Jump to content
Juoksufoorumi.fi

harmis

Jäsenet
  • Posts

    1 292
  • Liittyi

  • Last visited

Everything posted by harmis

  1. Eka annos Pfizeriä sai olkapään kipeäksi pariksi päiväksi, ei vaikutusta juoksuun taikka mielentilaan. Toisen annoksen jälkeen ei tullut edes pistokohta kipeäksi. Juoksut jatkui normaalisti koko ajan.
  2. Tämähän on sitten helppo homma tarkistaa. Jos ei ulkomuistista muista kuinka reitti meni viime vuonna, vertaa vain gps käppyröitä ja katsoo meneekö samaa reittiä.
  3. Luupissa on sama ongelma kuin laseissa vesisateella. Huurtuu ja pisarat tekee kuvasta epäselvän. Toki sitä voi vähän kädellä pyyhkäistä kuivemmaksi. Muuten kyllä erittäin kätevä. Itse pidän aina mukana, ja tarvittaessa otan käyttöön. 10 000 kartalla joutuu aika usein käyttämään, mutta sprintissäkin on ollut hyödyksi monesti, kun ei niitä avoimia portteja ym. meinaa muuten millään nähdä,
  4. harmis

    Napapiiri-Jukola 2021

    Minulla on 1600 lumenin muutaman vuoden ikäinen lamppu. Emännälle ostin 2200 lumenen lampun, ja kyllä ero on huomattava. Tässä pitää tosin ottaa huomioon valokeila ja myös valon väri, jotka vaikutta näkyvyyteen. Oma lamppuni on kait tarkoitettu pyöräilyyn. Valokeila on kapeahko. Täydellä teholla näkee kyllä kauas. Puolison lamppu on Lumonite Air2, joka enempi suunnistuskäyttöön sopivampi. Valokeila on leveämpi. Parempaa kun en ole kokeillut, niin hyvältä tuntuu. Sillä on heijastimella varustetut rastit löytynyt hyvin, mutta nykysääntöjen mukaiset, ilman heijastinta olevat rastiliput ei kyllä kovin kauas loista, vaan on osuttava rastille ihan suunnistamalla.
  5. harmis

    Suunnistus

    Kartassa kyllä lukee kartantekijän nimi, ja ratamestari.
  6. Tietysti korvaavaa lajia miettiessä pitää ottaa huomioon vamman laatu, että mitä pystyy tekemään. Itse en saisi itseäni kovin helposti sisätiloihin treenaamaan kestävyyslajeja. Kyllä se vaan raikkaassa ulkoilmassa on paljon mukavampaa. Lisätään listaan vielä soutu ja melonta, ulkona.
  7. Hei! Mahtavaa että olet aloittanut juoksuharrastuksen. Mielestäni ei ole mitään syytä vielä aloittaa vk harjoittelua. Jatka vaan niitä matalasykkeisiä rauhallisia lenkkejä. Vaihtelun vuoksi voi toisinaan tehdä reippaampia vetoja muutamasta kymmenestä sekunnista muutamaan minuuttiin. Tämä saattaa parantaa myös juoksuvauhtia jonkinverran, jolloin pk lenkkien vauhtikin paranee. Itse en kovinkaan usko venyttelyn hyötyihin. Ennemminkin tuollaiseen toispuoleiseen jumiin hakisin apua osaavalta hierojalla. Sellaiselta joka osaa avata lihaskalvoja. Triggerpisteitä voi itse koittaa hieroa. Sopivat kengät löytyy kokeilemalla. Yleensä tulee muutama hutiostos ennenkuin sopivat löytyy. Tsemppiä reeneihin!
  8. Minä en ikinä treeneissä käytä geelejä, saatikka urkkajuomia. Vedellä mennään, ja joskus useamman tunnin lenkillä voi olla banaani mukana. Viime lauantaina lähes seitsemän tunnin kisa, eikä ongelmia geelien ja järjestäjän tarjoamien urkkajuomien, ja muiden eväiden imeytymisen kanssa. Lämpöäkin melkein kolmekymmentä. Nämä on toki yksilöllisiä. Kannattaa kokeilla pitkiksiä ilman geenejä, niin näkee johtuuko ongelma niistä, vai jostain muusta.
  9. 55km startti oli kahdeksalta aamulla. Silloin ei ollut vielä kuuma. Järviä kierrellessä kävi aamupäivällä vilpoisa tuuli koko ajan. Lämpö alkoi tuntumaan vasta puolen välin paikkeilla. Etukäteen olin suunnitellut, että käyn pulahtamassa järvessä jos kuumuus alkaa vaivata. Tähän ei kuitenkaan ollut tarvetta. Alkumatka meni mukavasti rallatellen, puolen välin jälkeen alkoi jaloissa painamaan, ja matka muuttui selviytymistaisteluksi. Kannattaisi ehkä käydä tekemässä niitä pitkiksiä, mutta kun ei ole muka aikaa koskaan. Kaksi kertaa loppui vesi 2 litran rakosta. Pari kilsaa ennen 42,2 km huoltoa, ja kolme kilsaa ennen maalia. Täytin rakon myös kolmos huollossa, mutta silloin meni vasta noin litra. Eli loppumatkasta vettä kului tripla määrä alkumatkaan verrattuna. Yhdeksäs sija kisassa oli ihan hyvä loppumatkan vaikeuksiin nähden. Keskeyttäminen ei käynyt mielessä. Jalat on nyt vähän jäykät, mutta palauttava kävely, Värikallionkaarros noin 8 km, käytiin päivällä tekemässä.
  10. Lämmintä keliä vissiin luvassa. Huollot taisi olla noin 10km välein, joten 1 litra juomista per huoltoväli pitäisi riittää varsin hyvin. Ellei nyt montaa tuntia ko. väliä ole tarkoitus mennä. Itse otan 2 litran juomarakon, kun reppu täytyy 55km matkalla joka tapauksessa olla että saa kaiken pakollisen krääsän mukaan. Edit. Hätätapauksessa uskaltaisin jostain purosta ottaa juomavettä. En usko että olisi juomakelvotonta. Voi olla että joutuu kesken kisan käydä järvessä viilentymässä muutenkin 🙂
  11. Ehkä se olisi halunnut sinusta seurustelu, tai parittelusuraa näin juhannuksena 😀
  12. harmis

    Napapiiri-Jukola 2021

    Jokaisella osuudella on hajonnat. Eli kaverin selkää seuraamalla voit päätyä väärälle rastille. Hyvällä tuurilla kuitenkin on sama rata. En ole asiantuntija, mutta olettasin porrastetun lähdön johtuvan siitä että vältetään yletön ruuhka, ja että koska ankkuriosuus on yleensä pidempi, niin maaliin tullaan samoihin aikoihin.
  13. Vaskitsoja näkee usein täälläpäin. Mutta koskaan aiemmin en näin pientä ole nähnyt, kuin eilen pyörälenkillä.
  14. Stravaa testasin joskus noin vuosi sitten. En saanut siitä oikein mitään lisäarvoa, jota ei jo muissa käyttämissäni urheilusovelluksissa olisi, joten lopetin käytön lyhyeen. Niistä segmenteistä jengi höyryää, mutta minua moinen ei kiinnosta. Oikeat kisat on se paikka, missä taistellaan sijoituksista 🙂
  15. SyncMyTrack toimii hyvin molempiin suuntiin Polar - Garmin. Ainut että urheilulajin nimiä ei välttämättä tunnista oikein, mutta se ei ole ongelma kun siirtää pieniä määriä kerrallaan, ja käy manuaalisesti korjaamassa tiedot. Jos vaikka koko treenihistoria jostain käsittämättömästä syystä pitää siirtää kerralla, on aikamoinen työ korjata kaikki lajit oikeiksi. Itse kun pari vuotta sitten siirryin Garminista Polarin leiriin, taisin edellisen vuoden treenit siirtää Connectista Flowhun, kunnes tajusin kuinka turhaa työtä se on. Jos niitä harjoituksia joskus haluaa jälkeenpäin katsoa, onhan ne siellä vanhassa sovelluksessa tallella. Nykyään synkkaan treenin aina heti Flowsta Connectiin. Tämä sen takia että Garminilla on kätevä kilometriseuranta varusteille, joka uupuu Polarilta.
  16. Päivän suunnistusharjoituksessa kaksi kyytä, molempien päälle olin vahingossa astua. Ukkometso sekä useita teeriä molempaa sukupuolta. Monien muiden eläinten jälkien lisäksi ihan tuoreet hirvenjäljet, ja tuoreehkot, ehkä yölliset, sudenjäljet.
  17. Loistavaa säätä siis talviurheiluun. Lenkkarit naulaan ja ladulle. Tänä talvena tullut hiihdettyä jo 3-4 kertaa enempi kuin viime surkeana talvena. Kyllä sitä juosta kerkeää myöhemminkin.
  18. No miten olis tämä https://www.google.com/amp/a/s/www.verkkokauppa.com/fi/product.amp/34610/nhhtj?ampru=https://www.verkkokauppa.com/fi/product.amp/34610/nhhtj?gclid%3DEAIaIQobChMI0K-uyKb37QIVgp-yCh18fAW1EAQYAiABEgJb2PD_BwE&amps=AFO-QzMp70PZk_QkV-T5wwlVcfFltMUm6g On melko pieni ja meillä jopa 6v tyttö käyttää tätä, eli pitäisi aikuisen ranteessakin pysyä. Eikä ole turhia toimintoja.
  19. harmis

    Cooper

    Millä mitattu? Gps mittarilla? Jo pelkkä gps virhe voi selittää asian, suuntaan tai toiseen. Ja ei ole päivät veljeksiä keskenään, eli päivän vire vaikuttaa myös paljon.
  20. harmis

    Polar Grit X

    Tässä tapauksessa ei ole mistään sellaisesta kyse. Ihan kesäkelillä t-paitasillaankin tekee tuota ja asetuksetkin on kohdillaan. Joku maanantaikappale kyseessä, joka satunnaisesti ei toimi kunnolla. Mutta kuten sanottu, pääasiassa ei ongelmia, eikä se ole vakavaa jos joku peruslenkki ei tallennu, mutta kisat, erityisesti suunnistuskisat olisi jälkipelejä varten kiva saada talteen. Itsellä on samanlainen mittari ja siinä ei ole ollut mitään ongelmaa. Ilmeisesti Grit x malleihinkin päässyt saman vian omaavia sekaan.
  21. harmis

    Polar Grit X

    Puolison Vantage M tekee välillä tuota samaa. Aika juoksee, mutta ei mittaa matkaa. Eikä ole välissä sisätiloissa käyty, gps on varmasti löytynyt ennen liikkeelle lähtöä. Laitoin mittarin huoltoon, josta se palautui takaisin valohoitoa saaneena, ja kerrottiin että ei ole mitään vikaa, odottakaa että satelliitit löytyy ennen liikkeelle lähtöä. Vikaa kyllä on, se hukkaa satelliitit. Mutta onneksi vika esiintyy harvoin. Pahimmoilleen kyllä jotain suunnistuskisoja jäänyt tallentamatta tämän takia.
  22. No erittäin kovaa valuuttaa olisi Vip-juoksufoorumilaisille alennusta erilaisista juoksutapahtumista/sarjoista, sen kummemmin mitään yksittäistä nimeämättä.
  23. Olisko mitä huippuetuja ens vuodelle tiedossa, jos VIPpiä haluaa?
  24. Onko ranneke tarpeeksi kireällä? Koita laittaa mittari hieman eri kohtaan. Ja näin kylmien ilmojen tultua, onhan mittari hihan alla suojassa ja ranne myös lämpimässä, eli ei avokäsin liikkeellä.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy