Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Herrasmies

Jäsenet
  • Content Count

    123
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kevyellä viikolla mennään. Tein eilen ex tempore päätöksen, että pidän tämän viikon taukoa lihaskuntoharjoittelusta, kun sitä on nyt tullut pari kuukautta suht säännöllisesti tehtyä. Otetaan sitten kerrankin kunnolla levon kannalta. Siirsin lenkinkin aamusta töiden jälkeiseen aikaan. Lähdin katsastamaan Keskuspuiston kuntoa, ja yllätyin, että siellähän ovat reitit 99 % priimaa. Mahtavaa! Juoksukin kulki siinä fiilistellessä tosi mukavasti. 11,6 km; keskivauhti 5:13 min/km, keskisyke 135
  2. Peekoovaihteella meni sitten lopulta koko viikko. Aamuisin väsytti sen verran tavallista enemmän, etten tohtinut väkisin riuhtoa. Torstain ja perjantain lenkit olivat lähes kopioita toisistaan: 13,4 km; keskivauhti 5:24 min/km, keskisyke 132 13 km; keskivauhti 5:23 min/km, keskisyke 134 Lauantaina kävin tunnin verran kolistelemassa rautaa salilla, ja tänään oli pitkiksen vuoro. Tarkoitus oli itse asiassa juosta puolipitkishenkisesti vähän lyhyemmin kuin viime viikkoina, mutta keväinen keli ja aurinko saivat toisiin aatoksiin. 25 km; keskivauhti 5:19 min/km, keskisyke 138 Nyt kolmena viime sunnuntaina on tullut juostua 25-kilsainen pitkis, joten talviloma ja kevyt viikko tulevat hyvään saumaan. Alkuviikosta aion tosin vielä nylkyttää vanhan kaavan mukaan peruskuntoa. Veekoot ja huilailut jätän lomalle. Viikon juoksut: 70 km Paino: 74,6 kg (viikossa -0,1 kg, alkupainosta -5 kg)
  3. Tarkoituksena oli alun perin juosta tänään vk-treeni, mutta aamulla oli sen verran väsynyt olo, että päätin lenkkareita solmiessani vaihtaa veekoon vähän kevyempään vauhtileikittelyyn. Ensimmäisen leikin leikiteltyäni tulin sitten lopulta siihen tulokseen, että jospa vaan hölkkäilen ihan pk-hengessä ja unohdan sykkeen nostot. Ratkaisu tuntui oikealta. Nyt iltasella tuli vielä veivattua lihaskuntoa. Huomenna on lepopäivä. Aamuinen lenkki: 13,2 km; keskivauhti 5:32 min/km, keskisyke 134
  4. Osut MarttiM harvinaisen nappiin muistutuksellasi - levon ajoittamista olen itsekin pohtinut. Erityisesti mietityttää reilun viikon päässä häämöttävä talviloma, joka on tarkoitus viettää lämpimämmässä ilmanalassa. Aion toki käydä silloinkin hölkkäilemässä, mutta loma on loma ja RAI RAI! jne., joten kevyt viikkohan silloin tulee. En oikein viitsisi nyt ottaa kevyesti, jottei tule paria kolmea kevyttä viikkoa putkeen. Toisaalta ei huvittaisi liioitellakaan määrän kanssa, jottei käy jaloille köpelösti. Olen päätynyt sellaiseen ratkaisuun, että otan nyt lenkin kerrallaan ja teen peliliikkeitä sitten sen mukaan, miltä kulloinkin tuntuu. Yritän kuunnella kroppaa herkällä korvalla (kuulostaa kuuluisilta viimeisiltä sanoilta)… Tänään oli joka tapauksessa niin hieno ilma, että olisi ollut synti ja häpeä jättää se hyödyntämättä. Kävin pienellä palauttelulla eilisestä. Ekat kaksi kilsaa jalat olivat tosi kankeat, mutta kun lämpö hiipi jäseniin, niin juoksu kulki taas mukavasti. Harjatut kadut olivat kiva ylläri. 5,2 km; keskivauhti 5:29 min/km, keskisyke 130.
  5. Viikko päätöksessä. Eilen reilun tunnin kestänyt salitreeni, tänään pitkis. Juoksu oli kovin kaksijakoinen: 8-9 kilsan paikkeilla oikeaa polvea juili ja harkitsin jo lenkin jättämistä kesken, mutta parin kilsan jälkeen vaiva meni ohi eikä palannut. Loppua kohden alkoi juoksu maistua yllättävänkin hyvin ja olisi oikeastaan tehnyt mieli kiepaista vielä muutaman kilometrin ekstralenkki loppuun, mutta järki voitti ja juoksin sen mitä olin aikonutkin. Eli: 25,2 km; keskivauhti 5:18 min/km, keskisyke 138 Viikon saldo: 70 km Paino: 74,7 kg (viikossa -0,7 kg, alkupainosta -4,9 kg) 74,x on mulle henkisesti ns. nollaraja: kaikki sen yläpuolella on haitaksi ja alapuolella avuksi. Muutama vuosi sitten, kun olin vielä nuori ja salskea, niin painoin koko lailla tarkkaan 71 kiloa. Siihen lienee hyvä tähdätä nytkin.
  6. Onnittelut mahtavasta juoksusta! Treenaamisesi seuraaminen on hyvä ja arvokas muistutus siitä, minkälaista jälkeä saa aikaan säännöllisellä ja periksiantamattomalla harjoittelulla. Taisipa vielä olla vuoden ensimmäinen tavoitteensaavutus täällä päiväkirjapuolella, eikä olla vasta kuin maaliskuussa!
  7. Tavanomaisen peekoolenkin vuoro. Väsytti aamulla kovasti ja juostessa olo oli nuutunut, mutta ei tuo nyt numeroihin erityisemmin heijastunut. Aikomus oli käydä iltasella vielä lyhyellä palauttelulla, mutta työkiireet ja seonnut ruokarytmi kannustivat jättämään iltalenkin väliin - ja niin myös tein. 13,4 km; keskivauhti 5:26 min/km, keskisyke 132
  8. Viikko tähän asti… Maanantaina kevyt palautteleva peekoo: 5 km; keskivauhti 5:33 min/km, keskisyke 128 Tiistaina vk-treeni, jossa kolmen kilsan lämmittelyn jälkeen joka toinen kilsaa ”rennon” kovaa (rentous lainausmerkeissä, koska juoksusta oli rentous kaukana) ja kiihtyvästi 4:50 -> 4:10. Illalla lihaskuntoa. 13,2 km; keskivauhti 5:15 min/km, keskisyke 143 Keskiviikkona lepo. Olen yleensä pitänyt lepopäivää torstaisin, mutta tulipa mieleen, että lepopäivä heti veekoopäivän jälkeen voisi olla poikaa. Muutama vuosi sitten ei vastaava olisi tullut mieleenkään, mutta ei tule ikä yksin. Tänään sitten aamulla pk-lenkki ja näin iltasella lihaskuntoa. 13,2 km; keskivauhti 5:25 min/km, keskisyke 137.
  9. Nysse ilmoittautuminen on avattu: www.helsinkistreetrun.fi. On tosiaan maran toinen kiekka reittinä - maalikin on Stadionilla. 45 euron hinta on mun mielestä ihan ok, joten läväytin ilmon saman tien sisään. Säännöistä osui silmään pari hassua juttua: "Kilpailuaika on 5 tuntia 30 minuuttia lähdöstä." No, ei ainakaan tartte kiirehtiä. "Tapahtuman nimikkomitalin saa jokainen määräajassa maaliin tullut. Lisäksi voidaan palkita juoksun voittajat." Suattaa olla että palkitaan, mutta suattaahan se olla että ei palkitakaan.
  10. Eilen oli salitreenin vuoro. Vähän huoletti, että käy samalla lailla kuin viikko sitten, että pitkis menee punttia veivaamalla pilalle, mutta eipähän mennyt. Ihan hyvin kulki, joskin viimeiset kilometrit olivat jo aika kankeaa vääntämistä. Taisi tosin olla pisin lenkki sitten marraskuun, joten ei ihme. 25,1 km; keskivauhti 5:27 min/km, keskisyke 138 Viikon statsit: 57,8 km; keskivauhti 5:21 min/km, keskisyke 139 Paino: 75,4 (viikossa -0,4 kg, alkupainosta -4,2 kg)
  11. Viikolla tapahtunutta: tiistaina aamulla vk-treeni ja illalla lihaskuntoa. Vk-treenissä ensin kolme kilsaa lämpöä, sen jälkeen 10 km sykevälillä 155-160. Kymppiin upposi aikaa 48:34. Eihän se tiettykään ihan täysi kymppi ollut, kun GPS:n mukaan menin, mutta toimiipa ainakin vertailukohtana tuleville vastaaville juoksuille. Juoksun tiedot kokonaisuutena: 13,3 km; keskivauhti 5:00 min/km, keskisyke 148. Keskiviikkona lepoa, torstaina lihaskuntoa, tänään aamu+iltalenkki: 13,2 km; keskivauhti 5:33 min/km, keskisyke 138 6,2 km; keskivauhti 5:13 min/km, keskisyke 131
  12. Viime viikko meni yhdessä hujauksessa, ja kauniista aikomuksista huolimatta treenipäiväkirja jäi siinä sivussa retuperälle. Treenit tuli kuitenkin tehtyä jotakuinkin kaikki ja ne menivät vielä ihan mukavasti - eilistä lukuun ottamatta. Otetaanpa järjestyksessä: Ma: Lihaskuntoa Ti: kevyehkö VK, jossa 3 kilsaa lämpöä, sen jälkeen vuorokilsoin reipasta ja hölkkää. Reippaat/kovat kilsat juoksin tasaisesti kiihtyen, niin että eka oli 4:50, toinen 4:40 ... ja viimeinen 4:10. Vauhdit napsahtelivat hyvin tavoitteisiinsa, joskin viimeisen kanssa oli jo puristamista. Illalla vielä lihaskuntoa. Juoksun tiedot: 13,2 km; keskivauhti 5:15 min/km, keskisyke 145 Ke: vuoden paras peekoo - epäilemättä kahden vk:n siivittämänä: 13,4 km; keskivauhti 5:20, keskisyke 137 To: Lepo Pe: aamulla 13,5 km; keskivauhti 5:27 min/km, keskisyke 135 - illalla: 5,4 km; keskivauhti 5:23 min/km, keskisyke 125 La: Lihaskuntoa Su: Tarkoitus oli juosta 21-22 kilometrin rauhallinen pitkis. Lopputulema oli 9,5 km; keskivauhti 5:37 min/km, keskisyke 132. Lenkin ekalla parilla kilometrillä myhäilin tyytyväisenä, että jalat ovat terästä edellisen päivän jalkapainotteisen salitreenin jälkeen. Neljän viiden kilsan kohdalla huomasin erehtyneeni materiaalista, ja teräs paljastuikin lyijyksi. Reisiin sattui alamäissä eikä jalka tahtonut muutenkaan nousta asvaltista. Käännyin nöyrästi viiden kilsan kohdilla kotia päin. Viikon saldo: 55 km; keskivauhti 5:24 min/km, keskisyke 136 Paino: 75,8 kg (viikossa -0,1 kg, alkupainosta -3,8 kg) Tänään oli lihaskuntoa - toivottavasti huomenna jalat taas toimivat. Vielä ovat etenkin lähentäjät aika herkkinä.
  13. Eilen pidin Winter Runin jälkeisen huilipäivän, tänään: 22,1 km; keskivauhti 5:22 min/km, keskisyke 138 Yksi vk-treeni alle, ja tänään tuli vuoden paras pk-juoksu. Ilmeisesti siis kovaa juokseminen helpottaa hidasta juoksemista... Pitäisiköhän hälyttää tiedemiehet tutkimaan tätä yllättävää ja ainutkertaista korrelaatiota? Ei maar, tästedes ohjelmaan kuuluu yksi reipas lenkki per vko seuraavan puolisentoista kuukautta. Huhtikuun alussa katsotaan sitten, onko rahkeita panna taas yhtä pykälää isompi vaihde silmään. Viikon saldo: 59,2 km; keskivauhti 5:25 min/km, keskisyke 140 Ihan hyvä määrä kilometrejä pohjeprobleman jälkeiselle comeback-viikolle. Ensi viikolla ehkä vielä ripaus enemmän. Paino: 75,9 kg (viikossa -0,8 kg, alkupainosta -3,7 kg)
  14. Vuoden ensimmäinen vk-treeni tuli tehtyä Stadikan ympäristössä Icebug Winter Runin kympillä. En oikein tiennyt, mitä odottaa, mutta olin etukäteen ajatellut lukita syketason 160:n nurkille. Reitti oli mäkisehkö - tai kuten järjestäjät sen ilmaisivat ”reitillä on korkeuseroja” - mikä ehkä osittain sai suunnitelmani heittämään häränpyllyä, koska syke nousi kyllä paikoitellen kovastikin 160:n yläpuolelle. Itse asiassa ekaa kilsaa lukuun ottamatta syke kävi joka kilsalla yli 160:ssä, viimeisellä kahdeksalla yli 170:ssä ja viimeisellä kilometrillä 184:ssä. Keskisyke oli kuitenkin siellä päin... Jalat kestivät kipuilematta ja olivat muutenkin hyvin touhussa mukana, mutta hapenoton kanssa oli tekemistä. Tapahtuma oli kuitenkin hauska ja sujuva ja lähtisin uudestaankin. Sykemittari väitti reittiä alimittaiseksi, mutta sen verran härösti reittiviiva kuljeskeli pitkin pusikoita kaukana todellisesta reitistä, että mittatuloksen uskottavuus on likimain nolla. Mittarin mukaan kuitenkin: 9,8 km; keskivauhti 4:53 min/km, keskisyke 162 Loppuun vielä jäähdyttely (vauhtiin sisältyy liikennevaloissa seisoskelu): 3 km; keskivauhti 5:52 min/km, keskisyke 137
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy