Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Jodlaaja

Jäsenet
  • Content Count

    3 044
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

60 Excellent

About Jodlaaja

  • Syntymäpäivä May 3

Profile Information

  • Gender
    Male

Converted

  • Coopperi
    3270m (kesäkuu 2013)
  • 10km
    38:52 min.
  • Puolimaraton
    1:28:36 t. (Vantaa 2014)
  • Maraton
    3:22:06 (Kankaanpää 2010)
  • Tavoite
    Ratajuoksussa matkalla 800m, lisäksi puolimaratonilla 1:25:xx

Recent Profile Visitors

7 341 profile views
  1. Jodlaaja

    Cooper

    Taas täällä ryhdyttiin rajanvetoa tekemään urheilijoiden ja kuntoilijoiden välillä. Mikä lähinnä kertoo ahdasmielisyydestä ja junttiudesta. Ja ahdasmielisyydestä on vaikea päästä eroon. Minäkin olin vielä joskus pienenä lapsena aivan samanlainen, lokeroin ja luokittelin kaikkea ja kaikkia ihmisiä. Sitten aloin avartaa maailmankuvaani, matkustelin paljon, luin filosofiaa, hankin paljon kokemuksia. Ja kaikki ahdasmielisyys poistui, katosi. Lopetin muiden ihmisten luokittelemisen ja lokeroimisen. Koska pohjimmiltaan luokittelussa on kyse muiden vähättelystä ja ahdasmielisyydestä. Silti toki tajuan että suurin osa suomalaisista on äärimmäisen ahdasmielisiä, enkä siksi ole lainkaan yllättynyt että kohtaan heitä Juoksufoorumillakin. Onhan tämä foorumi jonkinlainen läpileikkaus Suomesta ja suomalaiset ovat melkoisen sivistymätön ja ahdasmielinen kansa. Sanoisin että kaikki jotka harjoittelevat määrätietoisesti jotain tavoitetta varten ja kilpailevat ovat urheilijoita. Oikeastaan lajin harjoittajia ei siis kannattaisi lokeroida lainkaan kuntoilijoihin, urheilijoihin ja jne. Kaikki ovat urheilijoita.
  2. Ultraajista osa on oikeita urheilijoita, heillä on tavoite ja he lähtevät tavoittelemaan hyvää aikaa. Heitä kunnioitan. Mutta sitten on myös näitä SaSan kaltaisia selkärangattomia laiskamatoja, jotka kävelevät kilsan, hölköttävät toisen ja taas kävelevät yhden. Välillä seisokelevat huoltopisteellä puoli tuntia. Sellaisella ei ole urheilun kanssa mitään tekemistä. Eipä ihme että SaSan asennekin on hanurista, ei urheilullisuudesta tietoakaan.
  3. Jodlaaja

    Cooper

    Teivocooperissa keskiviikkona 3230m.
  4. Jodlaaja

    Teivocooper 11.5.2016

    Keskiviikkona kävin osallistumassa Teivocooperiin. Joka juostaisiin Teivon kaviouralla, jokainen kierros tasan yhden kilsan mittainen. Ensin puolitoistakilsaa alkuverkkaa toki alle, melko pehmeältä alusta vaikutti. Toissayönä olin muuten herännyt kylmän hiessä kauheaan painajaiseen, juoksin unessa Cooperia ja pääsin vain 3035m. Tämä uni mielessäni olin kauhusta lähes kankea Cooperin lähtöviivalla. Toteutuisivatko unen tapahtumat tosielämässä? Juoksisinko vain hädin tuskin päälle 3000m Cooperissa? Pelko kouraisi sisintäni, oliko uni ollut enne tulevasta? Kaiken rohkeuteni keräten lähestyin lähtöviivaa. Tossuina NB 1400 V3, jotka olivat osoittautuneet hyviksi. Lähettäjä lähetti meidät matkaan lähtölaskentana viidestä nollaan, niin että nollalla lähtisimme. Juoksu alkoi. Eka kaarre tuli melkein heti ja pitkä suora sen jälkeen. Juoksin jotain 3:18-3:20/km vauhtia, mutta toisen kaarteen tullessa meno hidastui. Se oli jyrkkä ja melko vaikea siinä oli juosta, jouduinkin siirtymään ulkoradalle. Selvisin kaarteesta kun pudotin hieman vauhtia ja pääsin etusuoralle. Pitkä loppusuora oli pehmeä kuin mikä ja juoksinkin myös sen aina ulkorataa pitkin. Eka kilsa sujahti aikaan 3:30. Kavioura oli sisäosaltaan äärimmäisen pehmeä, melko vaikeasti juostava ja juoksinkin paljolti ulkoradalla. Toinen kilsa oli vaikea, varsinkin jyrkät kaarteet tuottivat ongelmia. Kahden kilsan jälkeen oli mennyt se perus-Teivocupin kahden kilsan väliaikani eli 7:25 min. Sinne 7:20-7:30 väliinhän se yleensä tuppaa menemään, vain huhtikuun Teivocup oli poikkeus, silloin ekat 2 kilsaa solahti yhteisajassa 6:55 min. Huhtikuun iskussa en nyt siis tainnut olla, se oli jo käynyt kristallinkirkkaaksi. Mutta pelkäämäni kauhuskenaario 3035m Cooperistakaan tuskin toteutuisi. Kolmannen kilsan jälkeen oli vielä runsaasti aikaa, mutta mitään kirivaihdetta en tuntunut saavan silmään. Jatkoin kuitenkin samaa vauhtia kuin siihenkin asti. Vielä viimeiset sekunnit ja Cooper päättyi. Huomasin merkeistä että yli 3200m oli mennyt, ei kuitenkaan kovin paljoa yli. Tarkka Cooper lukema oli lopulta 3230m. Kesäkuussa parannusta tuohon ja tavoitteeksi rohkeasti 3300m. Keskiviikkona yhteensä juoksua 19,9 km, eli lähes taas se 20 km. Iltapäivällä ensin VL-metsälenkki 10km @ 4:36/km + loppuun kevyttä 5,2km ja yhteensä siten 15,2km @ 4:56/km ja illalla Cooper 3230m + alkuverkkaa1,5 km. Hyvä treenipäivä.
  5. Kanankoipia + muusia, kevyttä perusmättöä siis.
  6. Siteeraan vain loppua, koska siinä tulee se tärkein. Tuo loppu hyvin kertoo kaiken sinusta juoksijana ja myös alleviivaa omat ohjeeni valideina, toimivina muille, eli tavallisille juoksijoille, tavallisille tallaajille jotka haluavat tuloksia. Olet harjoitellut tosi vähän, mutta niinhän se sanonta kuuluu että vain lahjattomat harjoittelevat. Sinun ei olekaan juuri tarvinnut harjoitella, lahjakkuutesi vuoksi. Kunhan nyt pari lenkkiä olet silloin tällöin heittänyt, ammattimaisesti ei huippulahjakkaan tarvitse harjoitella päästäkseen Suomessa kansallisen kärjen tuntumaan. Siis kolme minuuttia kovempaa on sulla vitonen kulkenut, jos tuo pitää paikkansa, niin olet/olet ollut jo kansallinen eliittijuoksija? Et vain kilpajuoksija, vaan ehdotonta kansallista eliittiä. Olet siis tasoltasi ja lahjakkuudeltasi huippulahjakas juoksija, mahdollinen SM-mitalisti. Sillä jos vaikkapa Teivocupin juoksee tuonne 15:30:n pintaan, niin sellainen juoksija on usein ollut mitaleilla mm. SM-maastojuoksuissa. Et tietenkään mainitse missä kisassa olet ennätyksesi juossut, Teivocup olikin vain esimerkki siitä mihin talvisessa juoksucupissa huippuajan juossut saattaa yltää. Radallakin Teivocupin ajasta lähtee kaltaisillasi huippujuoksijoilla vielä helposti minuutti ja 14:30:n vitosen ajalla olisit Suomen kärkijuoksijoita kyseisellä matkalla. Viime vuonna Suomen paras vitosen juoksijahan, eli Arttu Vattulainen kellotti ajan 14:13 min. Nyt siis unohdit kokonaan sen, että kirjoitan lähinnä tavallisille tallaajille, en teille huippulahjakkaille eliittijuoksijoille. En kirjoita teille jotka juoksette vitosen alle 16 minuutin vaikka suoraan kahden kuukauden juoksutauolta palatessanne, ihan niillä vanhoilla pohjilla. Et tosin kerro koska ennätyksesi olet juossut, voihan se olla vaikkapa jo joskus 80-luvulla juostu ja nyt muistelet menneitä, kultaisia nuoruusvuosiasi. Ei kultainen nuoruus, jää unholaan... Se jos sinulla on kulkenut aikoinaan vitonen 15:30:n pintaan ei siis todista kerrassaan mitään harjoittelustasi. Ainoastaan kiistattomasta lahjakkuudestasi. Todennäköisesti sinulla olisi kuitenkin vielä kovemmat ennätykset jos olisit juossut myös ylämäkivetoja. Juuri noita itse paljon kevättalvella juoksemiani vetoja, eli 200m ylämäkivetoja juoksee säännöllisesti mm. sellainenkin juoksijasuuruus kuin Mo Farah. Ja maailman huipulle ei siis päästä enää pelkällä lahjakkuudella, vaan se vaatii myös paljon juuri oikeaa harjoittelua, eli paljon työtä. Tonnin vedoista en sano mitään, ne olet voinut korvata kahden tonnin tai 800m vedoilla ja varsinkin kahden tonnin vedot toimivat loistavasti kestävyysjuoksijalla. Ja jos nyt pääsi unohtumaan, niin blogissani puhuttiin oikeasta tavasta harjoitella, ei lahjakkuudesta. Minähän päinvastoin kerroin että aivan tavallinen tallaaja pääsee ohjeillani 18:30 min. kuntoon vitosella. Jopa sellainen joka on harrastanut pelkkää kaljoittelua ja sohvalla makaamista viimeiset 20 vuotta, eikä ole liikkunut kuin sohvan, jääkaapin ja vessan välillä. Sinulla kun ilmeisesti ne omat ennätyksesi ovat hieman nousseet päähäsi, niin et pysty ymmärtämään että meille aivan tavallisille tallaajille jo se 18:30 min. vitonen on kova juttu ja vain juuri oikealla harjoittelulla (intervalliharjoittelu) saavutettavissa.
  7. Jodlaaja

    Cooper

    Keskiviikkona tarkoitus kokeilla Teivocooperissa paljonko menee? Tiistaina vedän kevyen ratavetotreeniin, että en ihan vetelillä jaloilla joudu Cooperia keskiviikkona juoksemaan. Eli joku yyberkevyt vetoharkka tyyliin 5-6x400 tai 300m lyhyillä palautuksilla (200m hölkkää perhaps?).
  8. Jodlaaja

    New Balance

    Kaksi kisaa juossut nyt NB 1400 V3:lla, yhden reilun seiskan ja yhden kympin. Asfaltilla ovat todella loistavat ja samoin kovalla maantiellä, sillä jopa paremmat. Pehmeällä kuntopolulla näillä oli pikkasen vaikeuksia, mutta se saattoi johtua siitäkin että olen treenannut liikaa kovilla alustoilla ja siirtymä ääri-pehmeälle alustalle oli vaikea. Vaatii siis enemmän treeniä pehmeällä ennen kuin voi tuomionsa antaa. Radalla en ole näillä vielä juossut. Sopivat mielestäni neutraalille päkiävoittoisesti askeltavalle juoksijalle kaikille matkoille vitosesta ylöspäin, varmasti aina maratonille asti. Ja kannattaa muuten ostaa puoli numeroa pienempi kuin millä koolla normaalisti juoksee. Adidaksilla juoksen 46:lla ja NB 1400 V3:t taas ovat kokoa 45,5 ja ovat tuntuneet hyviltä, sopivilta.
  9. Mahdolliset kisat/testit tällä viikolla:

     

    -11.5. Teivon Cooper

     

    -15.5. Kaukjärven kierros 14km

     

     

  10. Ihan sama homma itselläni, äärimmäisen vaikeaksi menee jos on joku +21-23 ja aurinkoista. Monta peräkkäistä kilsaa kovaa vauhtia kuumassa on paha. Mieluummin vaikka sitten vain +5.
  11. Tulos Raholan Kympillä oli päivän kunnon mukainen. Eli 40:52 min. ja yleisen sarjan 6. sija. Reilun 4 kilsan jälkeen kompastuin Lamminpäässä katukiveykseen ja lensin rähmälleni, tuuri oli mukana, koska vain toinen polvi sai damagee. 7 kilsan jälkeen sammuin sitten totaalisesti ja vaelsin varjojen mailla, meni ihan "hiihtämiseksi" mutta onneksi sain sitten vetoapua viimeisille kilsoille juuri ohi menneestä juoksijasta. Kiitti vaan pjh:lle.
  12. Eikös me käyty tää keskustelu jo? Pyysin todisteeksi oikeasta, kovasta ja tehokkaasta harjoittelemisesta sitä 15:50 min. aikaa vitosella. Sillä ilman muutahan noin huippulahjakas kaveri moisen ajan juoksee kesäkelissä, jos kerran oikein harjoittelee? Kun vaikeissa talvisissa oloissa, lumihangessa juosten meni rennosti rallatellen jo helmikuussa vitonen 18:03 min. Meille tavallisille, lahjattomille, mutta kovasti ja tehokkaasti harjoitteleville tallaajille taas jo 18:30 min. aika vitosella on kovan luokan suoritus. Suotta muuten ikääsi käytät verukkeena, juoksihan tässä juuri eräs kenialainen Bernard Lagat uuden kympin ikäsarjansa maailmanennätyksen aikaan 27:49 min. https://en.wikipedia.org/wiki/Bernard_Lagat Aika kovaa vauhtia siis ja vieläpä keski-ikäiseltä. No, ehkä juoksijatoverini Bernard ei ajatellut sitä ikäänsä ja että sen pitäisi häntä muka jotenkin "rajoittaa" tai hidastaa. Eli me oikeasti avarakatseiset ihmiset tajuamme että ikä on vain numero, sillä on turha selitellä mitään tai piiloutua sen taakse. Ikä ei kelpaa verukkeeksi.
  13. Kevyitä harjoituksia joissa ei kunto kehity, varsinkaan jos juoksutaustaa on edes jonkin verran. Yksi perustotuus on kuitenkin se, että treenaa niin kovaa että mikään kilpailussa ei voi olla enää kovempaa. Eli ts. totuta itsesi poistumaan mukavuustasolta ja sitä ei aikaan saada vain muutamilla vedoilla. Silloin kilpailutkin ovat ihan peruskauraa, pala kakkua, joka ei tunnu enää missään määräintervallien jälkeen. Jos ei asiasta mitään tiedä, niin sellainen voi tietysti luulla että jo muutama veto (3-4) jota kuta auttaa rapakunnosta pääsemiseen. Itse asiassa, mainitsemastasi 4x1000m. harjoituksesta ei ole mitään hyötyä, kunto ei nouse sillä pätkääkään. Tietysti helposti liian kevyesti ja veltosti treenaavalla tulee sellainen tunne että nyt tuo Jodlaaja vaatii liikaa, eli primitiivinen vastareaktio kun asiantuntija ehdottaa toimivaa ja pysyvästi kuntoa nostavaa monien eliittijuoksijoiden käyttämää metodia. Metodia joka kuitenkin sopii kaiken tasoisille. Silloin sinun RLY ja muiden täytyy päästä sen tunteesi yli, eikä jumia tuollaiseen primitiiviseen luolamiesreaktioon. Tunnustaa kovan, määräintervallitreenaamisen kiistattomat hyödyt ja jos sinulla on asennetta tarpeeksi löytyy, niin soveltaa ohjeitani myös omaan harjoitteluusi. Jos asennetta ei löydy määräintervallitreenaamiseen niin ei myöskään harjoittele kuten mestarit/voittajat tekevät. Sillä kunto ei kehity kuin tiettyyn pisteeseen asti ilman määräintervalleja.
  14. Ekat puoli kilsaa loivaa alamäkeä, sitten eka nousu. Enimmäkseen sen jälkeen melko tasaista, mutta aina välillä inhottavia pikku nousuja ja jopa viimeisellä kilsallakin pari ylämäkeä, viimeinen juuri ennen maalia. Ei mitään kovin rankkoja nousuja kuitenkaan, mutta vievät helposti vauhdit jos ei ole ihan hurjassa kunnossa. Alusta lähes kokonaan asfalttia, vain yksi ihan lyhkäinen hiekkatiepätkä.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy