Jump to content
Juoksufoorumi.fi




ubiquity

Jäsenet
  • Content Count

    34
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

20 Excellent

Converted

  • 10km
    44:20 (4/2013)
  • Puolimaraton
    1:44:19 (HCR 2013)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hjälp! Auttakaa miestä mäessä. Etsin tossuja max parituntisiin lenkkeihin tasamaalle. Mun edelliset asfalttitossut ovat vuodelta 2013 ja silloisen juoksuhengen mukaisesti päkiäminimalistiset mizunon wave evo cursorikset. (https://www.runningshoesguru.com/2013/01/mizuno-wave-evo-cursoris-review/) Mä juoksen näillä vieläkin vaikka takana on pari maraa ja treenikilsat päälle vuosia sitten. Sittemmin vaihdoin poluille mut nyt ois vuosien jälkeen vaihtelun vuoksi kiva löytää neutraalit kengät asfaltille joissa ois vähän enemmän kantapäässä vaimennusta kuin noissa Misukoissa. Kävin kokeilemassa jotain adduja ja New Balanceja kaupassa ja olivat niin paksupohjaisia että meni pasmat ihan sekaisin, kerrankin ei oo mitään hajua millaiset kengät pitäis hankkia. Polkutekniikka ja vauhdin kasvaminen on ohjannut askelta päkiältä enemmän kantapään suuntaan mut ei se mitenkään röyhkeästi vieläkään siellä kantapäällä oo. Poluilla juoksen Laspon Bushido2:silla joissa 6mm drop ja niillä hiekkatietkin tuntuu mukavilta. Asfaltilla vauhti sellaista 5-4.15min/km. Äkkiseltään new balancen 890 v7:t oli mukavat mut ois kiva saada vähän referenssejä. Kiitos paljon vinkkauksista!
  2. Heippa, Otsikon tuntuinen hassu asemointivirhe on ilmaantunut yllättäen jostain jalkojen ryhtiin. Ennenku tästä fyssarille lähden niin aattelin katsella löytyykö kohtalontovereita tai oisko vinkata takareisiin venytyksiä joilla vois katsoa saako tuota itse oiottua. Oon häpeällisen vähän venytelly ja huoltanut jalkojani, en oo vaan kokenut tarvetta. Viime syksyn ultran jälkeen uutta polkujuoksukautta siis aloittelemassa. Aiempia häiriöitä tai pulmia jalkojen liikeradoissa ei oo ollu. Nyt mäkiä juostessa alkoi voimakkaammin runtattu vasen askel tuntumaan hetkellisesti vähän polven sisäsyrjässä ja sen jälkeen on ollut vasen takareiden keskiosa aika kireenä. Tuntuu että jokin vääntää vasenta jalkaa hassusti hieman kierteelle niin et esim juoksukenkä tuntuu vasurissa siltä kuin jalka haluisi astua linttaan. Tää on ihan uus kokemus itselle. Jos koitan katsella jalkojen asentoa niin on vähän fiilis kuin vasen polvi asemoituis vähäsen vasemmalle eli ulospäin siinä missä oikea polvi on aika suoraan. Pronaatiota tms. ei oo, neutraalia päkiäaskellusta juostu tässä vajaa 10v. Hitaasti enenevällä rasituksella.
  3. Kiitos kysymästä! Se juoksu oli monella tavalla nappisuoritus itselle. Kuukausi Nuuksion maratonista Vaaroille meni aika iisisti, ekat 1,5vk olin flunssassa ja sit siitä sellasta ylläpitävää treeniä missä vähän enemmän mäkiä 1,5vk. Vaarojen reitti oli raskas muttei sietämätön, alkupuoliskon jyrkät nousut meni uutuuden viehätyksessä. Eteläpää oli aika hidas ja se tuli mentyä isohkossa letkassa joten siinä säästyi varmaan voimia. 42k vesipisteellä olin jossain määrin uupunut ja mietin et mitähän tulee mut sit seuraskin jotain yllättävää! Viimeiset 23 kilsaa oli monella tapaa reissun keveimmät! Törmäsin pariin konkariin joiden kanssa juteltiin ja ylläpidettiin hyvää vauhtia koko loppumatkan ajan, ja vikassa nousussa sai jopa vähän juoksuaskeleitakin vielä otettua! Eväät riitti just, vatsa pelas, jalat kesti hienosti, mitä nyt toinen etureisi vähän meinas kramppaa jossain kohtaa. Aikaa meni 65k 10h 9min jotain. Mahtava kokemus ja nälkää jäi! Kuvassa saavutaan 55k vesipisteelle, allekirjoittnut kuvassa vikana. Niinku näkyy niin virtaa oli vielä tossa kohtaa:D (Kuvan napsi Kari Kuninkaanniemi)
  4. Kiitos ajatuksista! Lähdin ne takataskussa Nuuksioon. Laitetaanpa päivitystä ketjuun. Nuuksio on nyt vedelty suhteellisen rennosti aikaan n.4.51 (maalissa tuntui että jotain jäi reserviin vaikka vikat kilsat olivat jo työntekoa, varmaan psykologinen homma myös, kun maali häämöttää). Sittemmin arpaonni osui kohdalle ja kuukauden päästä olis sit se eka ultra Vaaroilla 65Km. Nuuksiosta sain jo vinkkiä että Vaaroille/ultralle kannattais lähteä sillä taktiikalla että ainakin ekat 21km menis ihan pk-sykkeillä. Mut ongelma on se että itsellä ainakin lappu rinnassa sykkeet kerää fiilisextraa yläkanttiin reilusti. Metsälenkkejä pk-seudun profiileilla pystynyt tällä kaudella juoksemaan 6-6.30/min niin että sykkeet pysyy pitkään siellä 130 kieppuloilla, vaan nyt Nuuksiossa homma lähti heti sinne 160 hujakoille ja samaan lukemaan jäi juoksun keskisykekin. Pitäskö siinä sit vaan luottaa fiilikseen eikä tuijottaa kelloa liikaa? Toinen juttu on se, millä treenillä kannattais täyttää nyt tulevat vikat neljä viikkoa? Lähtökohtaisesti ajattelin hakea vielä tuota hidasta pk-vauhtia tulevilla viikoilla mutta kannattaisko ottaa vielä mäkitreeniäkin mukaan? Vammoja ei nuuksiosta tullut ja jo nyt päivän jälkeen palautuminen on hyvässä vauhdissa.
  5. Olisiko järjetön kisasuunnitelma juosta pitkislenkkinä 1.9 Nuuksion 42km maraton ja päämatkana ekana ultrana Vaarojen Maratonin 86km? Ehtiikö tuossa reilussa kuukaudessa palautumaan ultraa varten? Tai siis, tokihan Nuuksio pitäisi juosta vaan yhtenä leppoisana lenkkinä, eikä mitenkään maran kisaennätystä havitellen. Taustaa: mulla on muutama maraton tasamaalla takana sekä poluilla useita puolikkaita ja Nuuksion 42km toissakesältä aikaan 4.32jotain. Nyt mielessä ilmoittautuminen ekalle ultralle ja tuota 86km Vaarojen ultraa mietin.
  6. Eka polkumaratoni lähestyy ja hyvä pore jo pari päivää ennen käynnissä. Vaan tuota energiansaantia kisassa mietin. Juomapuoli varmaan juoksuliivin rakolla ja geelipullolla mut kantsisko ottaa jotain kiinteätä kans? Mitä ihmiset syö tollasilla matkoilla ja mihin syömisensä varastoi? Mä mietin jotain pähkinä/rusina/barebar-ratkaisua mutta ois kiva kuulla millaisia ravintotaktiikoita polkumaralle jengi harrastaa?
  7. Oli tosiaan kuuma ja paikoin jopa kryptinen reitti. Pariinkin kertaan meinasi juosta harhaan mutta aina sieltä joku nauha löytyi (jotka yllättäen auringon paisteessa sinivalkoisina oli hetkittäin vaikeita bongattavia). Ja yllättävän vähän osallistujia. Kaikesta huolimatta polkupuolimaran uusi enkka 1:48 toteutui tuolla joten täytyy olla ylpeä. Nopea rento juoksu kaikinpuolin. Nyt täytyisi miettiä millaista vauhtia lähtis katselemaan Nuuksio Classiciin. En ole täyspitkää poluilla vielä juossut. Järjestelyt toimivat myös joten eiköhän ensivuonna taas.
  8. Käyttääkö kukaan teistä Ambit2:sta Runkeeperin kanssa? Suoraan tuo ei taida toimia, mutta toimiiko laisinkaan? Siirtyykö kaikki data, lukemat, gps/karttatiedot, syketiedot? Ubi
  9. ubiquity

    Kenkäahdistus

    Ahaa, ok. Toi kanta-askelluttomuus noissa hommissa kuulostaa kyl järkevältä. Mahtaakohan olla olemassa sitten minkäänlaisia hybridikenkiä, ikäänkuin polulle ja asfaltille? Tosissaan ens kesän tavoitteet ois Tukholman maraton ja Nuuksio Classic. Toisaalta siihen se tulee varmaan menemään, että kengät polulle ja kengät asfaltille. Asfaltille yms. alustalle hakusessa varmaankin ennenkaikkea kevyet ja vähän pehmustetta sisältävät, onks ne nyt sit sitä natural running-hommaa sit.
  10. ubiquity

    Kenkäahdistus

    Terve vain. Hakusessa olisi midfoot/forefoot-tyyppiset kengät. Historia: Pari vuotta Five Fingerseillä. Talvea varten lähdin etsimään samanhenkisiä, mutta kenkämäisempiä. Mukaan tarttui Newtonin Gravityt, joilla tänä vuonna juoksin ekan puolikkaan ja ekan maratonin. Gravityissä hönkää piisaa vielä, mutta jo tähyilen tulevaan. Newtonit ovat olleet itselle erinomaiset. Jos jotain negatiivista hakee, niin ilmeisesti kengän kärki jäi piirun verran naftiksi. Keskivarpaiden kynnet reagoivat kun alkoi tulla enemmän +1,5h lenkkejä vastaan. Toinen miinus on hinta. Osaisko kukaan vinkata luontevaa siirtymää Gravityistä johonkin samantyyliseen kenkään jonka hinta ei ois ihan tota luokkaa? Saucony Kinvaraa ja Nike Freetä olen katsellut, em. enemmän tosissani. Ensi vuonna aikeissa juosta pari maratonia. Myös polkujuoksu kiinnostaa, onko sinne tuollaisen askelluksen kenkiä olemassakaan? Ajatuksista kiitos jo etukäteen. Ubi
  11. Ensimmäinen maratoni täälläkin takana ja äärimmäisen hyvä fiilis jäi. Usko meinasi loppua kuuden kilsan kohdalla kun sykkeet tuntui niin korkealta ja neljän tunnin jänisten vauhti vaikutti yllättävän vikkelältä. Aattelin että viimeviikkoinen kuumeflunssa vielä muistuttelee olemassaolostaan. Mut sitten kahdeksan kilsan kohdalla sain kuulla että jänikset oli kulkeneet vähän reippaammin. Tähtäsin ekan puolikkaan 5:30 vauhtiin ja siitä sit jälkipuoliskolla lähdin pikkuhiljaa rakentelemaan ohi em. jäniksistä. 32km kohdalla kaikki peliin. Ei kramppeja tai nyrjähdyksiä, vauhtikin oli nousujohdanteinen ihan loppuun asti. Loppuaika 3:53:49 jonka myötä se utopistisempikin tavoite toteutui. Seinää ei tullut vastaan ja muutenkin siitä alun epäuskosta syntyi aika eheä juoksu, käsittääkseni.=) Kiitokset kaikille foorumille kirjoittaneille, täältä sain monia vinkkejä tohon hommaan ja nyt sit pikkuhiljaa katseet kohti sitä, et mitäs tästä eteenpäin. Mitä kantsis kehittää ja miten. Keskivauhti oli siis 5:27 ja keskisyke 163.
  12. Hei kaikille. Ensiviesti foorumille ja ensimmäinen maraton tulossa Helsingissä elokuussa. Pahoittelen mittaa jo etukäteen. Siis postauksen. Olen 31v mies. Olen juosust aktiivisemmin nyt neljän vuoden ajan. Homma oli pitkälti ensimmäiset kolme vuotta sellaista, että lahjaksi saadulla sykemittarilla tähtäilin tunnin pituisia matkoja maksimisykeprosenttivälikölle 60-75%. Muutamat ylimääräiset kilot ovat karisseet ja ensisaavutusten (8km 60min) on homma mennyt ilahduttavasti eteenpäin. Olen viime syksystä viimeistään henkisesti valmistunut juoksemaan maran. Pitkät matkat ja kestävyys on se juttu. Viime vuonna juoksin itsekseni pitkälti niin kovaa kuin kehtasin puolimaratonin tasaisella profiililla jonnekin 1:48 kieppeille ja nyt huomattavasti rennommalla puhtaalla juoksulla eka virallinen aika HCR:ssä 1:44:19 (keskisyke kadonnut Runkeeperista johonkin, piru!). Kovempaakin ois voinut mennä, mutta halusin välttää ekassa juoksutapahtumassa matkan/vauhdin katkeamista. Pystyin juoksemaan koko ajan kiihdytellen loppuun asti. Oli hämmentävää kuulla sykkeiden olevan viimeisten 8-9km aikana tasaisesti 182n hujakoilla 90-100% maksimista, mutta juoksu vaan kulki ja selkeä hengästyneisyyskin tuli vasta ihan parilla kilsalla. Mahtava fiilis! Kympin aika samoihin kuukausiin itsekseen spurtattuna 44min hujakoilla, kutakuinkin niin kovaa kuin itsekseni pääsin. Sitten ne kysymykset: Perustavoitteena juosta tietty kuningasmatka maaliin. Toisaalta minusta tuntuu että tän hetkisellä kestävyydellä voisin aloitella kohta sellaista harjoitusohjelmaa, että lähtisin tavoittelemaan neljän tunnin alitusta. Mutta vähän kiinnostaisi, mistä seikoista voisin saada osviittaa kuinka paljon se voisi mennä neljän tunnin ali, vai voisiko? Toisinsanoen, noi juoksuohjelmien min/km vauhdit suhteessa sykkeisiin on vähän hepreaa vieläkin. Minkälainen vauhti/syke on ns. maratonvauhti? Monista kirjoituksista tuntuu saavan käsityksen että se on sykeosastollakin lähtökohtaisesti melko korkea, jopa 170 hujakoilla? Kun lähden juoksemaan, olen viimeaikoina pystynyt tosi mainiontuntuisesti pitämään sellaista 5:20-5:30 vauhtia 130-140bpmn sykkeissä. Onks nää liian matalia sykkeitä kisaa ajatellen? Eli pitäisikö juosta nopeampaa? Myös PK ja VK syketasot ovat itselle vieläkin epäselviä. Haluaisin hieman analyyttisenä heppuna tehdä kuntokartoituksen ja selvittää omat tarkat sykerajani ja maksimini, mutta missä tällainen olisi järkevintä PK-seudulla? Luotan kestävyyteeni, mutta vauhtileikittelyt joita en ole oikeastaan tehnyt tulevat varmasti tekemään treeniohjelman myötä hyvää, olen juossut rauhallisia matkoja niin paljon. Pisimmät lenkit ovat tähän mennessä olleet talviaikaan 27km joista viimeisin pari kk sitten mennyt aikaan 2:34 keskisykkeellä 149. Siis, ensi viikon launtaista on 12vkoa aikaa HCM:ään ja joku harkkaohjelma olisi poikaa. Jos ensimaraton menee hyvin, on mielessä alkanut hahmottumaan jo jatko esimerkiksi Nuuksion maastomaratonin ja peräti, tohdinko sanoakaan, ultrampien matkojen muodossa! Kiitokset mahdollisista vastauksista ja hyvästä foorumiyhteisöstä. Teistä on ollut jo paljon apua, vaikka tämä on vasta ensimmäinen kirjoittamani viesti! -Ubi-
  13. Terve, Juoksusoftat vaihdossa jonka johdosta jää tarpeettomaksi Suunnon PC POD (http://www.suunto.com/fi/Products/Pods-Belts/Suunto-PC-POD/). Laitteessa taitaa olla 12kk takuuta, joista jäljellä valtaosa, laite ostettu keväällä (En pääse kuitin ääreen tällähaavaa). Mukaan tulee paketin sisältö, eli tikku ja käyttöohje. Hintapyyntö 80€ mutta saa toki tarjotakin! Vehje sijaitsee Helsingissä, nouto tai postin kuljetus. Kiinnostusta voi osoittaa: ovikoivu ät gmail piste com Edit: MYYTY
  14. Terve, Juoksusoftat vaihdossa jonka johdosta jää tarpeettomaksi tuommoinen Suunnon GPS POD (http://www.suunto.com/fi/Products/Pods-Belts/Suunto-GPS-POD/), käytetty parikymmentä kertaa leppoisassa juoksuharrastuksessa. Laite hankittu yhdessä kellon kanssa vuoden vaihteessa, joten takuuta lienee vajaa puolivuotta jäljellä. Tosin kellon takia tuota takuukuittia tarvitsen vielä itse. Mukaan tulee paketin sisältö, eli käyttöhje sekä vyöklipsi ja käsiremmi, joihin podin saa kiinni. Hintapyyntö 100€ mutta saa toki tarjotakin! Vehje sijaitsee Helsingissä, nouto tai postin kuljetus. Kiinnostusta voi osoittaa: ovikoivu ät gmail piste com EDIT: MYYTY
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy