Jump to content
Juoksufoorumi.fi


puujalka

Jäsenet
  • Content Count

    3 384
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    14

puujalka last won the day on January 14

puujalka had the most liked content!

Community Reputation

2 258 Excellent

1 Follower

About puujalka

  • Syntymäpäivä 11.02.1974

Converted

  • Coopperi
    n. 3550 (vitosen väliaika)
  • 10km
    35.34 (Aktia cup 2009)
  • Puolimaraton
    1.23.27 (Joutseno 2007)
  • Maraton
    3.04.47 (Tukholma 2010)
  • Tavoite
    Juosta vielä

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. puujalka

    Sää

    Järkevintä olisi siis pikaisesti nostaa kunto maksimiin ja sitten vain asettua jonkinlaiseen hibernaatioon, leposykkeen taputellessa lempeästi 25 tahdilla. Ei kulu happea, joten maailma pelastuu?
  2. puujalka

    Sää

    Tämä on ongelmallista. Voidaanko nyt maahanmuuttajia rekrytoida massoittain totaalisen valmennuksen piiriin? Eikö heidät pitäisi sen sijaan istuttaa vain sijoilleen?
  3. puujalka

    Sää

    Sehän näissä tuntuu olevan ongelma, että kukaan ei ole kiinnostunut sähköauton tai sähkölämmityksen kokonaiskuormasta. Varmaan vähän turhan monimutkaisia ongelmia. Helpompi vain sanoa, että hei, ei tule savua, joten ei saastuta. Sähkölämmityksen nyt luulisi ainakin olevan järkevin lämmitystapa, mutta milläpä sen todistaisi? Lämmityslaitteet ja energia voidaan ainakin teoriassa tuottaa keskitetysti (tehokkaasti ja valvotusti). Sähköautojen kokonaisvaikutuksia ei tiedä pirukaan.
  4. Tämän voisin lukea, ellei se muu kuin juokseminen ole sitten sitä hänen tympeää politiikkaansa.
  5. puujalka

    Sää

    Tämä kommentti pisti nauramaan, nyt kun Mauno Saaren kirja on vielä tuoreessa muistissa.
  6. Juoksukilpailu ei ole hengityskilpailu. Saattaa tietysti johtua siitäkin, että juoksu vaatii happea sen mitä se vaatii, ja mitä parempi juoksija sen taloudellisempi, ja sitä kautta ne rajat tulevat vastaan jossakin aivan muualla kuin tarvittavassa hapen määrässä. Saattaa olla niinkin, että joku huippujuoksija saisi paremmat millit pyörän päällä jos aluksi treenaisi sitä touhua. Juoksijan kroppa on tietenkin sellainen mitä siltä vaaditaan. Ei siinä hommassa voi pärjätä pehmeänä ja pyöreäkasvoisena.
  7. puujalka

    Sää

    Mulla alko nurmikko just kasvamaan. Ihan hyvä, että en ole vielä ehtinyt laittaa edes ruohonleikkaajaa talviteloille. En usko että vielä luonnonkasvit menevät halpaan, mutta tuohon on kylvetty joku mikä lienee erikoisruoho, joka kasvaa ihan pirunmoista vauhtia.
  8. Just näin. Perinteisesti on PK-kaudella juostu paljon aika kovaa, juurikin sillä keltaisella alueella, eli "steady state", maratonvauhti jne. Koska se on aerobisesti todella tehokasta, mutta säästää jalkoja (verrattuna vielä kovempaan). Voi olla, että nykyään suositaan myös PK-kaudella enemmän polarisoitua systeemiä.
  9. @Raaka Arska ihan totta. Tein oletuksia tuossa keskivertojantterista. Mielikuvissa oli joku 35-v melko hoikka kaveri, joka ehkä pelailee sählyä työpaikan jengissä ja käy lenkillä aina välillä. Ehkä tuli junnuna potkittua palloa jne. Jos taas keskivertojantteri on tukeva kaveri, jolle on bisse ja rööki maistunut, eikä liikunta niinkään, mutta 40-kymppisenä innostuu kaverin yllytyksestä kokeilemaan hiihtämistä, ei tietenkään 30 km/vk riitä yhtään mihinkään. Nyt kaipaammekin keskivertojantterin määritelmää @Jaakko_S.
  10. Kiitos, aika mielenkiintoinen puhe. Sinänsä siinä, että treenistä 80-90% on kevyttä ei ole mitään uutta tai ihmeellistä, mutta puhuja tekee muutaman mielenkiintoisen huomion: - Ainakin osa kevyestä on siis TODELLA kevyttä, esim. ylämäet kävellen - Kannattaa välttää sitä "keltaista välialuetta", koska se kumuloituu helposti liian kuormittavaksi - Tämä pätee aivan erityisesti kuntoilijoille, joiden ongelma on ajankäyttö. Heille tulee helposti sellainen fiilis, että rajallinen aika kannattaa hyödyntää tehokkaasti, ja sitten ajaudutaan sille keltaiselle vyöhykkeelle, joka siis sinänsä on tosi kehittävää (ja kivaa! - tämähän on se "feel good"-alue), mutta kun siihen yhdistyy päiväittäinen stressi työstä ja muista jutuista, metsään menee. Tässähän ei ole kyse siitä, että keltainen alue ei kehittäisi - päinvastoin. Käsittääkseni tämä välialue oli nimenomaan sitä mitä Lydiardin treenisysteemi painotti ns. "marathon condition"-kaudella. Lydiardin mukaan hitaampi juoksu kyllä ajaa saman asian, mutta hitaammin. Ehkä niistä ajoista on opittu se, että mielummin vaikka vähän hitaampi kehitys mutta terveenä. En kyllä aivan täysin allekirjoita sitä, että välialuetta ei saisi olla juuri ollenkaan, tai ainakin vähemmän kuin "punaista aluetta". Mitäpä muuta esim. maratontreeni on kuin sitä välialueen rassaamista? Itse kyllä nostan tehot monta kertaa viikossa keltaiselle alueelle jos tuntuu hyvältä, enkä koe tunnontuskia. (No, mulla on nyt ollut kohta jo kuukauden lonkka paskana, joten ei se ehkä olekaan sitten niin järkevää... 😄 )
  11. Tuo on jo melkoista kinkkaamista. Hienoa että olet saanut paremmaksi.
  12. Se oli pahimmillaan 53-47.
  13. Sama kokemus. Muutokset MKT-tasapainossa saattaa kertoa ongelmista ennen kuin niitä itse edes huomaa. Garminin juoksudynamiikan ansiosta olen ainakin itse ottanut mukaan ohjelmaan yhden jalan voimisteluliikkeitä, ja niistä on kyllä ollut hyötyä. Sitten jos se dynamiikka näyttää 50-50 ja kadenssit ja kontaktiajat aina priimaa, ei kai siitä mitään iloa ole.
  14. Kyllä se on liukkaus joka pakottaa matolle. Vaikka olisi kuinka hyvät kengät, liukkailla keleillä on aika iso vaara loukata itsensä. Sitä kuitenkin jännittää alitajuisesti tai juoksee muuten vain väärin. Jos matolle menen, se on aika yhdentekevää siinä vaiheessa kuinka suffelia se touhu on. Pääasia että saa treenin sisään.
  15. Onhan tämä melkoista kikkailua vielä toistaiseksi, mutta virtuaalinen treenaus ja kilpailu tulee olemaan jossain vaiheessa takuulla iso juttu myös juoksussa.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy