Jump to content
Juoksufoorumi.fi










puujalka

Jäsenet
  • Content Count

    2 653
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    3

puujalka last won the day on July 7

puujalka had the most liked content!

Community Reputation

841 Excellent

About puujalka

  • Syntymäpäivä 11.02.1974

Converted

  • Coopperi
    n. 3550 (vitosen väliaika)
  • 10km
    35.34 (Aktia cup 2009)
  • Puolimaraton
    1.23.27 (Joutseno 2007)
  • Maraton
    3.04.47 (Tukholma 2010)
  • Tavoite
    Juosta vielä

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Mikä artikkeli tässä mahtaa olla kyseesssä? Löysin vain yhden, "Matalatehoinen peruskestävyysharjoittelu hakkaa yleensä trendikkään HIIT-treenin", joka on karkeistetusti ylistyslaulu hölkälle. Jotenkin häritsee näissä keskusteluissa se, että kaiken pitäisi aina olla rakentavaa, nousujohteista, järkevää, puhdasoppista. Entä jos vain tykkää juosta, ja vain juosta, ilman sen kummempia tavoitteita kuin olla timmissä kunnossa? En minä esimerkiksi tällä hetkellä välitä tuon taivaallista siitä, että onko vo2maxit nousussa tai että onko nyt Garminin harjoitusvaikutus plussalla, tai että onko optimaalinen nestetasapaino. Päivät vaihtelee, aika usein on melkoista paskaa ja kyntämistä, mutta silti hölkkäilen menemään joka päivä, koska se on elämäntapana mulle henkilökohtaisesti tärkeää. Se siis lisää hyvinvointia, vaikka urheilulääketieteen näkökulmasta ei aina olisikaan järkevää. Sellaiselle näkökulmalle haistattelen pitkät. Ei tässä ehtoopuolella hölkätessä kaiken tarvitse olla niin oikeaoppista.
  2. Juosta ei ehkä, mutta entäpä hölkkää? 😁 Vakavasti puhuen, kevyt hölkkä saattaa olla parasta kuntoutusta, riippuen tietysti vaivasta. Akillesvaivoissa ei ehkä. Tuo kylmä-kuuma-ämpäri kuulostaa aika hyvältä.
  3. Sitä staattista venyttelyä on (ainakin) kahdenlaista: 1) kudoksen pituuden lisääminen 2) palautumisen nopeuttaminen. Suurin osa juoksijoista ei tarvitse lisää pituutta, joten kohta 1) on aika turha. Kohta 2) sen sijaan... no on ehkä vähän tottumiskysymys. Jos kokee tarvitsevansa, niin sitten tekee. Jos venyttelee, niin parasta olisi kai olla joku tietty rutiini, jolla käydään paikat läpi perusteellisesti ja samalla tavalla aina. Jos taas yhtäkkiä vain saa päähänsä, että hei, nytpä rupean venyttämään pohkeita ihan helvetikseen, enkä mitään muuta, saattaa tulla yllättäviä epätasapainoja systeemiin. Ite olen havainnu viisaimmaksi olla sorkkimatta sitä lihaksistoa liikaa. Siellähän sen käy ja kukkuu ja sitten välillä yritän päästä ammattilaiselle hierontaan.
  4. En venyttele käytännössä ollenkaan. "Käytännössä", koska teen kyllä jotakin varovaisia ja tunnustelevia venytyksentapaisia liikkeitä joskus, lähinnä vain paikantaakseni jumittavia paikkoja. Olen aina ollut kankea kuin sahapukki, ja staattiset venytykset ovat aiheuttaneet enemmän ongelmia kuin hyötyjä. Minulle parasta lihashuoltoa tuntuu olevan hieronta. Myös putkirullaukset tuntuvat hieman toimivan. Mutta JOS venyttelisin, tekisin sitä 1-2 tuntia harjoituksen jälkeen.
  5. Tämän jutun mukaan juoksu on kesäisin Iivo Niskasen pääharjoitusmuoto: https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006195285.html
  6. Tää on helppo. Sunnuntaina juoksin n. 69% sykkeellä (siis suoraan laskettuna maksimista, eli 121/175) vajaat 16km vauhtia 5.40/km, eli se tekisi about 56.40 kympille. Maksimi on vain laskennallinen tosin, oikeasta ei ole tietoa. Mutta kyllä se itseni tuntien aika lähellä varmaan tuota on.
  7. Ei ole, vaikka sinänsä onkin ihan hyvän tuntuinen dieetti. Tähän laihdutukseen minulla on vankka kokemusasiantuntijan mielipide, laihdutinhan juuri 20 kiloa puolessa vuodessa. Se menee niin, että kilot tippuvat ruokavalion avulla, mutta paino pysyy kurissa ainoastaan liikunnan avulla. Jos ei ole sitä liikuntaa tukemassa, läskit hiipivät takaisin kroppaan täydellä varmuudella.
  8. Ei kovin hyvin, mutta onkin poikkeus. Löytyykö vastaavia? Aluksi kävin kelailemaan norjalaista vahvaa hiihtotaustaa jne. mutta sitähän löytyy muiltakin.
  9. Oikeastaan on vain kaksi tietä hyviin kestävyysjuoksutuloksiin: 1) Massiivinen, kansallinen valmennusjärjestelmä ja riittävän iso populaatio (esim. jenkkien NCAA) jonka mankelin läpi runtataan joka vuosi läjä lahjakkuuksia. 2) Alhainen elintaso, raaka fyysinen työ jne. (kuten vielä Suomen maakunnissa joskus 50-60 -luvuilla, tai itäisessä Afrikassa vielä nykyään), siis sellainen ympäristö josta voi ponnistaa taloudellisesti ylöspäin urheilun ja kovan työn avulla. Kestävyysjuoksu sopii tällaiseen ympäristöön erinomaisesti. Ei ole meillä mitään sellaista, joten juoksijoita on vähän. Kaikki kunnia heille, ja seurataan ja tsempataan heidän juoksujaan niin pitkään kun sitä kestää. Viimeinen sammuttaa valot. Toisaalta...... maailma globalisoituu, eikä esikuvien enää tarvitse olla naapurin poikia tai tyttöjä. Olemmehan mekin eurooppalaisia, vai häh? Ehkä meilläkin tulee aina olemaan muutama topiraitanen, jotka treenaavat maailman kovinta lajia, eli kestojuoksua ja haistattavat pitkät trendeille.
  10. No laittakaa nyt sitten se instan linkki tännekin. Vai pitääkö sinne olla kirjautuneena että näkyy?
  11. Joo siinäkin on sellainen juttu, että jos viivalla ei ole suuren yleistön tuntemia starboja, kuten Mo Farah, vaan tukku tummia kavereita joiden nimiä ei kukaan muista eikä osaa lausua, kymppi ei kiinnosta.
  12. Näinhän se on. Kestojuoksu on tylsää katsoa yleisön mielestä ellei siellä ole virenit ja väätäiset tekemässä ennätyksiä. Eikä sellaisia enää koskaan voi tulla samassa mittakaavassa, koska elämme yltäkylläisyydessä lihapatojen äärellä, eikä mitään vaivallosta, kuten kestojuoksua oikein kukaan täysjärkinen ryhdy harjoittamaan. Muutama yksinäinen juoksija vuosikymmenessä ei tilannetta pelasta.
  13. Täysin yksilöllistä. Tuo 4,8 edellyttää jo melko nylkkyä tyyppiä. Itselleni sopisi paremmin kerroin, joka on reilusti yli 5, jopa 5.5.
  14. Hienoa, muitakin tipattomia täällä! No minähän en nyt aivan tipaton ole, taisin ottaa lasillisen kuohuvaa Juhannuksena. Sitä ennen... no, en muista. Taisi olla jotakin kotikaljaa jossa oli prossia. Viimeisen viiden vuoden aikana voi laskea alkoannokset yhden käden sormilla. Miksi? Ei hajuakaan. Jossakin vaiheessa se vain loppui ilman mitään tietoista päätöstä. Harvoin nykyään edes kysellään mitään asiasta ja melkein kaikkialla on tarjolla alkoholittomia oluita, joita voi lipittää jos ei halua erottua liikaa. Mutta jos joku kysyy, vastaan yleensä "alkoholi on perseestä" tms.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy