Jump to content
Juoksufoorumi.fi



tat

Jäsenet
  • Content Count

    90
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good
  1. Olen kuullut reitin pituudesta puolimatkalta vastaavia tuloksia. Täysmatkalla juoksu taisi olla aika tarkkaan oikean mittainen, juoksureitti vaikuttikin täysmatkalle optimoidulta. Täysmatkalla pyöräreitti oli alimittainen. Useampi, eri valmistajankin, mittari on antanut tuloksesksi 176km. Tämä on aika ihmeellistä sillä pyöräreitti olisi ollut melko helposti säädettävissä oikean pituiseksikin. On epäreilua, että tapahtuman järjestäjä ei kerro etukäteen kyseessä olevan alimittainen reitti. Tämä jättää epäilyksen myös uintireitin pituuteen.
  2. tat

    pirkan hiihto 2015

    Mukana ollaan. Minulla on yleensä taktiikkana nauttia hiilihydraatteja myös juoma-asemien välissä ja sitten juoda 1-2 mukillista juomaa asemalla. Jonain vuonna taisi olla alkumatkalle taskussa pullo jotain jäykempää juomaa, jonka join hiihtäessäni. En lähtisi kyllä matkaan ilman omaa energiaa. Riippuen tietysti vauhdista, mutta kyllä ne juoma-asemien välit tuntuvat monesti aika pitkiltä etenkin loppumatkasta, jolloin riski energioiden loppumiseen on olemassa
  3. tat

    hyvinkään hiihto 2015

    Laduista en tiedä muuta kuin että kaksi viikkoa sitten katsoin bussin ikkunasta sitä kohtaa missä latu menee tien ali ja hyvältä näytti ;) Vauhdin ja rexin sivuilla oli voiteluohjeita. Itse lähden matkaan luistelusuksella ja pidot jää näin ollen laittamatta. Reitillä on jonkin verran "pikkumäkiä", mutta toisaalta pitkähköjä tasaisiakin. Kokonaisnoususumma on muistaakseni reilu 700m.
  4. tat

    Helsingin ladut

    Latutilanne sivustolla on kovasti kehuttu petikon ja siihen yhteydessä olevien serenan ja keimolan latuja. Lisäksi pirttimäki-solvalla-oittaa akselilla on luonnonlunta huomattavasti enemmän kuin Helsingissä. Espoon nuuksion virallinen lumensyvyys on 30cm kun se Kumpulassa on 7cm. mskin mukaan Pirttimäen alueen baanat on lisäksi ajettu tänään
  5. tat

    24.1

    Tänään tuli vedettyä aika mukava lenkki Teemu Virtasen jutun pohjalta ( joku hiihtolehti viime vuosilta) Alkuun 15min alkuverryttely Oittaan vitosella. Sitten 17min vk2-mk:ta tykkibaanan mäkiä keräillen pääosin luistellen. Sitten nokka kohti solvallaa ja tyyli tasatyönnöksi. Oli muuten hidas keli oittaa-solvalla-pirttimäki-akselilla, mutta hyvin lunta. 1h40 min tasuria ko. reitillä (vauhti tasuripätkällä 4.42/km vrt. mikä on kova hiihtovauhtiketju :( ) ja lopuksi vielä 10 minuuttia vk2:ta tykkiladulla (semitäysiä) 37,5km ja 2h 48min. Ai että. tämmösiä lisää :)
  6. tat

    Sykeet hiihtäessä

    Minä yritän pitää peruskestävyysöenkeillä (juosten, hiihtäen), jota pääosa touhustani on, sykkeet alle 160, jonka oletan olevan aerobinen kynnykseni. Maksimisykkeeni on noin 205. Tietysti hiihtäessä alamäet laskee monesti keskisykettä jos työosuuksilla syke on siinä 150-160. Mielestäni et harjoittele liian kovaa. Välillä voi ja jopa kannataakin, mennä víelä kovempaakin. Esimerkiksi jos hiihdän vk1-lenkin (25min-1h45min) niin syke on noin 165-177 jos taas vk2 (20min-1h) pyrin pitään sykkeen alle 190 ja niin edelleen. Lenkkivauhteja kannattaa vaihdella. Välillä 145 keskarilla ja välillä taas kovemmilla.
  7. tat

    Tasatyöntösuksi?

    Hyvä ja mielenkiintoinen kysymys tätä olen itsekin joskus pohtinut. Kerran kuulin Roposen analysoivan, että ei ainakaan sellainen suksi, jossa on karhennus keskellä joka saattaa ottaa "pumpatessa" kiinni ja hidastaa menoa. Itse olen hiihtänyt yhden massahiihdon tasurilla (hyvinkää 2013) ja käytin siinä kuten oikeastaan aina harjoitellessanikin luistelusuksea ja monoa. Silloin taisi olla muistaakseni liisterikeli ja en kyllä muistaakseni saanut juuri minkäänlaista etua luistelusuksestani suhteessa samaa vauhtia hiihtäviin oletettavasti liisterillälykkijöihin. Tosin harrastelijatasolla suksien profiileissa lienee suurehkoa hajontaa suhteessa kunkin kelin optimiin. Olisiko sohjossa pertsan suksessa keskimääräisä rennompi keula ja siten luistelusuksea parempi? Mutta täytyy alkaa itsekin testaileen vanhoja 90-luvun pertsoja ja luistelusuksia sekaisin miten ne eroavat tasatyöntäessä ja jos vielä ottaa pidot pois. Tähän mennessä olen hiihtänyt kaikki tämänkin talven (n.800km ja n.60% tasuria) hiihdot luistelusuksilla. Tavoitteenani on käydä tasatyöntämässä 1-2 massahiihtoa tänä talvena
  8. tat

    Pääkaupunkihiihto 2015

    Hiihdon sivuilla sanotaan, että tapahtumanjärjestäjä pidättää oikeuden muutoksiin. Tänään keskuspuiston eteläosan latujen ohi pyöräiltyäni epäilen että hiihdon aloittaminen laaksosta on haastavaa. Etenkin kun lähiaikoina ei ole merkittävästi uutta lunta luvassa ja starttipaikka pitänee kuitenkin päättää hyvissä ajoin. Sen sijaan Paloheinän luonnonlumiladuilla on lunta kohtalaisesti ja vähintään hyvä jäinen pohja jos saadaan vähänkin lisää lunta. Kiertelin tänään luonnonlumikolmosen, peltolenkin peräosia, osan vitosesta ja metsälenkkiäkin. Ei montaa pohjakosketusta ja paljon tosi hyväkin pätkiä. Paloheinään saisi siis näilläkin lumilla semihelposti parinkympin pertsanlenkin. Toki se vaatisi joissain kohdin lapion heiluttelua ja kenties kaupunkikin voisi tarjota strategisille paikoille muutaman lumikuorman. Tiedä niistä.
  9. tat

    Pääkaupunkihiihto 2015

    Ilmoittautuminen on sisässä viime vuodelta. Nyt siis jännittää miten tulee käymään. Lisää lunta tarvittaneen ja kymmenen vuorokauden ennuste näyttää kohtuullisen hyvältä, mutta sen toteutumisestahan ei ole mitää takeita. Mielenkiintoista nähdä miten tulee käymään. Jos pääkaupunkihiihtoa ei hiihdetä niin täytynee matkustaa Hyvinkäälle, jos siellä olisi lunta.
  10. tat

    Pirkanhiihto 2014

    Hiihtelin tänään pirkan uraa JÄmiltä Kuninkaanlähteelle. Pehmeähköä monin paikoin ja roskaista viime päivien tuulista, mutta ensi viikon pakkaset kovettanevat baanan hyvään kuntoon. Tänä vuonna tilanne näyttää siis hyvältä. Supikoiralle: minä olen lähtenyt yleensä niin, että kovimmat vauhdit ovat olleet ensimmäisellä kahdellakymmenellä kilometrillä. Tämä johtunee paljolti radasta, mutta en siis ainakaan itse alkaisi liikoja alussa himmailemaan, koska baana on hyvää ja tasaista. Toki kannattaa hiihtää pitkiä lenkkejä (2-4h), jotta elimistö tottuu pidempään rasitukseen. Ja kuten edellinenkin vastaaja sanoi tasatyöntöharjoittelu tasamaalla ja loivaan ylämäkeenkin kantaa taatusti hedelmää. Reeni intoa :)
  11. tat

    Helsingin ladut

    Paloheinän urista pääosa on ajettu latukonella ja uratkin on vedetty. Hyvää hiihtää, ainakin luistella, mutta en lähtisi parhaalla parilla jos on mistä valita. Luistokin oli tänään aika hyvä.
  12. tat

    Lumi-/latutilanne

    Vihdissä on hyväkuntoinen baana ja facebookin mukaan myös Porvoossa pääsee lykkimään. Facessa oli hyvännäköinen kuva Vihdistä https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152931494432940&set=p.10152931494432940&type=1&theater
  13. tat

    Vihdin ladut

    Vihti skiin tykkilatu oli eilen huippukunnossa. Ei roskia, ei jäätä. Yhdelle kierrokselle kertyi mittaa muutaman kymmenen metriä yli kilometrin. Sunnuntaina sinne seuraavan kerran.
  14. tat

    Vihdin ladut

    Tulipas käytyä eilen pidemmällä pyörälenkillä, joka suuntautui Lohjan ja Vihdin suuntaan ja kulki myös vihti skiin ohi. Ja mitähän oli tehty vihti skiisä edellisenä pakkasyönä. No tykitetty tietysti lunta lasten rinteeseen ja ladulle. Oli kuulemma tarkoitus vaan testata tykkejä, mutta kun pakkanen oli tippunut jopa seitsemään asteeseen, niin lunta oli tehty vähän enemmänkin sitten saman tien. Latu kaipaisi vähän ehkä vielä lisää lunta, mutta rinteeseen lumi kyllä jo riittäisi, jos vaan levittäisivät. Epäilen siis, että jos loppuviikon pakkaset Vihdissä toteutuvat ladun luulisi aukeava ensi viikon lopuksi.
  15. Vastataan nyt täältäkin vielä, että parikymmentä vuotta aktiivisesti hiihtoa (n. 100-250h/v) harrastaneena en ole kyseisenkaltaiseen vaivaan törmännyt
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy