Jump to content
Juoksufoorumi.fi



loopkonijn

Jäsenet
  • Content Count

    31
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

20 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Meillä on ollut himassa eri aikoina muutamakin eri espressokeitin, ja myös normikeitin, presso- ja mutteripannu löytyy. Mutta tärkein yksittäinen koje on kyllä mylly: Nivonan CafeGrano ei ole halvimpia muttei kalliimpiakaan malleja, ja se taikoo kaikista Lidlin pavuista mitä mainiointa kahvia, nami! Kahviloissakaan ei saa niin hyvää kahvia kuin meillä kotona, ainakaan omasta mielestäni.
  2. Hankala tilanne, aloittajalle kovasti tsemppiä! Omassakin kaveripiirissä on useampi ihminen, joilla on monimutkaisia diagnooseja ja jotka ovat kokeilleet eri lääkityksiä. Joillakin jokin lääkitys toimii jonkin aikaa, mutta välillä esim. jokin muu elämässä tapahtuva asia sitten taas pahentaa tilannetta. Myös fyysinen terveys vaikuttaa paljon psyykkiseen puoleen, hyvässä ja pahassa. Täysin ei-ammattimainen mielipiteeni on, että kannattaa pitää korkki kokonaan kiinni. Alkoholi melkein aina pahentaa asioita lyhyellä ja pitkällä aikavälillä, vaikka ihan hetkessä se tuntuisi hyvältä jutulta. (Olen (itsekseni) ihmetellyt, että lääkärit ja terapeutit eivät edes kysele alkoholin käytöstä, vaikka jotkin kaverini selkeästi käyttävät (hurjia määriä) kahvia upperina ja alkoholia downerina ja sitten vielä vastaavia lääkäreiden määrämiä lääkkeitä siihen päälle.) Parempaa uutta vuotta 2020 aloittajalle!
  3. Itse olen ratkaissut tämän asian sillä, että olen oikeasti alkanut juoksennella vasta yli nelikymppisenä. Eipähän tarvitse haikailla menneiden huippuaikojen perään. Tai nojoo, yksi kesä tuli kolmikymppisenä juostua, eli kympin ja puolimaratonin ajat on kellotettu, mutta jotenkin se oli silloin sellaista uutta ja ihmeellistä netistä löytyneen ohjelman mukaista hiki hatussa treenaamista, eikä oikein sellaista oikeaa juoksun omaksumista elämäntavaksi asti. Kröhöm. Nykyään vauhdit ovat itse asiassa samantapaisia kuin silloin, mutta ne tuntuvat varsinkin henkisesti paljon helpommilta. Jos jotain pitäisi hävetä, niin ehkä sitten sitä, että oikeasti nuorena plikkana olin jotenkin niin laiska: jos silloin (satunnaisesti tehdyllä) lenkillä väsyin, niin ajattelin että nyt pitäisi varmaan jo lopettaa. En vielä tajunnut, että voisinhan minä jatkaakin, ei se pelkkä väsyminen maata kaada. Tai ehkä en vielä silloin olisi pystynyt? On se jännä tämä juoksun pääkopan sisäinen puoli...
  4. Hui, mikä muodonmuutos (ihan konkreettisestikin)! Onneksi olkoon! Onko pääasiallinen tarkoituksesi tässä liikunnallisuus, painonpudotus vai se maraton (tai jatkossa maratonit)? Itse peruslaiskana ihmisenä olen nyt juoksua taas aloitellessani ennen kaikkea nauttinut siitä tunteesta, että saa itsestään paljon enemmän irti kuin mitä uskoikaan. Eli psykologinen puoli on ollut jopa tärkeämpi kuin fyysinen. En itse tähtää vielä maratonille, mutta Sepon ohjelmalla menin vuosia sitten puolimaratonin kunnialla läpi, ja hyvä ohjelma oli kyllä.
  5. Pukki toi viime jouluna M430:en, ja se on ollut käytössä siitä lähtien ihan muutamaa päivää lukuunottamatta. Muista nykyaikaisista vastaavista laitteista minulla ei sitten olekaan omakohtaista kokemusta. Kello toimii viikon--pari yhdellä latauksella jos on sykemittaus päällä 24/7 mutta ei mittaa muuten mitään. Juostessa sitten akku kuluu huomattavasti nopeammin, eli olisikohan se GPS joka sitä virtaa syö? Yleensä synkkaan kellon tiedot Android-puhelimeni Polar-appiin muutaman kerran päivässä, mikä toimiikin hyvin kunhan puhelin ei sekoa eri Bluetooth-laitteiden kanssa... Hermot eivät ole vielä menneet tämän kanssa, vaikka joskus saa appia vähän räplätä ja buutata. Tietsikalla olen kirjautunut Polar Flow:hon ehkä pari kertaa vuoden aikana, kun appista löytyy kaikki tarvittavat: päivän ja yön sykkeet ja vuorokauden targetti liikkumiselle, lenkkien kestot, reitit, kadenssit, keskisykkeet, suositellut huilimisajat, ym. ym. Ainoa mitä löydän selainversiosta (jota en muuten ole testannut puhelimen selaimella) on kokonaisrasituksen graafit, joita on joskus hauska selailla. Ja ainoa selvä puute M430:ssa on se, että unen mittaus menee välillä mönkään. Jos herään kunnolla keskellä yötä, se väittää minun nukkuneen joko vain ennen heräämistä tai vain sen jälkeen... Ja päikkäreitä se ei myöskään ymmärrä ollenkaan. Puolison Apple Watch sen sijaan kyllä osaa tulkita unen aina unena.
  6. 4Runners:issa Kluuvissa juoksukengät kaksi paria yhden hinnalla. Ilmeisesti koko loppuviikon? Kirjoitin tämän vasta sen jälkeen kun kävin ensin ostamassa omani pois... ;-)
  7. 1. Ekaa kertaa tulisi juostua läpi talven. Edes jollain tapaa säännöllisesti ja tietysti mielekkäästi, eikä nyt vain siksi että on mennyt keksimään jonkin tavoitteen. 2. 5k enkka olisi ensin kesänä (korkeintaan) 26.xx. 3. Ehkä puolimaratonillakin voisi käydä, monen vuoden tauon jälkeen. Toisaalta läpijuoksu ei oikein innosta, vaan sitten pitäisi juosta vähän kovempaa, eli ehkä vasta 2021.
  8. Kiitos VPe ja Jim hyvistä pointeista! Kai sitä sitten uskaltaa satsata vähän enemmän niihin kolmeen oikeaan juoksulenkkiin viikossa, ja vastaavasti luottaa muun arkiliikkumisen kattavan suuren osan siitä ylläkin mainitusta 80 % hitaasta "harjoittelusta".
  9. Tässä kohtaa olen nyt itse, ja olen miettinyt miten jatkaa tästä kun syksy puskee päälle... Vuosia sitten juoksin eräänä kesänä Sepon puolimaraton läpi -ohjelman ohjeiden mukaisesti ja syksyllä sitten puolimaratonin, josta jäi hyvä fiilis. Myöhemmin olen juoksennellut satunnaisesti, mutta vasta tänä kesänä aloittanut säännöllisen 3 kertaa viikossa -harjoittelun. 3 tai 4 lenkkiä on kyllä maksimi mitä muun arjen kannalta ehdin juosta, mutta toki arkiliikuntaa tulee se 10t+ askelta päivässä ihan pakostakin. Eli mitään kävelyä pk-harjoitteluna en ole ajatellut juoksuohjelmaan laittaa. Ensi kesänä olisi kiva juosta taas jokin puolimaraton ja vähän paremmilla pohjilla kuin tuo aiempi, eli keväällä voisin alkaa katsella jotain 12 viikon harjoitusohjelmaa. Mutta mitä teen siihen asti? (Ottaen huomioon ajankäytölliset rajoitteeni.) Juoksentelenko yhden peruslenkin, yhden nopeamman ja yhden hitaan pidemmän viikossa? Vai keskitynkö lähinnä peruslenkkeilyyn toistaiseksi? Salilla on mahdollisuus käydä juoksumatolla kaikkein ikävimpinä keleinä, eli se tekosyy olla liikkumatta on hoidossa.
  10. Etsin googlella kahden sellaisen pressan tietoja, joiden olisi uskonut olevan maratoonareita: Sarkozy ja (ex- / tuleva pressa) Putin. Kummatkin rehvastelevat kunnollaan ja ainakin Sarkozy nimenomaan lenkkipoluilla, mutta en pikaisella hakemisella löytänyt maratontuloksia. Sen sijaan Saksan entinen ulkoministeri Joschka Fischer, joka oli ainakin ennenvanhaan kansansuosioltaan täyttä pressa-ainesta, näyttää 50-vuotiaana rykäisseen maratonin vielä muutaman minuutin nopeammin kuin "Dubya" tuon yllämainitun juoksunsa: www.herbertsteffny.de/fischint.htm
  11. Pari sukkaparia tuli meidän huusholliin sekä palstan kommenttien seurauksena yhdet trikootkin. Näyttivät ja tuntuivat tosiaankin paljon paremmilta kuin mitä olisi mainoksen perusteella arvannut. Testaus saanee odottaa viikonloppuun... Ai niin, ja tarttuihan sieltä ruokaakin mukaan! :ruokaa:
  12. Jep, uudelle puolelle (http://www.juoksufoorumi.fi/vb/content.php?55-harjoitusohjelmat_1) on siirtynyt vain nopeimmat ohjelmat, läpijuoksu- ja talviohjelmia en löydä minäkään. (Minulla on puolimaratonin läpijuoksuohjelma tallessa, mikäli joku sitä pikaisesti tarvitsee, mutta ei valitettavasti tuota maraton läpi -ohjelmaa.)
  13. Tuo Brysselin 20 km on ilmeisesti nykyään niin suosittu, että kaikki 30 000 paikkaa menevät heti ensimmäisenä ilmoittautumispäivänä... Eli jos ensi toukokuussa haluaa juosta mukana, niin 19. maaliskuuta pitäisi olla skarppina koneen ääressä tai paikan päällä.
  14. Tänään tuli (täysin vastoin luonnettani) juostua jo viikon toinen pk-aamulenkki (6,5 km, 6:46/km), kun muuten ei tällä viikolla oikein ehdi juosta. Tai olihan eilen töiden jälkeen aikaa ja tarkoituskin juosta Sepon ohjelman mukaiset pitkät intervallit salin juoksumatolla, mutta silloin raihnaiset ja viikonlopun pitkästä lenkistä vieläkin väsyneet jalat vaativat päästä kotisohvalle makailemaan... Tänään taas ne innolla kipaisivat vauhtiin heti kukonlaulun aikaan! Kai sitä kroppaa on sitten kuunneltava, vaikka se käyttäytyykin erilailla kuin ennen (= ennen juoksuharrastuksen aloittamista). Töölönlahti on muuten yllättävän kaunis ja rauhallinen aamulla! Ei yhtään sama kuntoilijoiden, koiranpissattajien ja kuurosokeiden pyöräilijöiden ruuhkaväylä kuin iltaisin...
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy