Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Ultra-Maileri

Jäsenet
  • Content Count

    1 362
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

112 Excellent

About Ultra-Maileri

  • Syntymäpäivä 29.08.1978

Contact Methods

  • Website URL
    https://ultramaileriblogi.wordpress.com/

Recent Profile Visitors

2 021 profile views
  1. Ma 23.9 tv-kevyt 5km, 6:12/km, syke 133 koripallo 1,5h Ti 24.9 Lepo Ke 25.9 vr 2km, tv-reipas 5km 5:01/km syke 152, vr 2km To 26.9 Lepo Pe 27.9 tv-kevyt 6km 6:10/km, syke 132 La 28.9 Lepo Su 29.9 tv-kevyt 10km 6:12/km, syke 128 Kevyt viikko kuten oli suunniteltukin. Lauantaina oli tarkoitus käydä kentällä juoksemassa helppoja vetoja, mutta en sitten mitenkään ehtinyt kun piti järjestellä juhlia sun muuta. Viikosta tulikin siis aavistuksen suunniteltua helpompi. Ma-ti oli kropassa selkeästi väsymystä ja keskiviikkonakin vielä hieman, vaikka reipas kulkikin ihan hyvin. Vauhti oli 10 s/km kovempaa kuin edellisellä viikolla, mutta sykekin oli sitten hieman korkeampi. Reipas antoi uskoa, että kymppi voisi mennä kisassa 47-48 min, kun tilanne oli pari kk sitten varmaankin 5 minuuttia huonompi. Loppuviikosta alkoikin olla hyvin palautunut olo ja sunnuntain lenkki meni helpon tuntuisesti. Tämä viikon jälkeen ohjelmassa onkin kolme kovempaa viikkoa. Määrät eivät nouse tuona aikana juuri yhtään, vaan pysyttylen siinä 50-60 kilometrin viikkoannoksessa. Sen sijaan progressiota on tulossa voima- ja lihaskuntoharjoittelun aloittamisen muodossa. Onkin hyvin mielenkiintoista nähdä mikä on sen suora ja välitön vaikutus juoksuun, kun juoksuharjoittelun pystyy aika hyvin nyt vakioimaan.
  2. Mikä on Säipän oma ryhmä? Vaikea munkaan uskoa mihinkään liittojohtoiseen Keniassa, kun tietää kuinka paljon siellä eurooppalaiset managerit häärää pelkästään rahankiilto silmissä. Jos joku oma juoksija sattuu kärähtämään, niin aina voi ottaa ryhmään uuden. Täydellistä riskien ulkoistusta, kun manageri saa aina osansa voitosta, mutta doping-tapauksen tullessä siitä kärsii vain urheilija ja kenialainen yleisurheilu. Tämä toimii niin kauan kun on käytännössä loputon urheilijapooli mistä ammentaa. Toki liittokin voi tuossa vielä mukana olla, mutta Kenian yleisurheiluliitolla tuskin on mitään sellaisia resursseja käytössä, jolla voisi mitään järjestelmällistä dopingtoimintaa pyörittää.
  3. En keksi tuolle kadenssin kasvattamiselle kovin montaa perustetta hitailla lenkeillä. Se varmasti voi olla taloudellisempi jossain vauhdissa verrattuna hitaampaan kadenssiin sekä myös vähentää riskiä loukkaantumisiin kun impulssi pienee. Nopealla kadenssilla juoksuaskel jää vajaaksi, lihaksisto ei aktivoidu kokonaan ja myös juoksun iskutuksen sietäminen on myös osa harjoittelua. Kaiken lisäksi 180 kadenssi on monelle ihan luonnollinen kun vauhti kiristyy, eikä siten vaadi erityistä harjoittelua. Sen sijaan pitäisi löytyä kykyä juosta 220 kadenssilla, mutta sitä harjoitetaan aivan muuten kuin hitailla lenkeillä. Lyhyesti, en menisi kenenkään 6min/km lenkin kadenssista päättelemään mitään. Sen sijaan 4 min/km vauhdissa pysytyy jo arvioimaan onko liian hidas kadenssi tekniikkavirhe. Vielä nopeammassa vauhdissa kadenssin arvioiminen vielä helpottuu ja tehtävissä ihan silmämääräisesti. Oma kadenssi näyttää olevan noin 160 hitaissa vauhdeissa (5-6:30min/km). Alle vitosen vauhdissa kadenssi alkaa merkittävästi nousta, 4:40/km meni 172. Mulla on kyllä mielestäni vähän liian hidas kadenssi yleisesti ja suurin haaste on siinä, että yli 180 alkaa olla ja aika vaikea päästä pidemmän ajan vaikka juoksisi millä vauhdilla tahansa. Pituutta on 192.
  4. Pe 20.9. Lepo. La 21.9. KeKen syysmestaruuskisat: 100m, 1000m, pituus, keihäs, kaljamaili. Lisäksi oli pieni (järkyttävä) darra päällä. Satasella (18,0) mun tän hetken ongelmat näkyivät selkeästi, kun juoksussa ei ole mitään voimaa ja hermotus ei vaan jotenkin toimi. Tonni meni 4.06, joka oli ehkä jopa odotettua paremmin ja tuntui jäävän voimia aika paljon kun lähdin niin hiljaa. Suurin pettymys oli kaljamaili, joka meni juuri ja juuri läpi pitkää sylkeä pidätellen toisesta oluesta eteenpäin. Seuraavaksi aion todellakin ottaa ohjelmaan voimateeniä ja hypppyjä. Voi olla kroppa kauhuissaan varsinkin voimatreenien kanssa. Joitain hyppyjä on tullut tehtyä välillä talvisin valmentamisen yhteydessä, mutta tällä massalla nekin lienee K18-kamaa. Su 22.9. tv-kevyt 19km 6:16/km syke 130 Jätin edellisillan jälkipelit lyhyeen, koska tarkoitus oli vääntää sunnuntain pitkä ja muutenkin väsytti. Lähdin hakemaan kaljamailin vuoksi Hiekkaharjun kentän parkkipaikalle hylkäämääni autoa. Juoksin Kalliosta jokea pitkin Tikkurilaan ja siitä kentälle. Ensimmäiset kilsat olivat vähän herättelyä, mutta juoksu kulki todella hyvin 17 kilsaan saakka. Sen jälkeen alkoi hyytymisen merkit näkymään, vaikka vauhdin pystyikin aika helposti säilyttämään. Huomasi kyllä, että näin pitkiä en ole juossut aikoihin. Edellinen parikymppinen on juostu keväällä 2017. Lenkin jälkeen olo olikin melko hyytynyt ja edellispäivän yleisurheilun kivut alkuivat myös samalla hiipiä kroppaan.
  5. Ke 18.9. vr 2km, tv-reipas 6km 5:11/km syke 148, vr 2km Helpoin reipas tähän saakka ja siitä kertoo reippaasti alaspäin tullut syke. Aiemmin tämä olisi ollut sykkeiden puolesta jo reippaasti pk:n puolella, mutta nyt tuntuu tauon ja aloituksen jälkeen syketason olevan merkittävästi alempi. Kyllä tämä oli silti vk:ta, mutta tässä treenissä tuntui olevan jo sellainen noste päällä, että ens viikolla lienee jo syytä arvioida vauhdin lisäystä. Ohjelmassa ens viikko mentäisiin samalla vauhdilla, mutta vähän pidemmällä lenkillä. To 19.9. Sähly 1,5h tv-kevyt 12km 6:28/km, syke 133 Lähes kolmen tunnin yhdistelmätreeni. Sählyssä vedin jo itseni ihan tilttiin ja silti lähdin vielä sen jälken yölliselle lenkille. Ei ollut helppoa ja joku voisi sanoa näitä roskakilsoiksi. Nyt kun painon pudotus on menossa, niin roskakilsoja ei ole. Raskasta oli ensimmäisestä askeleesta lähtien ja varsinkin jokainen keskuspuiston nyppylä meinasi olla ylitsepääsemätön vuori. Nyt taas syke oli korkea vauhtiin nähden.
  6. Viime viikko ei ollut harjoituksellisesti kovin hyvä, tuli pari ylimääräistä lepoa muista menoista johtuen. Näitähän ei saisi tulla, vaan treenit pitäisi suunnitella hyvin etukäteen ja raivata niille tila. Nytkin olisi ollut mahdollista. Ma 9.9: tv-kevyt 8km, 5:48/km, syke 141. Illalla koripalloa 1,5 h. Lenkillä @Mensongen kanssa ja mies hieman vedätteli, joten syke ja vauhti vähän normaalia korkeammalla. Ti 10.9: Lepo Ke 11.9: vr 2km, avausvedot 3x100m, tv-reipas 6km 5:12/km, syke 154, vr 2km. Ei ollut mitenkään helpon tuntuista. Vauhti oli kuitenkin juuri speksattua (5:10-5:20/km) To 12.9: Salibandy 1,5 h Pe 13.9: Lepo La 14.9: Lepo Su 15.9: vr 2km, Cooperin testi 2575 m, 4:38/km syke 160. Odotin kyllä 2600-2700m, mutta vähänkin kovemmissa vauhdeissa jalat menee ihan tukkoon. Karseaa, mutta niin ihanaa. Torstaina alkanut sählykausi toki saattoi tuoda vielä omat juminsa. Ma 16.9: tv-kevyt 8km, 5:58/km. Helppoa ja kivaa. Ti 17.9: tv-kevyt 8km, 6:07/km syke 128. Helppoa ja kivaa. Alkuviikolla lenkit ovat tuntuneet todella hyvältä. Ehdottomasti parasta menoa alun jälkeen. Vauhti ei mahdottomasti ole kiristinyt, mutta sykkeet laskeneet ja erityisesti tuntuma juoksuun on helpottonut todella paljon. En tiedä oliko se tuo täysiä vedetty Cooper vai kevyemmät päivät, mutta hyvältä tuntuu. Voi olla, että 3:1 viikkorytmitys on tässä kunnossa vähän turhan pitkä ja lyhyempiä kevyempiä jaksoja saisi olla useammin. Nyt kun hirveästi ärsykettä ei tarvita kehittämiseen, niin kunnon nousun voisi siis tavallaan ulosmitata useammin kevyemmillä jaksoilla. Ei tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä, vaan katsellaan miten viikko tästä etenee.
  7. Kaikki on suhteellista, jollekin tunti ei ole mitään ja joku toinen ei sitä pysty juoksemaan. Jonkinlainen perussääntö pitkästä lenkistä on se, että se on noin 1,5 kertainen peruslenkkiin. Hyvin epämääräistä, mutta sun kohdallahan pitkä olisi sitten jotain lähemmän puolitoista tuntia. Eikä kannata heti nostaa välttämättä sinne, vaan vaikka 10min lisää per viikko, kunnes saavutetaan puolentoista tunnin kesto.
  8. Samaa mieltä edellisen kanssa. Mitään haitallista ei tapahdu, mutta pidemmän päälle ei oikeastaan mitään hyvääkään, kun juoksuharjoittelu on niin monotonista. Vaikka et mitään tavoittelisikaan, niin parempi harjoitusvaste tulee kun ryhdyt esim. yhtä lenkkiä hieman pidentämään ja toista koventamaan.
  9. Näinhän se homma toimii. Sponsorointi ja markkinointi ovat luoneet uuden tyyppisen arvoketjun somen avulla ja esim Hoka tätä ilmeisesti hyödyntää tehokkaasti. Minäkin tiedän useamman Hokan mallin nimeltä, vaikka en ole niitä koskaan tutkinut netissä tai liikkeessä. En tosin tiedä miten polkujuoksu tähän liittyy. Useimmilla Kovilla Pojilla on ihan varustesopimukset, johon ei välttämättä liity vaatimusta vahvaan somepresensiin.
  10. Värvääkö Hoka näitä piirikunnallisen tason juoksijoita lähettiläikseen vai mikä juttu tämä on? Siihen kun törmää somen jokaisessa käänteessä täysin epäuskottavan hehkutuksen saattelemana. Lisäksi kengät ovat äärettömän rumia.
  11. Mä näen noi korvaavat kyllä ihan mahdollisuutena. Juoksua ei korvaa mikään, mutta peruskestävyys ei katso millä tavoin se on hankittu. Juoksua kun ei voi ja ei pidäkään ahnehtia heti alkuun, niin lisää tekemistä kannattaa ottaa ohjelmaan. Voihan se hieman häiritä varsinaista juoksuharjoittelua, mutta pohjia rakentaessa hyödyt lienevät suuremmat kuin haitat.
  12. Tilanne on mielestäni ihan riittävän vaikea. Oon varmaan nyt samassa tilanteessa kuin sä huhti-toukokuussa. Viikon pitkä mulla tosin on ollut puolitoista tuntinen jo useampana viikkona, mutta alle 6:00 min/km vauhti kevyellä tuntuu vielä liian kovalta.
  13. Enpä oikeastaan. Syksykkö alkaa taas pallopelit kahdesti viikossa. Ne ei ehkä ole paras juttu juoksun kanssa yhteen, mutta ainakin nyt alkuun kaikki liikunta on hyvää liikuntaa. Jotain voima- ja lihaskuntotreeniä olen kaavaillut, kunhan toi juoksu ensin alkaa kulkea jotenkin.
  14. Vuoden alussa virittelin jonkinlaista comebackia juoksuharjoittelun aloittamisen merkeissä. Tuolloin ei ollut oikein muuta tavoitetta kuin tehdä juoksuharjoittelusta jälleen jokseenkin säännöllistä toimintaa. Toki kilpailut ja tuloksetkin kutkuttelivat mieltä siltä osin, josko niihinkin olisi asiaa kunnon noustessa. Jätän nyt taustoittamisen sikseen, sillä asiaa puitiin jossain määrin täällä: https://www.juoksufoorumi.fi/topic/36669-juoksun-aloitus-pitkän-tauon-jälkeen/ Jonkun verran onkin tullut kyselyä miten tavoite etenee. Kuukausittaiset kilsamäärät kertovat aika selkeästi miten se sitten oikeasti meni: Tammikuu 106km Helmikuu 58km Maaliskuu 41km Huhtikuu: 50km Toukokuu: 7km Kesäkuu: 77km Heinäkuu: 61km Elokuu: 153km Homma lähti tammikuussa ihan mallikkaasti liikkeelle. Pitkän tauon jälkeen kilometrit olivat pieniä, mutta tuntuivat kuitenkin sopivilta ja kehittäviltä. Paino laski 91 kilosta 86 kiloon helmikuuhun mennessä. Juoksukin kehittyi siinä rinnalla ihan kivasti. Helmikuussa iski sitten se flunssa, josta sai toipua pitkään ja hartaasti. Samalla katosi fokus koko hommasta ja hyvä treenamisen rytmi vaihtui satunnaiseksi lenkkeilyksi. Satunnaista lenkkeilyäkin oli enemmän kuin viime vuosinakin. Siinä pääsi syntymään jonkinlainen harha harjoittelusta, vaikka numerot näin jälkikäteen osoittaakin aivan jotain muuta. Noin olemattomilla määrillä kunto ei enää noussut millään tavalla. Painon putoaminen kääntyi painon nousuun, kun ruokailutkin oli mitä oli. Touko-heinäkuussa oluenmaisteluharrastus piti huolen, että energianpuutos ei ainakaan pääse välittömästi tappamaan. Kesän aikana paino nousikin ihan reippaasti ja elokuun alussa lukemat olivatkin taas 92 kg. Oltiin taas lähtöpisteessä kaikilla mittareilla. Elokuun alussa kilometrimäärät lähtivät jostain syystä nousuun. Painon nousu toki herätti, mutta en ole varma oliko se ainoa syy. Juoksun uudelleen aloitus kyti mielessä kyllä jatkuvasti ja jotenkin alkoi ymmärtämään, että satunnainen juoksentelu ei vie oikein mihinkään. Elokuun alussa tulikin laadittua itselle ihan oikea harjoitusohjelma. Se on tuonut aivan erilaista ryhtiä tekemiseen. Ehkä ei sitten muuta tarvittukaan. Juoksuharjoittelussa pääpaino on luonnollisesti ollut peruskestävyyslenkeissä. Kevyt juoksukin kuormittaa yllättävän paljon, vaikka kuinka hiljaa juoksisi. Viikkokilsat ovat olleet nyt 40 ja 50 välillä ja nyt niitä on tarkoitus nostaa sinne 60 hujakoille syyskuun aikana. Muutamia reippaita lenkkejä on tullut myös tehtyä, sekä nopeutta ja hapotonta nopeuskestävyyttä radalla - kerran jopa piikkareillakin. Ravintopuolella tehdyt muutokset ovat olleet kaiken epäterveellisen merkittävä rajoittaminen ja annoskokojen lievä pienentäminen. Paino onkin lähtenyt taas laskuun ja nyt ollaankin menty taas alle 90 kilon. Pieni energiavaje varmasti syö parasta treenivauhtia. En ole ottanut stressiä juoksuvauhdeista yhtään ja hyväksynyt sen, että välillä ei jaksa yhtään. Mieluummin hölkkään niin hiljaa kuin pystyn, kuin vedän väkisin tai jätän treenit kokonaan tekemättä.
  15. Siinähän se etenee hitaasti, mutta epävarmasti. Harkitsen vakavasti päiväkirjan aloittamista puujalan tapaan.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy