänsä. Toisin sanoen kunnioituksen määrä kasvaa ja samalla pelko siitä, että pyydät mollaajaa mukaan seuraavaan kisaan jos ei osaa olla hiljaa. Leuan sijasta siis lappua rintaan!
  6. Tätä vatsa- ja selkälihasasiaa pohdin viimeksi Maskussa katsellessani puolikkaan juoksijoita, joiden joukossa muutamien seuranimi viittasi crossfit-harrastukseen. Näille ko. juoksijoille oli yhteistä se, että maaliin tullessakin juoksu näytti vielä helpolta. Nopein kaveri pyyhkäisi puolikkaan 90 min pintaan ja hänen juoksuunsa kiinnitin huomiota jo eka kierroksella, koska muistan ajattelleeni että milloinkahan tuo alkaa juoksemaan. Syy siihen miksi juoksu näytti helpolta ja vaivattomalta oli se että tyypeillä oli korsetti kasassa vielä maalisuorallakin. Suurella osalla muilla maalintulijoista oli jo lantio kuopalla ja asento muuttunut istuvaksi. Oli pakko googlettaa tuo crossfit, koska oli minulle tuntematon laji. Sen verran sain kuvaa lajista, että kyllä tukilihakset saavat ihan monipuolista treeniä. Itsekin sain jonkilaisen herätyksen taas alkaa vahvistamaan selkää, vatsaa ja kylkiä vaikkei mitään ongelmia ole juostessa ollutkaan. Oma urheilutaustani on sellainen, että ko. lihaksisto on saanut ihan hyvää ärsykettä, mutta pelkät hyvät muistot eivät pidä lihaksistoa kovin kauaa hyvässä kunnossa
  7. Tavoitteena juosta ainakin kaksi maratonia, ekalla alle 4h, syksymmällä jo lähemmäksi 3:45 aikaa. Ykköstavoittena/toiveena saada harjoitella terveenä, ilman että antibiootit ovat osana päivittäistä ruokavaliota. Puolikas syksypuolella 1:45 pintaan Kympiltä noteeraus, mieluusti alle 48 min. Edellytyksenä näille tai seurauksena harjoittelusta paino lähemmäs 80 kuin 90kg
  8. Ainakin viime keväänä kengistä oli montaa eri versiota eli kannattaa koon lisäksi katsoa myös kengän väri. Tosin miesten kengät (3 eri väriä) näyttävät nyt ainakin kuvissa keskenään aika samanlaisilta, naisten kengissä löytyy ainakin kahta eri mallia (3 väriä naisillakin). Sukkia pitänee muutama pari käydä hakemassa ja sitten niitä halpislaseja, niitä kun on tapanani hukata ainakin kahdet kesässä.
  9. Vuoden viimeinen (ainakin etukäteen suunniteltu) kisa juostuna ja tilinteon hetki: - Maraton Maskussa tavoitteeseen, meinasi lipsahtaa alle 4 tunnin mutta minuutti jäi vielä varaa. Valmistautuminen suht hyvä paria flunssantapaista lukuunottamatta, viimeinen juuri viikkoa ennen kisaa. - Eka pesispeli viikko maran jälkeen joka osaltaan varmaan vaikutti siihen, että akillekset romuna käytännössä koko kesäkuun, kesä-heinäkuun juoksukilometrejä 18. - Em. syystä ja lomailusta johtuen Paavo Nurmen puolikas jäi väliin, onneksi! (se keli) - Pesiskausi venähti pitkälle elokuuhun,mikä tarkoitti myös sitä, että joukkueen tavoitteet saavutettiin. Elokuussa sentään sain akillekset kuntoon ja pelikentillä ryntäilyn lisäksi juoksukilometrejä 60. - Ruisrääkillä puolikkaan ennätys lukemiin 1.53.xx, viime vuonna asetetusta tavoitteesta jäin, mutta silti täytyy olla tyytyväinen. Pienessä räkätaudissa ja keskenkuntoisena juoksusta kisasta jäi nälkää sen verran, että ehkäpä lokakuun lopulla ollaan taas lappu rinnassa joko täysmatkaa alle 4 tuntiin yrittämässä tai hakemassa kympille noteerausta, seuraavat kolme viikkoa kertonevat jo paljon.
  10. semla

    Ruissalojuoksut 2011

    Loistava keli juoksulle ja rata hyvässä kunnossa, yhtään ei sukka kastunut. Viime vuoden tuloksesta 11 min pois ja ennätys lukemiin 1.53.xx, tästä uutta intoa syksyn ja talven juoksenteluihin. Omalla kohdalla gofkentän ohitus oli hieman jännempi, Kuuvan risteystä lähestyttäessä kajahti vasemmalta komeasti "FORE" ja pallo kopsahti parikymmentä metriä edessäni tiehen ja pomppi juuri ja juuri auton välttäen tien toiselle puolelle ojaan. Siinä kohtaa olin tyytyväinen, etten ollut sen kovemmassa vauhdissa, mutta taisi golffarikin aidosti säikähtää sillä äänivarat oli kyllä täydessä käytössä. Onnittelut ensimmäisen puolikkaan juosseille ja kaikille ennätyksensä tehneille !
  11. semla

    Ruissalojuoksut 2011

    Tsemppiä kisaan! Vuosi sitten olin itse ensimmäisessä juoksutapahtumassani Rääkillä ja olin lähdössä melkein joukon hännillä, mikä johti siihen että lähes koko matka juostiin vilkku päällä. Loppuaika oli 2.05 ja ohitettavia matkalla kertyi n. 150 eikä ohittaminen todellakaan ole aina helppoa kapeilla urilla, joten lähtöpaikka kannattaa miettiä oman aikatavoitteen mukaan ja tunkea vaan "omalle" paikalle. Ja aivan kuten jussi7233 huomautti, niin märkää on ollut eli metsän kautta ohittelu voi olla jopa vaarallista. Viime vuonna alle 2h juoksijoita oli n.400 kun kaikkiaan matkaan lähti yli 700. Itsekin olen tänään taas rääkillä, mutta aikatavoitteet ovat sulaneet vieläkin vähän päällä olevaan räkätautiin. Kuumetta ei ollut, kurkkukipu on hellittänyt ja ainakin hitaissa vauhdeissa henki kulkee, mutta silti kaikki reilun ennätysparannuksen ja leppoisan maisemakävelyn väliltä on mahdollista.
  12. semla

    Maanantain Lidliin

    Hain pitkähihaisen punaisen paidan (v-aukkoinen) kokoa L, aikaisempaan pitkähihaiseen verrattuna se oli todella reilun kokoinen, M-kokokin olisi piisannut. Housuista tiukka malli oli tosiaankin aika korkeavyötäröinen ja löysälahkeisen käyttötarkoitus jäi hieman hämäräksi. Housun materiaali oli lähinnä tuulipukukangasta jonka joustavuus = nolla, tästä johtuen polven nostaminen yli 90 asteen johti pelkotilaan sauman ratkeamisesta. Toki hanuriosastolla olisi vähän kiinteyttämisen varaa mutta silti vähän turhan piukalta ja joustamattomalta pöksy tuntui. Tällä kertaa joukossa ei siis ihan helmiä, mutta näillä hinnoilla ihan käyttökelpoisen oloista kamaa niille kerroille kun on laiskotellut pyykinpesun kanssa eikä kaapissa ole muuta päällepantavaa
  13. Rohkeasti ilmottautumista sisään vaan! Treeneistä luistaminenkin vaikeutuu kun on selvä tavoite ja päivämäärä kalenterissa. Omaa ekaa puolikasta ennen pisin lenkkini oli juuri saman mittainen kuin avauksessa mainitsemasi 13,4 km ja varsinaisia (juoksu)treeniviikkoja n. 10. Kisavauhtia testasin rankalla pururatalenkillä 4 kierrosta tasaista vauhtia yht. n.6km, tästä päättelin jaksavani tasaisella reitillä ja levänneenä puolikkaan samaa vauhtia ja näin kävikin. Sinulla mahtuisi 11 viikkoon hyvinkin joku vaikka 10 km:n testikisa, lappu rinnassa tai ilman, vauhdin haarukoimiseksi. Espoon puolikkaalla oli muuten viime vuonna n.50 miestä ja hieman yli sata naista joiden loppuaika oli 2.30.00 - 3.xx.xx eli hitaammillakin vauhdeilla saa vielä kavereita rinnalle.
  14. 1. 37 vuotta 2. Mies 3. yli 20 vuotta pesäpalloilua alasarjoissa joskus enemmän, joskus vähemmän tosissaan treenaten. Viimeiset 5-6vuotta "tulen jos tarvitaan"- meiningillä. 4. Säännöllinen lenkkeily 7/2010 tavoitteena puolimaraton, jonka juoksin syyskuussa Ruissalossa, siitä kimmoke maratonille. Lokakuu - Helmikuu n. 20km/vko. Viimeiset 12 vkoa Sepon 4h- ohjelmalla, tosin pikkuflunssien takia vain n.30km/vko. Viimeiset 6 vkoa täysipainoisesti lukuunottamatta viimeisen viikon flunssaa. 5. 4.00.xx (prkl!) Masku 5/11 6. Viimeisen viikon tulenko terveeksi -panikointi kostautui hivenen hitaana alkuvauhtina, jonka takia toinen kiekka (10,6 km) taas pikkasen ylivauhtia
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy