Jump to content
Juoksufoorumi.fi


puujalka

Jäsenet
  • Content Count

    3 115
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    9

puujalka last won the day on November 15

puujalka had the most liked content!

Community Reputation

1 806 Excellent

About puujalka

Converted

  • Coopperi
    n. 3550 (vitosen väliaika)
  • 10km
    35.34 (Aktia cup 2009)
  • Puolimaraton
    1.23.27 (Joutseno 2007)
  • Maraton
    3.04.47 (Tukholma 2010)
  • Tavoite
    Juosta vielä

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Näinhän se on. Suomalaisten 70-luvun menestys on osittain seurausta maailmanlaajuisesta maratonbuumista, joka teki juoksusta kaiken kansan harrastuksen. Väkisinkin löytyi iso määrä kylähulluja, jotka juoksivat tarpeeksi. Toisaalta vielä silloin suomalaisten mielissä eli vahva perinne, joka vielä vain lisäsi innostusta. Suomihan oli joskus yhtä menestyvä kestävyysjuoksussa kuin afrikkalaiset nykyään yhteensä. Sitä on vähän vaikea ymmärtää.
  2. Mites tuo kenkäosasto? Oletko kokeillut kenkiä erilaisilla dropeilla ja vaimennuksilla?
  3. Onko se tunne nimenomaan polvessa, siis nivel on jäykkä? Vai voisiko se olla jossakin muualla? Esim. itselläni on juuri nyt jonkinlainen lievä hermopinne, joka näky nimenomaan jäykkyytenä/laiskuutena polven koukistamisessa, juoksun "takapotkuvaiheessa". En osaa sanoa missä kohtaa se jumitus on, se voi olla polvessa (siellä takana, mistä se hermokimppu menee), tai se voi olla enemmän pakaran puolella. Koska tämä on hermopinne (olen siitä 99% varma), en mene sitä näyttämään, mutta jos kokisin vian olevan enemmän polvinivelen toiminnassa, olisin enemmän huolissani.
  4. Onhan se varmaan mahdollista. Kai noista osa käykin Keniassa leireillä. Ei siinä afrikkalaisten treenissä toisaalta ole mitään salaisuutta, eikä sinänsä mitään opittavaa. Ne vain treenaa paljon ja kovaa, ja niillä on hyvät eväät.
  5. Mulla polvet rutisee ja välillä nivelet naksuu. Aina ne on olleet tällaiset, mutta polvet ovat harvemmin se isoin ongelma. Asfaltti on alustana erinomainen, kunhan kengät on hyvät. 5-12 km on pituudeltaan loistava ja riittää ihan mihin vain, lisäät vain kertoja jos virtaa riittää. Tuo jäykkyys on vain se mikä itseäni mietityttää. Kyllä se kannattaisi tutkia.
  6. Lainaus, oma boldaukseni: Länsimaisessa ruokavaliossa suositus on 55-58 %. Aikaisempien tutkimusten mukaan USA:n kestävyysjuoksijoilla osuus oli 49 %, hollantilaisilla 50 % ja australialaisilla 52 %. Länsimaiset kestävyysurheilijat eivät usein saa tarpeeksi hiilihydraattia, jos seuraavat ravintosuosituksia. Vielä tavallisempi puutos on silloin, kun urheilija yrittää pudottaa painoaan. Käsittääkseni tuo tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että jos ei syö suostusten vastaista ruokaa, kuten hunajaa, banaaneja, vaaleaa leipää jne. on hyvin hankala saada tarpeeksi hiilareita.
  7. Vähän samaa yritin selittää tuossa aikaisemmin. Jos ruoka ei maistu paljon miltään, sitä tuskin syö ylen määrin, vaan sen mitä tarvitsee. Paskan makuinen ruoka on sitten ehkä hard-core dieettaajien next level 🤔
  8. Tämä on niin tärkeä juttu, että toistetaan lisää. Jos suhtautuu vakavissaan laihduttamiseen, kannattaa ruoasta tehdä mahdollisimman mauton, ts. ei kannata kauheasti maustaa tai pistellä mitään krumeluuria sekaan. Perusruoka alkaa maistumaan taivaalliselle jos on oikeasti nälkä. Tälle päinvastaista on pikaruokakulttuuri, jossa ravintoarvoiltaan olematonta biomassaa on jalostettu mahdollisimman koukuttavan makuiseksi. Tämä on juoksufoorumi, joten me kaikki tietysti syömme vain treenataksemme, eiks niin? häh? Lainaan vielä tähän loppuun A.I. Virtasta: "Yksinkertainen, luonnollisista raaka-aineistamme, maidosta, kokojyväviljasta ja perunoista kokoonpantu ravinto sisältää ihmisen tarvitsemat ravintotekijät. Yksikertaisen ravinnon suuri etu on, että se ei houkuttele ylensyöntiin eikä siten aiheuta rasvoittumista".
  9. Ruokavalio sellaisenaan ei laihduta pysyvästi, vaan liikunta kuntoon.
  10. Itse tiputin 15 kiloa kitudieetillä, koska oli kiire. Sen jälkeen pystyin aloittamaan juoksuharrastuksen ja nyt ei enää tarvitse kituuttaa. Loppu ylipaino putosi sitten hissukseen. Edelleenkin dieetti on aika alkukantainen verrattuna yleiseen käsitykseen hyvästä ruoasta, mutta ei ole nälkä enää koko ajan. Asiantuntijat tietysti kuivakkaasti suosittelisivat maltillista painonpudotusta ja malttia muutenkin. Paino putoaa kun kalorit on miinuksilla. Se on sama tuleeko se miinus ruokavalion vai liikunnan kautta. Tosin liikkua pitää aika hitokseen ennen kun sillä on vaikutusta.
  11. Sori, kunhan vain rönsyilin. Oikeasti Johaugin tyyli ei niin karsea ole. Ainoa oikea kritiikkini oli vain se, että rentoutta voisi löytyä lisää. Voisin heittää tähän videoita huipputason maratoonareista, joilla polvet pettää ja vispaa minne sattuu, kädet kauhoo epäsymmetrisesti tai pää roikkuu, mutta en jaksa nyt kaivella. Kaikki varmaan ovat nähneet sellaisia. Olin vain niin innoissani tuosta Gideyn haamutuloksesta, että en sillä sekunnilla keksinyt järkevää ketjua, vaan ajattelin rakennella lystikkään aasinsillan. 🙂
  12. Se on kieltämättä hieman ihmetyttänyt, että kroppa ei oikein ota vastaan tehoja ollenkaan. Yhden hieman reippaamman voi juosta viikossa, senkin tosi lyhyenä. Määrään sen sijaan kroppa tuntuu reagoivan tosi positiivisesti. Siis niin, että kunto korreloi lähes lineaarisesti viikkokilsoihin. Palautuminen tehotreeneistä on tosi hidasta. Olenkin miettinyt, että pitäisi ehkä siirtyä ainakin nyt PK-kaudella sellaiseen systeemiin, että ei tekisi yhtään tehoja suunnitelmallisesti. Siis niin, että paperilla lukee "X km vauhdilla Y". Jos on sellainen olo, että kroppa ottaa vastaan, niin pistelee sitten vähän rivakammin, eikä sen niin väliä minä päivänä. Jonkinlaista improvisoitua vauhtileikittelyä siis, aina kun siltä tuntuu. Tuskin tuntuu kovinkaan usein 😄
  13. On aika kova. Juoksutyyli: täysin eleetön, yläkroppaa ikään kuin leijuu paikallaan ilmassa, jalat käy kuin isot pyörät alla. Ei kauhomista, ei harppomista, vain maailmanennätys.
  14. Tässä verrokki lähes täydellisestä tyylistä: Letesenbet Gidey juoksee 15km maailmanennätyksen, vika kymppi 29.12 !!
  15. Joo ja kunnon määräkuuri tiestöllä, vaikkapa joku 10000 kilsaa, niin lähtee yläkropasta tarpeetonta lihasmassaa, ja löytyy vähän rennompi ja eleettömämpi tapa käyttää kroppaa. Hänen kannattaisi kirjautua tänne niin saisi asianmukaista valmennustietoutta 😄
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy