Jump to content
Juoksufoorumi.fi


rtk

Jäsenet
  • Content Count

    504
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About rtk

  • Syntymäpäivä 03.10.1970
  1. rtk

    Uimarit hoi!

    Päätin jättää juoksun pois vammojen takia viime talvena ja siirryin lapsena jonkinverran harrastamani uinnin pariin. Nuo samat krampit (pohkeet ja jalkapohjat) ovat tuttuja minullekin, mutta helpottavat tai loppuvat kyllä uimalla. Tällä hetkellä tulee 5-6 kertaa viikossa 1-2h uintia, eikä kramppeja tule kuin ihan joskus kovien, laudan kanssa tehtyjen, potkusarjojen jälkeen. Luulisin, että juoksija on jostain sellaisista paikoista jäykkä ja kireä, mistä uimari ei saisi olla. Vapaauinnin potkussa pitää olla hyvin liikkuva ja rento nilkka, minäkin potkin helposti ns. saappaat jalassa. Jos se häiritsee, että ei pysty tuosta enää jatkamaan uintia, niin voisihan sitä ajatella jatkaa pelkillä käsivedoilla, käyttäen lättäreitä ja pullaria. Tosin voi ne kramppiherkiksi vedetyt jalat kramppailla tässäkin. Lättäreillä uiminen muutenkin on ihan ok huonon tekniikan omaaville, koska niillä on jossain määrin pakko tehdä käsiveto "oikein".
  2. rtk

    Mukavat uimalasit?

    Luultavasti aikalailla Malmstenien kanssa samantapaiset ovat Kiefer Soft Seal Racing -lasit. Olen koittanut viimeisen vuoden sisään 5 eri lasia ja kyllä nämä tällä hetkellä aika suosikit ovat, kun omaksuu sen ajatuksen, ettei se lasien mukavuus välttämättä tarkoita pehmeää tiivistettä.
  3. Reittikuvaus on tallessa täällä http://www.colibri.se/TEC-old/
  4. Joo mun moka toi päivämääräjuttu, kun katoin tarkistamatta sivulta. Reittihän on sekareitti, ei mikään vaativa. Vähän polkua, soratieta, puistoissa menevää hiekkatietä, päällystettyä pyörätietä...
  5. rtk

    Täby Extreme Challenge 9-10.4.2012

    Ilmoittautuminen Ruotsin Täbyn 50/100 mailin kisaan on avattu, jos jollain on aikomus mennä, niin kannattaa käydä heittämässä ilmo sisään. Kiinnostus on ollut jo varsin hyvää, mutta jonkinlainen (määrittelemätön) ulkomaalaiskiintiö on luvattu. http://new.tec100.se/
  6. Minä diagnosoin itselläni laktoosi-intoleranssin kolmisen vuotta sitten. Siirryin laktoosittomaan ruokavalioon ja vatsan toiminta parani merkittävästi ja puskassa juokseminen yhtenään loppui. Vaiva oli vain hiipinyt kehooni iän myötä, en tiedä onko siinä perää kun sanotaan, että nisäkkään ei kuulukaan kestää laktoosia, muuta kuin imetysiän. Imodiumistakin kannattaa huomata, että ne yleisemmät, pienet pyöreät tabletin sisältävät laktoosia, mutta tuotetta on saatavissa laktoosittomina kapseleina. Laktoosittomaan ruokavalioon siirtyminen on nykyään aika helppoa, minulla ainakin esim. työpaikkaruokala tarjoaa hyvät laktoosittomat vaihtoehdot. Kaikkea terveellistä perusruokaa löytyy laktoosittomana hyvin. Ainoa, mistä käytännössä olen luopunut on suklaa, vaikka laktoositontakin saa, niin sitä ei tule ostettua (ai niin, tapanani oli syödä dominokeksejä kaksin käsin, nyt ei onnistu, onneksi lähes kaikki piparkakut ovat laktoosittomia). Jäätelöäkin alkaa olla aika hyvät vaihtoehdot laktoosittomana sekä jonkinverran leivonnaisia. Jos leipoo itse, niin laktoosittomana pystyy tekemään vaikka mitä.
  7. Vanha armeijakaveri juoksi joskus Tampereella Teivon harjua ylös ja raviradalla oli maatalousmessut, jossa esiintyjänä Joel Hallikainen. Kajareista pauhas kaverille kannustusbiisi: "...turhaan, aivan turhaan..." eli kai se Kuurankukka on aikas heikko juoksubiisi.
  8. Otin sen korkeuden korjaamattomalta käyrältä, eli siis virheellisesti. Nyt korjauksen jälkeen käyrä menee juuri ja juuri alle 80 m viivan, eli juuri niinkuin sanoitkin.
  9. No niin, nyt sain ilmeiseti korjattua dataa aikaiseksi. Töistä kotiin 8km: +93/-27, 22 km ympyrälenkki: +214/-208 ja sitten se 18 km: +198/ -110. Nyt ollaan siis jo hieman uskottavalla tasolla.
  10. Tämä kyllä vahvasti viittaa siihen, että minulla on jostain syystä kuitenkin ns. korjaamatonta dataa, eli ei siis pidä paikkaansa. Korkeuslukemat ovat suunnilleen sellaiset, että asun n. 160m korkeudessa ja työpaikka on n. 60 m korkeudessa, eli vielä vähän alemmas Sarankulmasta, mutta silti, virheellistä dataa kuitenkin. Käytän itsekin kesäkelillä nimenomaan tuota sähkölinjan reittiä, meillä ehkä eroaa reitit jossain Lahdesjärven kohdalla, minä jatkan Pirkan Hölkän reittiä ja Nirvasta alas Koikkarin Prismalle jne.
  11. Juoksen työmatkoja ja asun lähes 100 m korkeammalla, kuin työpaikka (vrt. Tampereella n. Pyhäjärven taso --> Hervannan korkeimpia kohtia). Tuomatkalla näin kesäaikaan, vielä kertaallen noustun kunnon mäen jälkeen lasketaan uudelleen alas, joten (Garmin + SportTracks + ElevationCorrection Plugin) hieman reilun 8 km työmatkalla kotiin saan lukemat +310m / -188m ja aamulla töihin mennessä sitten päinvastoin. Tykkään kyllä juosta muutenkin mäkiä ja yleensä juoksen ne hyvin hiljaa. Muutamia muita esimerkkejä: 22 km, joka ei ollut työmatka, eli tämä oli se ns. ympyrälenkki kotiovelta: +686/-630 ja 18 km, joka oli työmatka, mutta sisälsi loppupuoliskolla aika mäkisen ulkoilureitin kiertämistä (Suolijärvi): +778 / -733. Eiväthän nämä gps:n korkeussummat nyt mitään eksakteja ole, mutta ehkä suuntaa-antavia varmaan.
  12. Turhaa kurppa ruoskit itseäsi, vaikka kirjoitteletkin tänne tosissaan treenaamiseen keskittyvien ammattilaisfoorumille. Kyllä meitä on kuitenkin täällä paljon sellaisiakin, jotka eivät joudu ollenkaan pidättelemään oksennusta vaikka näkee läskejä urheilemassa. Sensijaan minusta näyttää (teknisesti) ihan SIKA-hyvältä. http://www.kalliot.net/wiha2008kuvia/large-115.html http://www.kalliot.net/wiha2008kuvia/large-116.html
  13. rtk

    Akillesvaiva

    Viikko näissä yleensä on varoaika. Pari päivää niin, ettet tee mitään ja sen jälkeen korvaavia ja viikon jälkeen ensimmäinen varovainen juoksulenkki. Kortisonin jälkeinen paraneminen ei tapahdu niin, että viikon jälkeen olisi vaivat välttämättä täysin pois, vaan jotain voi tuntua. Juoksun aloittaminen kannattaa tehdä kuitenkin hyvin maltillisesti.
  14. rtk

    Maastojuoksukengät

    Inovin kenkiä on tullut käytettyä. Flyrock-mallilla olen juossut muutaman pitkän maastoultran ja olen Jameksen linjoilla vedenpitävyysasioissa, eli maastokengän on hyvä olla aika kevyt ja hyvin vettä läpi päästävä. Kun jalka uppoaa säärtä myöten veteen, niin vesi tulee heti ulos ja jos kengän materiaalikin on sellaista, että kenkä tuntuu kevyeltä märkänäkin, niin tämä on hyvä asia. Tein pari viikkoa sitten uuden inov-hankinnan, ostin Bare Grip 210-kengät (http://www.inov-8.com/Products-Detail.asp?PG=PG1&L=26&P=5050973171) nyt on muutama lyhyt 2-4km lenkki tullut tehtyä läheisen järven rantapoluilla ja kallioisilla/juurakkoisilla metsäpoluilla. Tuntuma kenkiin on todella positiivinen. Kengät istuvat jalkaan todella hyvin, kuin sukat, mitään välipohjaa ei ole, mutta ulkopohjan kuviointi on niin suuri, että maastossa saa aika karkeaa tavaraa olla, että alkaa tuntumaan läpi. Yksi pätkä tuossa on, missä on isoa, karkeaa sepeliä polulla ja siinä vähän tuntuu kengän läpi se alusta, mutta siinäkin noilla pystyy juoksemaan. Sensijaan varovainen ja maltillinen koitan olla noilla kengillä juostun määrän suhteen, jalat eivät ole tottuneet siihen, että kantapää on samalla korkeudella kuin päkiä, koska en ole varsinaisesti paljasjalkajuoksua harrastanut, muutamia talvella, lumessa sukkasillaan tehtyjä pieniä pätkiä lukuunottamatta. Sivuttaistukea kengissä on hyvin vähän, jos ollenkaan ja koska ei ole välipohjaa, niin askeleen vaimennuskin tehdään lihaksilla eikä kengillä. Mutta erittäin mielenkiintoiset tuttavuudet, jotka tuli ihan summassa hankittua.
  15. Minä olin nyt toista kertaa tuolla Täbyssä, mutta matka jäi 5 kierroksen jälkeen vamman takia kesken. Rata oli lähes sama, kuin viimevuonna ja se oli paremmassa kunnossa, eli kuivempi. Välillä 6,5 - 7,8 km oli tehty kaksi muutosta polkuosuuteen, joista molemmat olivat hyviä, koska päästiin kuivin jaloin menemään. Ensimmäinen muutos hieman hidasti reittiä, siinä tiivis maapohjapolku vaihtui sammaleiseen ja pehmeään muutaman sadan metrin metsäalustaan. Tämänvuotinen 50 mailin voittaja Magnus Larsson kertoi kilpailun jälkeen lähteneensä yrittämään rikkoa seurakaverinsa Daniel Nilssonin viimevuotista 50 mailin voittoaikaa 5.55, mutta jäi siittä sitten aika selvästi. Merkittävää tässä oli se, että Buud ja Nilsson juoksivat viimevuonna 7 ensimmäistä kierrosta yhdessä ja vasta Nilssonin viimeisellä "kirikierroksella" Buud antoi pienen kaulan, koska oli vielä pätkä matkaa jäljellä.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy