Jump to content
Juoksufoorumi.fi










koskejo

Jäsenet
  • Content Count

    741
  • Liittyi

Community Reputation

37 Excellent

About koskejo

  • Syntymäpäivä 24.04.1964

Converted

  • Coopperi
    3800
  • 10km
    35

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Reidan lähentäjät ja sisäreiden jumit kiristää monesti tuonkaltaisin oirein. Venyttely, hieronta ja neutraali kenkä on hyviä ensikäden hoitoja.
  2. Niin, mutta olisi ollut hupaisa käytännön pila, jos U-M olisikin ottanut vinkin tosissaan 😉
  3. Muu makuuhuone-elämä kuin nukkuminen kannattaa sitten lopettaa niin jää hormoonit hyötykäyttöön 😃
  4. Käytännön kokemusta täydellisistä herrasmiehistä meitä tökkijöitä kohtaan on Kimpisen kentältä takavuosilta. Olympiavoittaja ja ME-mies britti Steve Ovett käväisi siellä kisaamassa 1500m ja minä tietenkin nuorena fanina verrasin, venyttelin ja jutskasin Steven kanssa reilun tunnin ajan ja kisan jälkeen syötiin Sudanilaisen Omar Khalifan palkinnoksi saamat Omar-kermakaramellit. Steve tarjosi. Omar tuli verroiltaan ja huomasi tihutyömme ja oli muka jahtaavinaan meitä sitten takaa että "you stoled my candies" eikä muka saanut kiinni. Aivan loistotyyppejä. Noin yleisemmin olen tästä aiheesta sitä mieltä, ettei juoksuharrastus ihmisen luonnetta muuta. Mulkku pysyy mulkkuna, juoksee sitten maran 2.05 tai 4.35 ja fiksu samaten. Että joka lähtöön harrastajissa löytyy.
  5. Kaupunkilaisistakin iso osa omistaa kaikenmoista, joka viettelee säännöllisesti poistumaan bulevardeilta; veneitä, hevosia, kesämökkejä. Eiköhän kaupunkilaisetkin niitä maastureitaan ihan tarpeeseen osta, vaikka ovat normiautoa kalliimpia ja hankalampia parkkipaikoilla. Jonkun mielestä ne voi myös olla turvallisempia valintoja liikenteessä.
  6. Ajan viritetyllä/optimoidulla vm. 2007 3litraisella v6 nelivetomersulla ja se on osaltani ympäristöteko. Kilsoja tulee autolle suht vähän. Jos vaihtaisin sen johonkin pienikulutuksiseen tuhistimeen, saisin toki arvostusta teiltä kanssaihmisiltä (or not), mutta mesen ostaisi sitten jopparilta joku, jolla autolle tulisi kilsoja vaikkapa kymmenkertaisesti vuodessa, koska matka-ajoon tuollaiset useimmiten menevät. On ympäristöteko pitää tämä auto talossa. Ja on sillä toki mahtavaa ajjaa louhottaakkin.
  7. koskejo

    off topic osa 1

    Vielä kun sais kuvan ja kuvauksen lenkkareista ...
  8. koskejo

    1000 metrin juoksu

    Talvella pk:ta ja nopeuden valmiuksia eli voimaa ja kimmoisuutta lyhkästen pikavetojen lisäksi. Talvella turha tehdä hapotuksia. Keväällä anakynnystä. Vapusta tai alkukesästä progressiivisesti arvioidulla kisavauhdilla nylkkäämään ja itseään kituuttamaan niin kyllä se siitä. Mutta vauhtiominaisuuksiakin siis tarvitaan.
  9. Tosi kätevästi saa noilla jumppaliikkeillä, kyykyillä, juoksun jatkamisella kivusta huolimatta sun muulla touhuamisella pitkitettyä piriformis-vaivaa. Se lihashan on akuutisti kireänä ja mahdollisesti lievää tulehdus/ärsytystilaa päällä jumpista ja vatuloinneista johtuen. Hoito on periaatteessa aivan sama kuin akillesjänteen tulehduksessa, ei siihenkään suositella akuutissa vaiheessa monenlaista tekemistä, vaan lepoa ja lääkettä. Mielekkäin tapa hoitaa asiaa kuntoilijan tapauksessa onkin lopettaa kaikki liikunta hetkeksi, jotta tilanne rauhoittuu. Kylmä ja burana nopeuttavat paranemisprosessia. Kun lihas ei 3-7vrk. lepojakson jälkeen enää ole akuutin arka, on hyvä jatkaa hieromalla lihas auki ja tarjota taas lepoa, kylmää ja buranaa. Kun lihas on löysääntynyt hieronnalla ja ärtymätön elikkäs oireeton, on hyvä aloittaa venyttely. Kun lihas vähitellen alkaa toimimaan, eli on ärtymätön ja venyväinen, on hyvä aloittaa varovaiset kohdejumpat sun muut, jatkaen myös venyttelyä ja kylmähoitoa. Jalkojen/tossujen linjausmäärittely ja mahdollinen tossun tuenta-asia kannattaa antaa asiansa osaavan tahon käsiin, esim. jotkut fyssarit osaavat tämän. Halparatkaisuna neutraaliin tossuun voi hommata footbalancen pohjalliset, jotka on pikkuisen tavan pohjallisia kiertojäykemmät ja jalkaterää yksilöllisesti tukevat. Toinen keino on enemmän käytössä ja se perustuu siihen, että piriformiksen vaste hoitoon on yleensä melko hyvä. Venyttely, hieronta, kylmä, burana ja treenistä vauhti hetkeksi pois. Kun akuutti tilanne alkaa tasoittumaan, voi treeniä jatkaa ja jumpat aloittaa, kunnes piriformis taas jossain vaiheessa hirttää kiinni. Ennakoiva venyttely ja itsehieronta esim. tennis/pesäpallon päällä maaten, trigger-pisteet pallolla hakien, on parasta vaivan loitolla pitämistä liian kuormituksen välttämisen ohella, mikäli piriformisjumiin on rakenteellista taipumusta.
  10. http://yle.fi/uutiset/emeritusprofessori_eun_d-vitamiinirajat_ovat_vaarallisen_korkeat/6383546
  11. Täältä peukut pystyyn JTG:lle kasille! Mitali tulee melko varmasti, voittoonkin kyvyt piisaa jos kaikki natsaa kohdilleen. Edit. äh, olin jotenkin siinä luulossa, että finaalit juostaan perjantaina. Mutta eilenhän tuo näköjään jo kisattiin. JTG kuudes. Ihan ok, onnittelu siitä!
  12. Aina kun mulla on si-nivel (tai ylipäätään joku, mikä on rusautettavissa takaisin paikoilleen ja sijaitsee samoilla kohdin kuin si-nivel, moni kun ei usko si-nivel-diagnostiikkaan) pois paikaltaan, mulle tulee tuollaisia nilkkapaineen kuvaamia oireita. Piriformis jumiutuu ja lonkka tulee ulkopuolelta pehmytkudoksistaan kipeäksi, ikään kuin hermosärkyä. Mulla ei siihen auta kuin parin kolmen päivän täyslepo, että paikat pehmiävät, ja sen jälkeen osaan nykyään rusauttaa sen mikä siellä sitten lähteekään pois paikaltaan, takaisin paikalleen. Tämän jälkeen em. oireet helpottavat n. vuorokaudessa itsekseen, kun palikat on kohdillaan. Itse sain ratkaisevan avun kiropraktikolta ja nykyään on tilanne sellainen, että ongelmaa ei voi ennakoida, saatan käydä nukkumaan ok fiiliksissä ja huomaan aamulla, että kaikki ei ole kohdallaan, tai sitten se siirtyy kovan rasituksen aikana pois paikoiltaan. Mutta olen siis kantapään kautta oppinut, kuinka itse pidän ongelmat suurin piirtein kurissa. Äidillä on samanlainen vaiva ja äityy esim. mustikkametsässä käydessä kipeäksi, sukuvikaa siis. Hänelle lääkäri sanoi, että kyseessä on si-nivelen dislokaatio. Mutta nilkkapaineen juttu voi olla kyllä ihan puhdas rasitusvammakin. Fysiatrin kautta lähtisin liikkeelle.
  13. Jos jatketaan vielä pikkuisen tätä kevyttä linjaa vakavan, tai ainakin ikävän, asian kustannuksella, niin Toinen selvittämätön asia on mielestäni se, miksi suomalaiset alkavat aina doping-käryn tapahduttua katkomaan hiihtosauvoja kisoissa. Kaikki muistavat MM-Lahden ja sauvojen katkeilut. Nythän näin ikävästi kävi viikonlopun viestissä Juha Lallukan tavoin kouvolalaiselle Nousiaisella.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy