Jump to content
Juoksufoorumi.fi


anzah

Jäsenet
  • Content Count

    45
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kiitokset! Joidenkin mattojen mainoksista muista lukeneeni, että erikseen mainittiin maton vetotapa ja jotain ominaisuuksia itse maton joustavuudesta ja näiden vaikutuksesta juoksun mukavuuteen (maton joustavuuden tai vastaavan kautta). Onko havaintoa onko noilla mitään vaikutusta juoksutuntumaan vai ovatko vain mainospuheita?
  2. Harkinnassa olisi juoksumaton ostaminen, jotta treenejä pystyisi tekemään myös silloin kun kotoa ei voi poistua (pienet lapset...). Viime talven aikana tein jonkin verran treenejä juoksumatolla läheisellä salilla, mutta mitä ominaisuuksia hyvässä juoksumatossa tulisi olla? Harjoittelen ohjelman mukaisesti, enkä ole ikinä käyttänyt maton "valmiita ohjelmia". Hakusessa voisi olla jokin "pelkistetympi" malli, missä ei tarvitsisi olla omaa viihdekeskusta, radioita, 120 valmista harjoitusohjelmaa vaan riittävän kokoinen juoksualusta (mikä olisi riittävä?) ja sopiva maton nopeusalue. Mitä tulisi siis huomoida jos on on hankkimassa ensimmäistä juoksumattoa? Onko joku merkki tai malli, mitä suosittelisit?
  3. anzah

    Ironman Kalmar

    Tänä kesänä olisi tarkoitus vetäistä ensimmäinen IM-kisa Kalmarissa. Mitenkäs aikaisemmin Kalmarissa kisanneet suosittelevat matkajärjestelyitä? Oma suunnitelmani oli matkustella laivalla yli keskiviikkona illasta jolloin Tukholmassa olisi torstaina 09.30 paikallista aikaa. Tästä sitten autolla Kalmariin, jossa on oltava ilmoittautumassa viimeistään klo 17. Google tarjoaa ajoajaksi 4,5 h, riittääkö tuo aika kun ottaa huomioon laivan purkuun menevän ajan, yhden ruokatauon sekä paikan etsimiset pelipaikoilla?
  4. anzah

    Pyöräilykunto

    Peesaan edellistä kommentoijaa noiden tehojen osalta. En ole noihin laskureihin perehtynyt, mutta aika liukas mies ja pyörä pitää olla, että noilla tehoilla menee 36km/h keskaria. Oma perstuntuma olisi, että tehoja saa laittaa äkkiä lisää melkoisesti, asennosta ja reitistä riippuen tietysti.
  5. Kiitos vinkistä, pitää lukaista! Pidempiä pyöriä tehdessä käytän Trainerroad-ohjelmaa tehomittarin kanssa. Nämä höystettynä netflixillä tekee pidemmistäkin treeneistä kotelolle jotenkin siedettäviä. Mutta mutta... Se mikä toimii toisille ei välttämättä toimi muille. Samaan lopputulokseen voi kuntourheilussa päätyä varmasti monilla eri tavoilla. Tehoharjoittelussa riskinä on puutteellinen pohja, jotka johtaa katkeamiseen pitkissä suorituksissa. Tähän haasteeseen koetan Samiko:n tavoin vastata noilla pitkillä juoksuilla.
  6. Näihin riittäviin treenimääriin IM-matkalle saa yleensä yhtä monta erilaista vastausta kuin on vastaajiakin. Itse olen samaa asiaa pohtinut, kun ensimmäinen IM on tulossa kesällä Kalmarissa. "Oikeaa" vastausta taitaa olla täysin mahdoton antaa, muuttujia on vaan aivan liikaa... Näistä mielestäni tärkeimpinä ovat pohjat mitä löytyy ja "treenifilosofia" joka muodostuu varmaankin osin käytettävissä olevan ajankin perusteella. Itse olen harrastunut oikeastaan melkein koko ikänä kestävyyslajeja, välissä oli muutaman vuoden tauko muiden lajien parissa, mutta muuten on aina tullut sukkisteltua. Kolmisen vuotta on nyt kokeiltu triathlonia ja vuoden verran enemmän lajipanotteisesti treenattua. Ajankäytön haasteista johtuen (perhe, kotityöt ja haastava työ) jää treenimäärät väkisinkin melko alhaisiksi. Viime vuonna treenimäärät jäi alle 400h/vuosi. Treenit kuitenkin tehopainotteisia eikä ns. "roskakilsoja" tule keräiltyä juuri lainkaan. Tällä kuviolla pääsi viime vuonna puolikkaan 4.56 aikaan ilman suurempia ongelmia. Nyt tavoitteena on löytää aikaa pienelle treenimäärän nostolle, mutta jatkaa samalla kuviolla treenaamista täyttä matkaa silmällä pitäen. Isompana muutoksena oikeastaan pitkien juoksulenkkien (20-30km) lisäystä ja pyörällä talvikaudella 1h treenien muuttamista 1,5 - 2 h kestäviksi. Itse ainakin uskon, että ajattelutavalla "tunti laadukasta treeniä päivässä" päästään IM-matkakin maaliin kunnialla.
  7. anzah

    Voimaharjoittelu

    Syksyn tullessa ja uuden treenikauden kolkutellessa ovelle olisi hyvä hetki nostaa voimatasoja. Minkätyyppistä voimaharjoittelua olette tehneet ja kuinka paljon? Poikkeaako voimaharjoittelu täyden matkan ja puolimatkan harjoittelussa merkittävästi toisistaan? Itse ajattelin tehdä syksyn ajan puhtaita voimaharjoitteita kahdesti viikossa, keskittyen muutamaan ns. yleisliikkeeseen (rinnalle veto, kyykky, penkki, leuanveto). Näiden ohessa sitten reilusti vatsoja ja selkiä. Pääpaino n. 10 toiston sarjoissa, sarjoja 3-5 per liike. Välillä myös maksimivoimaa, mutta pääpaino pidemmissä toistoissa. Oma tavoitteeni on täyden matkan läpäisyssä. Kuullostaako järkevälle vai pitäisikö voimaharjoittelun olla enemmän kuntopiirin omaista (minuutin sarjoja omalla painolla)? Vai näitten yhdistelmää?
  8. anzah

    Giro Air Attack -kypärä

    Aero-kypärä ensi kesäksi olisi harkinnassa, käyttönä sekä triathlon että maantie. Onkos tästä mallista enempää kokemuksia viime kesältä? Tai onko kokemuksia muista saman tyyppisistä kypäristä? Itselläni mietinnässä visiiritön malli.
  9. Reilu viikko sitten siivoiltiin omaa polveani. Revennyt kierukka siistittiin, eikä muita ongelmia löytynyt. Lääkäri antoi luvan täysipainoisen treenin aloittamiseen 2-4 viikon päästä operoinnista, mutta jonkinlainen "kevyt" aloitus olisi tarkoitus tehdä. Kävely on sujunut hyvin melkein koko ajan ja nyt turvotuskin on poistunut. Miten muut foorumilaiset ovat palanneet takaisin normaaliin treeni-rytmiin? Oletteko tehneet erityisesti jotain lihaskuntoliikkeitä / vastaavia aluksi? Ja oletteko törmänneet myöhemmin joihinkin ongelmiin kierukan osalta johon kannattaa varautua? Oma vammani syntyi tapaturmaisesti eli kulumilla / vast ei ollut osuutta repeämän syntyyn.
  10. Miten suunnittelette harjoittelunne vuosi/kuukausi- ja viikkotasoilla? Itselläni on käytössä garminin mittarit, mutta connect ei mielestäni tarjoa mitään mahdollisuutta järkevän vuosisuunnitelman tekemiseen...! Tarkoitus olisi siis saada jotenkin havainnollistettavaan muotoon jaksottelut ja viikkojen "avainharjoitukset". Onko suositella jotain softaa vai onko perinteinen exel toimivin?
  11. anzah

    Garmin Forerunner 910XT

    Kiitokset Marmille vastauksesta! Nyt on kello hankittu ja pari kertaa testattu! :) Seuraavaksi olisi tarkoitus vielä hankkia sellainen "lisälaite" iphonen (4s) jatkoksi että saisi mittarilta siirrettyä tiedot connectiin puhelimella. Onnistuuko se linkin mukaisella adapterilla? Entäs minkä appsin kautta homma pitää tehdä? http://www.varuste.net/Garmin+ANT%3Cplus%3E%C2%99+adapteri+iPhoneen
  12. anzah

    Garmin Forerunner 910XT

    Nopealla kahlailulla en löytänyt suoraa vastausta... Eli onnistuuko 910xt:lla uinnin väliaikojen näyttö millä tavoilla? Eli jos haluan altaalla alkuverkkojen jälkeen tehdä esim 50 metrin vetoja (25 m altaalla) ja tarkastaa niiden ajat treenin aikana löytyykö siihen valmista näyttöä? Esim edellisen 50 m aika tai vastaava... Toimiiko laite siten ettei minun tarvitse painaa lähtiessä tai lopettaessa (vetoa tehdessä) mitään näppäimiä? Entäs jos haluan esim alkuverkkojen jälkeen tietää seuraavan 500m ajan niin onnistuuko sen selvittäminen helposti esimerkiksi jollain väliajan merkinnällä?
  13. anzah

    Märkäpuku

    Ensimmäinen märkäpuku on etsinnässä ja mielelläni kivijalkaliikkeestä sen hakisin... Merkillä ei ole tässä vaiheessa suurta väliä, mutta kelluttavuutta saisi olla reilusti. N. 400 euroa olisin valmis maksamaan, mutta mitä pukua porukka suosittelisi? Ja tärkeimpänä missä noita pääsisi testaamaan Helsingin lähialueilla???
  14. anzah

    Triathlonkesä 2013

    Kiitoksia kommenteista! Nyt on vaihtoehdot käytännössä karsittu kahteen: Kivitippu tai Ahvenanmaan puolikas... Kumpikohan vetää enemmän puoleensa perus harrastajia? Olisi mukavaa jos ei tarvitsisi ihan yksin koko matkaa synkistellä! :D
  15. anzah

    Triathlonkesä 2013

    Onko jollain kokemuksia Ahvenanmaan puolikkaasta? Joroinen ei aikataulun puolesta sovi ja etsinnässä olisi loppukesästä jokin "mukava" tapahtuma puolikkaan suorittamiseen... Nopealla googlettelulla en kommentteja löytänyt radasta tai yleisjärjestelyistä. Juoksu ja pyöräily taitavat olla useamman lenkin suorituksia? Saa toki ehdottaa jotain hyvää kisaakin jossa puolikas olisi tarjolla loppukesästä!
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy