Jump to content
Juoksufoorumi.fi










HimPura

Jäsenet
  • Content Count

    1 101
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Minulla ei ole ollut pidempiä lepoja (yli muutamaa päivää) vaativia vammoja, osasyy on mielestäni voimaharjoittelu. *nyt pitää koputtaa puuta*
  2. Lihasmassan saaminen vaatii reippaasti ruokaa, eli millään miinuskaloreilla ei kasva. Pelko siitä, että hupsista- muutuin arnoldiksi/kikeksi punttitreenin jälkeen ei ole realistinen, lihasmassan saaminen vaatii todellakin sitä punttia+runsaasti ruokaa ja lepoa. Kestävyysurheilu on siis ihan eri atmosfäärissä, ja näiden yhdistäminen vaatii joidenkin asioiden kompromissia. Lihaksia itselleen bodaavat karttavat kaikenlaista lihaksia "syövää" kestävyysurheilua. Pelkkänä kestävyysurheilijan treeninä voisi jaon perusvoima-> maksimivoima- > lajinomainen voima olla jollailla juoksua tukeva, eli perusvoimalla saadaan maksimivoimaan edellyttävät voimatasot, josta voidaan siirtyä loikka- ja nopeusvoimaharjoituksiin. Kilpailukauden aikana ylläpitävä maksimivoimaharjoitus (ei kisaviikolla) pitää hermoston virkeänä. Kun itse olen keski-ikäinen nainen, pidän lihasvoimaharjoittelua arvossa. Näin voi hiukan hidastaa iän tuomaa rappeutumista, pysyy jalat ehjempänä, ja juoksuasento paranee. Punttiharjoittelun aloittaminen voi olla todella väsyttävää, joten alkuun kannattaa todella palautella, eikä vaatia mitään kovia VK-treenejä itseltä samanaikaisesti. Suosittelen myös niitä kunnon eväitä.
  3. Itse tunnen kyllä kovakuntoisia juoksijoita, jotka eivät osallistu tapahtumiin jo ihan niiden kohtuuttoman hinnoittelun vuoksi. Yli euro/km -taksat on joillekin liikaa. Itselläkin joskus ahistaa...mutta voisi sanoa, että virallinen on virallinen tulos. Luottamusta järjestäjien toimintaan matkan mittaamiseen ja valvonnan suhteen löytyy. Tilastopajasta/tapahtuman nettisivuilta katsotaan tulokset, eli arviot ja spekulaatiot "nyt menee varmasti alle 4h" on sellaista aikalailla merkityksetöntä. Vaatii kyllä päätä juosta maratonin mittaisia pitkiksiä, ei onnistuis multa!
  4. HimPura

    Uusi Adidas adizero Adios

    Oohlalaa näitä Adidas Adios Boosteja! Eriomainen tuntuma, kepeys, ja silti pehmeät ja istuvat kuin sukka. Heräteostos- mutta kannatti.
  5. HimPura

    Ratamatkat

    Hyvinhän se meni! Työpäivän jälkeen juostuksi loistavaa, itse en tuollaisella setillä pääsisi edes kentälle juoksemisesta puhumattakaan. Ei mitään syytä hävetä, kun suurin osa muista meidänikäisistä tädeistä katsoo mieluummin kotona Kaunareita kun juoksee ratakymppiä!
  6. Aerobinen kynnyssyke voi olla noussut muutaman pykälän. Parhaiten asia selviäisi uudella testillä, mutta luulen että peruskuntosi ja sitä myöten juoksuvauhtisi on parantunut. Jos juoksu kulkee, niin se on hyvä.
  7. Puolikkaalla kannattaa käyttää sykemittaria, jottei alussa lähde liian kovaa liikkeelle. Juoksun saa kämmättyä pahiten liian kovalla aloituksella, ei ole mukavaa huomata 15km kohdalla eväiden loppuneen. Eli rauhallisella, mutta kohtuu reippaalla tahdilla juoksemaan. Itse katson sykemittarista lähinnä sitä, etten vetäise liian lähelle anakynnystä ennen aikojaan.
  8. Flunssa iski, ei pääse reissuun. Ensi vuonna kattellaan Leville lähtöä uudelleen.
  9. Kokemuksen ja oman kantapään kautta oppineena, ei kannata. Omaa terveyttä ei kannata yhden tapahtuman takia riskeerata, toisaalta kilpaa juokseminen flunssassa on typerää- tulos jää todellisesta kunnosta kauas. Flunssiakin on toki monenlaista, mutta jännitysflunssasta eroava kunnon romahduttava Lentsu a la huovinen on selkeä syy ottaa iisisti. Kun juoksuinto on päällä, on vaikea tietysti jättää menemättä. Mutta, ja jos, ja kun juoksuintoa riittää, niin tapahtumia tulee ja niitä menee joka syksy ja kevät, mihin on kiva osallistua terveenä ja iskussa.
  10. Reissu buukattu, kunto kadotettu. Sykkeet tapissa jo hölkkävauhdissa. Taitaa tulla NR-juoksu, mutta tulkoon. Levillä on niin kiva käydä. Saas nähä, millainen on puolikkaan reitti. Tsempit kaikille!
  11. VO2max ilmoitetaankin yleensä per painokilo=isommat henkilöt kuluttavat enemmän happea. Taloudellisuus ratkaisee kuitenkin tulokset, siksi saman maksimaalisen hapenoton omaavat saattavat olla ihan eritasoisia juoksijoita.
  12. Ostin tänään jumppakortin, edellisestä onkin kohta 10v. Kohta kaivan autotallista ne kirkkaan fuksian punaiset jumppatrikoot a la Jane Fonda ja eikun aeropikkiin. No joo, siis tavoitteena tehdä välillä jotain muuta. Luultavasti huomaan jumpassa, että jalat on eri paria, ja en päässyt edes ensimmäistä askelsarjaa oikein....ja kohta taas juoksu maittaa.
  13. Tyypillinen tapa reagoida "tyttöjen" urheiluun on tuo hameen pituus, tai muu lähinnä ulkoiseen olemukseen liittyvä huomiointi. Ap:lle, elämässä kun on niin paljon muutakin kuin juoksuharrastus. Alun innostus alkaa itselläni pikkuhiljaa vaihtua rutiiniksi, harjoittelu on osa elämää ja siihen mahtuu muutakin. Toki pitää olla innostusta ja intoa- muttei voi olettaa muiden olevan niin kiinnostuneita, tai ainakaan samallatavoin kiinnostuneita kuin itse on. Maraton ei todellakaan ole "ainoa oikea tapa" harrastaa juoksua. Jos vähän ironisesti tähän sanoisi, mitä kuulin ratakisoissa kerran- maratonilla kun ei tarvi pitää niin kiirettä, se sopii useille. Ja mitä sitä miettimään, mitä arvoja ja ajatuksia muut pitävät oikeina, jokainen treenaa ja harrastaa tavallaan.
  14. Joskus kansallisen tason/huippujen taustalla on jonkun muun lajin tiiviskin harrastus- ja kilpailutoiminta. Eli ns nollasta ei ole aloitettu, nuoruusiässä hankitut ominaisuudet, vaikkakin eri lajien parissa, auttavat asiaa. Mutta 19- vuotias on todellakin nuori ja mahdollisuudet kehittyä ovat hyvät, jos lahjakkuutta riittää.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy