Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Mensonge

Jäsenet
  • Posts

    8 062
  • Liittyi

  • Last visited

About Mensonge

  • Syntymäpäivä 11.08.1973

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Mensonge's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

5

Reputation

  1. En oo kirjotellu, mutta nyt voi tänne vähän raapustaa. Tämä on ollut hyvä ketju rajan tavoittelijoille. Itse rikoin rajan lopulta tänään Rotterdamissa. Oma kello 2.39.38, bruttokin alle Juoksu sisälsi monia heikkoja hetkiä, ensimmäiset jo ennen puolta väliä. Juoksu olikin taistelua kilometri kerrallaan kohti maalia. Monta kertaa kaivoin ja syvältä. Lopussa sain iskettyä vielä uutta vaihdetta sisään ja rajan rikki. Muistakaa, älkää koskaan luovuttako kun haette rajojanne.
  2. No jos kerran päiväunetkin vielä, niin ei mittään hättää :)
  3. Toisin päin nuo vielä menis. Ratakymppi täpöillä on sen verran kova matka, että siitä tarvii palautella enemmän kuin yhden päivän ennen seuraavaa all-out vetoa.
  4. Lasten nähden ei mennä päin punaisia, vaikka muuten sitä teenkin. Tämä on mielestäni aika selviö. Harmittaa, kun jotkut menee punaisia päin, kun omien lasten kanssa valoissa seison.
  5. Kaksi päivää ratakympistä ei kannata juosta coopperia.
  6. Tai sitten tekee noston tarpeeksi lyhyenä. Semmonen 3-5km riittää ihan hyvin. Itse joskus noita teen maran lähetyessä. Se on sitten aivan eri asia tehdä 10-15km nostoja. Ymmärrän tuon itseluottamusnäkökulmankin hyvin tässä yhteydessä. Mullakin painoi tänään jaloissa ihan normi vauhdissakin pitkän lopussa. Se kuuluu asiaan, eikä sinällään kerro siitä, etteikö kunto maratonilla riittäisi. Treenivaiheessa ei koskaan olla kisatikissä ja palautuneisuuden tilassa, siksi lenkeillä ei pidä liikaa miettiä sitä, miten itse maralla jaksaa, jos nyt tuntuu tältä. Usko omaan tekemiseen ja sen mukaan meneminen, se on kaiken a ja o.
  7. Kävin tänään(kin) pitkiksellä juomassa kupin kuumaa. Myös Vuosaaren huipulla ihastelin maisemia pariin otteeseen ja pidin pari muutakin juomataukoa. Ei tää niin vakavaa ole ;) Aina oon näin tehny ja jankinlaiseen kuntoonkin päässyt.
  8. Kuinkas pitkään saat sunnuntaina nukkua tuon jälkeen? Meinaan, tuleeko lepoa tarpeeksi lenkin päälle? Itse juoksin tuota varten muutaman lyhyen lenkin joskus yhdentoista aikoihin, kun menin ensimmäiselle yömaralle. Toista varten en samaa enää tehnyt. Itselleni ei ollut ongelma juosta yöllä, vaikka en siihen ollut pahemmin totutellut. Toki olen iltaihminen, joka varmasti auttaa asiaa.
  9. Tässä kiteytyy aika paljon asiaa. Itse olen täälläkin monesti todennut parhaaseen mahdolliseen kisatulokseen tähtäävän harjoittelun olevan aika tylsää. Etenkin kun treenataan pitkille matkoille, eli puolikkaalle ja maratonille, ultrajuoksutreeniin en ota kantaa, kun en sitä tunne. SannaK on antanut hyvän esimerkin tuloksia tuottavasta harjoittelusta. Nuo periaatteet pätevät niin kilpajuoksijoille, kuin kuntoilijoillekin. Yleisin virhe on juosta PK:t liian kovina. Muukkosen kaltaisia näkökantoja toki löytää ja niistä on helppo ottaa oppia, kun hakee tukea kovemmille peruslenkkien vauhdeille. Muukkonen on kuitenkin huippujuoksija ja omaa aivan eri pohjat, kuin valtaosa kuntoilijoista. Vastakkaisena huippujuoksijan näkökantana, josta ei paljon keskustelua käydä, on Holmenin maininta pitkästä kiihtyvästä lenkistä. Hän sanoi kokeneensa itsensä valmiiksi kyseiseen treeniin vasta vuosien kovan harjoittelun jälkeen ja kyseessä on sentään maratonin Euroopna mestari. Väitän, ettei tämän palstan kirjoittajista valtaosalla ole riittävää pohjaa kehittävälle pitkälle kiihtyvälle, mutta niin niitä vain paljon juostaan. Se kun on trendikästä ja tavallaan loogisen "helppo" tie parempiin tuloksiin. Helpolla tiellä tarkoitan ajattelua enemmän ja kovempaa = paremmat kisatulokset. Omille näkökannoilleen löytää aina tukea jostain. Fiksut erottautuvat siinä, kun pystyvät muokkaamaan näkemyksiään saadessaan uutta tietoa harjoittelusta. Kovemmat PK-vauhdit ovat mukavia juostavia, aika luontevia suurelle osalle juoksun harrastajista. Siksi niiden puolesta moni haluaa puhua ja etsiä tukea näkemyksilleen. Kunto taas kehittyy paremmin, kun PK-lenkeillä malttaa ja satsaa koviin treeneihin.
  10. Tänään pikä. Lähdin huiputtelemaan Vuosaaren huippua ja tankkauspisteeksi kaavailin viereistä sataman ABC:tä. Siispä yhden huiputuksen ja 9km jälkeen kävin juomassa vettä. Toinen huiputus ja vesisateen alkaessa toinen tauko 19km kohilla. Oli vähän viileetä, joten join teetä. Takaisin vesisateeseen. Vaatetta ei ollut paljoa päällä, kun lähtiissä paisteli aurinko. Siispä en kavunnu kolmatta kertaa huipulle. Onneksi sade aika nopeasti heikkeni. Matkalla kotiin oli aikalailla rakeita maassa, eli olin säästynyt pahimmalta. Sain kasaan 28km 2.14.30 avg 136. Onneksi näillä peruslenkeillä jaksaa ihan hyvin, oli mukava juoksennella, vaikka reitti olikin aika rankka. Uni maittoi lenkin päälle :)
  11. Mensonge

    Viikin Viitonen

    Mukava oli käydä, vaikka itse juoksu onkin juuri nyt aiva surkeassa jamassa. Vie aavistuksen juoksemisen nautinnosta. VV:n ansiosta sain edes jonkin verran kiusattua itseäni. Ei tarvinnu yksin juosta.
  12. Tässä keväällähän oli tarkoitus puolikkaalla kokeille, mihin pystyy. HHM:lle olen ilmoittautunut, eli sen varmaan juoksen. Aikatavoitteet saa nyt unohtaa. Pitää suunnata taas katseet syksyyn ja maraton se sitten on. Voihan se olla Frankfurt tänäkin vuonna. Mutta katellaan näitä, mitään ei ole tullut lyötyä lukkoon.
  13. Tuli vaihtoehdot katsastettua ja lopulta päädyin tänään Viikkiin. Aattelin vetästä yhden vedon alle, ite kisan ja päälle kakssatasia. Verraa alle vajaa 4km, jossa lopussa 4.20 vauhtia. Sitten asfaltilla 3,5km 13.40. Kävi selväksi, ettei tule sutta eikä paskaa. väliin jäi n. 6min palautusta. Ite kisa sitten kovempana kiihtyvänä vetona. Ja kilin kellit siinä mitään kiihdytelty. Juoksu aivan hanurista, joten menin muiden mukana 19.08. Päälle 4,8km sis 5x200m. Mun ei tarvi edes mitata, mutta käydään vaimon duunissa pyörähtään. Hemppa on 130 ja jotain, veikataan nyt vaikka 136. Tuossa vauhdissakaan ei ole mukavaa. Seuraava pykälä olis TV-kova, johon kuolis ja siitä seuraava kisavauhti, johon kuolis voimakkaasti kärsien. Vaan eipä ole uusi tilanne. Ei mulla ole mitään ongelmia edes alle 4.30 vauhdeissa, mutta sieltä nelosesta se heti kumuloituu voimakkaasti. Kuuria siis päälle ja verilettuja naamariin. Syksyllä jos sitten taas.
  14. Mensonge

    Perniön yömara 2014

    Olen juossut uton yömaran pariinkin kertaan. Ajankohdalla ei ollut itselleni mitään merkitystä. En huomannut mitään erityisiä vaikeuksia lähtöajankohdan takia. Juokseminen kesäyössä on kyllä hieno kokemus. Onko lähtö sitten kymmeneltä vai yhdeltätoista? Kai se nyt on aivan sama, tuleeko keskivertomaratoonari maaliin kahdelta vai kolmelta yöllä? Jos ajankohtaa muuttamalla haluaisi asiaa oikeasti muuttaa pitäisi lähdön olla jo kahdeksan ja yhdeksän välillä. Kello 23 on oikein hyvä ja varmasti siinä osaltaan haetaan satasen kärjellekin kirittäjiä viimeisille tunneille, hehän siellä kuitenkin ovat pääosassa. Viimeksi otin muuten huikan olutta viimeisellä kierroksella paikallisen nuorison tarjoamana, ainutkertainen kokemus sekin.
  15. Meidän piti lähteä Järvenpäähän pojan suunnittelemalle retkelle. No eipä lähdetty, kun poika oksentaa. Kipaisin siis lenkin kahvin ja tuoremehun voimalla. Karkeasti ottaen 30min itsekseen, 30min serkun kanssa ja 30min itsekseen. Vauhdit 4.43, 5.47 ja 4.34 eri osilla. Koko lenkki 18,4km 1.31 ja sykkeen mittaus ei toiminut taaskaan. Varmaan pikkasen koholla taas. Mutta olipa mukava juosta kunnon yöunien jälkeen.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy