Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Mark1

Jäsenet
  • Content Count

    19
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good
  1. Mark1

    Salomon hiihtomonojen korjaaminen

    Löytyy varaosana Salomonin katalogissa. Mulla hajosi aikanaan vastaava jo 6000 km:n jälkeen. Intersport Suomenoja Espoossa tilasi uudet. Maksoi muistaakseni 30 - 40 EUR /pari. Sinulta hajosi oikelta puolelta, kuten minultakin. Saat minulta vasemman puolen ehjän osan, jos haluat kokeilla. Silloin tarranauha pitää vaihtaa toiselle puolelle. En ole varma, ovatko ovatko vasen ja oikea puoli muuten identtiset. Jotekin näyttää, että yläosa ei ole aivan symmetrinen.
  2. Mark1

    Voiteluohjeita kaivataan

    Ei sillä varmaan ole mitään tekemistä fluorin kanssa sinänsä, mutta Vauhdin K- sarjan purkkeihin merkityt lämpötilasuositukset pitävät omien kokemusteni perusteella aika hyvin paikkansa. Eli ne eivät noudata sitä ikiaikaista sääntöä, että suositeltu lämpötila-alue on ihan huuhaata.
  3. Nyt on saatavilla jo kuviakin uudesta siteestä + jotain mainosjargonia. http://www.langd.se/?id=5942103&cat=86106 http://tonypolder.blogspot.se/2017/01/nya-fischerbindningen.html Levy, johon side kiinnitetään on ”non-intrusive IFP plate”. Sisältää piikin Rottefellalle, jonka NIS-levy ilmeisesti on Rossignolin ja Fischerin markkinointiosastojen mielestä "very intrusive". Rottefellan NIS-siteet eivät siis sovi IFP-levyyn. Salomonin SNS-siteet ilmeisesti voi ruuvata IFP:n päälle ihan kuten NIS-levynkin päälle. Prolinkinkin voi ruuvata, mutta eihän siinä ole mitään järkeä, kun kenkä on silloin kumminkin NNN-yhteensopiva kuten Turnamic-sidekin. Kuten jo ylempänä totesin, kuluttajalle tässä ei ole mitään dramaattista. Joku voisi toivoa, että siteiden hinnat laskisivat kilpailun myötä. Toivotaan, että hinnat eivät ainakaan nouse. En tiedä, mitä kaikkea muuta kuin maastohiihtositeitä Rottefella tekee. Jos maastohiihtositeet on busineksen ydin, näyttää todella huonolta. Tästä saisi hyvän casen johonkin kurssille siitä, miten katoavaista on menestys.
  4. http://www.kestavyysurheilu.fi/hiihto/14855-ficher-ja-rossignol-tuovat-markkinoille-uuden-sidejarjestelman http://www.rossignolskigo.fi/lehdistotiedote/ http://tonypolder.blogspot.de/2016/12/tony-polder-om-nyheten-fran-fischer.html TURNAMIC® on NNN-yhteensopiva, joten ei ole kuluttajan kannalta kovin dramaattinen asia. Tiedotteissa ei kerrota tarkemmin, miten Turnamic-siteet kiinnitetään sukseen. Pölderin selostuksen perusteella ei ainakaan NIS-levyllä. Tämä tarkoittaa, että kaudesta 17/18 lähtien Fischerin ja Rossignolin suksissa ei voi enää käyttää Rottefellan siteitä. Voisi päätellä, että Fischer ja Rossignol ovat totaalisesti kypsyneet Rottefellan kikkailuun ja päättäneet näyttää kaapin paikan. NNN-pohjan patentti vanheni ja nyt oli hyvä paikka iskeä. Salomonin Prolink-lanseeraus perustui samaan asiaan. Rottefellan leiriin jää enää Madshus ja Peltonen. Sitä saa. mitä tilaa.
  5. Mark1

    Salomonin monot NNN-pohjalla

    Sporttipalvelun näkemys on jotenkin ihmeellisen katkera. Kuluttajan kannalta tässä ei ole mielestäni mitään negatiivista, mutta aika paljonkin positiivista. Väite: "Prolink ( Salomon ) ei sovi NNN-sidejärjestelmän siteeseen" ei pidä paikkansa, tai ainakin itse ymmärsin asian toisin, Koko jutun ideahan - tai iso osa sitä - on se, että Salomon haluaa myydä kenkiä kuluttajille, joiden suksissa on jo NNN-siteet. Aikaisemmin nämä asiakkaat eivät ole edes vilkaisseet Salomonin kenkiä. Muutamia pointteja, joita itse poimin Fasteskierin jutusta ja vähän muualta: - Salomon tekee jatkossa kenkiä kahdella pohjalla eli vanha SNS ja uuri Prolink. Kuinka kauan näin voi jatkua, tuskin loputtomasti? - Prolink on NNN-yhteensopiva, mikä tarkoittaa, että Prolink-pohjainen kenkä sopii Rottefellan siteeseen, ja NNN-pohjainen kenkä sopii Prolink-siteeseen. - Prolink kiinnitetään ruuveilla. Sitä ei voi kiiinnittää ilman ruuveja NIS-levyn päälle. - Prolink ei ole Rottefella-kopio. Side on erilainen, vaikkakin NNN-yhteensopiva. Salomon tietenkin sanoo, että se on parempi., mutta kuka uskoo tai ketä edes kiinnostaa. - Prolinkin ruuvikaavio on sama kuin SNS-siteessä, mikä helpottaa kaluston päivittämistä Prolink-siteeseen. Huomionarvoista on, että Salomon ei mainitse kertaakaan NNN-standardia viestinnässään. Prolink on vain "yhteensopiva toisen sidestandardin kanssa". Firmojen välit ovat selkeästi vihamieliset. Luin jostain, että Rottefella on uhannut Salomonia oikeustoimilla mm. kopioinnin vuoksi. En tiedä, mutta luulen, että Amerilla on riittävästi lihaksia selvitttää tällaiset riskit etukäteen. Eniten etuja koko kuviossa on mielestäni nykyisten NNN-käyttäjien kannalta. He voivat jatkossa tsekata Salomoninkin tarjonnan, kun ovat kenkäostoksilla. He voivat ostaa Salomonin, Atominc ja One Wayn suksia ja laittaa niihin Prolink-siteet sen sijaan, että ruuvaisivat näitä ruuvikiinnitteisiä NIS-mattoja, joiden päälle sitten laitetaan ruuvittomat siteet. Eikä Yokon suksessakaan taida olla NIS-mattoa vai onko? Rottefella ei halunnut enää tehdä ruuvikiinnitteistä sidettä. Nyt sellainen on kohta markkinoilla, mikä varmaan ilahduttaa montaa rullasuksijaa, joka vain haluaisi jonkun toimivan siteen sen hajonneen tilalle. SNS-käyttäjän kannalta tässä on mielestäni hyvää ja huonoa. Huonoa on se, että järjestelmän loppu häämöttää. Ei varmaan ihan lähitulevaisuudessa mutta kumminkin. Positiivista on se, että siirtyminen toiseen leiriin on tehty ruuvikaavion myötä vähän vähemmän tuskaiseksi. Lopuksi katse historiaan. Mikä oli se tapahtuma, joka käänsi pelin NNN:n eduksi ? En taaskaan tiedä, mutta väitän, että se, kun Amer osti Salomonin, 2004 tai jotain. Tämä oli like, joka oli selkeästi liikaa Fischerille, joka tuolloin oli SNS-leirissä. Atomicilla oli sillon kasapäin huippuhiihtäjiä tallissaan, mm. Tobi Angerer. Sittemmin Atomic dippasi täysin, eikä Salomonkaan oikein noussut merkittäväksi tekijäksi suksimarkkinoilla. Kuka muistaa, että Fischer teki aikanaan SNS-pohjaista luistelumonoa, jossa ei ollut ollenkaan erillistä nilkkatukea? Sitten, kun siirtyivät NNN-leiriin kesti vuosi tai pari ennen kuin pystyivät tuottamaan oman huippumonon. SNS- ja NNN-pohjat kun olivat niin erilaiset,
  6. Päällekkäisten sitoumusten vuoksi en pysty osallistumaan. Numero on 600 ja risat. Hinta 40 EUR. Minä voin hoitaa kaiken paperisodan kisaorganisaation kanssa. Jos kiinnostaa, laita tekstari tai soita nolla-viis-nolla 33 239O3 //Markus
  7. Mark1

    Rullasukset

    Loistava ajoitus! Ihan samaa olen pähkäillyt. 71:n pyörät pitäisi vaihtaa ja mietin juuri, että pitäisikö hommata 71:t vai 80:t , vai peräti molemmat. 71:llä (ei tosin samoilla) on tullut varmaan 5000 km hiihdettyä ja nyt tekisi mieli hakea vähän uutta ärsykettä. Helpoissa maastoissa 71 on mielestäni hivenen liian nopea. Kiva hiihtää teknisesti rennosti, mutta aika vähiin jää kuokkiminen. Kiitos kommentista munkin puolesta! Lokasuojako siinä on se melkein rajoittava tekijä? Runko on kaiketi identtinen noissa malleissa. Nopeasti väijyen lokasuojakin näyttää identtiseltä. Tosin mun suksista lokasuojat ovat lentäneet mäkeen yksi kerrallaan jo aikoja sitten....
  8. Mark1

    Salomon S-lab Vitane classic

    Moi. Harmi, jos olet ostanut epäsopivat monot. Miehenä minulla ei ole kokemusta tuosta Vitane-mallista, mutta Salomonin kotisivujen mukaan malleissa on muutakin eroa kuin pelkkä ulkoasu: " Elite level racing skate boot with specific women's fit and design. World Cup Proven." Tosin näin todetaan luistelukengästä. Perinteisen monosta toteamus on jotenkin epämääräisempi. Oletan, että eroa on, koska naishuipuista osa hiihtää miesten mallilla ja osa Vitanella. Olen samaa mieltä, että mitoitus on aikaisempaa väljempi. Minäkin tilasin vanhasta muistista S-Lab Classicit samalla koolla kuin aikaisemmat kengät, ja nyt olen kahden vaiheilla, olisiko sittenkin pitänyt ottaa yhtä kokoa pienempi kenkä. Tosin minulla on kyse vain hienosäädöstä. Olet varmaan yrittänyt säätää kantapäätä kireämmälle? Sitähän pystyy tuossa mallissa säätämään todella paljon.
  9. Mark1

    Salomonin luistelumono

    Moi En ole minäkään mikään ammattilainen, mutta vähän olen asiaan perehtynyt, kun päivitin monot vanhoista Adidaksen nimellä tehdyistä Salomoneista uusiin S-Lab Pro kenkiin. Tässä on kaksi täysin erillistä pointtia. Yksi on se, että siirtämällä kiinnityspisteitä taakse lähemmäksi päkiää, on haettu parempaa kontrollia ja voiman välittämistä sukseen. Toinen on se, että kiinnistyspisteiden siirtäminen taakse siirtää myös hiihtäjän painopistettä lähemmäksi suksen kärkiä olettaen, että siteet siis pidetään samassa paikassa. Tästä jälkimmäisestä pointistahan sinä, JOPO olit huolissasi. Salomon on siirtänyt kiinnityspisteitä taaksepäin kahdessa eri vaiheessa. Jos alkuperäistä pohjaa, joka myös niissä hopeanvärisissä Carbon Pro –monoissa on , kutsutaan RS0:ksi, oli seuraava vaihe mustien S-Labien myötä tullut RS10. Ensimmäisessä vaihessa kiinnityspisteitä siirrettiin siis 10 mm. Viimeisin, kaudelle 2009-2010 valkomustissa monoissa esitelty pohja on RS17, eli siis 17 mm alkuperäisestä siirretyt kiinnityspisteet. Salomonin tiedotuspolitiikka asiaan liittyen ja muutenkin on ollut varsin mielenkiintoista. Tietoa ei oikein saa mistään muualta kuin Facebookista ja sielläkin kysymysten esittäminen edellyttää rekisteröitymistä. Onneksi siellä joku jaksaa välillä tehdä fiksujakin kysymyksiä. Ks. Oheinen linkki ja skrollaa tarvittaessa vanhempiin klikkaamalla alhaalta: vanhemmat julkaisut. http://www.facebook.com/pages/Salomon-Nordic/99067927679 Scud Bee kysyy 15.1. , pitääkö hänen siirtää siteitä taaksepäin uusien monojen myötä vanhoista suksistaan, ja jatkaa kyselemistä 19.1 oltuaan ilmeisesti tyytymätön alkuperäiseen vastaukseen. Salomonin nykyinen suositus on siis asentaa luisteluside 1 - 2 cm tasapainopisteen taakse. En tiedä, mikä on ollut vanha suositus, mutta ainakin Suomessa yleisin väite tuntuu edelleen olevan, että side laitetaan tasapainopisteeseen. Osta siis ihmeessä monot, jos vaan jalkaan sopivat. Jos tuntuu, että sukset hitsaavat ylämäessä kiinni, siirrä tai siirrätä siteitä 1-1,5 cm taaksepäin. Itse siirsin kahdesta vanhasta parista siteitä sentin taaksepäin ja mielestäni varsinkin toisesta parista tuli paljon herkempi ylämäkeen ilman, että muissa ominaisuuksissa tapahtui mitään muutosta. Toivottavasti tästä oli jotain apua.
  10. Mark1

    Voiteluraudan lämpötilat

    Olitkin jo näköjään ehtinyt vastata, kun editoin omaa kommenttiani. Ihan hyvä pointti, että voitelurautojen säätönamiskoihin ei aina voi oikein luottaa. 130 astetta asteikolla voi käytännössä olla vaikka 110 astetta tai 150 astetta. Lisäksi monen raudan todellinen lämpötila vaeltelee suurella vaihteluvälillä, vaikka nimellinen säätölämpötila pysyy samana. Omaan STAR voitelurautaani luotan tosin melkein kuin vuoreen. Samaa rautaa saa muuten myös HOLMENKOL-nimellä. Raudan digitaalinen näyttö ilmoittaa todellisen lämpötilan, eikä mitään nimellistä tavoitelämpötilaa. Jy_ri, tarkoitus ei ole yllyttää mihinkään kilpavarusteluun! Kyllä sä varmasti sillä raudallasi pärjäät, jos kerran Startin ukon samaa rautaa videolla käyttää.
  11. Mark1

    Voiteluraudan lämpötilat

    Ihan samanlaisia havaintoja. Startin ohjelämpötilat ainakin siniselle ja vihreälle parafiineille ovat liian alhaiset. Mielestäni on parempi vaihtoehto, että hoitaa homman nopeasti kuumalla raudalla kuin leipoo suksea edestakaisin liian kylmällä (mutta silti varsin kuumalla raudalla). Itselläni on Star (ei siis Start!) digitalinen rauta, joka pitää lämmön todella tasaisena. Sinun tapauksessasi ongelma voi osittain myös olla voitelurauta, joka ohutpohjaisena ei ole ehkä paras mahdollinen. Olisiko mahdollista löytää, joku kompromissi sen savuamisen ja ohjelämpötilan välistä?
  12. Mark1

    Rullasukset

    Itselläni on pienipyöräiset, 71 mm:n pyörillä varustetut Start luistelurullasukset. Huonolla asfaltilla täristävät ikävästi ja tökkivät myös irtokiviin suorastaan vaarallisesti. Puutteistaan huolimatta Sartit ovat minulle uskollinen työhevonen. Aika monta tonnia jo yhteistä taivalta takana. Sukset ovat nopeahkot, vaikkakin tuntuvat liikkeelle lähdettäessä nihkeiltä. Ylämäkituntuma on mielestäni varsin talvinen. Näyttävät aika monet huiputkin ko. suksilla treenaavan. Samoihin suksiin ilmeisesti sopivat myös 80 mm:n kumipyörät, joista edellä joku mainitsikin. Marwen rullasuksista olen kuullut pelkästään hyvää. Tosin keskustelu on rajoittunut tuohon 610c mallia edeltäneeseen puurunkoiseen versioon. Voittanut kaikki rullasuksitestit, joita olen jossain nähnyt. Toivottavasti c-kirjain tuo edeltäjään verrattuna muutakin kuin hintaa lisää. Rullasuksien ostoa harkitsevan kannattaa ainakin tiedostaa, että varaosat (pyörät laakereineen tai ilman) ovat todella kalliita. Startin pyörät ovat laakereineen luokkaa 35-40 €/kpl. Marwella nettisivujen perusteella samaa luokkaa tai vähän halvemmat. Swenorin hinnat ovat ovat kuulemani (vai luulemani?) mukaan vielä paljon kalliimmat. Jos vaihtaa vain pyörät ilman laakereita, säästää vähän. Silloin pitää tosin jaksaa naputella vanhoista pyöristä laakerit pois ja sitten samat vanhat laakerit uusiin pyöriin. Vaatii ruuvipenkin ja työhön soveltuvia tuurnia (esim. hylsysarjan hylsyt). Suurin osa kustannuksista tulee joka tapauksessa pyöristä, ei laakereista.
  13. Mark1

    Uutta suksea valitsemassa

    En ole asioinnut Häijään kanssa, mutta hyvä maine on heillä osaavana suksikauppana on. Pikkupakkasen yleissuksi kovahkolle alustalle on varmaan se, mitä kannattaa hakea. Noista mainitsemistasi vaihtoehdoista molemmat ovat epäilemättä huippusuksia, jos vain hyviä pareja tarvettasi vastaamaan on jäljellä. Nanosonic on näköjään, jossain shokkitarjouksessa, vaikka onkin paperilla kalliimpi suksi kuin toi fisukka. Tosin fisukan hintaan näkyy sisältyvän side. Ehdotan, että soitat heille ja kerrot, että olet noista vaihtoehdoista miettinyt suksea ja kerrot sitten, mitä toiveita sinulla on suksen ominaisuuksille. Siitä se lähtee rullaamaan. Vastuuntuntoinen liike ei myy suksea vain päästäkseen siitä eroon. Onnea hankintaan!
  14. Moi. Onkohan tässä nyt joku väärinkäsitys? Kovin pitkiltä tuntuvat nuo painealueet. Miten olet ko. lukuihin päätynyt? Luokkaa 7 - 15 cm ovat varmaan aika tyypillisiä painealueiden pituuksia luikkareille. Pakkaskelin suksella voi kaiketi olla pidemmätkin, mutta 34 cm vaikuttaa jo oudolta. Vai olenko itse aivan pihalla, tiedä häntä.
  15. Mark1

    Finlandia-hiihto 2010

    Mullakin tarttui lunta pohjiin. Kolme kertaa oli pakko pysähtyä ja raaputtaa pohjat lumesta jäästä. En tosin ollut ainoa, kuten varmaan moni huomasi tai koki itse. Tein pitovoitelussa viime hetken paniikkiratkaisun ja laiton Startin Univeral liisteriä ja violettia purkkia päälle. No, ei toiminut. Luisto oli hyvä silloin, kun pohjassa ei ollut lunta. Sijoitus on tällä hetkellä 800 ja risat loppuajallla 3:49 jotain. Lopullinen sijoitus vahvistunee ennen juhannusta. Paikka ykkösryhmässä jäi taas haaveeksi. Ei ollut muillakaan helppo päivä, joten on pakko hyväksyä, että tasoni on sijoituksen mukainen. Noista Startin voiteluohjeista sen verran, että kokeiliko joku voiteluttaa tänään sukset Startin toimesta? Vai pitikö sukset jättää voideltaviksi jo eilen? Sen ymmärrän, että nettiin laitetut suositukset ovat ehdollisia sääennusteelle. Luulisi kuitenkin, että paikan päällä tehtyihin voiteluihin osataan soveltaa muuttuneita olosuhteita. Jos ymmärsin oikein kuulemani kommentit reitillä, Startin voitelemat sukset eivät pitäneet ollenkaan. Voi olla, että ymmärsin väärin ja siksi kysynkin. Reitin kunto: järkyttävä. Milläköhän meriiteillä rata"mestari" on tittelinsä anssainnut. Ladut muistuttivat paljon lapsuuteni hiihtämällä hiihdettyjä peltolatuja. Luulisi, että näin poikkeuksellisen lumisena talvena pohjat olisi ehditty tehdä kunnolla. Reitin kunnosta on ihan turha syyttä viime päivien lumisateita.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy