Jump to content
Juoksufoorumi.fi




puujalka

Jäsenet
  • Content Count

    3 988
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    24

puujalka last won the day on May 19

puujalka had the most liked content!

Community Reputation

3 517 Excellent

1 Follower

About puujalka

  • Syntymäpäivä 11.02.1974

Converted

  • Coopperi
    n. 3550 (vitosen väliaika)
  • 10km
    35.34 (Aktia cup 2009)
  • Puolimaraton
    1.23.27 (Joutseno 2007)
  • Maraton
    3.04.47 (Tukholma 2010)
  • Tavoite
    Juosta vielä

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nämä mun tonnit ei olleet vielä sitä kuritusosastoa. Jos näitä vo2max-vetoja tekee sopivalla teholla, ne tuntuu aika kivoilta. Ainakin siis jo matka on tonni. 1200-1600m vedot alkavat sitten jo ahdistamaan kunnolla, ja tietysti jos puristaa niitä tonneja ihan veren maku suussa. Mutta ei mulla vielä sellaiseen riitä kunto, enkä tiedä onko edes tarpeellista. 10-v sitten tuli vedettyä noitakin ihan täysillä, ja kroppa ihan kiltisti vain sopeutui tilanteeseen. Nyt tuntuu siltä, että se ei enää toimi niin. Ei voi siis vain asettaa tavoitetta ja runtata itseään sinne. Tää pappatreenaus on osoittautunut paljon vaikeammaksi kuin ajattelin. Lisäys: selvennyksenä tuohon edelliseen. Näytin siis "aikaisemmassa elämässä" treenaavan siten, että vedin treenejä jollakin tietyllä intensiteetillä, ja sitten myöhemmin noiden vauhtien mukainen kisatulos toteutui. Eli siis "väärin päin". Nykyään yritän selvittää aluksi suorituskyvyn, ja sitten treenata siihen sopivalla teholla, joka sekin tuntuu olevan vähän hankalaa, ainakin toistaiseksi.
  2. Sweet! Pitkäjänteinen ja maltillinen kynnystreeni on todella viisasta ja maksaa takuulla itsensä takaisin. Minulta jäi nyt välistä, koska kaikki on ollut vähän vielä hakusessa. Hyppäsin suoraan hölkästä kovempiin vetoihin. Seuraavalla PK-kaudella ajattelin tehdä uskonnollisella hartaudella kaksi "3/4"-treeniä viikossa, kuten alkuperäisissä Lydiardin ohjelmissa.
  3. puujalka

    Kevätseuranta

    Höpöjä, täydellinen treeni-ilma. Ei tarvitse lämmitellä niin paljon.
  4. puujalka

    Kevätseuranta

    Tänään mahtava keli, +21 ja aurinko paistaa, ei juurikaan tuulta. Tätä on odotettu. Ja pääskyset pörrää pihassa.
  5. No nyt! Hyvät ilmatko inspiroi mättämään noin isosti?
  6. Voisihan tuota kokeilla. Epäilyttää vain että onko tuollaisessa litkussa nyt sitten kuitenkaan kovin paljon energiaa? Voihan niitä sotkea tietysti omiakin.
  7. Joo mutta ei se siis niin tarkkaa ole. Ymmärsin tuon alkuperäisen kysymyksen niin, että "onko pakko mennä jonkun sykerajan X alapuolella (esim. aerobinen kynnys) peruskunnon kehittämiseksi". No ei ole, voi mennä vaikka vähän ylikin, kunhan se tekeminen pysyy about mukavuusalueella.
  8. Valmistava kausi korkattu! Eilen tosiaankin lepuutin jalkoja ja hölkkäsin vain n. 40min aamulenkin tosi hitaasti. Siitä tuli niin paha mieli, että veivasin kyllä sitten myöhemmin pihassa vähän loikkia, mutta nehän ei oo juoksua?? Tänä aamuna sitten olikin mielenkiintoinen olotila. Fiilikset kuin 100-vuotiaalla ukolla. Painoa 1,5kg extraa päivän makailusta, selkä kipeä ja ihan vääränä, perseeseen pisti (kuten joka aamu, en enää jaksa välittää siitä), ja uutena lisänä oikean jalan polvi reistaili. Kaiken kukkuraksi nivuset todella hellänä eilisistä loikista. Siinä sitten kinkatessa kävi parikin kertaa mielessä jättää välistä päivän vetotreenit, ja jopa pistää koko kausi pakettiin, ja miksipä ei koko juoksuharrastusta. No päätin sitten kuitenkin raahata inhottavan ruotoni kentälle, ihan vain testatakseni onko se pumppu jo kunnossa vai ei. Tällä kertaa koneisto nakutti kuin rasvattu, joten hyvä että lähdin! Ohjelmassa siis vo2max-tonneja, eli klassikkotreeni 5x1000/3'. Koska en ole parempaakaan tietoa saanut, noudattelen edelleen Danielsin vauhtia 3.28/km tässä harjoitteessa. Tarkoituksena oli vetää sellaisia "vanhan miehen tonneja", eli aloittaa tosi varovasti ja katsoa mitä jalat ja pumppu tykkää tällä kertaa. Eka tonni 3.33, ja tuntuma kuin olisi hölkällä ollut, erittäin positiivinen yllätys! Siitä sitten innostuin vähän liikaa, ja toinen tonni 3.25. Ei sekään nyt vielä pahalta tuntunut, ja mikä parasta, vauhti sinänsä tuntui aika löysältä. Jotain hyötyä niistä R-vetojen veivaamisesta on sentään ollut. Syke pyöri siinä vähän päälle 160, hengitys vielä VK-tasolla (2/2), joten kone toimi kuin rasvattu tällä kertaa! Ajattelin löysätä, joten seuraava tonni 3.27, sitten 3.28, ja viimeinen 3.23. Viimeisessä piti jo vähän puhallella, mutta se johtui lähinnä vikasta kierroksesta, jonka livautin n. 80sek, eli lähes R-vauhtia. Tonnien keskiarvo 3.27, eli about se mitä pitikin. Toinen positiivinen huomio kadenssi näissä vauhdeissa on n. 188-189, eli alkaa löytymään jo voimaa jaloista. Vielä saisi vähän laskea, mutta ihan tyytyväinen täytyy olla. Hyvä treeni, joka toi takaisin taas uskon tekemiseen. Ei tästä nyt ilman muutoksia silti päästä eteen päin. Olen päätynyt sellaiseen lopputulokseen, että näiden pitkien vetojen tökkiminen on johtunut energian riittämättömyydestä. Eli siis joko on vähennettävä juoksemista, niitä "roskakilsoja" (tässä vaiheessa kautta), tai sitten lisättävä syömistä. En vain ilmeisesti saa tällä dieetillä riittävästi energiaa. Päivän oppitunti: ei kannata koskaan luottaa aamulenkin tuntemuksiin.
  9. Herättelin joskus keskustelua aiheesta mutta toisesta näkökulmasta: jos teho on riittävän kova, glykogeenien totaalinen tyhjennys rekrytoi myös nopeita lihassäikeitä töihin, mikä sitten epäsuorasti on eräänlaista nopeusharjoittelua. "Run slow to run fast". Mutta tätä ei tapahdu jos vain retkeilee itsensä ihan puhki, vaan tehon pitää olla "moderate", eli sellaista alakynnyksen ja vähän päälle tuntumassa. Yleensä ottaen sanoisin, että jos ei treenaa ultrille, en näe mitään iloa kanttaamisesta. Se on aina työtapaturma ja paskaa treeniä, ei mitään tavoiteltavaa. Järkevää on aina treenata niin täysillä tankeilla kun se vain on mahdollista. Pitkien lenkkien ja kovien treenien jälkeen seuraava päivä on käytännössä aina puolitankeilla menemistä, vaikka kuinka söisi.
  10. Totta kai se kasvaa. Tietysti sitten jos painaa menemään ihan läkähdyksissä ja jalat hapoilla, kehitys on rajallista ja kyseenalaista, ihan vain koska määrä jää väistämättä alhaiseksi.
  11. Tämä on totta. Nämä asiat menevät minullakin usein sekaisin. Mutta oli se määritelmä mikä hyvänsä, vastustan edelleen tuota, että tarvittaisiin "oikeat mittarit jne". Perus -tai pohjakunnon voi kyllä todistetusti rakennella ihan vaikka vain terveellä maalaisjärjellä. Nyt kun tätä juttua ajatellaan tästä vinkkelistä, lehden juttu saattaa koskea juuri tätä laajempaa merkitystä, pohjien rakentamista ennen varsinaista harjoituskautta. Siihen todellakin kuuluu myös voimaharjoittelua, , nopeutta, liikkuvuutta, ja vaikka sitten jonkinlaisia intervalleja. Se on vähän turhan rajua leikkiä aluksi vain hölkkäillä 6kk, ja sitten heittää jalkaan piikkarit ja antaa palaa radalla 😄. Mutta tätä emme voi tietää ilman linkkiä juttuun.
  12. Riittää että juoksee mukavuusalueella tarpeeksi usein ja säännöllisesti. Kun peruskunto alkaa olemaan parempi, voi mietiskellä näitä intervalleja sun muita. Kyllä sen tuntee kun peruskunto alkaa kehittymään. Juoksu alkaa maistumaan eikä väsytä enää samalla tavalla. Tuo lainaus on täysin järjetön. Että peruskunnon kehittämiseen tarvittaisiin muka mittarit ja oikeat sykealueet ja intervalleja ja blaa blaa. Tässä maassa oli valtavat laumat kovakuntoisia juoksijoita ennen kuin mitään mittareita ja niiden tarjoamia "oikeita sykealueita juuri sulle" oli olemassakaan.
  13. Täysin eri mieltä. Kulkemattomuutta ja myös hyvää kulkua sopii miettiä ankarasti, että osaisi tehdä jatkossa oikeita asioita. Vasta sitten kun syyt ovat selvillä voi olla miettimättä.
  14. Tuo on kyllä hyvä pointti. Sinänsä en koe tahkoavani määrää, vaan koen tämän perustasoksi. Mutta yritän nyt seuraavat pari viikkoa juosta vähemmän, ihan vain testatakseni alkaako ne pidemmät vedotkin sujua. Tänään vain aamulenkki, eikä mitään muuta. Tuntuu vähän rikolliselta toiminnalta.
  15. 57 on nyt ollut arvona. Tosin varsinkin R-vauhdit tuntuvat lipsuvan väkisinkin vähän kovemmaksi, mikä saattaa vaikuttaa asiaan huomattavastikin. Ne on aika salakavalia vetoja.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy