Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Tombe76

Jäsenet
  • Content Count

    5 462
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    10

Tombe76 last won the day on May 19 2017

Tombe76 had the most liked content!

Community Reputation

1 384 Excellent

1 Follower

About Tombe76

  • Syntymäpäivä 19.05.1976

Recent Profile Visitors

1 845 profile views
  1. Ei ole oikein haluakaan. Jos tollaisia vauhteja lähtisi testaamaan esim. lauantaina niin näkisi pahoja unia koko loppuviikon. Vielä ne alle 4min/km-vauhdit tuntuvat korvien välissä kauheilta. Ehkä testataan 42-42.30 kymppi... jos siihen pystyisi. Olisi sekin kauden paras. Ja mitä helpommin menisi, sitä parempi. No katotaan miten jäykäksi vetää koivet yöllä ja kauan kestää palautuminen. Mutta yllättävän hyvä reeni oli ja ensimmäinen laatua IKINÄ juoksuradalla ulkona. 1.veto meinasi karata kun tuli tosi helposti ja 800m oli ~2.55. Rullailin sitten vaan vikat 200m ja aloitin jo siinä palautumisen. Tuo näkyy hyvin 2.vedon sykkeissä. 3. jälkeen kävi kyllä raskaaksi, siinä kova vastatuuli mm. 3 kertaa takasuoralla, mutta onneksi vetoja oli vain 6 ja sai vedettyä läpi.
  2. Tänään 6x1000m '2 Keravan Kalevan urheilupuistossa. Itse arvioisin että olisin 41-42min 10K kunnossa, mutta saattaisi ehkä mennä jopa napsun kovempaakin? Alla olevien vetojen perusteella? No juosta ne ajat täytyy, joten sitten näkee. Virallista -40min alitusta ei ole takana. 39.50 meni gps:n mukaan 2v sitten joka oma paras... toistaiseksi. 1. 3.44, 148/159 (avg + max) 2. 3.44, 150/161 3. 3.43, 165/179 4. 3.49, 167/179 5. 3.48, 170/182 6. 3.42, 172/186
  3. En mä ole sen kummemmin asiaa selvitellyt, mutta osui tuossa silmään, että ennen viime öistä Bostonia vastaan käytyä vieraspeliä, Pateen linkitetty nimimerkki hakkasi yhtä tiettyä peliä (Fortnite) paikallista aikaa ~ klo 10-12 ja sitten jatkoi vielä klo 13-15. Peli alkoi Bostonissa klo 19 paikallista aikaa. Kyseenalaistin vain huippu-urheilijan valmistautumisen peliin. Ja perseelleenhän se sitten lopulta menikin... mennyt jo aika pitkään. Samoin esim. all stars tauon aikana, Lainen huhuttu nimimerkki pelasi 44 peliä tätä Fortniteä yhdessä päivässä (!). Sitten tietty muut pelit päälle. Puhutaan siis valtavasta pelimäärästä. Olen sitä mieltä että äärimmäisellä huipulla, lajista riippumatta, ei voi antaa tasoitusta esim. unen määrän suhteen tai ruokavaliossa. Ehkä se onnistui 15v sitten, mutta ei enää v.2019. Ja todistettu on kai että monien tuntien pleikan hakkaaminen vaikuttaa mm. unen laatuun.
  4. Tombe76

    Hyvä biisi

    No Jumalauta... ekan kerran nähnyt Steven ja pumpun livenä stadin jäähallissa 12.10.1992... https://www.setlist.fm/setlist/toto/1992/jaahalli-helsinki-finland-bdf89d6.html ... 16-vuotiaana ja sen jälkeen silloisena keyboardistina ihaillyt mm. David Paichin tekniikkaa ja toki aina nauttinut Steven ja muidenkin taiturimaisista suorituksista. Sen jälkeen vähintään 5 kertaa tullut nähtyä jengi livenä. Ja eri elämänvaiheissa kuunnellut yhtyeen biisejä, milloin milläkin fiiliksellä. Niitä mahtunut viimeiseen 26 vuoteen. Edelleenkin sillon tällöin viritellään Totoa korviin ja kaikki toimii, oli sitten kyseessä vanhempi Hold the Line, raskaampi Kingdom of Desire - levy tai uudempi tuotanto. Falling in Between - kiertueen keikkakin oli loistava vaikka mm. Paich puuttuikin.
  5. 4 edellistä kuukautta 200-200-250-300-kilometriä. Seuraavaksi koitetaan pari kuukautta 350km/kk ja itsekurilla hoitaa muutkin elämän osa-alueet niin hyvin että kevään lopputrimmauksella 3h olisi rikottavissa. Vammat voivat jälleen pilata kaiken, mutta toisaalta voidaan aina miettiä, olenko halunnut tarpeeksi tehdä lihashuoltoa yms. tavoitteen toteuttamiseksi. Itsestä siis on aika paljon tuokin kiinni ja peiliin saa varmasti siinäkin katsoa jos projekti ei kanna maaliin saakka. Taidan jättää tämänkin ketjun jälleen innokkaammille kirjoittelijoille ja pysyä omalla hiekkalaatikolla eli treeniketjussa. Jotenkin keskustelu tuntuu saavan taas sellaisia sävyjä mitä ei ole ollut (juoksufoorumilla) ikävä.
  6. Ei tässä varmaan ajatuksena kenelläkään ole ollut se (toivottavasti), että suoraan futiksesta mennään juoksemaan huima maratonaika, mutta jos ketjun aihetta mietitään, niin ei siitä futistaustasta ainakaan haitaksi ole, jos mietitään 3h rajan alittamista. Tuo nopeuden hankkiminen lienee kun on usein normipulliaisella se vaikeimmin aikuisiällä kehitettävissä oleva ominaisuus. Itsekin uskoisin että omaan myös enemmän etua kun haittaa futistaustastani, vaikka ei olekaan kuin vahva junioritausta. Kuitenkin 15-16 vanhana meni pelkillä futistreeneillä Cooper 3200 tuntumaan ja pohjat se piti vielä intissäkin 3t tasossa vaikka silloin jo kaljan juominen oli ollut pitkään kivempi harrastus kuin urheilu. Toki tuo 15v kausi oli treenillisesti tosi kova. 3-4 omaa treeniä per viikko ja 4-5 vanhemman ikäluokan (B, 1-div) treeniä ja molempien pelit. Oli vielä sen verran huonompi jengi että vasempana pakkina (johon oli -75 jengissä istutettu) sai vähän liikaakin spurtteja. Omassa pumpussa sitten pääsi ylemmäksi ja ehkä vähän helpommalla. +30v jälkeen huomasikin ettei pohjat enää kanna, mutta aika nopeasti sitä jälleen sporttailun aloittamisen jälkeen pääsi edes johonkin kuntoon, ja vakaasti uskon että junnufutistaustan 6-16v ansiosta. Edit: toki myös aikuisiällä vähän futistaustaa, mutta lähinnä vain pelailua. Pari polvileikkausta jäi sieltä muistoksi ja v.2002 pelattu 4-div matsi viimeiseksi viralliseksi peliksi. 1+2 oli jo nousevalle oikealle pakille taskussa 1.puoliajan jälkeen, mutta lopulta viivan alle jäi vain eturistisideleikkaus = Game Over
  7. Tähän mä haluan uskoa. Vaikka halua on nyt enemmän kuin koskaan niin vieläkin huomaan ettei halua (itsekuria) ole ollut ihan niin paljon kaikissa asioissa kuin mitä olisi voinut. Unen määrä nyt vaikka esimerkkinä sellainen. Myös keskivartaloharjoittelua voisi olla enemmän. Kaikesta huolimatta uskon että halua on tarpeeksi ja raja alitetaan v.2019 aikana. edit: lisätään vielä se etten ymmärrä termiä "pyörätuolipotilas". Mulle ja taloudessa asuvalle pyörätuolia käyttävälle se on apuväline. Potilaita ollaan silloin kun ollaan esim. sairaalassa.
  8. Paluu ketjuun, 20.5.2017 omalla lenkillä 39.50, silloin oli parhaassa kunnossa ikinä. Sitten bragasi selkä eikä syksyllä/talvella/keväällä oikein innostunut kovin tavoitteeliseen treenin. Kunhan juoksenteli. Tänään testikymppi 45.37... ja jos nyt vihdoin lähtisi vetämään myös virallisia kymppejä niin jos vaikka jossain talven Aktia Cupissa pääsisi alle 40min. Otetaan se tavoitteeksi. Ensi keväänä sitten alle 38.xx ja mara -3h.
  9. Kiitti ukot treenistatseista... Paljos cooper liikahtaa/liikahti sub 3.00-kunnossa? Tuli vaan mieleen kun tänään ei jaksanut raastaa lenkillä kuin 12min. Juoksin 3km 3.44/km ja sitten vajaan minuutin ~3.00/km ja päädyin sinne 12min ~3260-mastoon, tosin gps:n mukaan. Ennätys 3200m 20v takaa. Varmaan olisi radalla tasaisella vauhdilla +3300m ollut otettavissa, varsinkin jos kirittäjiä olisi. Vauhdit riittänevät kohtapuolin kolmosen alitukseen?
  10. Jokaisella on omat motivaationlähteensä. Itsellä 3h maraprojekti lähti kaverin synttärien "et varmasti pääse"-kommentista ja siihen liittyneestä pikku panoksesta, mutta totesin jo silloin että vaikka häviäisinkin skaban ja 3h jäisi alittamatta niin olen voittaja siinä mielessä että olen päässyt taas mahan kasvattamisen sijaan harrastamisen makuun. Ja ehkä myös kroppakin tykkää treenauksesta. Nyt on 14-15kk vedetty ilman flunssiakin. Olenkin duunissa sanonut että olisi "pitämättömiä sairaslomia" käyttämättä mutta on into käydä lenkillä, eikä sh:lla oikein kehtaa tehtaan ympäri juosta. Saa sitten muut sairastaa täällä. Toinen motivaationlähde on oma kehitys. Kun tuntuu edelleen olevan käyrä ylöspäin. Pakkohan se on katsoa kuin ylös se yltää. Ja kolmas syy on se että saa muuta funtsittavaa silloin kun sitä eniten tarvitsee. Olenkin sanonut että mitä pidempi ja henkisesti rasittavampi (tytön) sairaalapalaveri... sitä pidempi ja kovempi lenkki. Jotain maksimikymppiä juostessa ei paljon tartte juoksun ulkopuolisia asioita murehtia.
  11. Laitetaan nyt vielä muistin virkistämiseksi viestini tähän ketjuun melkein tasan vuosi sitten. Onpa paljon mukavampi lähteä tähän vuoteen kun on nyt arviolta 19/39/1.27-kunnossa.
  12. Mulla on tämä viikko kova viikko. Yht: 90km ja 3 rasittavaa treeniä. 25km 5.12/km ja 8×1km `2 (avg 3.44/km) takana ja huomenna 14km, josta 8km 4.00/km. Muut tasaisesti 5.00-5.30/km-vauhtia. Yhtään hitaampaa en näe järkeä juosta. Viime vuonna tähän aikaan kulki 10km 6.00/km 140-145 sykkeillä. Tänään 10km 5.12/km avg 139. Kovaa voi treenata ja pitääkin mutta omat rajat on tunnettava. Aika moni veikkasi telakkaa meikäläiselle vuosi sitten mutta niin vain meni Wihalla lokakuussa ennätysaikaan 3.22.57. Sama telakkaveikkailu jatkui talvella, mutta niin vain meni huhtikuussakin taas ennätykseksi 3.09.14. Nyt onkin sitten ollut hiljaista noiden telakka-arvailuiden kanssa. Ehkä lopulta kosahtaa? Tai sitten menee seuraavaksi alle 3h. Ei voi tietää. Se on varma että kävi miten tahansa, toisia vituttaa ja toiset ovat tyytyväisiä.
  13. Jos lähtötaso on heikko, silloin vauhdit ovat hitaammat mutta määrätkin huomattavan paljon pienemmät. Ei ole sellaista oikotietä, että ruvetaan vetämään pitkäkestoisia lenkkejä huonolla kunnolla vaan säännöllisyys on kaiken a ja o. Aluksi vaikka pari kertaa viikkoon 2-5km... siitä sitten pidentäen. Itselle 15kk sitten 20km/vk oli kova juttu. Sitten vuosi sitten sain vedettyä 4×50km/vk putken. Syksyllä sai jo tehtyä 70-80km/viikkoja satunnaisesti. Ja tänä vuonna menty säännöllisesti ka.70km/vk. Tosi huonokuntoisella tuo ensimmäinen 10-30km/vk saattaa kestää vuoden, mutta aivan varmasti kehittyy. Tälläkin palstalla on ainakin yksi tapaus, joka tavoittelee lisäkseni sub 3-aikaa (kovempaa maran veti kuin minä keväällä), ja joka kuuleman mukaan ei ainakaan koulussa ollut liikunnallisesti lahjakas. Ainakin paikkakunnalta pois muuttaneen miehen muutama todella liikunnallinen ex-luokkakaveri on minulle ihmetellyt, miten muka hän voi juosta 3h alle. Vastaus: Säännöllisesti harjoittelemalla.
  14. Ajankäytöllä ei kukaan pysty otsikon väittämää kumoamaan. Kun aloitin reilu vuosi sitten projektin, juoksin ehkä 4h viikossa. Se on 34min/päivä. Tänä vuonna vetänyt 51min/päivä eli keskimäärin kymppi päivässä. ~300km/kuukaudet kyllä riittää 3h alitukseen, kunhan vaan tekee sitä tarpeeksi. Jos perheellinen ei löydä kalenteristaan tuntia per päivä liikuntaan, kun aamut/illat ja työmatkat ovat myös sallittuja niin silloin ei kyllä ole kovin kovaa yrittänyt.
  15. Se, että joku vuosia eläisi ja treenaisi jonkun tavoitteen mukaan, saattaisi myös vaikuttaa tuohon ulkoiseen olemukseen. 3h raja sinänsä ei vaadi mitään ihmetekoja. Vauhdillisesti reilua 2800m coopervauhtia. Itselläkin on vielä muutama oljenkorsi käyttämättä, kun en ole tarpeeksi halunnut vielä panostaa. Olutta varmaan juonut tänä vuonna yli 50 päivänä ja keskivartaloharjoittelu jäänyt minimiin. Vuorotyökin häiritsee treenausta verrattuna sellaisiin jotka eivät käy töissä. Sitä en ole ikinä ymmärtänyt miksi tästä aina tehdään joku "itsekehu"-asia. Jos nykyaikana hyvistä fiiliksistä hehkutetaan somessa niin onko se keneltäkään pois jos joku hehkuttaa vaikka sub 3 aikaa tai sitä että on siihen lähestymässä. Joku toinen postaa kuvia lomamatkoiltaan tai lapsistaan. Ei kai sekään ole kannanotto esim. lapsettomille perheille. Kuten ei kai joku treenipäivitys tai siitä keskustelu. Loppuun toteaisin että eilinen 8×1km `2 (avg 3.44/km) oli ihan törkeän hyvä treeni ja antoi lisäluottamusta siihen ettei tuo 3h raja ole enää kaukana.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy