Jump to content
Juoksufoorumi.fi



nightingale

Jäsenet
  • Content Count

    12
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good
  1. Onko joku keksinyt jonkun viisasten kiven tuon polven sisä(ala)syrjän / chondromalacia patellaen (vissiin se hölkkääjän polvi siis) pitämiseen poissa? Ilmeisesti mitään täsmävenyttelyjä ei tälle riesalle ole, pitäisi vaan malttaa kasvattaa lenkin pituutta hitaammin? Mulla on vuodesta toiseen sama ongelma, eli kunto kasvaisi paljon nopeammin kuin polvi kestää ja oireet alkaa aina siinä vaiheessa kun viikkotuntimäärää lähtee kasvattamaan sinne kolmen päälle. Nyppii, kun kunnon kehitystä rajoittaa polvi. Ja juu, myönnän, että kärsivällisyys ei ole vahvin puoleni.
  2. Jaahas. Eilen n. 35 minuutin jälkeen alkoi tuntua vasemman polven alaulkosyrjällä terävähköä kipua joka tuntui useamman tunnin lenkin jälkeen kävellessä ja joissain asennoissa. Ettei vaan olisi kyse juoksijan polven varoitusmerkeistä? Tänään kävely tuntuu jo normaalilta, hieroessa tuntuu vähän arkuutta, ei kuitenkaan mitään pistävää kipua tm. Meinasin nyt jonkin aikaa vielä lepuuttaa jalkaa, mutta koskahan sitä uskaltaisi ajatella uudelleen lenkille lähtöä? Jotain pitäisi tietysti tehdä, ettei tästä tule pitkäikäistä riesaa, eli sopivivia venytyksiä on katsottu jne. Mulla on sellainen kutina, että osasyynä saattaisi olla vasen nilkka, jonka nivelsiteet ovat löysät kiitos menneisyyden lukuisten (ei tosin juoksun aiheuttamien) venähdysten. Jonkinlaista huomiota pitäisi siis siihenkin osata kiinnittää.
  3. Haha. Tämä mielessäni lähdin tänään taas liikenteeseen pelkän veden voimin ja tuli todistettua tämä oikeaksi. Ainakaan ei ollut sitä tavallista ongelmaa että vahingossa olisi tullut lipsuttua yli pk-alueen... Vähän kuin suossa olis juossut.
  4. Itse tykkään kovasti juosta aamulenkkejä ainakin näin kesällä kun on jo valoisaa ja lämpötilakin on sopiva, ei kylmä muttei myöskään liian lämmin ja porukkaakin on vähemmän liikenteessä. Lisäksi lenkin jälkeen virtaa ja hyvää mieltä riittää iltapäivään asti (myöhään illalla en voi juosta, jos aion saada unta inhimmilliseen aikaan). Ainoa ongelmallinen juttu on aamupala: Heti herättyä ei nimittäin vaan kertakaikkiaan meinaa mennä alas muu kuin vesi ja ehkä kahvi. Olen yrittänyt saada syödyksi jonkun hedelmän edes mutta eipä se mikään nautinto ole. Lenkin jälkeen kyllä maistuu ja silloin olenkin syönyt aina kunnon aamiaisen. Kävin viime viikolla kokeeksi vetäsemässä lyhyen lenkin tyhjällä mahalla ja se meni ihan hyvin, ehkä loppuvaiheessa hivenen tahmeammin kuin normaalisti. Mutta onkohan tuossa tyhjällä mahalla juoksemisessa mitään järkeä jos tarkoitus olisi kehittyäkin eikä ihan vaan pelkän hyvän mielen vuoksi hölkötellä? Ehkä jotain kevyitä harjoituksia voisi tuolleen juosta, mutta pitemmät/rankemmat lenkit varmaan pitäisi jättää iltaan tai sitten vaan tunkea sitä hedelmää naamariin vaikka väkisin?
  5. En tiedä miten se haricotilla oirehti, mutta itsellä oireena oli joka askeleella tuntuvana selkeästi kantapäähän/akillesjänteeseen paikallistuva "kuuma" kipu, joka oli voimakkuudeltaan sitä luokkaa, ettei tarvii pelätä että moinen jäisi huomaamatta... Itse en saanut kortisonia, hoidoksi pelkkä lepo. Lääkäri sanoi että parantuminen voi viedä kuusikin viikkoa mutta kipu kyllä lievittyi jo parissa viikossa huomattavasti ja muistaakseni kuukaudessa oli kokonaan poissa.
  6. Elikäs meninpä ostamaan netistä hyvät trikoot enkä hoksannut että lahkeissa on vetoketjut. Meikäläisen p**sjaloille nuo ovat liian pitkät ja vetoketjun kohdalta ei ole oikein kiva taittaa lahjetta lyhemmäksi. Kuvantapainen alla. Kyljissä on siis vaaleanpunaiset koristepaneelit tms., muuten mustat. Pöksyt ovat tässä rytyssä mutta ihan normaali pintaanuoleva malli siis kyseessä ja materiaali on ihan hyväntuntuista. Tosiaan vaan sovitettu jalkaan ja kirottu, laputkin kiinni. Hintaa voisi olla vaikka kolmekymppiä postikuluineen. Pk-seudulta noutu saattaapi onnistua jos aikataulut osuu yksiin. Jos hinta tuntuu törkeältä niin siitä voidaan neuvotella. Yksärillä tavoittaa.
  7. Kuulostaapa ikävän tutulta. Itse sain saman riesan (polven sisäsyrjän kipu) vuosia sitten liian kovaa aloitetun lenkkeilyn ja liian rankkojen vaellusreissujen tuloksena ja oireet pahenivat aina nimenomaan alamäessä. Välillä jo ehdin päätellä että ehkä juoksu ei vaan sovi minulle mutta nyt näköjään olen tullut toisiin ajatuksiin vaikka ihan uudenveroisessa kunnossa polvi ei vieläkään ole. Mulle on väitetty että osasyynä voisi olla reisilihasten heikkous ts. polvi alkaa ottaa osumaa kun väsyneet lihakset eivät jaksa enää pitää askellusta kasassa. Keskikeholla voi tietty olla osuutensa asiaan myöskin, mutta ainakin omalla kohdalla tuntuisi että nyt kun reisilihakset on muhkeammassa kunnossa, tuo polviongelma olisi paljon vähäisempi. Varovainen saa näköjään silti olla, lyhyet lenkit ei aiheuta ongelmaa mutta yli tunnin lenkeillä loppupuolella saattaa polvelta tulla ikäviä muistutuksia. Tällöin olen vaihtanut kävelyyn ja mitään pitempiaikaisia kiputiloja ei ole jäänyt. Tällä kertaa olen myös malttanut oikeasti pitää välipäiviä, pitkän lenkin jälkeen parikin. Yksi vinkki vielä: Omatkaan kintut ei kauheasti tykkää siitä kun töissä istun staattisesti polvet koukussa päätteen äärellä. Auttaa huomattavasti, jos jalkojen kulmaa loiventaa siitä 90 asteesta ja muistaa vaihdella asentoa välillä. Ei varmaan tee pahaa terveillekään polville.
  8. Vautsi ja onnea tosiaan! Aiemmasta viestistäsi stalkaten päättelen, ettei sullekaan tuota pituutta ei ollut siunaantunut kauheasti, joten tuohon vauhtiin taitaa saada jo tikata suht nopsasti jalkaa toisen eteen. Itsestä tuntuu lyhytvartisena ja -jalkaisena välillä siltä että oma hölkkävauhti = muiden kävelyvauhti... Meillä treenataan niin että ~30 cm pitempi mies käy lenkillä kerran viikossa ja minä kolme ja edelleen se on yhteisillä lenkeillä minä joka sitä menoa jarruttelee...
  9. Triathlon on minulle lajina aivan tuntematon mutta kävipä mielessä että kun pyöräiltyä tulee kuitenkin vähintään sata kilsaa viikossa ja uinti on kivaa ja juoksukin alkaa viimein vähän kulkemaan, että pitäiskö tätäkin sitten jossain vaiheessamennä kokeilemaan... Varusteet tietty puuttuu ja nyt kiinnostaisikin tietää että onko tuo triathlonissa käytettävä märkäpuku joku erikoisüberhienospesiaalitriathlonmärkkäri vai onko kyse samanlaisesta puvusta kuin mitä sukellettaessa käytetään? Voisin kyllä kuvitella että ainakin ne paksummat sukemärkkärit tekevät menosta vähän kömpelöä...
  10. Totta, sehän tässä vähän oli mielessäkin. Matkat ja vauhdit kiinnostavat tietysti siksikin koska ne ovat aika konkreettisia mittareita kunnon seuraamiseen. Tiedän kokemuksesta, että omalla kohdallani harjoittelu tyssää helpommin jos tuntuu että mitään ei tapahdu - useinhan se tuntuma ei ainakaan pitemmällä välillä tarkastellen pidä paikkaansa ja sen hahmottamisessa ne objektiiviset mittarit ovat kovasti hyödyksi. Joo, en taida raaskia sijoittaa. Se saman sarjan kolmesatanen + podi olisi kyllä ihan järkevän hintainen.
  11. Kiitos vastauksesta! Kahlasin jo ennen ketjun aloittamista tätä laitevalmistajien omien sivujen lisäksi tätä mittariosiota hieman läpi mutta mitään viisastenkiveä ei (ylläri) tullut vastaan. Kohtuuhinta on tietenkin kovin subjektiivinen käsite ts. riippuu kovasti siitä, mitä sillä saa... Yleinen totuus harrastevälineistä tuntuu olevan se, että kannattaa aina ostaa vähän kalliimpi kuin on varaa. Parisataa kirpaisee hieman mutta on vielä ihan mahdollisuuksien rajoissa. Kolmeasataa lähestyvät hinnat alkavat sitten jo kuulostaa vähän turhan kovilta, erityisesti jos laite ei sitten osoittaudukaan luotettavaksi. Haluaisitko kertoa tarkemmin, millaisia ominaisuuksia tämä tarkoittaisi käytännössä? Hyvä tietää sillä jos näin on, niin en sitten anna tuon vaikuttaa valintaan mitenkään. Kyseessä tosin joka tapauksessa olisi ollut lähinnä "kiva ekstra".
  12. Osaisivatkohan arvon palstalaiset suositella sopivaa mallia: -olen aloittelija, en kaipaa hienouksia, haluan ennen kaikkea seurata, ettei harjoitukset mene liian koviksi -kuitenkin mahdollisuus seurata kuljettua matkaa ja nopeutta ”online” olisi oman kehittymisen kannalta kiinnostava ominaisuus – ei mikään pakkohankinta juuri nyt, mutta ehkä jossain vaiheessa (standardimittaisia lenkkejä ei ihan läheltä löydy eli pituudet menee mututuntumalta kartalta arvioiden) -noissa karvalakkimalleissa ei tuollaista mahdollisuutta ole, joten olisiko jollakin ehdottaa kohtuuhintaista mallia, jota sitten noilla gps-/jalkapodeilla tms. (toimiiko ne muuten oikeasti?) voisi laajentaa -ja olishan sen hyvä olla varmatoiminen eikä sellainen rimpula joka on puolentoista vuoden käytön jälkeen korjauskelvottomassa kunnossa -vesitiiviys 50 m:iin asti olisi kiva plussa kun tuota sukeltaminenkin on lähellä sydäntä ja 30 m harmillisesti ei minulla sukelluskäytössä ihan riitä, jonnekin 35:n tienoille tuntuu olevan asiaa kuitenkin suht usein EDIT: Aijoo. Minulla on todella kapea ranne (14 cm), mikä ehkä voi vaikuttaa valintaan. Kauhean iso mötikkä ei välttämättä istu nätisti ranteeseen vaikka siihen laittaisi minkälaisen rannekkeen. En myöskään tajua miksi en tajunnut tuota alempana olevaa ketjua jossa toinen aloittelija etsiskeli mittaria eikä halutut ominaisuudetkaan niin erilaiset olleet etteikö mode halutessaan voisi tätä siirtää sinne jatkoksi. Sori.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy