Jump to content
Juoksufoorumi.fi

koskejo

Jäsenet
  • Content Count

    765
  • Liittyi

Community Reputation

91 Excellent

About koskejo

  • Syntymäpäivä 24.04.1964

Converted

  • Coopperi
    3800
  • 10km
    35

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Antisalt on kalium-magnesium-valmiste ja sitä saa satunnaisista marketeista (Pottonen: Tammiston Citymarketista ainakin löytyy, muistaakseni asustat sillä suunnalla) ja luontaistuotekaupoista, alle 9e purkki. Nuo aineethan on ruokasuola natriumin vastavaikuttajia ja neutralisoivat suolan aiheuttamia haittoja. Olen kokenut toimivaksi tuotteeksi. Ei pääasialliseksi verenpainelääkkeeksi, mutta tukemaan varsinaisen lääkkeen vaikutuksia.
  2. Saatat itsesi jollain konstin laatikon päälle. Se sieltä pudottautuminen, pudotuksen vastaanottaminen päkiöillä, suorahkoilla jaloilla ja siitä välitön kumipallovastapomppu on se työvaihe. Itse jatkoin aina masaisoturina jonkun 5 hypähdystä siitä heti perään nii se oli siinä. JH pomppasi vain sen yhden kimmahduksen. No mullahan tulehtuikin sitten akilles 🙄
  3. Itse koin nuo pudotushypyt (voi kai sen saman vaikutuksen saada esim näin laulun kera https://www.youtube.com/watch?v=_MO9B2jLOgw) vähintäin yhtä tärkeiksi juoksijalle, joka haluaa päästä radalla helposti kohtuu lujaa ja taloudellisesti. Askelpituus, jalkaterän ja nilkan seudun tehokkuus, polven ympäristön boosti ym triviaali...
  4. Totutellen liikkeelle tietenkin, mutta totuttelunkin voi tehdä neljän sarjoilla niin ei jumita. On vähän lussua toimintaa aluksi, mutta terhakoituu parissa viikossa kehittävään suuntaan. Omalla kohdalla maks painot joilla neloset tein kasvoivat 30kg kevään aikana, eikä tehty kuin 1-1,5kertaa viikossa. Hermoston pitää saada palautua noin maksimaalisista nostoista, vaikkei sitä äkkinäinen uskoisi kun ei se jälkeenpäin ja hommaan tottuneena missään tunnu, piristää vaan :)
  5. Voisit kokeilla veli JH:n aikanaan meille kopioimaa (Allyson Felixiltä) punttitreeniä. Saat voimaa sopivastiriittävästi ja hermotusta kovempivauhtiseen juoksuun, vaan ei jumita eikä patti kasva. Kokonaisuus kestää noin 10min, kattaa keskeiset lihasryhmät, eikä hapota, kun on senverta lyhyt sarja. Yksinkertaisesti kapea mave 3x4xsemitäirtoo, sarjan välissä parin minuutin tauko, jonka aikana puolivälissä laatikoltapudotushyppy tai pari (30-40cm korkealta) pohkeilla ponnistaen, polvi ei jousta. Kovempivauhtisen ratajuoksijan punttis ei jumita eikä väsytä, vaan lietsoo vauhdikkaampaan menoon ja ennaltaehkäisee vammoja. Tämän harjoituksen vaikutukset jalostuu sitten päämatkan tarpeisiin vetoloilla kesän mittaan.
  6. Pexrun oletko kalevalaista jäsenkorjausta aatellu kokeilla? Mulla kävi nuoruuden moporetkellä joku naksaus niskassa ja pää jäi katsomaan oikealle. Liikkalasta löytyi isäntä Lauri Turkia, joka painalteli lapaluiden alta niin jo alkoi niskassa natista ja pää oikeni. Hän on jo siirtynyt ajasta ikuisuuteen, mutta löytyisikö vastaavaa tietäjää vielä jostakin?
  7. Sitten on virusperäisten flunssien lisäksi myös bakteeriperäiset räkätaudit. Mistäänhän et tiedä, mitä räkätautia sairastat, mutta jotkut näistä bakteeriperäisistä synnyttävät mukavia jälkitauteja. Onneksi nuo bakteerijutut ovat harvinaisia, mutta milleniumin tienoilla koin tämänkin ihmeen. Pikkuinen räkätauti mukamas päällä, hämäykseksi tietenkin koivun siitepölyn aikoihin vielä, jotta oireet varmasti tulisi pähkittyä vaarattomiksi, ja ei kun kovanonnen koskejo lenkille. Sydänlihastulehdushan siitä seurasi, hyvä ettei henki lähtenyt, ja se kesä menikin sitten siinä. Bakteeri oli poikinut heikko-oireisen keuhkokuumeen. Lääkärit on nykyään niin tarkkoja, sanoivat että älä hyvä mies lenkkeile keuhkokuumeessa. Lämpöähän en hogannut mitata, kun olin suuressa viisaudessani luokitellut oireet siitepölyallergian/normi räkätaudin oireiksi.
  8. Jäsen JH lausui aikanaan mielestäni melko pätevästi näin: tässä iässä ei pidä enää panostaa varsinaisesti harjoitteluun, vaan palautumiseen. JH on viisas mies.
  9. Tein muuten huvikseni netissä tuon Finnriski-testin infarktia edeltäneillä kolesteroli- ja verenpainearvoilla. Tulos: sinulla on 4% mahdollisuus saada sydäninfarkti seuraavan 10 vuoden aikana. Eli kyseessä taitaa olla mulla aikamoinen käänteinen lottovoitto terveysarvonnoissa, tai sitten tuolla testillä ei ole käytännössä minkäänlaista validiteettia.
  10. Kimmokkeen toivomuksesta laitan nyt tähän pikku kertomuksen omasta sydänkeissistä. Ottakaa vinkkiä jos ketä kiinnostaa. Itsellä toteutui aika huonosti mitkään sydäninfarktin ennakkospekuloinnit, mutta sellainen 100% tukos vaan nurkan takaa sepelvaltimoon lokakuun eka iski, ja se vaati välittömän pallolaajennuksen, koskapa kohtaus uusi heti Meilahteen lanssilla saavuttuani, kotona saaduista nitrosta, liuotushoidosta ja morfiinista huolimatta. Toinenkin suoni pumpussa on 30-49% tukossa ja vielä yksi alle 30% tukos, mutta nuo jätettiin lääkehoidolla korjautuviksi. Olen aina ollut hoikka, harrastanut juoksua lapsesta saakka, suvussa ei sepelvaltimotautia ole ollut, kokonaiskolesteroli oli 5,1 ja lisäksi olen pyrkinyt ruuankin osalta fiksuihin valintoihin sekä nukkunut aina hyvin. Ainoiksi selittäviksi tekijöiksi jää pari vuotta sitten todettu verenpainetauti ja ajoittainen lievä työstressi. Sekä perjantai-iltojen herkku Kivikylän nakit. Muuten olen siis nipottanut ruuastakin jo pitkään, mutta antanut tuossa nakkiasiassa itselleni pikkuisen hyvää kahden perjantaioluen kanssa nautittuna😬. Juoksuhommelithan olen jatkuvien jalka- ja lonkkavaivojen vuoksi jäädyttänyt muutamaan, maksimissaan neljään juoksukertaan viikossa, ja nämä pelkkää kevyttä sykemittariin tuijotellen, ja tuohon 1 punttisali/viikko päälle. Luulin, että kaikki oli hyvin, mutta my ass, ohraisesti kävi. Yrittänyttä laitetaan, niinkuin tavataan sanoa. Tuosta infarktistahan leimataan välittömästi sepelvaltimotautipotilaaksi, joten kuulun nyt tätä kautta vielä influenssan riskiryhmään. Toisaalta, kun verenpainetauti todettiin kun menin valittamaan pikku huippausta päässä, niin paineet oli levossa ekg-mittauksen yhteydessä 238/138, eikä tähänkään kummajaiseen mitään järkiperäistä syytä löytynyt. Mutta verenpaine aiheuttaa aika hanakastikin suonistoon plakkia, nuo pikku painelukematko tämän kaiken on aikaan saanut? Kenties. Oikein en jaksa uskoa, että Kivikylä olisi tässä syypää, kun kerran viikkoon niitä pikkuisen mussuttaa. Mene ja tiedä, mutta kehotan kyllä kaikkia foorumin kanssaveljiä ja -sisaria viitsimään huolehtia tuon verenpaineen ja kolesterolit vaikka sitten lääkkeiden avulla jo hyvissä ajoin kuntoon. Vuosien mittaan ne siellä pikkuhiljaa tuhojaan tekevät, eikä tunnu missään ennenkuin jysähtää. Oli muuten melkoinen täystyrmäys noin fyysisesti. Onneksi vaimo oli kotona ja soitti 112 välittömästi. Mulla oli lääkityksen saatuani paineet pari viime vuotta tuolla 140/83 tienoilla, eli ei pahakaan, mutta ilmeisesti sitten liikaa kuitenkin. No, näistä otetaan opiksi. Lääkkeitä on nyt vaikka toisille jakaa ja pikku kävelylenkeillä elvytellään itseä takaisin elävien kirjoihin. Ja arvostus suomalaista terveydenhoidon tasoa kohtaan on mulla kyllä huipussaan. Kertaakaan ei iskenyt paniikki, sen vaan näki että paremmissa käsissä ei sillä hetkellä voisi olla, iso kiitos siitä kaikesta heille. Elämä jatkuu, sen suunta ja vauhti määräytyy jatkossa voinnin mukaan. Hyviä hölökkiä ja syksynjatkoa kaikille❤️
  11. Tuo uusi suositus on varmasti monella tapaa hyödyllinen. On olemassa ei-terveitä ja myös terveitä liikkumaan motivoitumattomia ihmisiä, jotka saavat nyt vastedes kuulla lääkäriltään kehotuksen liikkua edes pikkuisen, että sekin jeesii. Se on iso ja ratkaiseva ero kuulla tällaista puhetta tohtorilta verrattuna aikaisempiin suosituksiin, jotka saattoivat vaativuudellaan tyrmistyttää ja saivat aikaan luovuttamisen liikunnan suhteen, kun sellaiseen ei kertakaikkiaan rahkeet syystä tai toisesta riitä. Kyllä melko moni varmaan kuitenkin haluaa itselleen hyvää, mutta ei ole kukaan sanonut eikä ajatuksiin juolahtanut, että vähempikin liikunta olisi jollain tapaa terveyttä edistävää. Nyt kolme viikkoa sydäninfarktin ja pallolaajennuksen jälkeen sitä on huomannut, kuinka kova juttu tuollainen 500m rauhallinen kävelykin voi tietyssä elämäntilanteessa olla. Onneksi sain ohjeita ja kannustusta Meilahdessa, että heti vaan liikkeelle omien voimavarojen mukaan, lyhyin askelin ja pikkuisen kerrallaan, niin edistyminen ja paraneminen pääsee vauhtiin. Kävelyiden hyödyn olen huomannut myös verenpaineiden suhteen. Ellen olisi tuollaista ohjeistusta/kannustusta saanut, odottelisin sohvalla passiivisena, että josko sitä joskus toipuisi siihen kuntoon, että se reipas kävely tai jopa hölkkä vielä luonnistuisi. Kaikki sepelvaltimotaudin markkerit loistaisivat punaisella, toisin kuin nyt pikkukävelyjen ansiosta. Voi olla, että tuo juoksulenkkipäivä ei sohvalle jäämällä ja pelkästään odottelemalla milloinkaan koittaisi.
  12. Sen ei tarvi olla isokaan vika, kun se on päässä. Tämän voi kannella Vapaavuorelle, jos kuka haluaa
  13. Oletuksella, että vaimo antaa Sepon pysyä loppuun asti omissa oloissaan korvessa (miksipä ei antaisi) ja Valido muistaa hakea Sepon viivalle sieltä, niin 4.10/km päälle olevat vauhdit tuntuvat miehestä ahdistavilta kisavirityksen ollessa kohdillaan. 2.54,12
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy