Jump to content
Juoksufoorumi.fi

tat

Jäsenet
  • Posts

    90
  • Liittyi

  • Last visited

Everything posted by tat

  1. Olen kuullut reitin pituudesta puolimatkalta vastaavia tuloksia. Täysmatkalla juoksu taisi olla aika tarkkaan oikean mittainen, juoksureitti vaikuttikin täysmatkalle optimoidulta. Täysmatkalla pyöräreitti oli alimittainen. Useampi, eri valmistajankin, mittari on antanut tuloksesksi 176km. Tämä on aika ihmeellistä sillä pyöräreitti olisi ollut melko helposti säädettävissä oikean pituiseksikin. On epäreilua, että tapahtuman järjestäjä ei kerro etukäteen kyseessä olevan alimittainen reitti. Tämä jättää epäilyksen myös uintireitin pituuteen.
  2. tat

    pirkan hiihto 2015

    Mukana ollaan. Minulla on yleensä taktiikkana nauttia hiilihydraatteja myös juoma-asemien välissä ja sitten juoda 1-2 mukillista juomaa asemalla. Jonain vuonna taisi olla alkumatkalle taskussa pullo jotain jäykempää juomaa, jonka join hiihtäessäni. En lähtisi kyllä matkaan ilman omaa energiaa. Riippuen tietysti vauhdista, mutta kyllä ne juoma-asemien välit tuntuvat monesti aika pitkiltä etenkin loppumatkasta, jolloin riski energioiden loppumiseen on olemassa
  3. tat

    hyvinkään hiihto 2015

    Laduista en tiedä muuta kuin että kaksi viikkoa sitten katsoin bussin ikkunasta sitä kohtaa missä latu menee tien ali ja hyvältä näytti ;) Vauhdin ja rexin sivuilla oli voiteluohjeita. Itse lähden matkaan luistelusuksella ja pidot jää näin ollen laittamatta. Reitillä on jonkin verran "pikkumäkiä", mutta toisaalta pitkähköjä tasaisiakin. Kokonaisnoususumma on muistaakseni reilu 700m.
  4. tat

    Helsingin ladut

    Latutilanne sivustolla on kovasti kehuttu petikon ja siihen yhteydessä olevien serenan ja keimolan latuja. Lisäksi pirttimäki-solvalla-oittaa akselilla on luonnonlunta huomattavasti enemmän kuin Helsingissä. Espoon nuuksion virallinen lumensyvyys on 30cm kun se Kumpulassa on 7cm. mskin mukaan Pirttimäen alueen baanat on lisäksi ajettu tänään
  5. tat

    24.1

    Tänään tuli vedettyä aika mukava lenkki Teemu Virtasen jutun pohjalta ( joku hiihtolehti viime vuosilta) Alkuun 15min alkuverryttely Oittaan vitosella. Sitten 17min vk2-mk:ta tykkibaanan mäkiä keräillen pääosin luistellen. Sitten nokka kohti solvallaa ja tyyli tasatyönnöksi. Oli muuten hidas keli oittaa-solvalla-pirttimäki-akselilla, mutta hyvin lunta. 1h40 min tasuria ko. reitillä (vauhti tasuripätkällä 4.42/km vrt. mikä on kova hiihtovauhtiketju :( ) ja lopuksi vielä 10 minuuttia vk2:ta tykkiladulla (semitäysiä) 37,5km ja 2h 48min. Ai että. tämmösiä lisää :)
  6. Minä yritän pitää peruskestävyysöenkeillä (juosten, hiihtäen), jota pääosa touhustani on, sykkeet alle 160, jonka oletan olevan aerobinen kynnykseni. Maksimisykkeeni on noin 205. Tietysti hiihtäessä alamäet laskee monesti keskisykettä jos työosuuksilla syke on siinä 150-160. Mielestäni et harjoittele liian kovaa. Välillä voi ja jopa kannataakin, mennä víelä kovempaakin. Esimerkiksi jos hiihdän vk1-lenkin (25min-1h45min) niin syke on noin 165-177 jos taas vk2 (20min-1h) pyrin pitään sykkeen alle 190 ja niin edelleen. Lenkkivauhteja kannattaa vaihdella. Välillä 145 keskarilla ja välillä taas kovemmilla.
  7. Hyvä ja mielenkiintoinen kysymys tätä olen itsekin joskus pohtinut. Kerran kuulin Roposen analysoivan, että ei ainakaan sellainen suksi, jossa on karhennus keskellä joka saattaa ottaa "pumpatessa" kiinni ja hidastaa menoa. Itse olen hiihtänyt yhden massahiihdon tasurilla (hyvinkää 2013) ja käytin siinä kuten oikeastaan aina harjoitellessanikin luistelusuksea ja monoa. Silloin taisi olla muistaakseni liisterikeli ja en kyllä muistaakseni saanut juuri minkäänlaista etua luistelusuksestani suhteessa samaa vauhtia hiihtäviin oletettavasti liisterillälykkijöihin. Tosin harrastelijatasolla suksien profiileissa lienee suurehkoa hajontaa suhteessa kunkin kelin optimiin. Olisiko sohjossa pertsan suksessa keskimääräisä rennompi keula ja siten luistelusuksea parempi? Mutta täytyy alkaa itsekin testaileen vanhoja 90-luvun pertsoja ja luistelusuksia sekaisin miten ne eroavat tasatyöntäessä ja jos vielä ottaa pidot pois. Tähän mennessä olen hiihtänyt kaikki tämänkin talven (n.800km ja n.60% tasuria) hiihdot luistelusuksilla. Tavoitteenani on käydä tasatyöntämässä 1-2 massahiihtoa tänä talvena
  8. tat

    Pääkaupunkihiihto 2015

    Hiihdon sivuilla sanotaan, että tapahtumanjärjestäjä pidättää oikeuden muutoksiin. Tänään keskuspuiston eteläosan latujen ohi pyöräiltyäni epäilen että hiihdon aloittaminen laaksosta on haastavaa. Etenkin kun lähiaikoina ei ole merkittävästi uutta lunta luvassa ja starttipaikka pitänee kuitenkin päättää hyvissä ajoin. Sen sijaan Paloheinän luonnonlumiladuilla on lunta kohtalaisesti ja vähintään hyvä jäinen pohja jos saadaan vähänkin lisää lunta. Kiertelin tänään luonnonlumikolmosen, peltolenkin peräosia, osan vitosesta ja metsälenkkiäkin. Ei montaa pohjakosketusta ja paljon tosi hyväkin pätkiä. Paloheinään saisi siis näilläkin lumilla semihelposti parinkympin pertsanlenkin. Toki se vaatisi joissain kohdin lapion heiluttelua ja kenties kaupunkikin voisi tarjota strategisille paikoille muutaman lumikuorman. Tiedä niistä.
  9. tat

    Pääkaupunkihiihto 2015

    Ilmoittautuminen on sisässä viime vuodelta. Nyt siis jännittää miten tulee käymään. Lisää lunta tarvittaneen ja kymmenen vuorokauden ennuste näyttää kohtuullisen hyvältä, mutta sen toteutumisestahan ei ole mitää takeita. Mielenkiintoista nähdä miten tulee käymään. Jos pääkaupunkihiihtoa ei hiihdetä niin täytynee matkustaa Hyvinkäälle, jos siellä olisi lunta.
  10. tat

    Pirkanhiihto 2014

    Hiihtelin tänään pirkan uraa JÄmiltä Kuninkaanlähteelle. Pehmeähköä monin paikoin ja roskaista viime päivien tuulista, mutta ensi viikon pakkaset kovettanevat baanan hyvään kuntoon. Tänä vuonna tilanne näyttää siis hyvältä. Supikoiralle: minä olen lähtenyt yleensä niin, että kovimmat vauhdit ovat olleet ensimmäisellä kahdellakymmenellä kilometrillä. Tämä johtunee paljolti radasta, mutta en siis ainakaan itse alkaisi liikoja alussa himmailemaan, koska baana on hyvää ja tasaista. Toki kannattaa hiihtää pitkiä lenkkejä (2-4h), jotta elimistö tottuu pidempään rasitukseen. Ja kuten edellinenkin vastaaja sanoi tasatyöntöharjoittelu tasamaalla ja loivaan ylämäkeenkin kantaa taatusti hedelmää. Reeni intoa :)
  11. tat

    Helsingin ladut

    Paloheinän urista pääosa on ajettu latukonella ja uratkin on vedetty. Hyvää hiihtää, ainakin luistella, mutta en lähtisi parhaalla parilla jos on mistä valita. Luistokin oli tänään aika hyvä.
  12. tat

    Lumi-/latutilanne

    Vihdissä on hyväkuntoinen baana ja facebookin mukaan myös Porvoossa pääsee lykkimään. Facessa oli hyvännäköinen kuva Vihdistä https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152931494432940&set=p.10152931494432940&type=1&theater
  13. tat

    Vihdin ladut

    Vihti skiin tykkilatu oli eilen huippukunnossa. Ei roskia, ei jäätä. Yhdelle kierrokselle kertyi mittaa muutaman kymmenen metriä yli kilometrin. Sunnuntaina sinne seuraavan kerran.
  14. tat

    Vihdin ladut

    Tulipas käytyä eilen pidemmällä pyörälenkillä, joka suuntautui Lohjan ja Vihdin suuntaan ja kulki myös vihti skiin ohi. Ja mitähän oli tehty vihti skiisä edellisenä pakkasyönä. No tykitetty tietysti lunta lasten rinteeseen ja ladulle. Oli kuulemma tarkoitus vaan testata tykkejä, mutta kun pakkanen oli tippunut jopa seitsemään asteeseen, niin lunta oli tehty vähän enemmänkin sitten saman tien. Latu kaipaisi vähän ehkä vielä lisää lunta, mutta rinteeseen lumi kyllä jo riittäisi, jos vaan levittäisivät. Epäilen siis, että jos loppuviikon pakkaset Vihdissä toteutuvat ladun luulisi aukeava ensi viikon lopuksi.
  15. Vastataan nyt täältäkin vielä, että parikymmentä vuotta aktiivisesti hiihtoa (n. 100-250h/v) harrastaneena en ole kyseisenkaltaiseen vaivaan törmännyt
  16. tat

    Viikonloppu 19-22.9

    Kyllä oli JÄmillä komeeta hiihdellä ja hienoa olisi jos kivikon halli saataisiin joskus vielä vastaavaan kuntoon. Perjantaina hiihtoa 1h2min n. 17,5km (14kierrosta). Lauantai hiihto 1h8min sis. 2x 11min veekoota + juoksu 1h 15min sis 9x1km /4.27km/2min illalla 50min maastopyöräily Sunnuntai Hiihto 54min+ pyöräily 50min + juoksu 1h 31min Maanantai Hiihto 47min Jämin putki oli kyllä loistavassa kunnossa. Lumi oli liukasta tykkilunta, riittävän kovaa, mutta ei jäistä. Likaakaan ei näkynyt. Suosittelen kaikille asiaa harrastaville :) Kivikko pitää mennä testaamaan sitten loppuviikosta.
  17. tat

    Viikonloppu 6-7.9

    Ai että. Pääsin pitkästä aikaa treenamisen makuun kun alkoi olo olla jo sillä mallilla, että elimistä on palautunut elokuun puoliväli triathlon kisasta. Lauantaina Juoksukävelyä 3h 45min 28,4km "Nuuksio Classic pummina" eli samalla polulla samaan aikaan ohitse tulevia väistellen ja kannustaen. Sunnuntaina rullahiihtoa keskuspuistossa 1h 28min 20,8km ja päälle 15min juosten
  18. Kiitoksia tiedosta. Oletin että ne ois olleet kymmenen kappaleen laatikoita. Tässä tapauksessahan taidan minäkin tehdä joskus ensimmäisen nettitilaukseni :) ainakin mitä olen katsellut pyöräilykypäriä niin sen kyllä tilaan nettipalvelusta. tämähän tosin meni jo offtopikiksi
  19. Kerrotaanpas jotain omasta kisastakin painottuen energia-asioihin :) Minulle kyseinen kisa oli ensimmäinen täysmatka johon ilmottauduin mukaan melko spontaanisti ilman sen kummempaa pidemmän ajan valmistautumista kyseiseen tapahtumaan. Toki lepäsin viimeisen viikon ja söin kahtena kisaa edeltävänä päivänä tavanomaista reilummin. Olen huono uimari ja nousinkin järvestä toiseksi viimeisenä yli puolitoista tuntia uintiin käyttäen. Eniten ennen kisaa minua oli askarruttanut energioiden riittäminen. Uinnin aikana tulikin juotua kierrosten täyttyessä ja ennen ja jälkeen uinnin. Vaihdossa kiskaisin lisäksi palautusjuomaa ja söin banaania. Pyöräily alkoi melko yksinäisissä merkeissä, sillä takaa tulevia nopeampia pyöräilijöitä ei tässä tapauksessa ollut. Pyöräilyn aikana yritin huolehtia nesteytyksestä juomalla "väkisinkin" yli litran tunnissa. Lisäksi söin jokusen (n. 6kpl) geelin, kaksi banaania ja kolme patukkaa. Missään vaiheeessa ei tullut nällän tunnetta tai energiavajetta. Tähän saattoi osiltaan olla syynä sekin, että vauhtini oli sen verrran hidas (29,8km/h), että keho käytti hyväkseen pääasiassa rasvavarastoja. Lisäksi minulla oli rungossa yksi "jäykempi" pullo, jossa oli n. 3-4dl maissintärkkelystä ja reilu desi dexal heavya ja loput vettä. Se tuli nautittua pikku hiljaa pyöräilyn aikana. Pyräillessä ohittelin muutamia letkoja, joissa kaikissa oli välit kunnossa. Kuulin, että lähellä kärkeä olisi jonkinlaista peesaamistakin tapahtunut, mutta minä en sitä nähnyt. Kaikki kierroksella minut ohittaneet kärkipään miehetkin (n.10kpl) polkivat kiltisti yksinään. ja siis itsekään ei tullut ketään peesattua. Pyörä-juoksu vaihdossa join toisen, kait maitopohjaisen, palautusjuoman ja söin jotain. Minulla ei ole ollut koskaan kisoissa mahan kanssa ongelmia, mutta tällä kertaa liian suuripiirteinen valmistautuminen kisaan kostautui. Olin haalinut mukaani kaikkia kotoa löytämäni geelit ym ostellut muita ns. random-patuikoita. Tämä kipeyttikin, yhdessä erilaisten juomien kanssa, mahan, josta sain kärsiä noin 10 kilometriä. No se meni ohi ja haitta ei ollut järin suuri. Ensi kerralla pitää kuitenkin ostaa valmiiksi mukaan jotain tiettyjä kokeilemiaan tuotteita. Juoksu meni muuuten ihan hyvin, eikä energia ongelmia ollut, vaikka kipeän mahan takia join kahden kierroksen aikana pelkkää vettä. Tähän saattoi taas vaikuttaa se, että vauhtini oli niin hidas, että elimistö hyödynsi rasvojaan. Juoksun aikana söin sipsejä (n. 150g) ja geelejä (200g) ja join urheilujuomaa, paitsi niillä kahdella kierrroksella. Minulla maratonaika oli noin tunnin hitaampi kuin se olisi ilman pyöräilyä ym. juostuna ja viimeinen kilometrini olikin ylivoimaisesti nopein juoksukilometrini. Kokonaisuudessaan mahtava kokemus, pääsin alle 12h ja ensi vuonna uudelleen. Itse haluan ensi vuonnakin tukea jotain muuta, kuin sitä suurinta ylihinnoittelevaa tapahtuman järjestäjää, ja osallistua lahden täysmatkalle.
  20. Sain lyhyellä matikallani tämän viimeisen tuotteen kilohinnaksi 33,8 euroa. Tähän kilohintaan saa suomalaisista marketeista ym. kyllä geelejä. OStin tänään intersportista (tampere) dexalin 30g geelejä hintaan 1e, joten kilohinnaksi tulee 33.3 euroa. Lisäksi tuli mummovierailureissulla pysähdyttyä häijään urhelitarvikkeessa, josta ostin maximin isoja (100g) korkillisia geeljä 3 euron kappalehintaan. Kilohinnaksi tulee tässä tapauksessa 30e.
  21. Kiitoksia vinkistä. Täytyy kokeilla jotain tämän suuntaista Nastolassa
  22. Parempi myöhään kun ei ollenkaan eli halua vielä näin jälkijunassa onnitella kaikkia peräskärsijöitä ja kiittää tarinoista. Kiitos.
  23. tat

    Finntriathlon 2014

    Takana ensimmäinen puolikas ja kelihän oli kyllä kova kuten on jo todettu. Maaliin päästiin, vaikka juoksuvauhti lopussa hieman hiipuikin ja olo oli kyllä aika heikko maalissa. Aika 5.08. Huonona uimarina en ole aikaisemmissa trikisiossa päässyt maistamaankaan tungosta uintiosuudella; jos lähdet matkaan viimeisenä niin aika rauhassa siellä saa yleensä uida. Tällä kertaa kuitenkin takaa tulleet kokeneempien ikäsarjat puskivat päälle ja sainkin kokemusta "kontaktiuinnista". No ei oneksi mitään pahempaa. Ensimmäisessä vaihdossa tuli syötyä yksi banaani ja juotua pari desiä urheilujuomaa. Vaihtoni olivatkin todella hitaita. Ekasta vaihdosta kuten uinnistakaan ei tosin tullut väliaikaa. Omien laskujeni perusteella uintiaika oli noin 42 minuuttia. (en viitsi uida garminin kanssa kun se tipahti kerran sählyssä ja siitä jäikin trauma, että sama voisi tapahtua myös uidessa) Tulosten perusteella joku oli ollut hitaampikin. Pyöräily oli kyllä melkoista joukkoajoa. Välillä etäisyyttä oli vaadittavat 10 metriä ja enemmänkin, mutta kyllä omalla kohdallani keskietäisyys edellä ajavaan jäi selkeästi alle sen kymmenen metrin, etenkin porukan kasaantuessa välillä yhdeksi suureksi ryhmäksi. Itse kellotettu aika 2.34. (35,3km/h) Olen tähän tyytyväinen, vaikka olisi mielenkiintoista tietää mikä olisi ollut aika yksinajettuna. Pyöräilyn aikana join 2 litraa ja söin 2 geeliä ja yhden banaanin. Olisi pitänyt juoda enemmän, mutta kahteen litraankin saa olla aikaa tiheesti käsi kiinni pullossa jos annokset ovat pieniä. Toinen vaihtokin oli hidas aikaa kului yli 5min Lähdin juoksemaan 4.20 vauhtia ja se tuntui alkuun hyvältä. Laskeskelin että vauhti todennäköisesti lähtee tippumaan, mutta yritän pitää sen 4.30 tietämissä. Ensimmäisen kierroksen lopulla liian vähäinen juominen alkoi kuitenkin jo tuntua ja vauhti lähti laskemaan, enkä enää viitsinyt keskivauhtia tuijotellakaan. Juoksuun kuluikin sitten aikaa melkein 1h41 tavoitteena olleen 1h 34 sijasta. No, ei pidä valittaa. Yhteenvetona sanoisin, että olisi pitänyt juoda enemmän. Juoksun ekalla kierroksella suoritettu lyhyehkö pissatauko heikensi kuitenkin juomajaluja, vaikka kaikilla asemilla urheiljuomaa joinkin. Tästä jatketaan eteenpäin kohti nastolan täysmatkaa. Uimassahan ehkä kannattaisi käydä, mutta kun sitä yleensä vaan aina keksii jotain mielekkäämpää tekemistä, kuten vaikkapa rullahiihtelyä keskuspuistossa, niin uimaharjoittelu on vaikeaa :) Kyllähän uinti kehittyy pelkästään näiden kisojenkin kautta jos siis olet lähtötasoltasi riittävän heikko.
  24. Kiitokset tiedosta. Tänä vuonna ei kyllä pääse kisoihin kun on lomamatka samalle ajalle varettuna ja osittain maksettunakin.Syy on siis lähinnä siinä, että en pysty huijaamaan paremmalle puoliskolle sopivaa syytä skipatakseni loman ja tullakseni kisoihin :) Pitää tyytyä siis Nastolan puolikkaaseen. Jos käänsin vierasperäisen tekstinosasi oikein, ei tilanteeseen ole kuin yksi ratkaisu; myytte peräsmiesbrändin ja kisojen järjestämisoikeuden esim. finntriathlonille. Hinta kaksikymmentäviisikertaistuu, mutta ehkä rahalla saa sitten finsher-paidan ja musiikkia maalintuloon. Ko. kisassahan voisi olla jaossa myös DNF-paitoja. Syntymäpäivälahja ideasi vinkkinä muillekin on loistava. Mainitsin siitä omalle vaimokokelaalleni ja hän pyöritteli päätään. Harvoin ymmärrän naisia, mutta tulkitsin tämän kieltäytymiseksi peräskisojen järjestämisestä minulle tulevaisuudessa. Asia pitää tai siis olisi pitänyt ottaa huomioon jo tanssilattialla vaimokokelasta hankittaessa. Teema tarjoaakin joukon loistavia iskurepliikkejä; esim. ”pystytkö järjestämään minulle peräsmieskisat?” tai sitten vaan itsevarmasti ”järjestä mulle peräsmieskisay, ja mieluummin kesällä” Uskon kuitenkin että näin loistavaa kisaideaa ei tulla lopullisesti kuoppaamaan ja jatkankin kuntoilua "perästeemalla". Kiitos ;)
  25. Tyttöystäväni päälle on meinattu ajaa jo kaksi kertaa autolla kolmion takaa tällä viikolla. Viime hetken äkkijarrutukset ovat säästäneet onnettomuudelta. Pyöräilijällähän on ko. tilanteissa etuajo-oikeus. Minulle tätä sattuu harvemmin, sillä pyrin ajaman AINA ajoradalla, sillä olen huono väistämään kolmion takaa tulevia tai pyörätien yli kääntyviä autoilijoita. On sitä kuitenkin sattunut minullekin. Tänä vuonna olen ollut kahdesti yhteydessä hätäkeskukseen. En siis suosittelisi kenellekään pyörätiellä ajamista, jos edessä on yksikin risteys, puhumattakaan liikenneympyrästä. Ne ovat pahimpia. Jos joku autoilija epäilee tätä liikenneympyräjuttua kehotan kokeilemaan menemään esimerkiksi vaikkapa johonkin Vantaan Tammiston liikenneympyrään ja lähtemään kiertämään sitä pyörällä olettaen, että autoilija noudattavat liikennesääntöjä. Ei siellä hirveän kauaa hengissä säily ;)
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy