Jump to content
Juoksufoorumi.fi

puujalka

Jäsenet
  • Content Count

    3 716
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    19

puujalka last won the day on March 22

puujalka had the most liked content!

Community Reputation

2 900 Excellent

1 Follower

About puujalka

  • Syntymäpäivä 11.02.1974

Converted

  • Coopperi
    n. 3550 (vitosen väliaika)
  • 10km
    35.34 (Aktia cup 2009)
  • Puolimaraton
    1.23.27 (Joutseno 2007)
  • Maraton
    3.04.47 (Tukholma 2010)
  • Tavoite
    Juosta vielä

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Voidaan myös ajatella positiivisesti, että tällaisen tavallista hieman ärhäkämmän flunssan ottaminen näin vakavasti (täysin aiheesta! - en vähättele, vaan yritän suhteuttaa) kertoo pääasiassa siitä, että maailma on nykyään todella humaani paikka. Tai sitten se kertoo siitä, että nyt päättäjät ja viranomaiset sitten "harjoittelevat", kuten monet näitä toimia kutsuvat, suorastaan koronakiimaisina.
  2. Anna progression tulla itsekseen. Kun on otillaan, annat palaa. Tuollainen vapaamuotoinen treenailu on mun mielestä parasta, vaikka ei sillä tavalla tietenkään paras kunto tule.
  3. Eihän se lopullinen kuolleisuusaste selviä kuin vasta joskus tulevaisuudessa vasta-ainetestien avulla. Ainoa joka näissä luvuissa on melko varmaa on kuolleiden lukumäärä, koska kuolleet varmaan tiedetään. Ehkä siellä on joku kuollut mökkiinsä ilman diagnoosia, mutta se lienee häviävän pieni osuus.
  4. Vuosipäivä! Nyt on tasan vuosi siitä kun otin ensimmäiset haparoivat askeleet punttisalin juoksumatolla. Silloin ajatuksena oli vain ottaa kunnon alkulämmöt, koska kuntopyörä ei napannut. n. 3km, hirveä hiki ja puuskutus. Siitä se sitten lähti. Ensimmäisen vuoden saldo oli 3539 km. Ei huonosti 8 vuoden tauon jälkeen! Tänään piti mennä taas mäkeen, mutta skippasin sen koska iskias ärhentelee, eikä se ainakaan paremmaksi tule mäkijuoksulla. Se on jo testattu. Mutta jotakin kuitenkin, yhteensä n. 16km kevyttä juoksua (6+10).
  5. Kaksi kertaa viikossa oli ajatuksissa. Alkuperäinen Lydiardin porukka teki joka päivä (pl. sunnuntai), mutta myöhemmin hän muutti systeemiä 2-3 kertaa viikossa, koska Jonnen akilles ei kestä. @NORDMAN on ihan oikeassa siinä, että tällainen kovempi, enemmän juoksunomainen mäkiveto on hyvä vaihtoehto. Sitä myös McMillan suosittelee II-vaiheen R-vetoihin, mikäli mäkiä löytyy juostavaksi. Toteutus: korvataan 200m vedot n. 30 sek mäkivedolla ja 400m vedot n. 60 sek. Tuntuma n. "tonnivitosen" vauhtia, suhteutettuna tietysti mäen jyrkkyyteen. Nyt tosin vaikuttaa siltä, että en tee yhtään mäkitreeniä vähään aikaan, ainakaan ennen kuin tuo iskias rauhoittuu. Se on vähän huvittavaa kun Lydiard selittää haastattelussa mäkiloikkien täydellisesti eliminoivan akillesvaivat, mutta sitten ne kuitenkin aiheuttavat akillesvaivoja. Varsinainen muna-kana 😄
  6. Tänään iskiaspaska on ollut niin ikävä, että ei oikeastaan missään vaiheessa lämmennyt. Vedin sitten suutuspäissään viimeiset pari kilsaa päivälenkillä n. 4 ja 3.40/km. Silloin ei tuntunut missään, oikein oli irtonainen ja hyvä fiilis. Veikkaan, että huomenna aamusta jalka ei kestä painoa. Edellinen kivuton päivä taisi olla Joulukuun 21. Varsinaista terveysliikuntaa. Tänään yhteensä vähän päälle 17km (6,5 + 11).
  7. Vaikea sanoa. Ei siinä tilanteessa välttämättä ole mitään ongelmia suorityskyvyn kanssa mikäli energiaa tulee sisään tarpeen mukaan. Siitä huolimatta nälkä vaivaa jos on kuivassa kunnossa. Sehän on tietyllä tapaa täysin normaali fiilis, tai ainakin pitäisi olla. Meistä useimmat vaan on niin lihavia että ei enää tiedetä sitä 😄
  8. Energiantarvetta tai joku muu vajaus se ehkä vain on? Mulla tulee tuollaista jos rasvaprosentti laskee tarpeeksi alas. Peilistähän se selviää. Jos sieltä tuijottaa takaisin luuranko jolla maha, posket ja silmät ihan kuopalla, voi selitys olla siinä. Ei välttämättä ollenkaan huono asia, vaan uusi normaali. Joku bodari selitti jossakin youtube-rainassa, että kun rasvaprossa laskee alle 10, pahinta on loputon nälkä (ja sen hyväksyminen ja sietäminen, jos haluaa pysyä sillä tasolla).
  9. Mäkikausi korkattu. Tänään siis ensimmäinen varsinainen mäkitreeni, tosin aika kevyttä totuttelua vielä. Samainen rinki kuin aikaisemminkin, eli hidasta, korostetun loikkivaa juoksua vajaat 100m jyrkkään mäkeen, hölkkä alas ja stridet. Neljä toistoa. Eipä paljon vielä tuntunut, mutta kyllä se pistetään tuntumaan viimeistään parin viikon kuluttua. Juoksu tuntui karmealta kahden lepopäivän jälkeen. Toki hölkkäsin lepopäivinä aamulenkin, mutta sitähän ei lasketa. Vasemman jalan iskiaspaska on ärtynyt nyt oikein isosti. Se pysyy aisoissa 1,5-2 tunnin päivittäisellä juoksulla, mikä on vähän harmi. Toiveikkaasti ajattelin, että voisin mäkitreenien välipäivinä vain heilutella jalkoja, kaivella nenää ja katsella Netflixiä. Nyt joudun ilmeisesti juoksemaan pitkin kyliä nekin päivät 😞 Juoksua tänään 17 km (6,5 + 10,5).
  10. Kannattaa välttää myös turhaa syyllistämistä ja kyttäämistä (en viittaa välttämättä tässä sinuun). Tyhjissä maakunnissa riittää metsää ja maantietä urheiluun, enkä ainakaan minä koe minkäänlaisia tunnontuskia ihan normaalista treenaamisesta. Itse asiassa se on parasta mitä kuntoilija voi tässä tilanteessa tehdä fyysisen ja henkisen kunnon ylläpitämiseksi. Kumpaakin takuulla vielä tarvitaan.
  11. McMillanin terminologialla se olisi M-teho, joka on siis E-tehon (Easy, joka sekin on reippaampi kuin yleensä kevyeksi mielletään) ja Tempo-tehon välissä. McMillanin T on tosi kova, teoreettinen vajaan tunnin maksimaalinen teho, jota on kyllä hankala vetää yksin edes puolta tuntia. 20 minuuttia T-alueella tekee jo häijyä. M taas on ajatuksena lähellä tätä Lydiardin steady statea, ja se on tuntemuksena "miellyttävän kova". Sellainen saattaa putkahtaa ulos täysin spontaanisti pöljänä päivänä, ja sitä pitäisi pystyä juoksemaan tunninkin keskenään. Tämä on hämmentävää, koska moni kutsuu tätä M-tehoa myös tempoksi, toiset taas kutsuvat yläkynnyksen aluetta tempoksi. Minusta on ihan järkevää erotella nämä vauhdit tällaisiksi tehoalueiksi, joilla sitten treenataan päämatkasta riippumatta. Näin vaikka puolimaileri voi treenata M-alueella ihan hyvillä mielin, vaikka ei koskaan olisi aikomustakaan kokeilla edes puolimaratonia, saati sitten kokomatkaa. Ennen vanhaan meillä kutsuttiin tätä M-aluetta TV-reipas ja T-aluetta TV-kova, tai näin olen minä ainakin asian tulkinnut.
  12. Aha, no sitten ei mitään hätää. Vetää vain tunnin joka päivä jotakin rundia kilometrin säteellä kotoaan. Kyllä sillä kunto säilyy.
  13. Britanniassa saa käydä lenkillä vain kerran päivässä! Ranskassa vain yhden kilometrin kerrallaan!
  14. Tilanne on käytännössä mahdoton, ja varmaan näin on myös muillakin kuin kestävyysjuoksijoilla. Olympialaiset pitäisi nyt siirtää reilusti vain kokonaisella vuodella ja lyödä lukkoon uusi aika mahdollisimman nopeasti.
  15. Pitäähän niiden vauhtien noustakin jos kunto nousee, mutta ei liian nopeasti. Lähinnä sen takia että jäsenet eivät välttämättä kestäkään uutta normaalia. Ehkä se tosiaan on helpointa varmistaa pitämällä palauttavat korostetun hitaina lönkyttelyinä ja tarvittaessa vaikka vähän kävellä. Toinen vaihtoehto on juosta tarpeeksi. Silloin sitä löntystää kiitollisena 6.30/km aina kun siihen tulee tilaisuus :D
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy