Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Jodlaaja

Jäsenet
  • Content Count

    3 044
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

60 Excellent

About Jodlaaja

  • Syntymäpäivä May 3

Converted

  • Coopperi
    3270m (kesäkuu 2013)
  • 10km
    38:52 min.
  • Puolimaraton
    1:28:36 t. (Vantaa 2014)
  • Maraton
    3:22:06 (Kankaanpää 2010)
  • Tavoite
    Ratajuoksussa matkalla 800m, lisäksi puolimaratonilla 1:25:xx

Recent Profile Visitors

7 845 profile views
  1. Itselläni hajosivat pohjista jo 295km juoksun jälkeen. Ja sinäkö pidät itseäsi muka ultrajuoksijana? Kyllä poika ne oikeat ultrajuoksijat harjoittelee melkoisen paljon enemmän. Silloin puhutaan reilusti yli 200km viikoista. Itsekin juoksin kevättalvella 120-150km viikkoja, vaikka treenaan vain puolimaratonille ja sitä lyhyemmille matkoille. Edes jotain järkeä tuohon hommaasi, vaikka ymmärrän toki että et pelaa ihan täydellä pakalla.
  2. Eli tavoitteena on häiriköidä harjoituspäiväkirjaani spämmäämällä roskaa siihen. Tällä pyritään sekoittamaan harkkapäiväkirjani ja johtamaan huomio pois itse tärkeimmistä, eli harjoituksista. Vauhdinjako oli täydellinen juurikin olosuhteet ja kunto huomioiden. Iltapäivällä juoksemani fartlek ei enää illalla tuntunut jaloissa, olin siis palautunut. Koska nopeutin jalkojeni palautumista lenkiltä tultuani kylmähoidolla, eli jääkylmällä vedellä.
  3. Jodlaaja

    Cooper

    Taas täällä ryhdyttiin rajanvetoa tekemään urheilijoiden ja kuntoilijoiden välillä. Mikä lähinnä kertoo ahdasmielisyydestä ja junttiudesta. Ja ahdasmielisyydestä on vaikea päästä eroon. Minäkin olin vielä joskus pienenä lapsena aivan samanlainen, lokeroin ja luokittelin kaikkea ja kaikkia ihmisiä. Sitten aloin avartaa maailmankuvaani, matkustelin paljon, luin filosofiaa, hankin paljon kokemuksia. Ja kaikki ahdasmielisyys poistui, katosi. Lopetin muiden ihmisten luokittelemisen ja lokeroimisen. Koska pohjimmiltaan luokittelussa on kyse muiden vähättelystä ja ahdasmielisyydestä. Silti toki tajuan että suurin osa suomalaisista on äärimmäisen ahdasmielisiä, enkä siksi ole lainkaan yllättynyt että kohtaan heitä Juoksufoorumillakin. Onhan tämä foorumi jonkinlainen läpileikkaus Suomesta ja suomalaiset ovat melkoisen sivistymätön ja ahdasmielinen kansa. Sanoisin että kaikki jotka harjoittelevat määrätietoisesti jotain tavoitetta varten ja kilpailevat ovat urheilijoita. Oikeastaan lajin harjoittajia ei siis kannattaisi lokeroida lainkaan kuntoilijoihin, urheilijoihin ja jne. Kaikki ovat urheilijoita.
  4. Ultraajista osa on oikeita urheilijoita, heillä on tavoite ja he lähtevät tavoittelemaan hyvää aikaa. Heitä kunnioitan. Mutta sitten on myös näitä SaSan kaltaisia selkärangattomia laiskamatoja, jotka kävelevät kilsan, hölköttävät toisen ja taas kävelevät yhden. Välillä seisokelevat huoltopisteellä puoli tuntia. Sellaisella ei ole urheilun kanssa mitään tekemistä. Eipä ihme että SaSan asennekin on hanurista, ei urheilullisuudesta tietoakaan.
  5. Torstaina alkuilllasta yhteensä 15,8 km. Ensin 12,8 km sisältäen alkuverkka + intervalliharjoitus 6x1000m. @ 3:42/km, pal. 2:30. min hölkkää. Kokonaisaika 1:01:33 h., tossuina tuunatut Adios Boostit., +19. Sen jälkeen vielä loppuverkkaa 3 km @ 5:23/km, aika 16:11 min., tuunatut Adios Boostit. Adios Boosteista hajosivat taas pohjalliset ja tossujen pohjien reiät on niin isot, että en tiedä uskaltaako noilla enää juosta? Vaikka pohjalliset vaihtaisikin, niin ne hajoavat heti yhdestä tai kahdesta kovasta kovasta kilsasta ja sitten läpsyy taas paljas päkiä asfalttiin. Jos on jälleen huono tuuri, niin astuu terävän kiven päälle ja sitten menee taas verihommeleiksi. Että taisi olla viimeinen lenkki näillä Adioksilla.
  6. Ei se olekaan. Varsinkin pitkä loppusuora oli niin järkyttävän pehmeässä kunnossa, että joutui juoksemaan ulkorataa. Ja sellainen ennen loppusuoraa oleva jyrkkä, kallistettu kaarre oli äärimmäisen vaikea juosta. Viime elokuussa juoksin 3000m @ 3:43/km, aika 11:11 min., Lamminpään urheilukentän radalla ihan yksikseni, osana harjoittelua ja kyllä se paljon helpommalla ja vaivattomammin siellä tuli, ei tarvinnut edes täysillä yrittää. Se tuntui pelkältä lämmittelyltä silloin, rennon reippaalta menolta. Eilen taas eka kolmetonninen meni täysillä juosten vaivoin ja hammasta purren 11:12 min. ja yhtään kovempaa ei olisi enää kulkenut. Että kyllä sillä alustalla on iso vaikutus, parhaiten kestävyysjuoksuun soveltuva on vanha tartan tai asfaltti. Ainakin itselläni kulkee niillä alustoilla parhaiten. Tietty joku mondo sopii pikajuoksijoille, mutta itse huomannut että on jopa helpompi säilyttää se kestävyysjuoksijan "kova" vauhti tartanilla kuin mondolla. Ja mondo ainakin matkoille 400-800m varmasti nopeampi. Toki molemmat loistavia ja nopeita alustoja juosta. Mutta kyllähän nuo ravirata-Cooperit kehittää juoksijaa ja parantaa kuntoa. Vaativampia vaan ovat kuin perinteisesti urheilukentän radalla juostavat Cooperit.
  7. Varmastikaan missään huippuiskussa en keskiviikkona ollut. Ehkä se semmonen herkkyys on ollut pikkasen kateissa pitkin kevättä. 3000m enkkani kun on 10:39 min., niin tuo McMillan on varmaan ihan oikeilla jäljillä, keskiviikkonahan eka kolmetonninen vei peräti sen11:12 min. Mutta enkat tietty juostu huippukunnossa, enkä vetoharkoissakaan missään huonossa kunnossa ollut. Keskiviikkona oli yritys juosta kaksitonninen huhtikuun Teivocupin tapaan alle 7 minuutin ja sen jälkeen loput sitä vauhtia kuin jaksaa. Mutta pelkäksi yritykseksi jäi, vaikeeta oli, meni äkkiä jalat ihan hapoille. Enempi ihan totuttelua pehmeeseen alustaan ja jopa joidenkin vauhtiharjoitusten siirtämistä ihan pehmeälle alustalle maastoon. Ja myös noita 400-800m vetoja enemmän radalla. Siinä ne lääkkeet parannuksiin tulevissa Teivocoopereissa.
  8. Juu, en ollut ennen kaviouralla juossut. Kaarteissa eniten oli vaikeuksia, varsinkin juuri ennen loppusuoraa oleva kaarre oli jyrkästi kallistettu, siinä oli myös jotain lisätty sen varsinaisen hiekka-alustan päälle ja se kaarre oli kyllä vaikeasti/varovasti juostava. Pitkän loppusuoran juoksin aina ulkoradalla, pari metriä sisäradalta. Sisärata kun oli ihan liian pehmeä, en pystynyt sillä vauhtijuoksuun. Oli siis vaikeuksia alustan kanssa, mutta kyllä se tästä. Totuttelua tähän alustaan se vaan vaatii, maastojuoksutreeniä ja ehkä jotain 400-800m vetoja, niin menee vielä paremmin kesä- ja heinäkuussa. Maastojuoksutreenin otinkin nyt mukaan ja vedän sitä vähintään 1-2 krt/vko, ihan fiiliksen mukaan. Joskin tuo 3230m kaikkien vaikeuksien ja sairastelujen jälkeen on loistava tulos. Tämähän on välillä touko-syyskuu juostava sarja ja ajattelin juosta kaikki osakilpailut, jos ei nyt flunssat tai muut vastaavat estä osallistumista.
  9. Jodlaaja

    Cooper

    Teivocooperissa keskiviikkona 3230m.
  10. Jodlaaja

    Teivocooper 11.5.2016

    Keskiviikkona kävin osallistumassa Teivocooperiin. Joka juostaisiin Teivon kaviouralla, jokainen kierros tasan yhden kilsan mittainen. Ensin puolitoistakilsaa alkuverkkaa toki alle, melko pehmeältä alusta vaikutti. Toissayönä olin muuten herännyt kylmän hiessä kauheaan painajaiseen, juoksin unessa Cooperia ja pääsin vain 3035m. Tämä uni mielessäni olin kauhusta lähes kankea Cooperin lähtöviivalla. Toteutuisivatko unen tapahtumat tosielämässä? Juoksisinko vain hädin tuskin päälle 3000m Cooperissa? Pelko kouraisi sisintäni, oliko uni ollut enne tulevasta? Kaiken rohkeuteni keräten lähestyin lähtöviivaa. Tossuina NB 1400 V3, jotka olivat osoittautuneet hyviksi. Lähettäjä lähetti meidät matkaan lähtölaskentana viidestä nollaan, niin että nollalla lähtisimme. Juoksu alkoi. Eka kaarre tuli melkein heti ja pitkä suora sen jälkeen. Juoksin jotain 3:18-3:20/km vauhtia, mutta toisen kaarteen tullessa meno hidastui. Se oli jyrkkä ja melko vaikea siinä oli juosta, jouduinkin siirtymään ulkoradalle. Selvisin kaarteesta kun pudotin hieman vauhtia ja pääsin etusuoralle. Pitkä loppusuora oli pehmeä kuin mikä ja juoksinkin myös sen aina ulkorataa pitkin. Eka kilsa sujahti aikaan 3:30. Kavioura oli sisäosaltaan äärimmäisen pehmeä, melko vaikeasti juostava ja juoksinkin paljolti ulkoradalla. Toinen kilsa oli vaikea, varsinkin jyrkät kaarteet tuottivat ongelmia. Kahden kilsan jälkeen oli mennyt se perus-Teivocupin kahden kilsan väliaikani eli 7:25 min. Sinne 7:20-7:30 väliinhän se yleensä tuppaa menemään, vain huhtikuun Teivocup oli poikkeus, silloin ekat 2 kilsaa solahti yhteisajassa 6:55 min. Huhtikuun iskussa en nyt siis tainnut olla, se oli jo käynyt kristallinkirkkaaksi. Mutta pelkäämäni kauhuskenaario 3035m Cooperistakaan tuskin toteutuisi. Kolmannen kilsan jälkeen oli vielä runsaasti aikaa, mutta mitään kirivaihdetta en tuntunut saavan silmään. Jatkoin kuitenkin samaa vauhtia kuin siihenkin asti. Vielä viimeiset sekunnit ja Cooper päättyi. Huomasin merkeistä että yli 3200m oli mennyt, ei kuitenkaan kovin paljoa yli. Tarkka Cooper lukema oli lopulta 3230m. Kesäkuussa parannusta tuohon ja tavoitteeksi rohkeasti 3300m. Keskiviikkona yhteensä juoksua 19,9 km, eli lähes taas se 20 km. Iltapäivällä ensin VL-metsälenkki 10km @ 4:36/km + loppuun kevyttä 5,2km ja yhteensä siten 15,2km @ 4:56/km ja illalla Cooper 3230m + alkuverkkaa1,5 km. Hyvä treenipäivä.
  11. Viilentävä suihku palautti jalkani nopeasti iltapäivän VL-lenkistä ja Teivocooperissa kulki keskiviikkona upeasti 3230m. Keskiviikkona yhteensä juoksua 19,9km.
  12. Tiistai-iltana juoksin vielä palauttavaa 5,55 km @ 5:39/km, aika 31:19 min., Adidas adizero Aegis. Keskiviikkona iltapäivällä 15,2 km @ 4:54/km, aika 1:14:53 h., josta alkuun 10 km vauhtileikittelyä 4:36/km, josta metsäpoluilla 9,2 km, joka taasen koostui 4x2,3 km lenkistä. Osuudet: 11:35, 9:42, 9:55 ja 10:05, nopein kilsa 3:56, eli mitään kovaa vauhtia ei vielä menty, mutta sellainen kiva VL metsälenkki. Loppuun vielä 5,2 km kevyttä hölköttelyä asfaltilla. Tossuina Adidas adizero Aegikset, +18. Lenkin jälkeen suihkuttelin taas jalkoja jääkylmällä vedellä, jotta palautuvat tänään seiskalta juostavaan Teivocooperiin.
  13. Kanankoipia + muusia, kevyttä perusmättöä siis.
  14. Kevyt 15,6 km @ 5:19/km, aika 1:22:54 h., Adidas Response Boost2 Tech Fit ja nyt nämä hajosivat täysin kummistakin pohjista, eli viimeinen lenkki näillä. Kuuma, +25, onneksi yksi viilentävä vesikuuro sentään tuli, oli vain liian lyhkäinen. Vasen etureisi kipuili edelleen, toivottavasti kuntoutuu huomiselle, jätän ehkä sittenkin ratavedot toiselle päivälle.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy