Jump to content
Juoksufoorumi.fi


BlueJ

Jäsenet
  • Posts

    110
  • Liittyi

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

BlueJ's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

10

Reputation

  1. http://tu-38.sporttisaitti.com/pyynikkijuoksu/info-2015/ Juoksureitillä näette kappaleen kauneinta Tamperetta. Lähdön jälkeen edetään Laukonsillan yli ja jatketaan Pyynikinharjun upeisiin maisemiin. Sitten juoksijatt kiertävät Varalan ja Pyynikin näkötornin kautta takaisin Ratinaan. Eiköhän tämä ole ohjelmassa tänäkin vuonna. BJ
  2. Mukana oltiin ja järjestelyt olivat hyvin toimivat. Tavoite tuli saavutettua, loppuaika (netto) 04:28:54. Pidempi tarina tuolla 4:30 alitusketjussa. BJ
  3. Tavoite saavutettu. Loppuaika ( netto) 04:28:54. Olosuhteet olivat mainiot. Muutama lämpöaste, ei erityisen kovaa tuulta, ei sadetta, maasto tasainen ja asfaltoitu. Suunnitelma oli lähteä 6min/km matkaan ja katsoa jaksaako sillä maaliin asti. Tämä oli toinen maratonini, joten kokemusta ei asiasta ollut etukäteen. Garmin oli ranteessa ja kierroslaskuri asetettuna 5 kilometrin välein laskemaan. Alun 25 kilometriä menivät oikeastaan aika leppoisasti. Missään vaiheessa ei hengästyttänyt eikä mistään sattunut. Koko matkan aikana ei tullut mitään vaivoja, polvet kestivät hyvin eikä tullut edes mainittavia hiertymiä. Kateellisena katsoin miten osa porukasta meni kovaa vauhtia, pidin kuitenkin omasta suunnitelmasta kiinni. 25 kilometrin paikkeilla rupesi tuntumaan ekan kerran vaikealta. Koko matkan ajan nappasin pienen geelipussin ja päälle urheilujuomaa joka asemalta eli 3x / 10 km kierros. Vauhti hiipui välillä ihan tököttämiseksi, ranteessa lahjomaton kaveri näytti 7:30 min vauhtia ja reisissä tuntui juokseminen. Kävelyaskeliakin tuli otettua siinä 30 -40 välillä – pyrin niistä pääsemään aina nopeasti kuitenkin liikkeelle. Jostain löytyi vähän lisää – ehkä enemmän henkistä – energiaa tuolla 37 kilometrin kohdalla. Ohitin juuri viimeisen kerran sotilaskodin ja koitin mielikuvaharjoituksia – kaikkea sitä keksii kun on vaikeaa: ”jalat on ihan tuoreet, olen lähdössä normaalille iltalenkille. Hyvin jaksaa juosta”. Joko se auttoi tai sitten edellisen huoltopaikan rusinat, mutta vähän paremmalta tuntui taas. Sitten katse kelloon. 4:30 alitus olisi vielä mahdollinen, mutta tämä >7 km tökötys ei enää riitä. Viimeiset 2 kilometriä kaivoin jostain lisää vauhtia tämän aikarajan motivoimana. Vauhti kasvoi, sykkeet nousivat taas eli energiaa oli jäljellä. Maalissa ja vielä tänäänkin etureidet on ihan loppu. On sellainen tunne, että se kaikki mitä oli otettavissa tuli otettua itsestä irti. Jalkojen kestävyys, ”hengitys”kunto, keli – eikä oikeastaan mikään muukaan ei rajoittanut menoa. Jaloissa ei ollut voimaa eikä kestävyyttä enempää. Vaikka tämä 4.30 tuli alitettua, ei tunnu siltä että olisi realistista tavoitella 4:00 aikaa. Joko seuraan toisen kirjoittajan esimerkkiä että asetan tavoitteeksi 4:15. Tai sitten tavoite on, että tämä 4:30 alittuu vaikka sarjataso nousisi täällä veteraani aka aikuisurheilun sarjoissa. Tällä kertaa juostiin M45 sarjassa. Nyt jäljestäpäin tutkailin vielä Garmin keräämää dataa, miltä tuo matkan teko vaikutti siitä vinkkelistä. 5 kilometrin splitit meni seuraavasti. Viimeisenä rivillä keskisyke. [TABLE="width: 240"] [TR] [TD]5km[/TD] [TD]29:27:00[/TD] [TD]162[/TD] [/TR] [TR] [TD]10km[/TD] [TD]30:11:00[/TD] [TD]170[/TD] [/TR] [TR] [TD]15km[/TD] [TD]29:21:00[/TD] [TD]179[/TD] [/TR] [TR] [TD]20km[/TD] [TD]30:22:00[/TD] [TD]176[/TD] [/TR] [TR] [TD]25km[/TD] [TD]30:39:00[/TD] [TD]170[/TD] [/TR] [TR] [TD]30km[/TD] [TD]32:16:00[/TD] [TD]166[/TD] [/TR] [TR] [TD]35km[/TD] [TD]33:59:00[/TD] [TD]164[/TD] [/TR] [TR] [TD]40km[/TD] [TD]37:01:00[/TD] [TD]162[/TD] [/TR] [TR] [TD]42.195km[/TD] [TD]15:39:00[/TD] [TD]172[/TD] [/TR] [/TABLE] 30 km – 40 km väli oli siis hidasta kuten tuntemukset sanoivat. Syke kuvaajaa katsomalla selvisi että ensimmäiset 9,5 km meni rauhallisesti, syke oli 168 alle ( 168 oli koko matkan keskisyke ). 9,5 km – 23 km siinä syke on noussut välillä ihan huimiin lukemiin, sellaisia 188 piikkejä tiheään välillä ylikin. Sen jälkeen on varmaan energiavarastot syöty ja syke on ollut 41 kilometriin alle 168. Viimeisellä kilometrillä syke nousi 178, ja vauhti 5:30 – 5:00 välille. Se viimeisen 2 kilometrin loppurutistus siis kesti oikeasti vain kilometrin. Edelleenkin etureidet on ihan loppu ja niistä sattuu. Muualla ei ole tuntemuksia, palauttavaa lenkki on vasta ajatuksen asteella. Nyt vain leppoisaa kävelyä ja pakolliset portaiden kiipeämiset. Ja satoihan siellä luntakin jossain 3 tunnin kohdalla, ei se kuitenkaan haitannut menoa eikä kastellut edes vaatteita. Kiitos jos jaksoit lukea näin pitkälle … BJ
  4. Nyt kisakuume nousee. Huomenna kaikkien aikojen toiselle Maratonille tämän ajan alituksen kimppuun. Nyt tuntuu siltä, että lähden 6min/km vauhdilla liikkeelle, ja sillä 2 kierrosta. Sen jälkeen sitten katsotaan miten edetään - kaikki on mahdollista, yrittää kiristää vauhtia tai pitää sama - tai sitten vauhti hiipuu. 4:00 alitukseen tähtäävään aikaan ei uskalla alusta lähteä. BJ
  5. Tampereella on helmikuussa järjestetty "Tampereen laturetki", siellä on erilaisia matkoja perinteisen hiihtäjille. Ei ajanottoa. Taivalpirtille ja takaisin n 20 km, lähtöpaikasta riippuen. Perinteinen Tampereen Laturetki järjestettiin sunnuntaina 10.2.2013 Tampereen Laturetkellä oli uuden lumen ja nollakelin houkuttelimina runsaat 60 hiihtäjää ja lisäksi iso osa rusaasta kahdeksastakymmenestä Kangasalan Laturetken osallistujata poikkesi Taivalpirtillä, joka oli laturetkien tärkein huoltopiste.
  6. Minä en tiedä mitään noin kovasta maraton ajasta, mutta vielä yksi laskurin tulos. B:n laskuri antaa 3:38 44.45 kympin ajalla. 1.44:00 puolikas -> 3:49:00 kokonainen. Mutta nää on näitä - jäämme odottamaan, mihin kellot pysäytät! BJ
  7. Eilen oli vuorossa Italialainen maraton harjoitus. Se oli kyllä hyvän ( ja kovan ) tuntuinen harjoite. 4 min välein vauhti VK2 - lähellä Mk:ta ja hiljaisempi osuus VK1, PK:n yläpuolella kuitenkin. Sitä 8 x ( 4+4 ). Vaikka en päässyt eff4 sykkeille kuin 3:lla viimeisellä kovalla, nousi kuitenkin noiden kovien 4 minuttisten kuorma koko ajan, eli harjoitus sujui nousujohteisesti. Osa kilometreista meni vielä vauhdillisesti samoille ajoille kuin 5 km testijuoksun kilometrit. Näin meni kilometrit: 4:26 4:46 4:32 4:25 4:51 4:40 4:23 4:25 Minulle tämä oli rasittavin harjoitus tähän asti bakkenin ohlemassa. Minkälaisia kokemuksia muilla, onko se tämä vai joku muu, mikä tuntuu eniten. On siellä toki vielä tulossa pyramidi-vetoja ja 4 tunnin pitkiksiä. BJ
  8. Piti googletta, mikä palsta on jatkoaika. En ole siellä. Jossain muuallakin olen sama Nickiä käyttänyt, mutta en ole ollut mukana tuolla jääkiekkopalstalla. Enkä ole Bluesin kannattaja ... Tampereelta ja Ilves! Ja heti kakkosena Pata ... BJ
  9. Jos ensimmäisellä rastivälillä piiputtaa, se voi tarkoittaa, että siinä mennään heti kylmiltään lähelle maksimia. Suunnistukseen tai ainakin iltarasteihin tulee usein lähdettyä ilman lämmittelyä. Kylmiltään ja täysillä ja pahaltahan se tuntuu jo ekan kilometrin jäkeen. Helppo sanoa ja vaikea korjata - siinä vaiheessa on usein intoa ja muutkin lähtee kovaa. Ja minä teen saman virheen ihan vaikka omassa testijuoksussa, joka pitäisi juosta tasaisesti, eka 500 m ainakin minuutin verran liian kovaa vauhtia. Vähän rauhallisemmin eka rastin väli. Muuten lisää juoksemista, kuten muualla jo neuvottiin. BJ
  10. Juoksin tuon vetoharjoituksen uudestaan sykkeisiin perustuen ja se oli huomattavasti mielekkäämpi. Oli vain ensin teknisiä ongelmia, miten se tänä kellon kanssa hoidan. Ratkaisu oli lopulta se, että vetoharjoitusmoodi päälle, äänet päälle ja sykkeet näkyviin. Ääni kertoo kun aikamäärä on täynnä, ja sykkeitä seurailin sitten katsomalla. Viime viikolla Bakkenin ohjelmassa oli 5K testilenkki. Ilma oli ihanteellinen +15 ja viilenevä ilta. Alku lähti liian lujaa 3.30 vauhdilla, mutta se tasaantui nopeasti - liian kova on liian kova. Osin tuohon loppua kohti hidastuvaan vauhtiin saattoi vaikuttaa, että otin ylös Cooperin tuloksen 12 minuutin kohdalla. Se oli 2800 metriä - sekin on parempi kuin entinen 2720 ( radalta ). Kilometrit meni sitten näin Vauhti Syke 4:03 159 4:24 168 4:32 172 4:45 172 4:40 174 Loppuaika 22:26 ( vauhti 4:29 ), keskisyke 169. 5 km aika parantui 2 vuoden takaisesta 1 minuutin. Eff 4 sykeraja 165 -175 siihen väliin osuu tuo syke. Kaikkinensa olen tyytyväinen tuohon tulokseen. Tuo vauhti taitaa antaan Bakkenin laskurilla 3:50 - 4 tunnin ohjelma on siis edelleen sopiva. BJ
  11. Juoksusta jäi sen verran kytemään, että tavoite on lokakuussa yrittää uudelleen tätä 4.30 alitusta. Ohjelmaksi on valittu tällä kertaa Bakkenin 4:00 tunnin ohjelma, jos valmistelut menee kohdalleen, niin liikeellee lähdetään <4 h vauhdilla. BJ
  12. http://personal.inet.fi/urheilu/kankaanpaanmaraton/uudistettu%20reittikartta.htm
  13. Tämän voisi ottaa tähtäimeen. Ja tavoitteena reilu ajan parannus tuosta kesän alun Valkeakosken hellemaratonista.
  14. Tämä eri efforttien ( vauhtien ) vaihteluharjoitus on selvästi tarpeen. En saa sitä onnistumaan, mutta uskotaan että jotain se kehittää ja vielä opin sen oikein tekemäänkin. Nyt oli vuorossa 8x (eff 4 2 min + eff 2 2 min ). Laitoin 2+2 intervalleihin ja menoksi. Jonkinlainen ajatus oli juosta "tuntuman mukaan", kuitenkin vähän vauhtiakin seuraten. Sykkeet katsoin kotona perästäpäin. Vauhdit olisivat voineet olla eff4 5:12 ja Eff 2 5:40. Vielä niin, että jos aina olisi saanut palattua tuohon 5:40 ( 4h maraton vauhtiin ). Liian kovaahan se lähti liikkeelle. Ja eff 2 sykepudotukset olivat aika pientä. aika syke aika syke 4:25 166 5:18 155 4:26 161 5:21 158 4:37 158 5:17 155 4:41 157 5:14 153 4:54 173*5:35 152 4:55 157 6:04 150 5:02 154 6:03 153 4:56 159 5:52 154 (* mittari teki jonkun tempun hetkellinen piikki HR>200 ) Liian kova alkuvauhti kovissa kostautui ja vauhdit hidastuivat kokoajan. Palautukset onnistuivat ehkä tuntumamielessä, syke oli koko ajan 150-155 - vauhti toki hidastui reilusti loppua kohti. Jatkan efforttien vaihtumisharjoitteita - ehkä vielä opien tasavauhtisen juoksun pelkällä tuntumalla. Mielellään saa kommentoida ken tuosta osaa jotain sanoa - kaikki analysointipalaute on tervetullutta. BJ
  15. BAkkenilla näyttäisi olevan hyvin isossa roolisa harjoitukset, missä vaihdellaan 2 eri effortin mukaista vauhtia pienin väliajoin. Yritin - paino sanalla yritin - juosta eilen 3 x (1200 eff 4 + 1200m eff 3 ). Vauhtien mukaan juostessa 4.00 ohjelmassa eff3 5:26 vauhtia ja eff4 5:12 vauhtia. Laitoin Garminin vetoharjoitukseen 1200m veto ja 1200 m palautus. Sitten juoksemaan. Odotus oli että saisi kaksi erivauhtista osiota, ja niissä olisi hieno sykekäyrä myös. Ei ollut. Oli pelkkää "puuroa" - 7,2 km juoksua, missä eff3 ja eff4 keskisyken ero oli 5 ( 152 vs 157 ). Pitää siis jatkaa harjoitusta, että saa juostua noita eri effortin osioita paremmin. Eff4 ja kävely - ne sentään osaan jo saada erilleen ja näkyy myös sykekäyrässä. Onko kukaan juoksut Bakkenin eri efforttien harjoituksia noiden vauhtien kautta?
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy