Jump to content
Juoksufoorumi.fi


puujalka

Jäsenet
  • Posts

    5 051
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    61

puujalka last won the day on June 6

puujalka had the most liked content!

2 Followers

About puujalka

  • Syntymäpäivä 11.02.1974

Converted

  • Tavoite
    Juosta vielä

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

puujalka's Achievements

  1. Pro tip: katson itse ottelut aikaisin aamulla Areenasta ennen mitään uutisia tai muita medioita. Se on ihan riittävän suora lähetys mulle.
  2. Kiitoksia kaikille kommenteista, arvostan. Tätä asiaa nyt aikani märehdittyäni olen päätynyt ensimmäiseen vaihtoehtoon, pienellä asenteellisella muutoksella. Eli jatkan samalla tyylillä, mutta luovun kaikista tuloksellisista tavoitteista vuodelle 2021. Laitetaan pöydälle faktat. Tällä hetkellä voin ylläpitää ja jopa kehittää peruskuntoa juoksemalla. Voin myös kehittää voimaa ja liikkuvuutta. Voima+liikkuvuus on nopeuden "peruskuntoa". Nopeus ja kestävyys on siis koko ajan pienen herättelyn päässä, joten eihän tässä ole mitään hätää. Ainoa asia joka täytyy muuttaa on vain siirtää tavoitteet ensi vuoteen. Sen jälkeen ei ole jäljellä oikeastaan mitään joka hiertää tässä tilanteessa. Mutta eihän tämän superpitkän peruskuntokauden tarvitse olla mitään täysin tavoitteita vailla olevaa junnaustakaan. Voimapuolella asia on hyvin selkeä: siellä voin tehdä hyvin progressiota ja seurata kehitystä. Mutta kyllä myös sitä peruskuntoakin voi kehittää tavoitteellisesti ja kehitystä seurata. Voin esimerkiksi tehdä säännöllisiä TV-juoksuja radalla ja seurata sykkeiden kehitystä. Tai voin vaikka kokeilla täysin aerobisia intervalleja alakynnyksellä (mulla syketaso n. 135). Jos pystyn tekemään vaikka 10x1000 alakynnyksellä ilman ongelmia, sitä voisi ihan hyvin kokeilla vaikka ujuttaa sekaan M-vauhtinen intervalli, sitten T-vauhtinen jne. Rakennella sitä selän kestävyyttä ilman kiirettä. Koko vuosi aikaa. Voin myös ujuttaa lenkkien loppuun nostoja, ja jatkaa varovasti straidien kokeilua aina kun tilanne on parempi. On valtavasti asioita joita voin kokeilla ja kehittää. Fokus on siirrettävä täysin niihin sen sijaan mitä en voi tehdä. Jos ei voi niin ei voi, turha jauhaa päässä sellaista. Se jos jokin rajoittaa ja lamauttaa mielikuvitusta. Ehkä vuoden kuluttua myös odotustenhallinta ja muukin asennepuoli on taas astetta kypsempi, oli se tilanne mikä hyvänsä. Tästä tuli nyt melkoinen ripuli self help -soopaa, mutta hajotkaa siihen.
  3. Enhän mä ole enää motivaation voimin mennyt eteen päin pitkiin aikoihin, vaan rutiinien ja pakkomielteen. Aika usein jopa vihaan juoksua, mutta en vain vissiin suostu uskomaan että se olisi vielä ohi. Mutta tuo mitä sanoit on varmaan se oikea proseduuri. Eli kokeilee vaan kovempaa, ja jos selkä sanoo poks, niin sitten keräilee taas aikansa ja kokeilee uudestaan. Aika usein tämä menee mulla niin että juostessa ei tunnu välttämättä kovinkaan pahalta, mutta myöhemmin päivällä tai viimeistään seuraavana aamuna sen sitten tietää.
  4. Tuntuu kyllä kammottavalta ajatukselta, kuin kuoliniskulta juoksuharrastukselle. Varmaan pitää kokeilla näitä kaikkia jossakin järjestyksessä kunnes löytyy se oikea tapa.
  5. Voimaviikko 7/8 aluillaan. Tänään vain kevyt 6km aamulenkki ja vähän mobilisointia päälle. Loppupäivä töiden merkeissä. Olen jo jonkin aikaa miettinyt jatkosuunnitelmaa. Siis vähän isommassa kuvassa, eli miten tämän tilanteen kanssa pitäisi nyt oikein elellä, ja olisiko vielä mahdollista kehittää juoksukuntoa. Vaihtoehtoja on äkkiseltään ajateltuna kolme: Ei isompia muutoksia, eli tällaista ihan mukavaa kevyttä juoksentelua n. 100km/vk, päälle voimistelua, ja sitten vain kokeillaan ja odotellaan milloin pääsee treenamaan ja kisaamaan. Kyllähän tämä menee näinkin, mutta joka ikinen päivä sylettää kun ei pääse tekemään sitä mitä oikeasti haluaisi, eli kovia treenejä, kehittämään kuntoa, kisaamaan. Radikaali juoksumäärien tiputtaminen, siis vaikka puoleen nykyisestä. Käytännössä vain pitkä lenkki, ja pari treeni(yritystä). Loput sitten pyörällä. Tässä ajatuksena on että jos saisi minimaalisella mekaanisella ärsytyksellä selän kestämään edes vähän enemmän. Tuntuu vain aika turhalta, koska tämä nykyinen tahti tuntuu lepäilyltä. Lisäksi epäilen, että pyöräily ei tee hyvää sekään. Juoksumäärien lisääminen. Koska selkä tuntuu kestävän kevyttä juoksua ihan hyvin, entä jos koittaisi maksimoida sen määrän, ja unohtaisi kaikki kovat treenit, ja saisi sitten jonkinlaista kehitystä sitä kautta. Sitten syksyllä maratonille ja pari kuukautta kävelykepeillä. Mitäpä tekisit itse vastaavassa tilanteessa?
  6. Ei se noin nopeasti aktivoidu. Luotettavista lähteistä (Ylilauta ja 4chan) olen lukenut, että globaalilla tasolla pedon merkin ottaneet lammaslaumat tuhoutuvat n. 12-18kk kuluttua. Aikaa on siis vielä runsaasti treenailla!
  7. No ei siitä ylävartalon voimistumisesta pelkoa ole ellet sitten aloita full time salimakena olemista ja vältä kaikkea aerobista kuin myrkkyä. Ite ajattelen nykyään niin, että myös juoksijan kannattaa treenata rohkeasti ylävartaloa, koska muuten on riskinä se että juoksijasta tulee ns. laiha läski. Kroppa nimittäin toki sopeutuu juoksun olosuhteisiin pudottamalla painoa, mutta se paino ei välttämättä ole läskiä. Erityisesti jos treeni on matalatehoista, saattaapi käydä niin että kroppa varastoi mahdollisimman paljon läskiä (polttoainetta) ja tiputtaa ylimääräistä painoa pois (pääasiassa) yläkropan lihaksista. Ei hyvä! Tätä vastaan kannattaa kamppailla siten, että bodaa ihan helvetikseen myös yläkroppaa, joka sitten osaltaa tehostaa varsinaisen läskin polttoa. Kun rasvaprossa on alhaalla (ei ole enää laiha läski), sitten voikin lopettaa sen yläkropan bodaamisen ja maagisesti käykin niin, että on kohta laiha ja kuiva, valmiina iskemään ennätysten kimppuun. Ainakin siis teoriassa. No, se lienee kuinkin totta (eikä velitiedettä) että kannattaa treenata salilla ihan rohkeasti vain kokonaisuutta.
  8. Viikon yhteenveto: Juoksua 106km Voima: Ti, Pe Pitkä lenkki Su: 25km 5.17/113 Voimakuurin viikko 6/8. Urheilullisesti parasta viikossa oli EM-futis. Punttiksella treenit menee ihan hyvin, muuten meininki ei sitten ole kovinkaan hehkeää. Strideja yritin tehdä Ke ja La, mutta ei niistä oikein mitään tule. Henki kuitenkin vielä pihisee ja jalat nousee.
  9. Pyöräily, uinti, vesijuoksu tai soutu korvaavina. Kyllä sieltä löytyy varmaan sopiva laji ylläpitämään aerobista konetta, ja sitten vain apinan raivolla kuntouttamaan ja voimistamaan pohkeita ja akilleksia.
  10. Voimapäivä. Aamulenkiksi kevyt 8km. Pienen huilin jälkeen sitten salille. Tiistaista edelleen yläkroppa kipeä, joten tein vain corea ja jalkoja. Nyt on ihan hömelö olo, jos sitä vaikka tulisi kipeäksi. Tai sitten alkaa taas jotain lääkkeiden sivuvaikutuksia pukkaamaan. Kohtahan olen taas pari viikkoa popsinut arcoxiaa. Kokeilen ensi viikon alusta taas josko sen voisi jättää jos pois. Jos meinaa taas perse romahtaa, jatkan syömistä. Reseptipiikkihän on auki, joten jatketaan ohjeen mukaan ("tarvittaessa"). Ensi viikolla mennään sitten taas magneettiin. Varmaan vain joku muodollisuus, eli en odota enää mitään parannusta tilanteeseen siltä suunnalta.
  11. Cheptegei nöyryytettiin, asialla kukapa muukaan kuin The Jacob:
  12. Ihan vain rentoja kiihdytyksiä, lopussa lähes sprinttausta.
  13. Näkisinkin tämän endless seasonin olevan lähempänä tätä ajatusmallia. Aikaisemmin tosiaan oli varsin yleistä pitää reilu ylimenokausi, jolloin otettiin jopa kunnolla massaa, ja sen jälkeen oli tarpeellista aloittaa tosi varovasti. Äärimmäinen esimerkki tästä voisi olla joku Henry Rono, joka ryyppäsi ylimenokauden ja sitten aloitti sulattelemaan mahaansa päivittäisillä 15+15 hölkkäannoksilla. Molemmissa on puolensa.
  14. Käytännössä ne kisat tietysti painottuvat enemmän sinne milloin niitä on runsaasti tarjolla (kesä). Ihan samaa mietin myös että jos kirjaimellisesti takoisi joka toinen tai kolmas viikko kisoja ympäri vuoden, olisi ehkä vähän turhan kovaa settiä. Mutta voisi sitä ihan hyvin talvella kerran kuussa käydä tuulettamassa esim. aktia-cup.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy