Jump to content
Juoksufoorumi.fi



PiaV

Jäsenet
  • Content Count

    24
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. harrastelijapyöräilijälle varmasti melko ok konkeleita, itse en valitsisi kumpaakaan. En ole expertti pyöräasioissa (meillä herra hoitaa sen puolen ;)) mutta tuntuu että tossa hintaluokassa parempiakin olisi tarjolla, kun ei nuo osat mitään spesuja ole. Oman mieltymyksen mukaan hiilarirunko, jarrut ja hyvät vaihtajat/osasarja on kaiken a ja o ellei itse ala rakentelemaan mieluisaa. Itselläni oli vuosia sitten Trekin konkeli jossa oli 105/Tiagra osat ja meinasin saada harmaita hiuksia sen kanssa, tiedä sitten ovatko parantuneet... Eli kallistuisin itse ainakin Ultegraan. Ja täytyy sanoa, kyllähän se ulkonäkö vaikuttaa asiaan- itseäni ei ainakaan toi bianchi miellytä, enemmän toi focus olis ulkonäöllisesti mun heiniä, varsinkin jos musta/valkoinen ;) Oletkos päässyt kumpaakaan testiajeleen?
  2. Itse liityn edellisiin ja myös mielestä satula liian korkealla, sen myötä aerot pitänee myös muuttaa. Jos ei bikefitteriä läheltä löydy niin netissä on useita ohjeita, mm. http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO
  3. Mulla on ainakin nyrkkisääntönä se että pyörä ja juoksulenkit jotka on alle tunnin mennään ilman juomia, yli tunnin treeneissä käytän urheilujuomaa (nuunin tai SIS:in veteen liuotettavia "elektrolyytti"tabletteja), raskaammissa pyörätreeneissä on mukana kyllä geelejä tai shotteja. Vesitreeneissä mukana on aina urheilujuomaa, tarvin tai en. Koska olen ravintoviilaaja ja tuoreen ravinnon ystävä niin mulla palautusjuomana on toiminut smoothie jossa esim. mustikoita, banaani, acai-jauhoa, mantelimaitoa ja heraproteiinia. Aamuisin sekä ennen raskasta treeniä olen juonut smoothien jossa (vaihdellen) pinaattia, ananasta, mangoa, marjoja, kookosvettä ja maca-jauhoa. Suosittelen kokeilemaan ;)
  4. PiaV

    Pyöräilykengät?

    Onko sulla tarkoitus juosta varvastossuilla vaiko lenkkareilla? mulla on ainakin lämpöisissä oloissa koipi turvonnut juoksun aikana (ei siis pyöräilyn aikana) ja fivefingersit olis olleet ihan liian tiukat ja pureutunueet ihoon... tämän takia olen juossut kisat aina lenkkareilla ja hoitanut treenit noilla varpistimilla :)
  5. PiaV

    Pyöräilykengät?

    Eiköhän kenkien tiukkuus ole ihan pyöräilijästä kiinni aivan kuin siitä pitääkö sukkia alla vai ei. Itse kisaan aina paljain jaloin, myös juoksun osalla, mutta sehän on makuasia. Olen vuosia käyttänyt shimanon tr31 kenkiä koska lesti sopii, kiinnitys on helppo (vaan yksi tarra), hinta on kohdallaan ja takana oleva lenkki helpottaa kuminauhakiinnitystä pyörään. Juoksuosuutta helpottaa jos pyöräilytekniikka on kunnossa ja asento on oikea (aika-ajoasento yleensä tukottaa lonkan jos asento ei ole hyvä).
  6. PiaV

    Vapaauinnin tekniikkaa

    Vauhdin pysähtyminen johtuu ehkä siitä että et vedä vetoa loppuun asti (harjoittele koskettamalla reittä peukalolla niin että käsi täysin suorana veden alla) ja käden nosto on joko liian matala tai liian korkea. Nanne12 mainitsikin tuon kyynärpään noston ja sen tsekkauksen.Harjoittelussa auttaa myös pullarin käyttö joka estää lantion keikutuksen vedessä ja ns. pakottaa keskittymään käsien liikkeisiin. Räpylöiden käyttö helpottaa myös huomattavasti kun käsitreeniä tekee. Kannattaa tehdä erilaisia tekniikkaharjoituksia, esim. yksikätisiä vetoja ilman lautaa ja laudan kanssa sekä kannattaa vaihtaa hengityspuolta- jos yleensä hengität ulos oikealla, harjoittele vasenta puolta myös. Jalkojen kontrolliin suosittelisin uimaan laudan (kickboardin) kanssa.
  7. Itselläni on käytössä Sportcount Chrono 100- kulkee mukavasti sormessa kiinni uinnin aikana, mittaa aikaa per kierros sekä harjoituksen kokonaisaikaa. Muihin laitteisiin nähden halpa (maksoin itse €20) ja toimii erinomaisesti, kunhan muistaa painaa laskuria käännöksen aikana :D
  8. No pakkohan se nyt on itsekin tänne kirjuutella omista taustoistaan "Virallinen" triathlontreenailu alkoi vuonna 2008 kun tuntui sille, että kisat alkavat kiinnostamaan ja ostin Joe Frielin Raamatun sekä liityin paikalliseen seuraan. Tätä ennen olin harrastanut aktiivisesti nyrkkeilyä, uintia ja pyöräilyä, mutta juoksu tuli uutena mukaan. Ensimmäinen vuosi meni loistavasti harrastellessa, kävin useilla uinnin tekniikkakursseilla sekä liityin masters ryhmään. Pyöräilyseuraa täällä alpeilla oli helppo saada kun pyöräseuroja on enemmän kuin laki sallii ja lähes kaikki polkevat viikonloppuisin. Seuran kautta tapasin paljon hyviä tyyppejä ja kuukausittainen seuralaisten yhdessä "olustelu" lisäsi yhteenkuuluvuutta harrastukseen sekä muihin trioihin. Täällä triathlon on lähes koko perheen harrastus ja lapset ovat pienestä pitäen mukana. Meillä on seurassa todella paljon nuoria (jopa enemmän kuin meitä keski-ikäisiä), joille lähes joka triathlontapahtumassa on oma kisansa. Kisakauden 2009 saapuessa tuntui, että lyhyillä matkoilla pärjäilin ihan kivasti, juoksu vaan tuppasi hieman takkuilemaan jalkojen oudon jäykkyyden takia. Syksyllä 2009 osallistuin leikkimielisiin juoksukisoihin (matka 5 k) ja jo heti alkumetreillä loukkaannuin. Tästä alkoikin koko vuoden kestävä sairauskierre kunnes kesäkuussa minulla todettiin systeeminen autoimmuunisairaus. Nyt sairaus on kurissa ja palailen pikkuhiljaa triathlonin pariin. Tälle kaudelle treenitunteja on kaavailtu 410 ja tällähetkellä vaikuttaa hyvälle, kaikki lajit kulkevat kivasti. Kesäkuussa olisi tarkoitus aloittaa kausi ja kauden aikana kisata n. 5-6 lyhyen/ puolimatkan kisoja. Suomeenkin olisi tarkoitus tulla kisailemaan, katsotaan miten matkabudjetti antaa periksi Triathlon on loistava harrastus ja suosittelen kaikenikäisille ja -kokoisille ihmisille!
  9. PiaV

    Ironman Hawaii 2010

    No viimeisen vuoden ajan on ainakin erinäisillä triafoorumeilla sekä Triathlon Europe-lehdessä spekuloitu sitä, että tuleeko Lance 2011 Konalle vai ei... Isot nimet väittävät asian olevan täyttä puppua, mutta ehkä Lieto on saanut herran pään käännettyä.
  10. PiaV

    Challenge Copenhagen 2010

    Tää tulee nyt vähän myöhässä kun kisat oli eilen, mutta tulevaisuutta silmälläpitäen suosittelen täällä Tirolissa järjestettävää Roth Challenge Walchsee Kaiserwinkl:iä ( http://www.challenge-walchsee.at ).Kisat oli tosi hienosti järjestetty ja osallistumismaksukaan ei ole päätähuimaava (huomioonottaen mitä kaikkea krääsää/juomaa/ruokaa sillä sitten sai). Lisäksi mesta on hyvien kulkuyhteyksien varrella (Münchenin lentokentälle etäisyyttä autolla n. 1, 5 h) ja maisemat on nätit. Paikkoja oli vielä kuukausi ennen starttia saatavilla. Ja pitää mainita että eilen suomipojat olivat myös hienosti mukana: Jarmo Hast 5. ja Tuukka Miettinen 6. (Ja iso kiitos Tuukan isälle jolta sain suomenlipun lainaan )
  11. PiaV

    Malmsten- uimalasit

    Ainakin Forumin Intersportissa oli ennen (ostin viimeeksi vuosi sitten). Silloin oli tarjolla kirkkaita ja peilejä.
  12. PiaV

    Pohjevaiva

    On vaikea sanoa mikä vaiva voisi todellakin olla kyseessä, mutta kuulostaa kovin samanlaiselle kuin oma pohjelihaksen repeäminen. Silloin kun pohjelihas repesi, tuntui jalassa pistoa, särkyä ja lievää kramppaamista ennen itse repeämää. Kohta jossa repeämä on, on hieman "kuopallaan" (itse tapahtuessa kohta turposi kovasti) ja arastaa, jos koskee. Kohtaan ja pitkin pohjetta ilmestyi myös ruhje. Hoito-ohjeeksi tuli harjoittelukielto reiluksi kuukaudeksi, kylmää, tulehduskipulääkkeitä ja kompressioside. Oma urheilulääkärini antoi myös hyvän neuvon tälle luupäälle joka ei ajoissa mene lekuriin: Jos jotain paikkaa koskee pidempään, kannattaa mennä näyttämään. Kipuiluun kun pitäisi löytää syy. Repeämä on helppo todeta ja mm. ultralla saadaan hyvin katsottua mikä mahtaa lihaksessa vaivata. Pikaisia paranemisia!
  13. Kiitos hyvistä neuvoista. Ja tohon asfalttijuoksuun: Täällä meilläpäin ei tunneta käsite kun pururata; pyöräreittejä löytyy vaikka kuinka, mutta merkityt juoksureitit on lähes poikkeuksetta (ainakin osittain) asfaltoituja. Ainoita mahdollisuuksia juosta maastossa on juosta vuorenrinteitä ylös ja alas, ja kun en autoakaan omaa niin landelle juoksemaan lähteminen on omasta laiskuudesta johtuen jäänyt väliin. Täytynee siis ottaa itseä niskasta kiinni ja panostaa maastojuoksuun enemmän, jos se vaikka auttais.
  14. No normitreeniviikkoon kuuluu 2 tai 3 kertaa kuntopiiri, sillä punttaaminen ei tällaiselle hintelälle triatleetille ole mieleen ja lisäks luulis että pyöräily/ juoksu/ uinti- kombinaatio takais lihakselle tarpeeksi erilaisia ärsykkeitä?
  15. Muutamisen viikkoa sitten onnistuin juoksikisoissa aiheuttamaan itselleni pohjelihaksen repeämän. Tilannetta ei tietenkään auttanut se, että olisin jättänyt kisat kesken, vaan juoksin jäljellä olevat 4 km risalla pohkeella. Ei ehkä maailman fiksuin teko, kun kyseessä minulla uusiva vamma, sillä sama lihas oli samasta kohtaa revennyt aiemman kerran vuosi sitten treenatessa. Silloin parantui ilman ongelmia, satunnaisia kipuja arpikohdassa lukuunottamatta. En tahtoisi jatkossa pilata treeni/ kisakausia kyseisen asian takia niin kysynkin nyt vinkkejä fiksummilta ja teiltä joilla mahdollisesti on kokemusta lihasrepeämistä. Venyttely ja lämmittely eivät tunnu auttavan minun tapauksessani ehkäisevästi; Onko ainoa vaihtoehto siirtyä pois asfaltilla juoksemisesta, hankkia pehmusteet kenkiin tai hankkia uudet kengät? Löytyykö muita kikkakolmoisia joilla voisi elämää ton reistaavan pohkeen kanssa helpottaa?
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy