Jump to content
Juoksufoorumi.fi










puujalka

Jäsenet
  • Content Count

    2 452
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

398 Excellent

About puujalka

Converted

  • Coopperi
    n. 3550 (vitosen väliaika)
  • 10km
    35.34 (Aktia cup 2009)
  • Puolimaraton
    1.23.27 (Joutseno 2007)
  • Maraton
    3.04.47 (Tukholma 2010)
  • Tavoite
    Juosta vielä

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Penskana meni yli 30, nyt en uskalla edes kokeilla. Jos saisin muutaman, todennäköisesti saisin jonkun vamman. Parempi, että en edes tiedä
  2. Ja sitten on vielä niinkin, että sellainen äärimmäisen kevyt hölkkäly on myöskin taitolaji. Ei se onnistu ihan heti jos laitetaan perusjamppa hölkkäämään. Tuskin yhdelläkään asiantuntijalla on mitään sitä vastaan, jos kuntoilija hölkkäilee kevyesti vaikka 8 min/km ja 50% hr.max. Jos homma hoituu ja kroppa hoituu siinä sivussa. Eli tuo avauksen väite on ylitulkintaa. Tuo kirjoituksessa oleva sivulause pitäisi lukea varmaan niin, että "käytännössä näyttäisi olevan niin, että...." - ei suinkaan "cooper-kunnon pitää olla yli 2700...".
  3. Olisihan se mielenkiintoista, mutta tuskin sitä saamme selville vain lukemalla tuota artikkelia. Vaikuttaa siltä, että se 2700 metriä on nyt vain sellainen heitto, tai ainakin täysin sivuosassa kirjoituksen ydinviestissä. Ehkä se liittyy vain siihen mistä koko juttu alkoi, eli että varusmiesten kunto on romahtanut 2700-cooperkunnosta siihen, että jopa 30% varusmiehistä juoksee alle 2200 tänä päivänä. Sitten todetaan, että juoksuaskelien ottaminen niin, että syke pysyy alle 80% max. vaatisi suurin piirtein sen kuntoista porukkaa jota oli armeissa joskus vanhaan hyvään aikaan, eli sitä n. 2700 cooper-tasoa. Tuskin hänellä on mitään sen syvällisempää argumenttia tuossa taustalla. Käytännössä lienee niin, että jos perusjampan pistää hölkkäämään, syke pomppaa heti liian korkeaksi, alkaa puuskutus, eikä hommasta tule mitään. Parempi liikuntamuoto olisi aluksi kävely, sauvakävely tai pyöräily. Näin minä tuota luen. Artikkelin pääpointti on mielestäni erittäin asiallinen kritiikki muodissa olevaa HIIT-harjoittelua ja yleistä ulkonäkökeskeista kuntoilutrendiä vastaan. Nykyään näkyy aika usein väitettävän, että ei kestävyysharjoittelulla tee mitään, tai että se jopa lihottaa. Pitäisi vain pumpata lihaksia muutama minuutti viikossa ja se riittää. Saattaa hyvinkin olla, että nuorten kestävyyskunnon romahdus ei kerro liikunnan vähentymisestä, vaan sen muuttumisesta kirjoittajan mielestä turmiolliseen suuntaan.
  4. Hankala kysymys. Omalla kohdallani en käyttäisi mattotestin kynnyksiä mihinkään. Joskus muinoin kun tein sellaisen mattotestin oikein maski naamassa, sain aerobiseksi kynnykseksi 156, joka varmastikin on jonkinlainen kynnys jostakin näkökulmasta, mutta en koskaan olisi voinut käyttää sitä ohjenuorana PK-lenkeille, jotka tein aina alle 130 sykkeillä. Mutta siis joo, mietin sitä itse vain yksinkertaisena prosenttilaskuna.
  5. Tämäkin on kiinni täysin kuntotasosta. Hyvin treenatun juoksijan aerobinen kynnys nousee jopa sinne 80%. Toisaalta taas 60% edellyttää sekin todella hyvää kuntoa. Siis että syketaso jossakin siellä 100-110 kieppeillä tuottaisi hyvää juoksua. Sitten toisaalta taas vaikuttaa luonnollinen syketaso (minimi, maksimi), joten on pakko antaa tuollainen iso haarukka. Se "PPPP" on varmaan paljon tarkempi kuin mikään syketaso. Jos ei ole kaveria matkassa, voi yrittää tarkkailla hengitystään. Kevyellä PK-lenkillä voi hengittää vaikka nenän kautta juostessa (jos ei ole nenä tukossa). Sitten vielä sekin kysymys, että miksi ylipäätään pitäisi juosta PK-tasolla. Miksi ei vain pistelisi menemään reippaammin? Eli se lähtökohta tässä jo on se, että halutaan juosta paljon määrää, eikä se onnistu ellei valtaosa kilsoista ole kevyttä.
  6. Klassikko: Annat vain Kaiken: Elokuvassa seurataan Lasse Virenin valmistautumista Moskovan olympialaisiin.
  7. Linkin jutussahan määritetään PK: 60-80% max HR ja "PPPP". Takuulla pystyin nyt keväällä jo tuohon vaikka en olisi päässyt cooperia 2700. Tuskin pääsen nytkään. Eli täysin riippuvainen tapauksesta. Voisin kuvitella helposti, että armeijaikäiset nuoret ovat juuri sellaisia, että voivat puristaa vaikka kolme tonnia cooperista, mutta minkäänlainen juoksuntapainen ei onnistu PK-alueella siitä huolimatta.
  8. Tämä just se minunkin pointti. Jos treenit on niin kovia, että aina pitää se 48 tuntia keräillä itseään, on harjoittelussa jotakin pielessä. Kisat on eri asia, mutta toki niidenkin jälkeen palautteleva lenkki on parempi kuin jäädä jumittamaan niitä koipia päiväkausiksi. Eikä tätä kannata ymmärtää väärin: ei kaikilla ole halua tai mahdollisuutta treenata joka päivä. Sitten on tietenkin se kysymys kokonaiskuormituksesta. Vaikka lepoa (juoksusta) olisikin 24 tuntia, ehkä se ei riitä jos koko muu elämä on liian kuormittavaa. Jos näin on päässyt käymään, se ei voi olla hyväksi koska silloin tuskin palautuisi päivän askareisiin muutenkaan. Eli toisin sanoen: olisi optimaalista joka tapauksessa säätää laiffi sellaiseksi, että voi halutessaan juosta vaikka joka päivä. Eli: juoksu sinänsä ei koskaan ole väärin .
  9. puujalka

    Comrades Marathon

    Hieno startti. Vangeliksen Chariots of Fire, kukonlaulu, tykinlaukaus ja eturivi ampui liikkeelle kuin jollakin maantiekympillä.
  10. puujalka

    Comrades Marathon

    Toimiva live striimi:
  11. No huh! Kunnon sähläämistä.
  12. Tärkeä pointti! Minä esim. satun olemaan sellainen, että venyttely ei sovi alkuunkaan. Nuorempana kun juoksin enemmän, ainoa lihashuolto oli hieronta. Nykyään kun vain höntsäilen saatan vähän ravistella lihaksia tms. mutta varsinaisia venytysliikkeitä en tee edelleenkään. Sain aikanaan jopa vammoja venyttelystä.
  13. Taidan olla siinä mielessä hieman opposition edustaja täällä, että en usko lepopäiviin, mutta tässä onkin se mutta: harjoittelun tulee olla juuri niin sopivaa, että varsinaisia lepopäiviä ei tarvita. Poikkeuksena on tietysti kovat kilpailusuoritukset, esim. maraton, jonka jälkeen saattaa olla paikallaan pitää pari totaalista lepopäivää. Tai sitten vaikkapa kokonainen lepojakso kerran vuodessa jolloin ei juosta paljonkaan, tai ei ainakaan tosissaan.
  14. No maalissa on hyvät mehut odottelemassa. Se on vaan hyvä, että ei palele. Johan tässä on koko kevään saanut hytistä kylmissään.
  15. Perinteinen kylähölkkä Vainikkalassa. Matkat: 10km ja 5km. Lisätietoja: https://lappeenriento.fi/hullut-kavelyt-ja-vainikkala-holkka-2019/
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy