Jump to content
Juoksufoorumi.fi

jukkar

Jäsenet
  • Content Count

    77
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

29 Excellent

Converted

  • Coopperi
    3260
  • 10km
    40.15
  • Puolimaraton
    1.30
  • Maraton
    3.15

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. jukkar

    Paastoaminen

    Omakohtainen kokemus lliittyen ruokailurytmeihin, ei siis mitään faktapohjaa! 15 vuotta sitten elämäntilanne oli noin vuoden ajan erittäin kiireinen. En harrastanut tuohon aikaan juoksemista enkä muutakaan liikuntaa, lukemat 181 cm/85 kg ja paino hitaassa mutta varmassa nousussa, ikää 39 v. Olin siihen asti elänyt säännöllisillä ruoka-ajoilla. JOKA aamu kunnon aamupala leipineen ja puuroineen. Tuona vuonna kävi kuitenkin monesti niin, että en kerinnyt syömään aamiaista, vaan eka ruoka oli lounas. Aluksi olo oli kurja, mutta sitten huomasin, että elimistö tottui syömättömyyteen aamulla. Mutta mielenkiintoisin muutos olikin muuta! Kun jätin aamiaisen väliin ja söin normaalin lounaan puolen päivän jälkeen, sen jälkeen nälän tunnetta ei tullutkaan iltapäivällä, vaan jaksoin helposti syömättä klo 17-18 asti. Ja edelleen senkin jälkeen veren sokerit ja tuntemus myöhemmin illalla hyvät. Söin ehkä illalla vähän normaalia enemmän, mutta silti kalorisaanti oli matalahko. Tämän seurauksena painoni tippui vuoden aikana noin 15 kg ja edelleeen myöhemmin vielä 2-3 kg. Olin silloin vakuuttunut, että hiilareiden syöminen aamiaisella on vahingollista aineenvaihdunnalle ja pistää verensokerin hallinnan sekaisin koko päiväksi. Tälle tuntemukselle ja kokemukselle ei liene mitään näyttöä ravitsemustutkimuksissa, mutta mulle aamupaasto toimi erinomaisesti. Toteutin tätä noin 5 vuotta. Kehitin sitä sen verran, että söin lasillisen yön yli veteen liotettuja leseitä aamiaiseksi. Oloni parani tämän seurauksena ja energiaa tuli paljon lisää. Merkittävin syy ilmeisesti oli suuri painonpudotus. Painon vähenemisen vuoksi myös juoksuharrastuksen aloittaminen sitten myöhemin oli aika helppoa. Nykyään syön suositusten mukaan.
  2. Sykelukema riittää. Aika pian käyttäjä pystyy rakentanaan oman palautumisasteikkonsa sykelukeman perusteella. Minusta ihan keskeinen ominaisuus!
  3. Miksi sitten ostaa mitään kalliimpaa!!! Muuten tuon "yösykkeen" luonteesta olen ollut ymmärtävinäni, että oleellista ei oikeastaan ole se yö, vaan se, että nukkuu! Oikeastaan kyse on nukkumisen aikaisesta sykkeestä. Eli vaikka sitten päivällä. Siitä termi nocturnal HR. Kellon pitää siis ensin tunnistaa, että nukut.
  4. Kirjoittelin aikaisemmin täällä toiseen ketjuun yösykkeestä palautumisen mittarina. Garminilla se ainakin on käytössä (235). Se on siis matalin syke nukuttaessa. On tutkimuksia, jossa sitä pidetään pätevänä palautumismittarina. Olen seuraillut sitä noin vuoden. Auttaa ainkin mua tässä, sillä seuraa hyvin rasituksen/palautumisen muutoksia. Se poikkeaa normaalista leposykkeestä. Onkohan yösykkeen mittausta Polarilla?
  5. Käytössä Garmin 235, joka ilmoittaa niin sanottua leposykettä. Ensi en kiinnittänyt siihen paljonkaan huomioita. Näytti mielestäni outoja lukemia! Selasin ohjetta, en löytänyt siitä mitään mainintaa. Sitten netin syövereistä. Jostain Garminin keskusteluryhmästä löysin määritelmän: se on yön aikainen matalin minuutin aikana mitattu keskisyke. Ja lisäksi keskustelua, jossa sen todettiin olevan hyvä palautumisen mittari ja että se perustuu parasympaattisen hermoston rasitustasoon. Aloin seuraamaan sitä aamuisin, ja tosiaan se näytti reagoivan loogisesti rasitukseen ja palautumiseen. Nyt tiedän suunnilleen omat yölliset leposykearvot hyvään palautumiseen, normaaliin harjoituskuormaan ja kovaan kuormitukseen. Vähän aikaa sitten etsiskelin tietoa uudelleen. Se lähti liikkeelle Ari Nummelan artikkelista, jossa mainittiin Nocturnal HR, yli yöllinen syke. Sen todettiin juuri korreloivan levon ja rasituksen suhteen ja kuten edellä mainittiin, indikoi parasympaattisen hermoston rasitusta. Ja että tämä on mittarina paljon parempi kuin esimerkiksi pelkästään aamulla tai illalla mitattu leposyke. Onko jollain täällä asiasta tarkempaa tietoa? Nämä palautumisasiat ovat varmasti useimmille kilpakuntoilijoillekin hyvin kiinnostavia. Jos tämä on tärkeä indikaattori, muuttaa se varmaan monien tapaa käyttää sykemittaria. Luullakseni monet pitävät rannesykemittariakin vain suorituksen mittaajana. Mutta yösykkeen seuranta muuttaa mittaria rasituksen mittaajaksi, jota tulisi pitää ranteessa koko ajan. Se olisi mielestäni paljon enemmän kuin vain suoritusdatan keräämistä.
  6. Juoksentelin viikonloppuna puolikasta Helsingissä. Vauhtini oli 4.15/km haminoissa. Tarkoitukseni oli seurata 1.30 jänistä, mutta huomasin hänen menevän ensimmäiset kilometrit jonkin verran kovempaa. Syy selvisi ekalla juoma-asemalla. Aikaa varattiin juomiseen. Sama taisi olla homma siitä etenpäinkin. Onko juominen puolikkaalla tarpeen lainkaan, jos suoritus kestää 1h30min tai vähemmän? Käsittääkseni lähes kaikki tuossa juoksuvauhdissa ovat valmistautuneet kisaan: jonkilainen tankkaus ja lisätty nesteen juominen edeltävinä päivinä. Lämpötila ei ollut korkea, 13-14 astetta. Eikö tuossa lämpötilassa ja edellisten päivien juomisella selviä matkasta juomatta juoksutehon laskematta? Ja pitää huomioida myös se, että juoma-asemalla rytmi rikkoontuu väistämättä. Eli se vaikuttaa suoritukseen joka tapauksessa. Muutenhan tämän voisi jokainen toteuttaa ajatustensa mukaan, mutta jänispalvelun tekemiset vaikuttaa kaikkiin ryhmässä oleviin. Ja vielä toive järjestäjille: pitäisi etukäteen ilmoittaa, huomioidaanko juoma-asemat vauhdissa. Nyt oli hyvin infottu, että seurataan nettoaikaa. Täydellä maralla juoma-asemilla poikkeamiset ovat selviö.
  7. jukkar

    Helsinki Half Marathon 9.6.2018

    Hyvä reitti ja keli kohdallaan! Erinomainen tapahtuma!
  8. jukkar

    Helsinki Half Marathon 9.6.2018

    Onhan tuo nettisivuilla. Mielestäni kiperiä tilanteita tulossa, kun noin tiukkoja mutkia ekalla kilometrillä. Tarkkana pitää olla etenkin tuossa mutkassa, kun tullaan Manskulta alas baanalle ja käännytään länteen. Siinä on alle kilometri vasta juostu, eli ruuhkaa on, tullaan alamäkeä ja mutka on yli 90 astetta baanalle.
  9. jukkar

    Helsinki Half Marathon 9.6.2018

    HHM:n reittiä ihan alussa on näköjään muutettu. Nyt kierretään sanomatalon ja postitalon kautta moikkaamaan Marskia ja siitä alas kohti Baanaa, jossa tosi tiukka vasen Manskun ali. Eli tiukkoja mutkia ja yksi lisäylämäki heti alkuun. Harmillista! Kai johtuu kirjastotyömaasta.
  10. jukkar

    Helsinki Half Marathon 9.6.2018

    Tsemppiä hommaan! Koitan seurailla 1.30 ryhmää.
  11. jukkar

    Helsinki Half Marathon 9.6.2018

    Mitä vauhtia lähdet jänistelemään?
  12. jukkar

    Stubbin meriselitys

    Kummallinen juttu tuo oikeus kritisoida, mistähän se tulee?! Luulisi olevan paljon rakentavampaa kannustaa epäonnistumisten kohdalla. Peruskuvio on kai se, että kyseessä on kaveri, jolla on plakkarissa alle 10 h noteeraus täysmatkalta. Ottamatta mihinkään muuhun kantaa, mun silmissä se ainakin tuo uskottavuutta fyysisestä kapasiteetista ja riittävästä lahjakkuudesta sekä kyvystä pitkäjänteiseen harjoitteluun. Jos tää samainen kaveri toteaa, että takana on hyvä harjoittelukausi, uskoisin asian olevan niin. Vaikka näin olisikin silti me kaikki tiedetään, että homma vois silti mennä persuksilleen. Pieni tulehduksen poikanen, joka ei edes oireile pahasti, voi laskea suorituskykyä merkittävästi. Epäonnistunut keventely tuhoaa suorituksen, vaikka olisi kuinka hyvin harjoitellut. Keventely voi mennä pieleen harjoitusten väärän ajoituksen vuoksi tai myös siksi, että elämään tulee urheilun ulkopuolelta yllättäviä lisärasituksia. Vahingonilon sijaan olisi paljon rakentavampaa kun tarmoa kohdistettaisiin monimutkaisen maratonprosessin analyysiin.
  13. jukkar

    Helsinki10 28.4.2018

    Huikee tapahtuma! Mukavalla keväisellä juoksusäällä oli tietysti suuri merkitys, mutta olihan osaset kohdallaan. Lienee nyt selvää, että HHM:n porukka osaa kaivaa juuri ne parhaat juoksureitit Helsingin keskustaan.
  14. jukkar

    Helsinki10 28.4.2018

    Ketjua tällekin, lähdössä on sentään tällä hetkellä 995 juoksijaa! Keskellä kaupunkia Espalta Kaivarin kautta kansalaistorille. Lupaa keväisen koleaa keliä, mutta onneksi näyttää siltä, että tuuli ei ole nousemassa navakaksi. Reittihän on mukavan tasainen ja kiertää hienoilla kulmilla. Tsemppiä meille kaikille!
  15. Ainakin Garminin rannemittarit (mulla 235) ilmoittaa leposykkeen ja se määräytyy ymmärtääkseni nimenomaan nukkumisaikana. Onhan se alhaisempi kuin valveilla, mutta se ei liene tässä oleellista. Eikö se ole oleellista, mittaako se kehon rasitusta ja että kuinka se vaihtelee. Olen seurannut omaani ja kun se on yli 50, on syytä himmailla ja kun on 45 nurkilla voi aika huoletta tehdä kovan harjoituksen. Nousee aina kovan harjoituksen jälkeen. Tuntuu toimivan. Sairastellessa nousee 55-62 lukemiin. Pidän mittaria koko ajan pois lukien lataamiset.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy