Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Arborescence

Jäsenet
  • Content Count

    193
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good

About Arborescence

  • Syntymäpäivä 07.10.1982

Converted

  • Coopperi
    3300m (In training, 21.12.2010)
  • 10km
    0:37:41 (Scotland Run, 10.4.2011)
  • Puolimaraton
    1:25:15 (13.1 New York 2.4.2011)
  • Maraton
    3:01:43 (Berlin Marathon, 30.9.2012)
  • Tavoite
    Sub 3h Marathon?

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Arborescence

    Boston Marathon 2013

    Olen paikalla. Tulin maaliin ajassa 3:08, joten noin tuntia ennen kuin tämä tapahtui. Kuulin räjähdykset hotelliltani, mutta en heti tajunnut mitä oli tapahtunut. Kaikkia on kehoitettu pysymään kotona/hotellilla.
  2. Kuten kuivalainen totesi, ei tämä keskustelu matkasta liittynyt siihen miten reitti on mitattu, vaan siitä kuinka paljon lisämatkaa saattaa kertyä siitä ettei voi seurata optimaalisinta reittiä. Sininen viiva Berliinissä on tosiaan virallisen kuvauksen perusteella eliiteille suunnattu "lyhin" reitti, mutta sitä oli täysin mahdotonta seurata edes n. kolmen tunnin ryhmässä jossa kuitenkin oli varmaan paremmin tilaa kuin porukan hännillä. Tästä syystä minullekin kertyi Garminin perusteella 42.83km. Osa tästä voi toki olla -- ja epäilemättä onkin -- Garminin virhettä, mutta kun niin monella on kertynyt huomattava lisämatka, niin tämä viitannee siihen että lyhintä reittiä ei ole helppoa juosta näin ruuhkaisessa tapahtumassa.
  3. Ei mennyt kolme tuntia rikki Berliinissä, vaikka lähelle menikin (3:01:43). Oma ennätys kuitenkin. Pidemmän kaavan tarinointi löytyy blogista: http://www.ttahko.net/2012/race-report-berlin-marathon-2012/ No, Boston 2013 on hyvä paikka rikkoa kolmen tunnin raja. Onnittelut kaikille joiden tavoitteet täyttyivät jo Berliinissä!
  4. Arborescence

    Boston Marathon 2013

    Sain juuri eilen varmistuksen Bostonin rekisteröintiini ensi vuodelle, joten tällainen ketju lienee syytä aloittaa! Pääsin sisään Amsterdamin ajallani viime vuodelta: 3:02:31. Alle 3:05 piti siis olla. Tänä vuonnahan aikaa tiukennettiin viidellä minuutilla, josta seurauksena kaikki riittävän nopeat ovat päässeet sisään. Rekisteröinti on itse asiassa yhä auki. Tällä hetkellä Suomessa asuvia näyttää olevan itseni lisäksi listalla yhdeksän kappaletta. Lisää voi toki olla vielä tulossa, koska kaikkia ilmoittautuneita ei ole vielä varmistettu. Onko foorumilaisia lähdössä Bostoniin itseni lisäksi? Juoksen tulevana viikonloppuna Berliinissä, mutta sen jälkeen keskityn Bostoniin. Mietitään tavoitetta Berliinin ajan perusteella...
  5. Arborescence

    Amsterdam 2012

    Juoksin viime vuonna, mutta en ole tulossa tänä vuonna (Berliini sen sijaan). Reitti on mielestäni suhteellisen kaunis ja hyvin nopea. Pientä kumpuilua on muistaakseni alussa ja lopussa, mutta välissä on piiitkä tasainen sektio kanavan vartta seuraten. Tuossa kohdin voi olla vähän tuulta, mutta takaisin tullaan toista rantaa, joten myötätuultakin saanee. Viime vuonna juomat oli mukeissa. Fiilis oli kaiken kaikkiaan hyvä, tosin kisa-alue oli ennen lähtöä aivan liian tukkoinen. Kannattaa varata jonkin verran aikaa, etenkin jos haluaa käydä wc:ssä tms.
  6. Juuri tätä olin minäkin hakemassa. Eli ensin alimatkojen ajat kuntoon -- ainakin kympistä ylöspäin -- vastaamaan maran tavoitetta, ja sitten määräpainotteisesti ja maraton-spesifillä treenillä parasta mahdollista tulosta hakemaan.
  7. EDIT: Huomasin että tämä ketju on Yleisellä osiolla -- urheiluvammaosio olisi varmaankin osuvampi? Tuli tällainen vanha ketju vastaan kun etsiskelin vastaavuuksia omaan vaivaani. Koventuneessa maraton-treenissä sain päälle ilmeisesti oikean jalan lonkankoukistajan jäykkyyden, joka viimeksi vaivasi vuosi sitten juuri maratonin jälkeen. Tuolloin ongelma parani pienellä lepäilyllä, mutta nyt ei malttaisi lepäillä kun on viimeiset maratreenin tehoviikot käsillä (Berliini 30.9.). Pientä alkavaa kipua oli nähtävissä viime viikon alussa, mutta lähdin kuitenkin keskiviikkona vetämään erittäin rankan kiihtyvän pitkiksen, jossa juostiin radalla 13km kovaa. Sen jälkeen pari palautuspäivää ja kevyttä lenkkiä, mutta ongelma on ja pysyy. Pyöräilyyn tuo ei näytä vaikuttavan, mutta tuntuu jo vähän kävellessäkin, erityisesti jalan ääriasennoissa/tärähdyksessä. Jotakin kysyäkseni: onko kukaan käynyt kiropraktikolla tutkituttamassa lonkan ongelmia tai muuta vastaavaa? Jos on ollut hyviä kokemuksia, niin Helsingin seudulta otetaan vastaan vihjeitä. Ensi alkuun varmaan kokeilen ottaa kevyen viikon, vaikka ei mieli tekisi, mutta jos se ei auta niin ammattilaisavulle voisi olla käyttöä.
  8. Arborescence

    Kengät ja maraton

    Laitoinpa nyt sitten parin Mizuno Elixir seiskoja tilaukseen. Ehkä tuoreella parilla on parempi lähteä tavoittelemaan kolmen tunnin alitusta Berliinissä, ja kun edellisen ennätykseni juoksin Elixireillä niin luotetaan nyt sitten niihin. Lisänopeutta tuovat oranssit tiikeriraidatkin näyttää noissa seiskoissa olevan... Jossain vaiheessa pitää laittaa adioksetkin vaihtoon; taidan hankkia niiden tilalle Mizunon Mushat, joita tekisi mieli kokeilla. Kaikki Mizunon kengät tuntuvat istuvan jalkoihini hyvin. Epäilen vain että Mushat ovat vielä liian kevyet maralle mun vauhdilla; ehkä sitten jos tavoitellaan 2:45 alitusta tms.
  9. Minulle tuon ohjelman kilsamäärä näyttää aika pieneltä, mutta toiset kyllä näyttävät saavuttavan hyviä tuloksia pienemmilläkin määrillä. Itse pyrin mahdollisuuksien mukaan juoksemaan yli 100km viikkoja. Mutta ennen kuin tuohon ohjelmaan puututaan, niin kyselisin aikojasi alimatkoilta -- eli mihin aikaan kulkee puolikas? Jos se ei mene alle 1:30, niin kolmen tunnin alituksesta maralla ei kannata ihan vielä haaveilla. Mielestäni hyvä lähtökohta kolmen tunnin alitukseen on ensin pyrkiä alle 1:30 aikaan puolikkaalla, jolloin vauhti on kunnossa. Sitten voidaan kilsoja lisäämällä ja kiihtyvillä pitkiksillä lähteä hakemaan vauhtikestävyyttä pidemmälle matkalle.
  10. Arborescence

    Kengät ja maraton

    Tarkkaa lukua Elixirieni kilsoista on vaikea arvioida, koska niitä tulee käytettyä silloin tällöin kolmen-neljän muun parin ohessa, enkä yleensä vaivaudu kirjoittamaan muistiin mitä kenkiä missäkin treenissä on käytetty. Ehkä niillä on joku 400-500km juostu. Kai sitä voisi uusien hankkimista harkita, hyvin ehtisi vielä "ajaa sisään". Olen muuten yrittänyt vahvistaa pohkeita juuri salitreenillä, mutta sitä ei tule ehkä ihan riittävästi tehtyä. Ei viitsisi tehdä kovin rankkoja jalkatreenejä salilla kun sellaiset voivat tuntua juoksussa parikin päivää jälkikäteen. Hankin keväällä myös varusteet pohjekompressioon (Skins), jotka tuntuvat vähän auttavan pitkillä/kovilla lenkeillä. Eivät ne pohkeet tosin yleensä vaivaa kuin juuri kisoissa. Se on totta että asfaltilla juostu maraton voi tulla pohkeille yllätyksenä. Omat treenini juoksen kesät ja talvet pääsääntöisesti sorapoluilla.
  11. Arborescence

    Kengät ja maraton

    Minäkin vähän pähkäilen kenkävalintaa Berliiniä varten. Ennätykseni juoksin vuosi sitten Amsterdamissa Baldininkin mainitsemilla Mizuno Wave Elixireillä ja pari kuukautta sitä ennen HCM:n Adidas adizero Tempoilla. Molemmat vaikuttivat aivan riittävän kevyiltä, mutta pohkeet alkoivat krampata viimeisellä 5-7 kilsalla molemmissa kisoissa. En tiedä onko kenkien vika vai jonkun muun. Nyt olen juossut molemmilla kengillä jokusen maratontreenin ja ihan hyvin ovat menneet, mutta kun kyseessä ovat samat kengät niin niillä alkaa jo olla ikää ja kilsoja alla jonkun verran. Vielä ehtisi tietysti hankkia uudetkin kisakengät. Mizunon Mushat houkuttelee, mutta ennemminkin lyhyille kisoille. Epäilen lopulta päätyväni noihin vanhoihin Wave Elixireihin; eiköhän niillä vielä yhden maratonin juokse.
  12. 5km olisi kiinnostanut minuakin, mutta ei tosiaan mitään mieltä tuohon hintaan.
  13. Arborescence

    Ratamatkat

    Jos osuu aivan tuon ehdotetun jakson alkupäähän, niin ehdottomasti kiinnostaa; muuten menee liian lähelle Berliinin maraa (30.9.).
  14. Alle kolmen tunnin vauhtia (tavoitteena Berliinissä) haettiin tänään seuraavalla treenillä: 15k @ 4:35min/km, 10k @ 4:04min/km, 3k @ 3:44min/km Kyseessä siis keskivauhdit. Ajatuksena on että tuo 10km menisi maravauhtia ja 3km kympin vauhtia. Olen vetänyt kiihtyviä pitkiksiä ennenkin siten että vikat 10km mennään maravauhtia, mutta se on ollut kohtuuttoman raskasta Keskupuiston mäkisillä sorapoluilla, kun kisassa alustana on kuitenkin Berliinin tasaiset tiet. Niinpä tein tämän treenin nopean osuuden Eläintarhan kentällä, ja yllättäen sitä vauhtia sitten löytyikin. Rohkaiseva treeni, mutta nyt arveluttaa ratajuoksun ja tiejuoksun vastaavuus. Ehkä tuossa ratakympissä on kuitenkin sen verran varaa että se vastaisi ~4:12min/km vauhtia maralla, jolla alle 3h pitäisi irrota? Tarkempaa Garmin dataa treenistä löytyy täältä: http://connect.garmin.com/activity/213628329
  15. Kuinka hyvin reitti mahtaa olla merkitty? Huomasin ohjeista, että osallistujille jaetaan peräti kartat, ja tästä päättelin että jonkinlainen eksymisvaara on olemassa. Tämä on yhä kovasti harkinnassa, mutta suunnistamaan en aio lähteä.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy