Jump to content
Juoksufoorumi.fi


peter

Jäsenet
  • Content Count

    476
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About peter

  • Syntymäpäivä 27.01.1965

Converted

  • Puolimaraton
    1.31.12
  • Maraton
    3.18.38
  • Tavoite
    Tukholman maraton
  1. Hesarin verkkosivulla on myös pieni juttu ja video tapahtumasta: http://www.hs.fi/videot/1135243203291 Onnittelut myös meikäläiseltä kaikille kilpailussa mukana olleille! Menee yli ymmärryksen tuollaiset suoritukset!
  2. Tässä vähän tunnelmia kisan alusta:
  3. Myös Voitto Hellstenin maaliskuun treenit käynnistyivät 30 km lenkeillä. Kesällä sitten paineli hiilimurskalla 46 sekunnin pintaan.
  4. Parantaa nopeutta ja aikoja maratonia lyhyemmillä matkoilla. Maratontulokset ovat polkeneet paikoillaan nyt kuusi vuotta. Aika kokeilla jotain uutta. 100m 14 sek 400m 62 sek 800m 2.20 1000m 3.05 5km 19.00 10km 40.00 21,1km 1.29.00 Maratonia en välttämätä ensi kaudella juokse lainkaan, tai jos juoksen niin saatan ottaa sen pelkästään pitkänä lenkkinä.
  5. Muistan jostain lukeneeni, että Pekka Vasala nosti harjoittelumääriään Munchenin vuonna 50%. Tiedettiin että tuossa piili suuri riski loukkaantua. Vasalan kroppa kuitenkin kesti tuollaisen määrän lisäyksen ja tuloksena oli nousu kansallisen tason juoksijasta olympiavoittajaksi.
  6. Muistaakseni Juha Väätäinen sanoi kerran, että olympiavoittajat ovat lahjakkaimpia ainoastaan harjoittelussa. Lahjakas kaveri voi juosta maratonin alle 3 tunnin 30 km/vk harjoittelulla, mutta voi olla että sama kaveri ei ikinä pääsisi alle 2.30 vaikka harjoittelisi 200 km/vk. Lahjattomampi kaveri, tuo tuleva olympiavoittaja, ei pääse vähällä harjoittelulla kummoisinkaan tuloksiin, mutta toisaalta hänen kroppansa kestää ja ennen kaikkea kykenee vastaanottamaan määrällisesti ja tehollisesti kovaa treeniä. Huipulle ei ole oikotietä kestävyyslajeissa. Pelkkä lahjakkuus ei sinne riitä.
  7. Täytyy sanoa, että tämä vetonne on ollut ihan parasta viihdettä tällä palstalla! Ja loppuhuipennus on vielä edessäpäin!
  8. Tosi mielenkiintoinen aihe. Itse harrastin yleisurheilua junnuna ja silloin olin ehdottomasti nopeustyyppi. Voimaa ei ollut koskaan mutta kimmoisuutta sitäkin enemmän. Paras matka oli 30m, jolla laitoin itseäni monta vuotta vanhemmatkin kilpakumppanit tiukoille. Sitä pidemmillä matkoilla voimat loppuivat aina kesken. 100m meni parhaimmillaan 11 sekunnin pintaan. Nuoruusvuosien jälkeen tuli melkein 20 vuoden tauko urheilemiseen. Kun aloitin uudelleen pääsin jo ikämiessarjoihin. Nyt olen harrastanut hidasta hölkkää 8 vuotta ja huomannut että tulosten paraneminen loppui kolmannen vuoden jälkeen. Tänä kesänä havahduin huomaamaan miten hidas minusta on tullut. Satanen kulkee hitaammin kuin ollessani 10-vuotias. Silti tulokseni ovat nyt lähes kaikilla matkoilla (400m-maraton) linjassa keskenään, eli taulukoiden mukaan pisteitä tulee saman verran matkalta kuin matkalta. Ainoastaan entiset paraatimatkani (100m ja sitä lyhemmät) eivät kulje niin kuin pitäisi. Iän myötä olen menettänyt sen mikä nuorempana mahdollisti nopeat suoritukset - kimmoisuuden. Kokeilin kesällä vauhditonta 3-loikkaa. Se oli aivan kauheaa! Pääsin hädin tuskin 6 metriä, kun 15-16-vuotiaana pompin reilusti yli 9 metriä. Ketjun aiheeseen palatakseni ja kysymykseen miten perusominaisuuksien tulisi vaikuttaa harjoitteluun, luulen että tulokseni paranisivat kautta linjan jos alkaisin taas keskittyä enemmän nopeusominaisuuksien kehittämiseen. Nykyisin tuntuu että joutuu käyttämään liikaa energiaa jalkojen nopeaan liikuttelemiseen. Treenaamalla nopeusominaisuudet paremmalle tasolle kulkisi juoksu alemmilla nopeuksilla kuin itsestään. Tässä alemmilla nopeuksilla tarkoitan vauhteja yli 5 kilometrin matkoilla. Nuorempana satasen juokseminen 18 sekunttiin oli hölkkää. Jos vielä joskus tavoittaisi tuon saman tunteen, niin kylläpä olisi kiva kokeilla millaisiin aikoihin keskimatkoilla yltäisi.
  9. peter

    Juoksukilometrit vuodessa?

    2007: 2213 km (maraton 3.20) 2006: 1988 km (maraton 3.30) 2005: 2614 km (maraton 3.20) 2004: 2843 km (maraton 3.22) 2003: 2323 km (maraton 3.19) En tiedä mitä noista kilometreistä pitäisi päätellä. Reilulla parin tuhannen vuosikilometreillä maraton kulkee vuodesta toiseen 3.20-3.30 haarukkaan. Jos haluaisi parannusta aikaan pitäisi kai nostaa määriä tai tehoja reilusti.
  10. Kisan viimeisestä tunnista laitoin vielä yhden videonpätkän. Laatu ei ole kaksinen kun käytettävissä oli vain tavallisen digipokkarin videokuvausominaisuus.
  11. Kolmen ekan tunnin ajalta on pieni videonpätkä:
  12. Volvo. Turvallinen, turvallinen ja turvallinen.
  13. peter

    Maisematiemaraton/Huittinen

    Mukana olin minäkin. Olosuhteet todellakin olivat lähellä täydellistä. Siksi uskalsinkin lähteä matkaan ennätystä tavoittelemaan. Pysyin hyvin ennätysvauhdissa 35 km asti (4.40/km). Sen jälkeen vauhti alkoi hiipua ja seuraavalla vitosella vauhti tippui jo päälle 5min/km. Yleensä olen pystynyt lopussa ottamaan aina pienen kirin mutta nyt vauhtia ei vain pystynyt lisäämään, niin jäykät olivat jalat. Lopputulokseen olen kuitenkin tyytyväinen sillä rehellisyyden nimissä en ole ennätyskunnossa ja kisassa en olisi yhtään kovempaa päässyt. Nyt lopputulos (3.20) antaa ehkä liiankin hyvän kuvan kunnostani. Maalissa odotti iloinen yllätys, kun selvisi että olin oman sarjani kakkonen. Komean pokaalin kanssa oli mukava lähteä kotimatkalle.
  14. Avatareni on liki 30 vuoden takaa, silloin uskalsi ja ennen kaikkea kykeni urheilemaan sanan varsinaisessa merkityksessä - "nopeammin, korkeammalle, voimakkaammin". Nykyisin tyydyn muistelemaan menneitä urotekoja ja hiivin hissukseen lenkkipoluilla sen verran että mieli ja kunto pysyy virkeinä.
  15. peter

    Liuta kysymyksiä

    Tuon 26km testin perusteella juokset helposti 3.30 tai jopa alle. Mielestäni voit lähteä luottavaisesti matkaan 5.00-5.15/km vauhdilla, muistat vain kuunnella kehosi tuntemuksia. Jos tuntuu pahalta, hiljennät - jos ei niin annat mennä loppuun asti.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy