Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Ikämies

Jäsenet
  • Content Count

    571
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good

Converted

  • Coopperi
    Tais mennä se kolme tonnia joskus inttiaikoina. Siis sata vuotta sitten.
  • 10km
    53,30
  • Puolimaraton
    2.00,12 (Ideapark 2011)
  • Maraton
    4.53,xx (HCM 2011)
  • Tavoite
    Säilyttää kuntoilun ilo!

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ikämies

    Garmin Forerunner 620

    Kärkkäisellä ei mainita sykevyöstä mitään ja päälle tulee postikulut, joten ei ole halvin. Netistä löytyi tällainen: http://www.simplyelectronics.net/mainproduct.php?pid=23600 Onko täällä kukaan tilannu tuolta? Aika ristiriitaisia kokemuksia löysin; osalla toiminut hyvin monien toimitusten kanssa, joillain taas ollut vaikeuksia. Kyseessä ilmeisesti Brittifirma, jolloin mitään alveja ja tulleja ei tarvitsis maksaa. Jos näin, niin todella halpa olisi täällä.
  2. Ikämies

    Garmin Forerunner 620

    Laite vakavasti harkinnassa. Toistaiseksi edullisimmat löytämäni kaupat: SYkevyön kanssa: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/6324/dsjns/Garmin-Forerunner-620-HRM-Run-GPS-urheilukello-musta-sininen#product-description Ilman sykevyötä ja ilmaisella toimituksella: http://www.keskisenkello.fi/tuotteet/garmin-forerunner-620-gps-blue?ad=hintaseuranta&ad_src=hintaseuranta.fi&ad_content=Garmin+Forerunner+620%2c+gps-juoksukello&ad_prodid=1949604 Oma 405 lopetti toimintansa, mutta siinäpä olisi se sykevyö Eikös se toimi myös tämän 620:n kanssa? Ei tarvitsis turhaan ostaa.
  3. Olen nyt kohta 3 viikkoa käynyt pelkästään kävelyllä (n. 3-4 krt/vko) 50-100min kerrallaan ja täytyy sanoa, että palautumista ei ole vielä tapahtunut. Heti kun tulee vähänkään ylämäkeä tai kiristän vauhtia, sykkeet heittävät pilviin. Leposykkeet iltaisin/aamuisin mitattuna pyörivät siinä 54-60, kun normaali leposyke on 44-45.
  4. Juu ja pelasin vain puolet ottelusta! ;)
  5. Laitanpa tähän ketjuun myös oman tapaukseni. Tuossa heinäkuun alussa päätin hankkia lisää vauhtireserviä ja -kestävyyttä puolimaratonia silmälläpitäen. Olin myös kyllästynyt hakkaamaan pitkiksiä samalla hitaalla vauhdilla. Otin siis ohjelmaani 1 x 8km kovaa (10s alle puolimaran kisavauhtia) ja lisäksi 1 x 15-17km vauhtikestävyyttä (30s puolimaran kisavauhtia hitaampi). Nämä siis kerran viikossa, mikä sisälsi myös noin 15-25km PK juoksua. Näitä viikkoja vedin kolme putkeen. Kolmannella viikolla olin aivan ekstaasissa kun lenkkivauhdit paranivat huomattavasti ja annoin mennä vaan. Sitten seurasi palautteluviikko. Juoksin kaksi palauttavaa ja hämmästelin hiukan korkeaa syketasoa. Jälkimmäisen lenkin jälkeen pumppu jäi koko yöksi hakkaamaan noin 70-80bpm. Yöllä tuli hiki ja unta ehkä 4h ainakin 20 herätyksen pätkissä. Tämä toistui muutamana yönä ja jätin juoksun neljäksi päiväksi. Olo tuntui tasottuvan ja aloitin uuden juoksuviikon. juoksin vain kolme rauhallista lenkkiä ja syketaso laski. Joka lenkillä tosin ekat pari kilsaa syke oli todella ylhäällä ja laski sitten. Lisäksi pienemmissäkin ylämäissä pumppu alkoi tehdä hullun lailla töitä. Seuraavallakin viikolla otin alkuun pari kevyttä hölkkää ja olo parani. Loppuviikosta juoksin puolimaratonin yksikseni harjoituslenkkinä ja pitkiksen vauhdeilla. Syketaso oli erinomaisen alhainen! Innostuin! Seuraava viikko oli taas normi treeniviikko ja kilsoja tuli vähän yli 40. matkan varrella syketaso oli vähän normaalia korkeampi (5-10bpm), mutta otin viikon päätteeksi taas yhden 17km vauhtilenkin. Tuolla lenkillä olin todella väsynyt. Koko kroppa huusi lepoa. No sitä seuraava viikko sitten palauteltiin keveillä lenkeillä. Näitä juoksin kolme kappaletta ja viimeisellä niistä sykkeet nousivat jo todella korkealle. 6km:n lenkillä viimeisellä kilsalla juoksin 7 min/km vauhtia (pitkiksen vauhtini) ja sykkeet olivat 140-145, kun ne normaalisti olisivat olleet n. 120! Hälytyskellot soivat taas. Päätin ottaa seuraavan viikon pelkkiä kävelyaskeleita. Leposykkeet illalla ja aamulla olivat 55-60, kun normaali leposykkeni on noin 44. Tämä viikon jälkeen ajattelin taas kokeilla juoksua. Sitten ollaankin jo viime viikossa. Alkuun kaksi kevyttä juoksulenkkiä (8 ja 10km). Jouduin edelleen juoksemaan noin 20-30s liian hiljaa pitääkseni sykkeet edes siedettävällä tasolla. Sitten tajusin viimein monien muiden sitä jo aiemmin ehdottaessa ottaa järjen käteen ja jättää sen juoksun. Nyt on menty yksi viikko kävelyä ja vielä on kolme viikkoa edessä. Sitten kokeilen juosta uudestaan. Tässä matkan varrella yöt ovat olleet nyt kohta kuukauden verran erittäin katkonaisia, riippuen vähän juoksupäivistä. Unta on pahimmillaan saanut sen 4-5h ja katkoksia on ollut pitkin yötä ja paljon. Leposykkeet ovat pyörineet jatkuvasti siinä 55-60 välissä. Heti, jos on laskeneet alle 50:n, olen lähtenyt lenkille. Väsynyt olen tietysti ollut ja ärtynyt myös. NYT on tilanne se, että olen saanut kahtena yönä jo 7h unta ja herännyt vain kerran tai pari. Leposykkeet noin 50. Kävelyä takana siis viikko ja 20km. Tarkoitus on kävellä 3-4 lenkkiä (á 6-7km) viikossa ja pitää keskisyke alle 100. Nyt se on ollut 88-95 reitistä ja vauhdista riippuen. Näin minä ainakin tulkitsen, että ylirasituksesta on kyse. En mitään muutakaan selitystä ole tälle osannut antaa. Tosin ihan samoja oireita ei ole, mitä tuossa aiemmin on esitetty. Osatekijänä on varmasti ollut myös stressi, mitä on varmasti aiheutunut tästä juoksuongelmasta ja muustakin siviili- ja työpuolen jutuista. Lisäksi olen sitkeästi pitänyt kiinni siitä, että joku kisa tässä syksyllä on juostava (tänä vuonna en ole juossut) ja sitten on ottanut raskaasti pattiin, kun olen joutunut tavoitetta aina siirtämään ja siirtämään. Nyt olen antanut itselleni luvan siirtää tavoitteet ensi vuoteen. Palauttelen kroppani ja alan loppusyksistä hiljalleen rakentamaan kuntoa uudelleen.
  6. Hehe, mulla viime vuonna lähdössä 140 ja eka kilsa 147. Sen jälkeen ei alle 150:n mentykään. Ei ihme, että vauhti hyytyi jo 28km:n kohdilla. Ja se kelihän oli paha: +28C ja ilman kosteus liki 100%. Ekalla maralla 2010 sama juttu. Lähdössä 124, mutta eka kilsa 145 ja seuraava jo yli 150. Silloin hyytyminen pari kilsaa myöhemmin, tosin ei niin pahasti kuin viime vuonna. Keli oli parempi, reitti sama. Noiden kahden keskisykkeet 163bpm ja 168bpm, ajat 4.59 ja 4.54. Mitenköhän ensi vuonna?
  7. Vertailin tuossa tätä Sairasen linkittämää Hännisen ja Sepon <4.30 ohjelmaa ja on niissä huima ero. Tuo Hännisen ohjelma tuntuu aika kevyeltä ja Sepon taas hyvin raskaalta. Katson tätä Sepon ohjelmaa sillä silmällä, että siinä edellytetään juoksijan olevan siinä kunnossa, että pystyy juoksemaan n. 45km/vko. No minulla tyypillinen kova viikko on ollut siinä 40-43km (yksi 50km viikko juostu), joten lasken kuuluvani tuohon porukkaan. Alkukesästä pysytin hyvin juoksemaan tuollaisia 35-42km viikkoja kolme putkeen ja sitten vetämään palautteluviikon. Sitten innostuin hakemaan juoksuuni vauhtia ja otin yhteen viikkoon kaksi VK harjoitusta. Näitä viikkoja tein kolme putkeen ja kilsat olivat 31,5 - 39,0 - 50,0km. Sitä seurasi ylirasitus, josta kärsin yhä. (kärsin yhä siksi, etten ole malttanut levätä vieläkään riittävästi, vaan luullut sen menneen ohi.) Tätä vasten hämmästelen Sepon ohjelman viikkokilometrejä. Ne menevät ennen kisaviikkoa näin: 45-40-45-50-30-50-55-60-30-45-30. Moni harrastaja antoi minulle tilastani valitettuani ohjeeksi, että kannattaa mennä syklillä kaksi kovaa - yksi helppo viikko. Ei tämä Sepon ohjelma sitä tunnu noudattavan. Tai sitten olen helvetin paljon huonommassa kunnossa kuin mitä ohjelman aloittaminen vaatii. Hännisen ohjelman taas voisi vetää koska tahansa läpi, mutta voiko se todella johtaa 4-4,5h aikaan? Pisin lenkki siinä on 140min, mikä tarkoittaa minun pitkisvauhdilla n. 20km. Laskin tuohon vertailun vuoksi omilla vauhdeillani Hännisen ohjelmasta kovimman viikon kilometrit (4vkoa ennen kisaa) ja sain ynnätyksi n. 44-45km. Ja tämä on siis kovin viikko! On näissä iso ero. Pitäisikö Harrin ohjelmassa olla kovempivauhtinen juoksija? Lisäksi siinä on 19 viikon ohjelmassa vain 7 viikkoa kun juostaan 4 kertaa viikossa, lopuilla 3 krt. Sepon ohjelmassa juostaan aina vähintään 4, muutamalla viikolla 5 lenkkiä. Jotain multa menee nyt ohi (taas), tosin se ei yllätä... :WTF:
  8. Se päästös ei sitten pitänyt. Ylirasituksen takia tämä kisa, niin kuin kaikki muutkin kuluvan vuoden kisat, tulee jäämään vääliin. **ttu!
  9. No voit aika huoletta pistää tavoitteet uusiksi. Juoksin viime vuonna tuon puolikkaan aikaan 2.00.12 ja sitä ennen meni testikymppi jotain luokkaa 53.30. Tuo vauhtisi lupailee aika paljon kovempaa.
  10. Noniin, päätös vihdoin soutamisen ja huopaamisen jälkeen tehty. Täällä juostaan ja yritetään tehdä ennätys - siis alittaa 2 tunnin raja.
  11. Sait muuten melkein heti ylipuhuttua! ;) Katselin sitä reittiä kartalta, mutta vähän sekavalta se näytti. Lapinniemeen mentäessä taitaa olla nousua ja samoin sieltä pois tullessa. Lieneekö siinä ne suurimmat? Hatanpäällä juostessahan tuolla Arboretumissa on hyvät maastot. Tietysti loppumehut imaistaan sillalla kun noustaan Laukontorilta.
  12. Tälle ei tainnut olla vielä ketjua. No kotisivut ovat tässä: http://www.puolimaraton.fi/etusivu/ Kysymykseni oikeastaan kuuluu, mitä kokemuksia löytyy? Onko täällä tuon puolikkaan viime vuonna juosseita? Silloinhan tapahtuma järjestettiin kaiketi ensimmäistä kertaa. Nyt on toinen vuoro ja mahdolliset miinukset (?) toivottavasti on osattu korjata. Itse tässä puntaroin Jyväskylän ja tämän välillä. Jyväskylästä on itsellä erittäin positiiviset kokemukset kahden vuoden takaa -kaikki järjestelyt ja huolto toimivat erinomaisesti ja reitti on hyvä juosta. Mites Tampereen reitti? Onko ennätyskelpoinen reitti ja miten huollot toimivat?
  13. Tämä kisa jää sittenkin väliin. Ylirasitustila estää kisaamasta.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy