Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Opa

Jäsenet
  • Content Count

    799
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

Converted

  • 10km
    43.xx
  • Puolimaraton
    1.35
  • Maraton
    3.29

Recent Profile Visitors

405 profile views
  • JJ87

  1. Kyllä niillä kaikilla (CCC, TDS, UTMB) on tasan tarkkaan merkitty reitti jota pitää seurata, oikaisusta voi saada aikasakkoa tai joutua diskatuksi. PTL:n reitti ei liene erikseen merkitty järjestäjien toimesta mutta kyllä sielläkin käsittääkseni pitää annettua reittiä seurailla.
  2. Joo. Reittien & aikataulujen säätämisestä tuntuu olevan tulossa jo jokavuotinen perinne (viime vuonnahan TDS:n reittiä pidennettiin vähän ja UTMB:n lähtöä siirrettiin), harmi sinänsä juoksijoille, mutta minkäpä järjestäjät säille mahtavat. Live-kuvaa (ainakin ajoittain) näkyy täällä: http://ultratrail.tv/fr/. Tällä hetkellä seuravat CCC:n alkupätkää. Lisäys: ovat näemmä myös kiristäneet CCC:n cut-off-aikoja ainakin ekoilla tarkastuspisteillä, ja jättäneet pari isoa nousua pois reitiltä. Motivoi mukavasti pitämään vauhtia yllä.
  3. Onneksi olkoon! Maaliin selviämisen lisäksi vielä hieno aika ja sijoituskin!
  4. Opa

    Juoksukengät painaville

    Niken Vomero on yksi hyvä vaihtoehto painavalle juoksijalle. Kenkää pitäisi löytyä käytännössä ainakin kaikista Intersporteista ja Stadiumeista.
  5. Tulipa sitten juostua toistaiseksi lyhin kilpailuni koskaan; tätä ennen Länsiväylän 16,5km oli lyhin kisani. Tietäen itseni toivottomaksi dieseliksi ajattelin että "kaikki alle 45min on plussaa ja jos paljon päälle menee, olen pettynyt". Maalissa olin hiukan ennen 44min täyttymistä joten täytyy olla tyytyväinen, etenkin kun juoksin enemmän tai vähemmän varman päälle, varsinkin alussa jarrutellen kun en oikein tiennyt kuinka kovaa jaksaisin 10km juosta. Keskisyke oli 170 ja maksimi 178; ihan ok arvot kun matolla maski päässä mitattu AnK on 175. Sopivan vauhdin arviointia ei helpottanut sekään että kuluvana vuonna olen juossut huomattavan vähän (CrossFit-treeniä on tosin tullut koko vuosi vedettyä 4-6 kertaa viikossa), minkä vuoksi luottamus omaan juoksukuntoon ei ole paras mahdollinen, vaikka HCM ihan hyvin menikin; sen ja tämän juoksun välissä tuli muuten juostua peräti viisi löysää PK-lenkkiä. Ehkä sitä vielä keski-ikäinen 94kg ruipelokin voisi joskus nopealla reitillä haaveilla 40min alituksesta? ...Ai niin tulin sitten kaapista minäkin: käytin virallisen kilpailupaidan alla pitkähihaista Skins-paitaa. Vastaavaa konseptia (kisapaidan alla pitkähihainen paita) näkyi käyttävän niin moni, että kaiken maailman pride-paraatit jäävät tämän rinnalla toiseksi Järjestelyt pelasivat ihan hyvin, reitti ei ehkä ollut kovin nopea, mutta muuten kyllä mukava.
  6. Opa

    Helsinki City Marathon 2010

    Asiaa yhtään sen syvemmin tonkimatta: kyllä maalissa nytkin sai kahvia, sen kun haki Nescafen pisteestä maalialueella, ei ollut pahasti jonoakaan.
  7. -Ainakin foorumin alapalkissa olevasta "juoksufoorumi.fi" -linkistä (siinä "Ota yhteyttä" -linkin vieressä) tuo napsahtaa. Itse kun tapaan usein käyttää tuota linkkiä palatakseni jostain ketjusta suoraan foorumin etusivulle, niin tuo herja hieman rassaa...
  8. Kohta jo viikko takana Aamulenkkejä Azoreilla Atlantin rannalla... Ei voi valittaa. Paitsi sitä että kohta on edessä paluu kotiin.
  9. Opa

    Lyhyet trikoot

    Totta on. Yksi vaihtoehto on etsiä sopivankokoiset naisten lyhyet trikoot, ne kun ovat jotain syystä yleensä lyhempipunttisia kuin miesten vastaavat. Miesten mallina moisia on tullut vastaan ainoastaan nämä.
  10. Opa

    Skins?

    ...Kyllä ja ei lämpötilasta / fiiliksestä / harjoituksesta riippuen. Minkäänlaisia saumojen hankaamisongelmia ei ole ollut pisimmissäkään (n. 42h) suorituksissa. -Mikä ei tietenkään takaa sitä etteikö jollekin muulle voisi noista hankaumia tulla.
  11. Opa

    Skins?

    Itsellä on noita käytössä 1x lyhyet trikoot, 2x pitkähihainen paita, 2x lyhythihainen paita ja säärystimet. Mielestäni erittäin toimivia ja laadukkaita tuotteita. -Ainakin allekirjoittaneella erityisesti jalkojen lihakset säilyvät pitkissä ja vielä pidemmissä suorituksissa selvästi pidempään "tuoreina" kuin ilman kompressiovaatteita. Ostaessa kannattaa oikeaan kokoon kiinnittää erityistä huomiota: kompressiovaatteen tulee olla todella tiukka "makkarankuori" jotta siitä olisi jotain hyötyä; liian väljänä se ei ole tippaakaan tavanomaista teknistä vaatetta parempi. Sopivan kokoisen pitkähihaisen kompressiopaidan pukeminen on sangen rasittavaa rimpuilua, niin tiukka se on. Yksi skinsejä ostettaessa huomiotava seikka on, että ne ovat mielestäni huomattavasti viileämmät päällä kuin tavanomaiset tekniset kamppeet, eli jos pidempään juoksuun varaa lämpimäksi varavaatteeksi esim. pitkähihaisen kompressiopaidan voipi tulla ikävä yllätys kun yöllä vuorilla lisää vaatetta ja huomaa palelevansa ihan yhtä paljon kuin ennen paidan pukemista... Itse olen ostanut kaikki Skins-kuteeni Chainreaction cycles-nimisestä nettikaupasta, eikä hinnoissa tai palvelussa ole ollut moitteen sijaa; myös palautus onnistuu ongelmitta. Oikeat koot löytyvät helposti valmistajan sivuilla olevista tuotekohtaisista taulukoista, ja on syytä uskoa että taulukonmukainen "liian pieni" koko on melko varmasti juuri sopiva (esim. allekirjoittaneella 195cm/94kg lyhyet trikoot kokoa M).
  12. Opa

    Vibram FiveFingers

    ...Varmaan moni muukin on huomannut, mutta kuitenkin: jota juoksu minimalistisilla kengillä kiinnostaa saattaa kokea uudet fivefingers:it varsin kiinnostavana vaihtoehtona: Vibram FiveFingers Speed
  13. "2/3 suomalaisen" kolmikon juoksun vaiheita voi aikanaan seurailla täällä.
  14. Opa

    Tukholma 2010

    Hyvä päivä. Toistaiseksi onnistunein maratonini koskaan: pystyin juoksemaan käytännössä alusta loppuun erittäin tasaisesti tavoitevauhtiani, juoksu oli verraten helppoa loppuun asti ja tuloksena tuli kauan odotettu 3.30 alitus. Kiinnostavaa oli myös se millä eväin tulos tuli: vähemmän juoksua kuin vuosiin (kuluvana vuonna mm. mahtavat neljä yli 20km lenkkiä alle) ja toisaalta erittäin runsaasti crossfit-treeniä höystettynä "ylimääräisillä" voimatreeneillä. Ensimmäistä kertaa eivät etureidet tai muutkaan jalkojen lihakset väsähtäneet ennen aikojaan kuten tätä ennen oli käynyt joka kerta viimeistään 35km kohdalla. Oli suorastaan epätodellista juosta kun kokoajan odotti koska tuttu tuska alkaa raastaa etureisiä ja hyydyttää vauhdin; tällä kertaa kipuja ei vain tullut. -En hetkeäkään epäile etteikö raskaahkoilla jalkojen voimaharjoituksilla (etu- ja takakyykky, maastaveto) menneen 9kk:n aikana olisi asiaan ratkaiseva merkitys; mitään muuta selittävää tekijää on vaikea löytää. Huomattavaa on myös se, että tuntemukset juoksun jälkeen ovat ennätyksestä huolimatta paremmat kuin koskaan: ei mainittavaa tuskaa rappuja kävellessä tms. Tukholman jänisten suorituksia olen itsekin vuosien varrella kritisoinut, mutta tällä kertaa on pakko todeta että ainakin kaksi 3.30 jänistä suorittivat tehtävänsä mallikelpoisesti: kaverit pysyivät liki koko matkan näköpiirissäni, ja jouduin ohittamaan heidät vain kahdesti. Molemmilla kerroilla äijät pääsivät rytmiin uudestaan kiinni parin seuraavan kilometrin kuluessa. -Kaverit kykenivät siis lähes yhtä tasavauhtiseen juoksuun kuin allekirjoittanut . Maaliin he tulivat vähän ennen 3.30 bruttoajan täyttymistä ilman erityisempää loppukiriä tai odottelua stadionin porteilla.
  15. Kokolailla vastaavilla eväillä on menty jo pari vuotta, ja hyvin jaksaa treenata sekä crossfittiä että juoksua. Itse en siis tiettävästi omaa minkäänlaisia allergioita tai sairauksia, ruokavalio on puhtaasti oma valinta. Ottamatta sen laajemmin kantaa tämä kohta on mielestäni täyttä soopaa. Listaatko vaikka ne ihmiselle välttämättömät ravintoaineet joita on mahdollista saada vain ja ainoastaan viljatuotteista? Ja kuiduista on turha alkaa höpöttämään, niitä(kin) saa muista ravinnonlähteistä aivan riittävästi jos osaa koostaa ruokavalionsa oikein.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy