Jump to content
Juoksufoorumi.fi



rinieme

Jäsenet
  • Content Count

    3 260
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    8

Everything posted by rinieme

  1. Jo vuosikymmeniä sitten serkkupoika (noin 5-v) oli hokenut kaupassa: "Kärkölä, Kärkölä, Kärkölä!" Tilanteen nähneiden tulkinta oli, että nassikka luuli kovasti kiroilevansa. Sama hyvä rytmi ja sorahtava ärrä kuin perkeleessäkin. Isäni, joka oli kotonaan opetettu olemaan kiroilematta, lipsautti joskus: "Perrrkkiön Samuli lähti Oulaisten markkinoille!" Suomalaisessa ärrässä on tehoa, varsinkin koohon yhdistettynä. Miten pärjäävät kansat, joiden kielen äännevalikoimaan ei kuulu kunnon ärrää (esim. englannin kieli)?
  2. Lyhyempi akun kesto, vähemmän softaominaisuuksia, ... Rumempi? Lienee kelpo laite, jos ominaisuudet riittävät omiin tarpeisiin. En ole käyttänyt.
  3. Sepolle kehitysehdotus näihin testeihin: Löytyisikö tuttavapiiristä hoikkaranteista naishenkilöä koekaniiniksi? DC Rainmakerilla on joissain testeissä kuva laitteesta The Girlin ranteessa. Valitettavasti aina sitä kuvaa ei löydy. Ranteen pitäisi olla ympärysmitaltaan noin 14 cm, jotta kuvasta olisi todellista iloa. Ruipeloiden ranteiden vuoksi ensimmäinen valintaperuste minulla on kellon istuvuus. Vasta sen jälkeen voi alkaa miettiä ominaisuuksia. Tämähän on tietysti hyväkin juttu, kun ei tarvitse turhaan innostua aina uusista härpäkkeistä :)
  4. Nyt on sitten aika alkaa juoksemaan! Kymppi on sen verran lyhyt matka, että sillä tuloksen tekeminen vaatii kestävyydeb kehittämistä pitemmilläkin lenkeillä. Maratonhan on sitte erilainen ja sille treenatessa ei yleensä juosta maratonin mittaisia treenilenkkejä, koska palautuminen veisi liian kauan ja treeni kärsisi.
  5. Uskaltaakohan tähän todeta, ettei yhtään ota päähän yön aikana satanut lumi?! Sen sijaan ottaa päähän sääennuste, jonka mukaan perjataina olisi taas +7 astetta ja tämä lumi varmaan menee siinä.
  6. Marraskuu on puolivälissä. Peruskuntokausi pörrää menemään hurjaa vauhtia. Treeni on sujunut ihan mukavasti. Jalkapuntti salilla on sekin ollut ihan "siedettävää". Itse asiassa viime viikonloppuna jo oikein mietin, että milloin sinne pääsen, kun sitä edellisellä viikolla ei ollut punttia ohjelmassa. Sen verran olen joutunut lepsuilemaan voimapuntista, että sen pitkän palautuksen aikana teen jotain. Ideana on siis tehdä jalkoihin kohdistuvaa voimatreeniä lyhyitä sarjoja "suurilla" painoilla ja pitkillä palautuksilla. Hulluksihan siinä tulee, jos kuntosalilla pitää joka sarjan välillä notkua toi
  7. Sinulla on hyvä meininki! Ei nuo juoksut millään mahdottoman korkeilla sykkeillä ole menneet ainakaan kellon hankinnan jälkeen. Sinulla tulee aika mukava määrä kevyttä pk-liikkumista vaunukävelyistä. Sen kunniaksi voit juoksulenkeillä välillä mennä reippaamminkin. Juoksuihin sopii hyvin tuollainen rauhallinen pitkis matalalla sykkeellä omasta rauhasta nauttien. Reilu tunti on jo ihan hyvä ja siitä voi vähitellen pitentää puoleentoista tai pariin tuntiin. Rasitus tulee kestosta eikä vauhdista. Muista siis todellakin nautiskella räntäsateesta, tuulesta, auringonpilkahduksesta tai v
  8. Tuo on varmasti ihan totta.Strydit (juoksun tehoanturit) ovat vielä aika uusi juttu eikä minullakaan ole niistä kokemusta, eikä ehkä tulevaisuudessakaan tarvetta. Ylämäki ottaa voimille. Välillä mäen päällä juoksu jatkuu kevyenä. Välillä jalat ovat ihan hapoilla ja juoksusta ei tulekaan mitään, vaikka suunta kääntyy alamäkeen. Eroa ei välttämättä huomaa ennen kuin mäen päällä. Omalla kohdallani lisääntynyt juoksukokemus ja sen myötä toivon mukaan parantunut kunto on tuonut lisää suvaitsevaisuutta omaa kroppaa kohtaan. Ennen otti itsetuntoon kävellä ylämäessä, nyt voin ihan hyvillä mielin
  9. Satuin nyt vasta huomaamaan: Sinulla on varsin tarkkaan määritelty aikatavoite Tukholmaan! Avoimin mielin kohti uusia saavutuksia. Aina se maraton maaliinjuostuna on saavutus. Ajat on mitä on.
  10. rinieme

    Juoksutakit

    Kerropa kokemuksia, kun ehdit testailemaan. Mielenkiintoiselta kuulostava ratkaisu.
  11. Aina ne mäet ovat raskaita. Luultavasti ne silti menevät joko: a) kevyemmin samalla vauhdilla, tai b) nopeammin samalla rasituksella. Veikkaisin tässä tapauksessa vaihtoehtoa b, jos ne tuntuvat yhtä raskailta kuin ennen.
  12. Kisoissa ei voi välttämättä luottaa niihin virallisiin väliaikoihinkaan! Väliajat ovat toki oikein mutta välttämättä niiden mittauspisteet eivät ole tarkkaan oikeassa kohdassa katu- tai maastokisoissa. Väliaikapisteet joudutaan sijoittamaan paikkoihin, joihin ne saadaan turvallisesti ja/tai kätevästi laitettua. Paikan pitää olla turvallinen, siihen pitää saada sähköt, se ei saa olla keskellä risteystä, josta voidaan joutua kulkemaan, ... Eivätkä ne kilometritolpatkaan läheskään aina ole kohdallaan. Vika ei siis välttämättä ole kellossa. Lisäksi kisassa lähes aina tulee juostua pitempi matka ku
  13. GPS:n epätarkkuus kuulostaa minusta kovin oudolta ajatukselta. Varmasti niissä jotain eroa on kellojen välillä. M400:sta minulla ei ole kokemusta mutta Garmineista on (FR610 ja FR920). Matkan mittaus noissa on varsin tarkkaa, kilometrit pitävät paikkansa muutaman metrin tarkkuudella. Siitä tarkempaan on rannelaitteella aika toivotonta yrittää ja syynä on itse menetelmä, ei laite. Hetkellisen nopeuden näyttö sen sijaan on kohtuullisen epätarkka, koska pienikin ero sijainnin paikantamisessa vaikuttaa siihen merkittävästi. Kellon softa yrittää tuota jonkunlaisella menestyksellä suodattaa mutta t
  14. Koirankusetuksia ei varmaan lasketa :) Niitähän tulee 3 x 25 min päivittäin mutta meno on enimmäkseen kävelyä. Marrasputki on joka vuosi kuulostanut hauskalta ajatukselta. Aina joudun toteamaan, ettei millään ehdi/voi/viitsi tehdä joka päivä juoksulenkkiä. On niin paljon muuta treeniä tehtävänä. Mutta jos laittaisi sykemittarin päälle ja ottaisi pari juoksuaskelta koiran kanssa, niin eikö se sitten menisi putkisuorituksesta?
  15. Refluksi on kiusallinen vaiva. Minulla on tilanne ollut kesästä lähtien hyvä. Nyt yht'äkkiä taas alkoi vaivata. Yhtenä syynä pidän talviaikaan siirtymistä. Meni ruokailurytmi sekaisin. Maha ei ole ollenkaan tyytyväinen, jos pöperö saapuu tunnin liian myöhään. Toinen syy saattaa olla, että ostin vahingossa täysrasvaista juustoa. Kevytversio 17 % on mahalle meiluisempi. Vauhdit kyllä hidastuvat talvikelien tullessa. Liukkaus, lumi ja lisävaatteet hidastavat. Muistetaan vain pysyä talvi liikkeessä, niin kyllä tilanne taas keväällä paranee.
  16. Lokakuu 2017 (2016) Juoksua 10 (11) kpl; 97 (99) km; 12 h 53 min (13:29) Pyöräilyä 6 (8) kpl; 31 (02) km; 3h 55 min (7:09) Pyöräilyistä 4 kpl on hyötypyöräilyä 6-8 km suuntaansa ja 2 kpl trainerilla sisällä. Sisällä ei kilometrejä kerry. Uintia 9 (11) kpl; 19,4 (18,6) km; 9 h 7 min (10:08) Punttitreeni 4 kertaa (1) eli 4 h. Olen nyt käynyt ihan ”oikeasti” puntilla enkä Body Pumpissa. Pilates 2 kertaa (0). Lokakuu on nyt ensimmäinen treenikuukausi uuden valmentajan kanssa. Tälle kuulle sattui myös kahden viikon loma+lomautus. Treeniä oli lomaviikoilla pikku
  17. Bundle tarkoittanee, että mukana on myös tri/swim sykevyöt. Siinä tapauksessa diili ei ole huono. Rose Bikes on usein ollut näissä edullinen. Siellä pelkkä kello ilman sykevöitä näkyy maksavan 573,10 € ja Tri Bundle 729,40 €. Kattavaa etsintää netin uumeniin en ole aiheesta tehnyt.
  18. Enemmän ihme kuin poikkeus :( Ei siis ole yleistä.
  19. Triathlon on vain yksi laji! Helppoa, vai mitä? Sitä voi sitten tukea hiihtelemällä talvisin ja käymällä välillä puntilla. Triathlon on kyllä aika salakavala homma. Itse olen juoksusta siihen jotenkin ajautunut ja kovasti ihastunut. Jotenkin on kuitenkin koko ajan sellainen olo, ettei oikein treenaa kunnolla, kun juoksukilometrit jäävät niin vähiin. Juoksu on oikeaa treeniä ja kaikki muu vaihtoehtoista puuhastelua. Tämän seurauksena juoksukunto on laskenut, uinti parantunut ja istelle vähiten mieluinen pyörä jäänyt tosi vähiin. Hiihtoa saattaisi tulla, jos olisi lunta. Viime talven
  20. Tosi iso merkitys tässä yhtälössä on sillä, mitä tehdään juoksun ulkopuolella. Muussa elämässä on kohtuullisesti kevyttä aerobista liikkumista lasten kanssa peuhaten, työmatkapyöräillen tai liikkumista sisältävän työn muodossa -> voi juoksutreeneissä tehdä enemmän tehopainotteista. Muu elämä on sohvalla makoilua ja autossa istumista -> tarvitaan kevyttä pk-juoksua ja se on lähinnä parempi kuin ei mitään. Jonkun aikaa kunto kehittyy rapakunnosta ylöspäin mutta kehitys luultavasti pysähtyy jonnekin terveyden kannalta ihan ok-tasolle.
  21. Edellisten kuukausien yhteenvetojen tekeminen oli hidasta. Nyt, kun taas olen palannut ylimenokaudelta kunnon treeneihin, ihan polttelisi jo päästä kirjoittamaan lokakuun treeneistä. Pidän kuitenkin teitä kaikkia - ja samalla itseäni - jännityksessä vielä muutaman päivän. Kuukausi pitää saada ihan kokonaan loppumaan. Pitkä tauko tavoitteellisesta treenistä tuli ilmiselvästi tarpeeseen. Syyskuussa ei jaksanut innostua treenaamaan juuri minkään vertaa. Toki jotakin tuli tehtyä, vähintäänkin päivittäin kolme kävelylenkkiä koiran kanssa. Voidaan olettaa, että kunto laski laiskotellessa, mut
  22. Aikahan on kuitenkin ihan hyvä! Parasta silti on se, että selvisit maaliin. Aina ei ole helppoa mutta keskeyttäminen kalvaa mieltä pitkään. Joskus tietysti on viisasta keskeyttää.
  23. On näköjään elokuun lisäksi heinäkuultakin yhteenveto jäänyt tekemättä. Lomailu ja kisailu on ilmeisesti vienyt voimat. Nyt väsään yhteenvedon siis peräti kolmelta kuukaudelta. Heinäkuu 2017 (suluissa 2016) Juoksua 21 (15) kpl; 102 (56) km; 12 h 14 min (6:03) Pyöräilyä 9 (22) kpl; 337 (410) km; 15 h 10 min (19:28) 2016 oli 106 km:n pyörätapahtuma ja monta reissua mustikkametsään maastopyörällä. Uintia 10 (9) kpl; 11,9 (6,0) km; 5 h 17 min (3:08) Heinäkuussa oli Joroinen sekä yksi harkkakisa. Elokuu 2017 Juoksua 17 (7) kpl; 72 (30) km; 9 h 13
  24. Varmaan näppärä ihminen tarvittaessa lyhentää hihnan. Liian kanssa aina pärjää :)
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy