Jump to content
Juoksufoorumi.fi



puujalka

Jäsenet
  • Content Count

    4 325
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    35

puujalka last won the day on July 20

puujalka had the most liked content!

Community Reputation

4 070 Excellent

2 Followers

About puujalka

Converted

  • Coopperi
    n. 3550 (vitosen väliaika)
  • 10km
    35.34 (Aktia cup 2009)
  • Puolimaraton
    1.23.27 (Joutseno 2007)
  • Maraton
    3.04.47 (Tukholma 2010)
  • Tavoite
    Juosta vielä

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. 60 minuutin maravauhtinen vastaa tempojuoksuna about 20 minuuttia kynnyksellä. Sen kovempia ei Danielsin ohjelmissa ole, ja ne on sentään aika kovia ohjelmia. Maravauhdin kovuus on tietenkin suhteellinen juttu. Toiselle 60 minuuttia on perushölkkää, ja sitten taas eliittijuoksijalle raastoa jos yksin joutuu vetämään. Jos tekee intervalleina (T-vauhti), kokonaisvolyymi kynnyksellä on 20-35 minuuttia näissä Danielsin treeneissä. Eli aika samoilla linjoilla @henok:n ohjelman kanssa. En äkkiseltään nähnyt yhtäkään treeniä jossa kokonaisvolyymi olisi edes 40 minsaa.
  2. Se on vähän mitä haluaa. Jauhojärven dieetti on hyvä esimerkki siitä jos haluaa laihduttaa (tai oikeammin muuttaa kehonkoostumusta) ja samanaikaisesti pysyä suorituskykyisenä. Silloin on pakko niuhottaa rasvoista ja sokereista. Jauhojärven treenit oli kuitenkin sellaiset, että se hiilarien saanti on pakko olla kohdillaan. Jos vetäisi normaalia sekaruokaa (rasvat ehkä n. 40% energiasta), energiaa tulisi liikaa jos tavoitteena olisi pitää glykogeenitasot tapissaan. Jos taas pitää energiatasot sopivana normidieetillä (niin että vähän laihtuu), tulee liian vähän hiilareita. Jos siis tavoitteena on maksimoida suorituskyky ja minimoida bonkkailu ja epämääräiset hyytymiset, ylikuntoilut jne. Virenin dieetti taas on ihan hyvä ylläpitodieetti. Tuskin hänellä oli tarvetta pudottaa painoa.
  3. Pakko nostaa hattua puurolle jossa jauhelihaa tai tonnikalaa 😄 Eipä tuossa dieetissä kai mitään ihmeellistä ole päällisin puolin, eli sitten se on vain liikaa energiaa jos kerran paino nousee. En vain tajua miten se on mahdollista tuon kuvauksen perusteella. Tietysti "lounasruokalan pari kukkuralautasellista" voi tarkoittaa mitä vain. Kannattaa pistää ylös sen mitä syö vaikka viikon ajan, sillähän se selviää. Se on tosin käytännössä mahdotonta jos syöt ruokalaruokia, mutta aina sitä voi yrittää arvioida. Finelistä ainakin löytyy aika paljon sellaisia perusruokiakin, kuten makaronilaatikko tms. Järkevintä olisi tehdä aina itse omat ruokansa. Esimerkiksi näin: https://yle.fi/urheilu/3-11114632
  4. Olisi ihan mielenkiintoista saada jonkinlainen kuva ruokavaliosta, koska kyllähän tuolla liikuntamäärällä luulisi posket lommottavan jos syö vähänkin kurinalaisesti.
  5. puujalka

    Garmin Connect

    Ok, tämä selittääkin. Eli vielä tiivistetysti: todellinen tehty työ on se mitä mitataan kilojouleilla, ja sitten se kulutettu energia on jokin mysteeriluku joka vedetään hatusta. Missään tapauksessa en kuluttanut esimerkin treenissä 6300 kilojoulea. Surffailin vähän lisää ja monet näyttävät arvioivan tätä karkeasti niin, että ihmisen hyötysuhde olisi n. 25%, eli tässä mun tapauksessa kulutettu energia olisi n. 1000 kcal, joka voisi ollakin tuntuman perusteella aika lähellä. Ehkä vielä vähän yläkanttiin.
  6. puujalka

    Garmin Connect

    Osaako joku selittää mitä Garmin Connectin pyörätreenissä "Työ" tarkoittaa? Otan esimerkiksi oman tämän aamuisen treenin, jossa kalorit on 1519 kcal ja työ 1058kJ. Äkkiseltään voisi ajatella, että se olisi yksinkertaisesti keskimääräinen teho kerrottuna ajalla, vaikka numerot eivät aivan täsmää (2h, 145W). Toisaalta mitä ne kalorit sitten ovat? Molemmat ovat työn yksikköjä, mutta miksi ero on noin suuri? 1519 kcal pitäisi olla n. 6300 kJ. Vielä toisella tapaa: jos haluaisin arvioida energiankulutusta vs. syöty energia, kumpaa lukua pitäisi käyttää? 1500 kcal tuntuu liian isolta numerolta fiilikseen nähden, mutta toisaalta 1000 kJ liian pieneltä.
  7. Pahaa tekee jo buffanpitäjän puolesta. Jos pyörittäisin sellaista, kieltäisin sen maratonjuoksijoilta, tai sen näköisiltä 😄
  8. Viikon yhteenveto: 10h 25min sisäpyöräilyä, n. 265 kpl pyöräergometrikilometreja Yksi pihapunttis 7 kpl 12 min Livestrong-jumppaa Yhteensä n. 12h sekalaista jumppaa Viikon viimeinen treeni n. 2h pyöräily (145W) alkoi jo tuntumaan ihan hyvältä, eli alkaisikohan jalat vihdoin jo tottumaan tähän hommaan? Uusi satula oli aluksi vähän arvelluttavan kova, mutta lopulta se vaikuttaisi olevan parempi kuin tuo Concept2:n default istuin. Ainakin se on kapeampana ja kovempana "tarkempi", eli siitä löytyy paremmin hyvä asento. Toisaalta kokeilin nyt sellaista temppua että n. 15 min välein pistin 8-vaihteen silmään ja nousin polkemaan n. minuutin "ylämäkeen" (about 320W). Sen jälkeen perse oli taas kuin uusi n. vartin ajan!
  9. Mielenkiintoinen pointti. Tarkistin että esim. Adidas Bostoneiden maksimipaksuus (kannassa) on 28 mm, ja sekin taitaa olla jo vähän turhan kevyt kenkä ultrille. Aika moni satunnainen ratakisaajakin saattaa mennä "bostoneilla" tai vastaavilla kevyemmillä maratontossuilla standardimatkojen kisoihin. Kengän pitää olla aika köykäinen nykyään että se kanta on alle 25mm. Tätä ei tulla siis ainakaan enää näkemään: (Norjan Sondre Moen Dohan 10000m)
  10. Oli kyllä aivan älyttömän hyvää. Painonlisäys tulee tietysti siitä, että se juotu neste ei tule ulos samalla tavalla, vaan jää lillumaan kudoksiin koska elimistö yrittää päästä epätoivoisesti eroon siitä lähes myrkyllisestä suolamäärästä. No tänä aamuna vain 1,2 kiloa ylimääräistä, joten aika maltilla tuli syötyä. En vetänyt edes ähkyyn. Normaalisti mun paino heittelee max. 0,5 kiloa suuntaansa koska syön ja juon ja liikun aika tasaisella tahdilla. Ja sushi pitää tietysti dipata soijaan johon no sekoitettu wasabit. Muita tapoja ei laissa tunneta.
  11. Kävin tänään tankkailemassa aasialaisessa nuotopöydässä sushia ja muuta kaukomaiden pöperöä. Onhan se aina yhtä ihmeellinen ja eksoottinen kokemus kaurapuuron, keitettyjen perunoiden, papujen ja ruisleivän jälkeen. Samalla reissulla hain vähän kovemman satulan kokeeksi. Sen saa palauttaa 30 päivän sisään jos ei istu. Nyt janottaa ihan törkeästi se aasialainen sapuska. Tuli viikon natriumkloridit ja jodit kertaheitolla. Huomenna on aamusta kokemuksen mukaan 1,5-2 kiloa pöhöä kropassa, josta suurin osa sitten valuu lattialle jotain tylsää leffaa katsellessa. Olisi aika rankkaa kropalle syödä jatkuvasti näin päin helvettiä. Mutta hyväähän se on.
  12. Kyllä tuo minun mielestä tarkoittaa sitä, että Niken ja Hokan lenkkareilla ei enää voisi juosta ratakisoja. Jos joku menee racing fläteillä radalle, onko siellä joku sitten mittailemassa pohjaa, vaikea uskoa. Minun mielestä erityisesti arvokisoissa pitäisi olla vieläkin tarkemmat standardit kengille.
  13. Joo olet kyllä @AnttiSn siinä ihan oikeassa, että tämän pyöräilyn tarkoituksena ei ole muu kuin ylläpitää jonkinlaista kuntoa, joten on aika hölmöä ottaa paineita treeneistä. Pääasia että veivaa välillä vähän pidempään ja sitten pari kertaa viikossa niin, että nousee syke kunnolla ja hengästyttää. Progressiolla ja muilla yksityiskohdilla ei tee mitään tässä tilanteessa. Mutta kyllä se vain helposti näköjään lipsuu siihen, että kaikesta tulee tulee niin hirveän tavoitteellista. Off-seasonit meni jo, eli en rupea tässä vaiheessa makailemaan, mutta voisin kyllä vähän ottaa rennommin tämän pyöräilyhomman. Itse asiassa se punttis on korkeammalla prioriteetilla, joten jos niitä ei jaksa tehdä fillarihommien takia, menee vähän väärin päin. Tämänkin kun muistaisi pitää mielessä.
  14. Tänään on niin vaikeaa ollut, että pelkkä ajatus satulan kanssa pelleilystä on vastenmielistä. Jonkinlaista taisteluväsymystä tämän vamman kanssa on nyt havaittavissa. Yritin vetoja 4x5 minuuttia "kovaa", mutta en jaksanut kuin kaksi vetoa hyvällä asenteella (239W ja 240W). Sen jälkeen ajattelin jo hypätä alas siitä piinapenkistä, mutta meinasin sitten kuitenkin lasketella ne kaksi vetoa verkkaisemmin. Kolmas 203W ja vika 220W. Viimeisessä puristin viimeisen minuutin niin paljon kun lähti. Eipä paljon lähtenyt. Sen verran luovutusfiilikset, että jätän taas punttiksen välistä. Yritän huomenna ryhdistäytyä sen verran, että pääsisi taas siihenkin käsiksi. Tästä se kai sitten lähtee. Näitä kun jättää tekemättä ja luovuttaa vedoissa, niin se on suora tie siihen, että joskus tulevaisuudessa luovuttaa kisassakin. Näin se vaan menee.
  15. Ei tässä ole kitkasta kyse, vaan se istuinkyhmy tai mikä lienee luu siellä ei tykkää olla satulan päällä. Täytyy varmaan pitää pari välipäivää jos se oikein pahaksi äityy.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy