Jump to content
Juoksufoorumi.fi


harmis

Jäsenet
  • Posts

    1 288
  • Liittyi

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

harmis's Achievements

  1. harmis

    Suunnistus

    Kartassa kyllä lukee kartantekijän nimi, ja ratamestari.
  2. Tietysti korvaavaa lajia miettiessä pitää ottaa huomioon vamman laatu, että mitä pystyy tekemään. Itse en saisi itseäni kovin helposti sisätiloihin treenaamaan kestävyyslajeja. Kyllä se vaan raikkaassa ulkoilmassa on paljon mukavampaa. Lisätään listaan vielä soutu ja melonta, ulkona.
  3. Hei! Mahtavaa että olet aloittanut juoksuharrastuksen. Mielestäni ei ole mitään syytä vielä aloittaa vk harjoittelua. Jatka vaan niitä matalasykkeisiä rauhallisia lenkkejä. Vaihtelun vuoksi voi toisinaan tehdä reippaampia vetoja muutamasta kymmenestä sekunnista muutamaan minuuttiin. Tämä saattaa parantaa myös juoksuvauhtia jonkinverran, jolloin pk lenkkien vauhtikin paranee. Itse en kovinkaan usko venyttelyn hyötyihin. Ennemminkin tuollaiseen toispuoleiseen jumiin hakisin apua osaavalta hierojalla. Sellaiselta joka osaa avata lihaskalvoja. Triggerpisteitä voi itse koittaa hieroa. Sopivat kengät löytyy kokeilemalla. Yleensä tulee muutama hutiostos ennenkuin sopivat löytyy. Tsemppiä reeneihin!
  4. Minä en ikinä treeneissä käytä geelejä, saatikka urkkajuomia. Vedellä mennään, ja joskus useamman tunnin lenkillä voi olla banaani mukana. Viime lauantaina lähes seitsemän tunnin kisa, eikä ongelmia geelien ja järjestäjän tarjoamien urkkajuomien, ja muiden eväiden imeytymisen kanssa. Lämpöäkin melkein kolmekymmentä. Nämä on toki yksilöllisiä. Kannattaa kokeilla pitkiksiä ilman geenejä, niin näkee johtuuko ongelma niistä, vai jostain muusta.
  5. 55km startti oli kahdeksalta aamulla. Silloin ei ollut vielä kuuma. Järviä kierrellessä kävi aamupäivällä vilpoisa tuuli koko ajan. Lämpö alkoi tuntumaan vasta puolen välin paikkeilla. Etukäteen olin suunnitellut, että käyn pulahtamassa järvessä jos kuumuus alkaa vaivata. Tähän ei kuitenkaan ollut tarvetta. Alkumatka meni mukavasti rallatellen, puolen välin jälkeen alkoi jaloissa painamaan, ja matka muuttui selviytymistaisteluksi. Kannattaisi ehkä käydä tekemässä niitä pitkiksiä, mutta kun ei ole muka aikaa koskaan. Kaksi kertaa loppui vesi 2 litran rakosta. Pari kilsaa ennen 42,2 km huoltoa, ja kolme kilsaa ennen maalia. Täytin rakon myös kolmos huollossa, mutta silloin meni vasta noin litra. Eli loppumatkasta vettä kului tripla määrä alkumatkaan verrattuna. Yhdeksäs sija kisassa oli ihan hyvä loppumatkan vaikeuksiin nähden. Keskeyttäminen ei käynyt mielessä. Jalat on nyt vähän jäykät, mutta palauttava kävely, Värikallionkaarros noin 8 km, käytiin päivällä tekemässä.
  6. Lämmintä keliä vissiin luvassa. Huollot taisi olla noin 10km välein, joten 1 litra juomista per huoltoväli pitäisi riittää varsin hyvin. Ellei nyt montaa tuntia ko. väliä ole tarkoitus mennä. Itse otan 2 litran juomarakon, kun reppu täytyy 55km matkalla joka tapauksessa olla että saa kaiken pakollisen krääsän mukaan. Edit. Hätätapauksessa uskaltaisin jostain purosta ottaa juomavettä. En usko että olisi juomakelvotonta. Voi olla että joutuu kesken kisan käydä järvessä viilentymässä muutenkin 🙂
  7. Ehkä se olisi halunnut sinusta seurustelu, tai parittelusuraa näin juhannuksena 😀
  8. harmis

    Napapiiri-Jukola 2021

    Jokaisella osuudella on hajonnat. Eli kaverin selkää seuraamalla voit päätyä väärälle rastille. Hyvällä tuurilla kuitenkin on sama rata. En ole asiantuntija, mutta olettasin porrastetun lähdön johtuvan siitä että vältetään yletön ruuhka, ja että koska ankkuriosuus on yleensä pidempi, niin maaliin tullaan samoihin aikoihin.
  9. Vaskitsoja näkee usein täälläpäin. Mutta koskaan aiemmin en näin pientä ole nähnyt, kuin eilen pyörälenkillä.
  10. Stravaa testasin joskus noin vuosi sitten. En saanut siitä oikein mitään lisäarvoa, jota ei jo muissa käyttämissäni urheilusovelluksissa olisi, joten lopetin käytön lyhyeen. Niistä segmenteistä jengi höyryää, mutta minua moinen ei kiinnosta. Oikeat kisat on se paikka, missä taistellaan sijoituksista 🙂
  11. SyncMyTrack toimii hyvin molempiin suuntiin Polar - Garmin. Ainut että urheilulajin nimiä ei välttämättä tunnista oikein, mutta se ei ole ongelma kun siirtää pieniä määriä kerrallaan, ja käy manuaalisesti korjaamassa tiedot. Jos vaikka koko treenihistoria jostain käsittämättömästä syystä pitää siirtää kerralla, on aikamoinen työ korjata kaikki lajit oikeiksi. Itse kun pari vuotta sitten siirryin Garminista Polarin leiriin, taisin edellisen vuoden treenit siirtää Connectista Flowhun, kunnes tajusin kuinka turhaa työtä se on. Jos niitä harjoituksia joskus haluaa jälkeenpäin katsoa, onhan ne siellä vanhassa sovelluksessa tallella. Nykyään synkkaan treenin aina heti Flowsta Connectiin. Tämä sen takia että Garminilla on kätevä kilometriseuranta varusteille, joka uupuu Polarilta.
  12. Päivän suunnistusharjoituksessa kaksi kyytä, molempien päälle olin vahingossa astua. Ukkometso sekä useita teeriä molempaa sukupuolta. Monien muiden eläinten jälkien lisäksi ihan tuoreet hirvenjäljet, ja tuoreehkot, ehkä yölliset, sudenjäljet.
  13. Loistavaa säätä siis talviurheiluun. Lenkkarit naulaan ja ladulle. Tänä talvena tullut hiihdettyä jo 3-4 kertaa enempi kuin viime surkeana talvena. Kyllä sitä juosta kerkeää myöhemminkin.
  14. No miten olis tämä https://www.google.com/amp/a/s/www.verkkokauppa.com/fi/product.amp/34610/nhhtj?ampru=https://www.verkkokauppa.com/fi/product.amp/34610/nhhtj?gclid%3DEAIaIQobChMI0K-uyKb37QIVgp-yCh18fAW1EAQYAiABEgJb2PD_BwE&amps=AFO-QzMp70PZk_QkV-T5wwlVcfFltMUm6g On melko pieni ja meillä jopa 6v tyttö käyttää tätä, eli pitäisi aikuisen ranteessakin pysyä. Eikä ole turhia toimintoja.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy