Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Filippo

Jäsenet
  • Posts

    142
  • Liittyi

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Filippo's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

14

Reputation

  1. Viitisen vuotta sitten lähdin puolen vuoden tavoitteellisen juoksun jälkeen kokeilumielessä Forssaan ja pääsin yllätyksekseni vajaan neljän minuutin päähän kolmesta tunnista. Silloin ajattelin, että kolmosen alitus olisi vain ajan kysymys - ja niinhän se oikeastaan olikin. Edellisestä maratonista olisi ensi syksynä tullut kuluneeksi neljä vuotta. Silloin Jyväskylässä mykoplasmaisena (selvisi jälkikäteen) pääsin jo alle minuutin päähän. Neljä pitkää vuotta, erikoisia vaivoja, viime hetkien sairastumisia ja kaikkea mahdollista on osunut matkalle, mutta vihdoin pääsin terveenä viivalle. 3.5. Genevessä 2.59.09 ja apina putosi selästä. Kirjoittelen blogiinkin tästä joskus pidemmin, kunhan uusi alusta näyttää vanhat tekstini ja saan sieltä viimeiset faktat tarkistettua. Kiitos kaikille tähän ketjuun ja muuallekin kirjoittaneille ja kommentoineille! Kokemuksistanne on ollut hyötyä ja ne ovat inspiroineet jatkamaan. Oma tarinani tältä osin on valmis. Tavoitteita on vielä ja katson näillä rahkeilla saavutettavissa olevan potentiaalini olevan vielä edessä, mutta tämän hyvän fiiliksen halusin jakaa kanssanne, sillä jos en mitään muuta, niin ainakin sen olen oppinut, että itsestään selvänä ei juoksemista eikä tavoitteisiin pääsyä voi pitää, ei vaikka lähtökohdat näyttäisivät hyviltä ja tavoite käden ulottuvilla olevalta.  Â
  2. Tuossa em. harjoituksessahan ekan vedon keskisyke jää väkisin matalammaksi kuin kahden seuraavan kovan, kun kroppa vasta käynnistyy. Esimerkiksi minulla viimeksi ko. treenissä E4:n ka. oli 3.39/km ja E3:n 4.00. Silloin ekan E3:n syke taisi olla n. 10 lyöntiä korkeammalla kuin sitä edeltäneessä ekassa E4:ssa. Tämähän on vähän tv-kovaan verrattava harjoitus ja siksi tuosta syke-erosta ei kannata olla huolissaan. Joskus kauan sitten tein tätäkin niin, että himmailin E3:ssa niin, että sain sykkeen alas. Vauhti oli hidasta ja näin olen kokenut homman mielekkäämmäksi ja kehittävämmäksi. Viimeksi tein tämän radalla ja olin etukäteen haarukoinut vauhdit n. 3.45/km ja 4.00/km ja hyvin meni. Olen tosin tehnyt tämän jo monesti ja tuntuma siihen, miten kovaa pystyn vetämään, on aika lähellä hyvä. Mitä tulee edellä kysyttyyn huoleen jalkojen kestämisestä, niin siihen tämän ohjelma kyllä valmistaa myös hyvin. Ei siis kannata siitä murehtia.
  3. Tässä siis ratkaisu - mahtavaa! Pitää heti kesäkuun alun jälkeen ratkeavien kaupungin yt-neuvotteluiden jälkeen ottaa kunnanvaltuutettuihin yhteyttä ja kertoa, että tiedän keinon, millä saadaan työllisyysastetta ainakin hetkellisesti nostettua. Tälle ja ensi vuodelle tavoitellut yli 30 miljoonan säästöt tuntuvat pieniltä murheilta kohta alkavan lentokenttäprojektin rinnalla. :hali_hehe:
  4. Korkeuslukemien palauduttua Connectiin olen ollut huomaavinani, että niiden tarkkuus ja mielekkyys olisi samalla lisääntynyt huomattavasti. Onko muilla samansuuntaisia havaintoja? Toinen asia, mistä Garminin foorumilla kyselin jo varmaan yli vuosi sitten on se, että kotipaikkakuntani ja yleisimmän lenkkiseutuni Lahden säätietoja ei Connectista löydy edelleenkän. Lähikunnissa käydessäni ne saattavat löytyä, mutta Lahtea ei siis vieläkään.
  5. Filippo

    K-SWISS Blade-Light Run

    Tilasin jokunen vuosi sitten keltaharmaat Blade Lightit ja pidin kyllä kengästä. Saumaton sisus oli kiva, samaten yleinen fiilis. Kevyet mutta samalla varsin pehmeät jalassa. Paljon siis hyvää. Omistamassani mallissa oli keskellä päkiää muutamia reikiä, minkä kautta ilmeisesti vesi valui pois kengän sisältä. Kyseisiin reikiin sattui vain menemään useampiakin kiviä, joiden pois kaivaminen ei ollutkaan sitten ihan helppoa. Ja kivet olivat kuitenkin sellaisia, että ne/sen juostessa ilkeästi huomasi.
  6. No morjens! Alkaa näyttää tekemisen meiningiltä! Toivottavasti saat tasonmukaisia tuloksia allekirjoitukseen päivitettäväksi.
  7. Lakasen lisäksi myös kestäyysurheilija maailman huipulta, Ryan Hall, on keliaakikko ja siten gluteenittoman ruokavalion käyttäjä. Minulla on asiassa sukurasitetta, mutta toistaiseksi asia ei ole onneksi vapaaehtoisuutta ajankohtaisempi. Kun on vierestä nähnyt pakollisen gluteenittoman ruokavalion vaikutukset arkipäivän valintoihin, syön hyvillä mielin (pääasiassa täysjyvä)viljoja sen mitä syön.
  8. No niin, lainaan tätä kohtaa, vaikka 610 toistaiseksi kädessä kulkeekin. Olen nimittäin erityisesti viime päivinä hajoillut tuon saman asian kanssa mäkkimiehenä, kun en windowsia aio asentaa OSX:n rinnalle. Onko tämän r-r:n hyödyntämiseen muita mahdollisuuksia kuin Microsoftin tukeminen? :sign0163: RubiTrackin olen hankkinut, mutta en ole vielä saanut ohjelmaa täysin haltuun. Ehkäpä tulevan isäkuukauden aikana sitten jää aikaa perehtymiseen. Kyllä varmaan, joo. Onko joku esim. löytänyt Rubitrackista toivottuja ominaisuuksia tähän liittyen?
  9. Connectissa klikkaa oikealta ylhäältä käyttäjänimi -> asetukset -> henkilötiedot Pahus, pakko se on sittenkin harkita päivittämistä 610 -> 620, kun näistä mahtavista nippelitiedoista kuulee konkreettisia esimerkkejä! Pistä jotain esimerkkejä kisadatasta (askelkontakti & korkeus) tulemaan näihin ekoihin lenkkeihin verraten, niin pääsen perustelemaan vaimolle, miksi tämä päivittäminen nyt on tarpeellista. ;)
  10. 4.7 ei ole tasoisellasi juoksijalla kohdillaan, kuten päättelitkin. Ymmärtääkseni TE liittyy aktiivisuusluokkaan, mitä ainakaan 610:ssa ei voi säätää laitteesta, vaan ainoastaan Garmin Connectin kautta. Minulla laite ja minä opimme aika pian ymmärtämään toisiamme ja nykyään osaan lenkin aikana ja jälkeen aika hyvin arvioida, mihin TE-lukemaan on päädytty. Käytön mukaan tuo arvo on uomansa löytänyt, mutta aktiivisuusluokka kannattaa heti alkuun pistää kohdilleen.
  11. Kyllä. Tai että vetosarjan loppu alkaa häämöttää. Aikeissani oli toissapäivänä pistellä radalla 6x1,6km. Kolmannessa ja neljännessä vedossa huomasin selvästi, että askelkontakti alkoi pidentyä vedon edetessä ja viimeisellä satasella-parilla sen sai taas skarpattua terävämmäksi. Niinpä luuseroin ja muutin kaksi viimeistä vetoa tonneiksi. Kovissa vedoissa maililla ja kilsalla on muuten tosi iso ero. Tästähän se Paunonenkin taisi joskus puhua tonnin vetoja kritisoidessaan. Tänäänkin peruslenkillä huomasin, että kiinnitin loppuvaiheessa lenkkiä askelkontaktiin enemmän huomiota. Kyllä täytyy siis sanoa, että 620 on melkoisen hyvä mittari, kun pelkkä mainosvideon katsominen parantaa juoksutekniikkaa.
  12. Filippo

    Garmin Forerunner 620

    Pitkä odotus on päättynyt. Ainakin niiden odotus, ketkä ovat odottaneet FR610:lle seuraajaa. DC Rainmaker on saanut tutustua piakkoin myyntiin tuleviin malleihin FR620 ja FR220. http://www.dcrainmaker.com/2013/09/garmins-running-watches.html Sateentekijämäiseen tyyliin jo tämä ennakkosilmäys tuotteisiin on "varsin" kattava, joten uutuuksista saa hyvän käsityksen. Ensimmäisenä silmiini pistäneitä asioita: - Vedenpitävyys - Bluetooth Smart uploads and Internet Livetracking during activities via your phone - Treenien ja päivitysten siirtäminen wifin avulla - Sisäinen kiihtyvyysanturi - Akkukesto ennallaan (näillä tiedoilla korkeintaan 10h) - Takaosa muovia (vrt. 610:n metalli) Oma FR310XT hajosi keväällä ja lähetin viestin DC Rainmakerille, että oliko tällä sisäpiirin tietoa siitä, julkaistaanko 620 keväällä vai nyt syksyllä. Mies vastasi minulle käytännössä saman tien ja suositteli hankkimaan mittarin keväällä. Paitsi että on mittareihin perehtyvä kaveri, osaa myös huomioida rivilukijoitaan hyvin. Jäämme odottelemaan tarkempia raportteja. Kun luette tätä ennakkoraporttia huolellisemmin läpi, niin nostakaa toki havaintojanne spekuloitavaksi.
  13. Maratoninnostuneisuus jalostui kuukausien ja Maratoniskutuskilometrien myötä Maratonjännittyneisyydeksi ja Maratonkeskittyneisyydeksi. Maratonkehittyneisyys siinsi mielessäni. Yksi tauti kaiken muutti ja jäljellä ovat Maratonturhautuneisuus ja Maratonitsetuhoisuus. Tankkaus takana, projekti ohi, syöttöporsaaksi muutuin. Myydään halvalla hyvä ja käyttämätön osallistumisoikeus. Jos siis sitä enää voi kenellekään myydä/siirtää.
  14. Lähti tekemään kovaa 15km treeniä Frankfurtia varten, eli ei odotettu keskeytys.
  15. Kyllä se on kovan juoksutapahtuman merkki, että maalissa tarjotaan tapahtuman oma nimikko-olut.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy