Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Ultra-Maileri

Jäsenet
  • Content Count

    1 345
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

57 Excellent

About Ultra-Maileri

  • Syntymäpäivä 29.08.1978

Contact Methods

  • Website URL
    https://ultramaileriblogi.wordpress.com/

Profile Information

  • Asuinpaikka
    Helsinki

Recent Profile Visitors

1 677 profile views
  1. Ultra-Maileri

    Liikuntamylly

    Eikä ollut Esport Arenaa, mutta oli Otahalli! Pituutta radalla oli joku 156m ja viikon parille yhteisvuorolle tunkivat kaikki alueen yleisurheilijat (joita oli vielä silloin paljon). Kaikki hitaampi kuin 3min/km ja muu hölkkä juostiin ulkona pakkasessa ja rata oli varattu vain seuroihin kuuleville yleisurheilijoille. Salilla horkkapäiset voimamiehet vittuilivat jos jätti vaatteet väärään naulakkoon, eikä sinne pääasiassa uskaltanut mennä. Vahtimestari osasi myös luoda pelon ilmapiirin äänekkäällä raivoamisellaan jos joku perseili tai rikkoi jotain kirjoittamattomia sääntöjä. Saunasta ei varmaan tarvitse mainita mitään.
  2. Laita vain kysymys paikallisille yleisurheiluseuroille löytyykö valmennusryhmää kun kerrot tavoitteesi ja taustasi. En yhtään ihmettele, jos vaikka joku valmentaja ottaisi sut mukaan. Pikajuoksu on vielä korostuneemmin sellainen laji, jossa valmentajan fyysinen läsnäolo vaaditaan.
  3. Mun mielestä kaikki tässä on ollut asiaa eli ketjun aloittajan luvalla saa rönsyillä ihan vapaasti. Uudelleenaloitus varsinkin näin jo vähän kypsemmällä iällä liittyy aika läheisesti kuormitukseen ja harjoituksen rytmittämiseen ja kaikki sitä sivuava kokemusperäinen tieto on tervetullutta. Ja onhan tästä keskustelusta paljon ajatuksia herännytkin. Treeniä takana nyt 9 päivää ja harjoituksia on ollut päivittäin. Ei ole helppoa ollut, mutta ihan se alkujärkytys lienee tämän viikon jälkeen ohi. Olen heti lähtenyt päivittäisen harjoittelun kannalle, jotta se tulee mahdollisimman nopeasti osaksi normaalia päivärytmiä. Juoksun lisäksi mukana on ollut uintia, lihaskuntoa ja pallopelejä. Yritän vielä lisätä tulevilla viikoilla jotain muuta pidempikestoista, koska kovin pitkiä lenkkejä ei vaan vielä jaksa juosten.
  4. Minä en tuota Hemmilän ohjeistusta niele edes noilla reunaehdoilla. Vuonna 2011 vähensin treenimäärää ja lisäsin tehoja ja otin mukaan ihan lepopäiviä. Tarkoitus oli nimenomaan saavuttaa tuloksia 400m-1500m matkoilla. Tällöin tietysti peruskestävyys ja määrä laski merkittävästi aiemmista vuosista. Lopputulos oli se, että määrien tippuessa vauhtikestävyys ja maksimikestävyys tulivat hyvin nopeasti alaspäin. Puhdas nopeus ja nopeuskestävyys hieman kehittyi, mutta hyvin hitaasti. Tulokset sen sijaan laskivat käytännössä kaikilla matkoilla 800m ylöspäin, kun aerobiset kestävyysominaisuudet tulivat enemmän alaspäin kuin anaerobiset ominaisuudet kehittyivät. Jollain juoksijatyypillä jossain tilanteessa tuollainen treenimäärän vähentäminen voi toimia, mutta en lähtisi tuota yleistämään. Ainakin kestävyystyyppisillä juoksijoilla tuloskunto melkeinpä joka matkalla pysyy parhaiten yllä kestävyystyyppisellä harjoittelulla, joka nyt vaan vaatii määrää aika paljon. MInäkin pidän itseäni kestävyystyyppisenä juoksijana, vaikka 800m on joskus mennyt 1.56. Ja kuten todettua, "lepopäivä" ei ole kenellekään mikään autuaaksi tekevä asia. Kaikki on kiinni kokonaisrasituksesta. Palautua voi monilla tavoin ja lepopäivä on vain yksi väline muiden joukossa, eikä hyväkuntoiselle välttämättä edes paras tapa.
  5. Olet kyllä oikeassa, että usein ikääntyvien osalta painotetaan juurikin palautumisen hidastumista yms ja ainoa johtopäätös on harjoitella harvemmin/vähemmän. Näin karrikoidusti. Enemmän kiinnostaisi lukea miten harjoittelun painopistettä olisi syytä muuttaa. Palautumiseenkin voi vaikuttaa jossain määrin itse, eikä vain alistua kohtaloonsa huonosti palautuvana kehäraakkina. Kuitenkin on niitä, jotka haluavat optimoida tuloksensa iästä riippumatta, eikä vain selviytyä harjoituksista mukavalla fiiliksellä. On tietysti ihan ymmärrettävää, että tietoa veteraani-ikäisten optimaalisesta harjoittelusta on vähemmän, kuin parhaassa iässä olevien urheilijoiden harjoittelusta.
  6. Mulla ei lihasta ole koskaan ollutkaan, eikä se aikanaan oikein tarttunut kun juoksu ohessa saliakin yritti välillä vääntää. Nyt kuitenkin huomaa, että osa painonnoususta on myös lihasta. Ilmeisesti lapsesta lähtien jatkunut kestävyysharjoittelu on jotenkin pitänyt kropan kevytrakenteisena ja nyt se sitten se on alkanut tauon aikana muistuttaa enemmän normaali-ihmistä. Munkin kisapaino oli jotain 72-74kg, nyt ollaan +90 sarjassa. Saa nähdä pääsenkö alle 80 koskaan, sillä ei tuota läskiä silmämääräisesti ole kuitenkaan paljon, joten lihaksistakin on varmaan tingittävä jos haluaa pelkkää painoa tuijottaa. Toisaalta kun on pituutta 192, niin yks kymppi hukkuu sinne joukkoon aika helposti. Lähtökohtaisesti yritän nyt vain treenailla ja syödä vähän terveellisemmin ja paino tulee sitten mukana miten tulee.
  7. Tämä osuu kohtuullisen hyvin mun tilanteeseen, vaikka ikää on viitisen vuotta enemmän. Muistatko miten aloittelit tuolloin, kuinka usein harjoittelit ja oliko treeni pelkkää juoksua vai oliko jotain muita lajeja tai harjoituksia? Kelpaisi kyllä jos vaikka puolenkin vuoden päästä saisi anakynnyksen 20-25 sekan päähän parhaista päivistä.
  8. Tästä se varmaankin pitää lähteä. Nyt on huomannut, että tasavauhtinen hidas juoksukin tuntuu todella kuormittavalta, joten pakko löytää jotain vielä kevyempää tai ainakin sellaista, joissa rasitus on helpommin hallittavissa. Tarkoitus on kuitenkin löytää samalla harjoitusrytmiä, joten mieluummin pitää rasitusta nyt alkuun matalana kuin tekee vain harjoituksia, joista joutuu palautumaan useita päiviä viikossa. Aivan totta. Sykkeen nousu tai kovempi juoksuvauhti ei välttämättä tarkoita sitä, että harjoittelu olisi heti liian kovaa. Kaikkihan on kiinni määristä ja siitä kuinka usein juoksee kovaa eli kokonaisraistuksesta. Olen samaa mieltä, että virhe on aloittaa vain juoksemaan mahdollisimman hitaasti. Toki hitaalla juoksulla on paikkansa, mutta en aio opetella hyväksi 6min/km juoksijaksi. Mieluummin monipuolisuutta, eri tavoilla tehtyä riittävän kevyttä ja pitkäkestoista liikuntaa ja pienenä mausteena kovempaakin juoksua kokonaisrasituksen ollessa kuitenkin kuntoon nähden oikealla tasolla.
  9. Tuo on muuten aika suhteellista mikä on nopea treenin tarttumisnopeus. Kun on vuosia harjoitellut ja on vielä kohtuulisen nuoressa iässä, niin kuukauden ehjällä harjoittelullahan voidaan nousta melko pitkänkin tauon jälkeen lähes ennätystasolle ja myös absoluuttisesti hyvään tuloskuntoon. Vaikka ensimmäiset harjoitukset tauon jälkeen olisivat kuinka tuskaisia ja toivottomia tahansa, niin treeni tarttuu tuossa tilanteessa aivan älyttömän nopeasti. Yksittäisellä harjoituksella kunto voi "nousta" sellaisia harppauksia, mitä joku muu joutuu tekemään vuosia. Jos on koko elämänsä maannut sohvalla, niin matalasta kuntotasosta huolimatta kuntohan ei yleensä nouse hirveän nopeasti aivan alkua lukuunottamatta. Jos on ikää, ylipainoa, eikä lahjokaan juoksijaksi aivan liikaa, niin matalasta tulostasosta huolimatta voi joutua tekemään paljonkin työtä kaiken kehittymisen eteen. Jo nyt huomaan, että kunto ei nouse niin nopeasti kuin aiemmin. Kyllä se kunto näennäisesti romahti nuorenakin kun tuli tauko ja ensimmäisillä lenkeillä peruslenkin vauhti olisi hyvinkin voinut olla 6min/km jos olisi sykettä tuijottanut ja pitänyt vauhdin aisoissa. Silloin ei tarvittu kuitenkaan kuin 2-3 peruslenkkiä, kun vauhti olikin jo minuutin kovempi per kilsa ja sykkeetkin olivat todennäköisesti laskeneet. Nyt tässä on se ero, että 2-3 peruslenkin vauhti on edelleen se 6 min/km ja saa kyllä ihan suurennuslasin kanssa tutkia ovatko sykkeet tulleet alaspäin vai ei. Paljon mahdollista, että suurin selittävä tekijä on kuitenkin lisääntynyt paino. Aiemmin riitti vain kun juoksutuntuma/hermosto oli taas viritetty juoksemiseen, nyt pitäisi myös saada läskiä pois. Jälkimmäinen on valitettavasti vähän hitaampi prosessi. Uskon toki itsekin, että muutama kuukausi hyvää treeniä, niin kaikki näyttää paremmalta. Malttia tämä vaatii ja se tässä lienee just hankalinta.Tilanne on nyt ihan uusi ja tavallaan kohtaan nää haasteet nyt ensimmäistä kertaa.
  10. En tiedä mitä tapahtui, mutta mielessä kävi niinkin ihmeellinen ajatus kuin juoksuharrastuksen (uudelleen) aloittaminen. Päähänpisto on toivottavasti ohimenevä, mutta ihan teoreettisessakin mielessä on kiinnostavaa miten tässä pitäisi aloitella. Viimeisen kerran olen ollut jossain kunnossa reilu 5 vuotta sitten, jolloin juoksin kympin vuoden 2013 Twilight Runissa 36.36. Varsinaisen treenaamisen olin lopettanut noin vuosi aikaisemmin, joten jossain määrin vanhoilla pohjilla mentiin. Sen jälkeen liikunta ollut satunnaista, koko ajan vähenevää ja juhlinta säännöllistä. Viime vuonna taisi tulla alle 400km juoksua. Kymppi kulkisi nyt ehkä noin 50min. Nyt ei ole enää vanhoja kuntopohjia. Sen huomaa siitä, että vaikka intoutuisi juoksemaan pari lenkkiä, niin juoksuvauhdit eivät juurikaan lähde nousuun. Kevyen vauhti liikkuu jossain 6:00/km ja sykkeiden perusteella sekin on liian kovaa. Maksimisyke on tullut roppakaupalla alas. Painoa on tullut tuohon 2013 verrattuna lisää noin 15 kiloa, josta reilut kymmenen viimeisen kahden kuukauden aikana. Voimatasot ja lihaskunto ovat myös aika pohjalukemissa. Onko jollain onnistunutta kokemusta tällaisesta comebackista pitkän tauon jälkeen? Enkä tarkoita mitään pitkää telakkaa tai edes välivuotta, vaan tällaista vuosien taukoa, jossa vähän niin kuin aloitetaan uudestaan. Kannattaako treeneissä lähteä ihan pohjilta kuten aloittelija vai olisiko kuitenkin joku oikopolku? Eikä tässä mistään ennätyksistä haaveilla, mutta 40min kymppi nyt pitäisi ainakin aluksi saavuttaa.
  11. Ultra-Maileri

    Juoksija -lehden tarpeellisuus

    Seura voi olla jäsenenä sekä SUL:ssa että SAUL:ssa. Tietyllä tavalla valitsemalla seuran ei tarvitse edustaa kahta eri seuraa. Toki on aina mahdollista edustaa SUL:n kisoissa eri seuraa kuin SAUL:n kisoissa. Lisenssi pitää olla vain SUL:n kisoissa.
  12. Oliko noita vanhoja blogeja RSS-muodossa enää missään? Tallensin kyllä aiemmin Ultra-Maileri blogini, mutta nyt menin muistamaan, että mulla oli vielä Maileri-nimimerkillä ollut toinen blogi.
  13. Ultra-Maileri

    Juoksufoorumin siirto uudelle alustalle

    ​Taistelen tämän kanssa edelleen. Oikeasti importilla ei saa tuotua RSS-feedistä mitään, vaan se tuo muutaman rivin ja lisää loppuun linkin varsinaiseen datalähteeseen eli vanhaan blogiin. Jos vanha alusta joskus lähtee alta tai muuttaa toiseen paikkaan, niin uusista blogimerkinnöistä katoaa sisältö lähestulkoon kokonaan. Mihinkään blogi-alustaan ei saa tuotua RSS-feediä kunnolla, koska tällä käsittääkseni pyritään estämään toisten blogikirjoitusten varastaminen omaan blogiin. Toisaalta useimpiin blogialustoihin löytyy joku import-tapa, joten pitänee alkaa kikkailemaan jotain muunnostyökalua RSS-feedin pohjalle.
  14. Ultra-Maileri

    Juoksufoorumin siirto uudelle alustalle

    Kannattaako blogeja alkaa kikkailemaan RSS-feedin avulla vai odottaa sitä convertteria? Mitä tapahtuu jos eka saakin siirrettyä vanhat blogit tänne jollain keinolla ja sen jälkeen Seppo ajaa konversion?
  15. Ultra-Maileri

    Alle 2:40

    Onnittelut vielä täälläkin mensongelle! On ollut kunnia päästä seuraamaan duunia aika läheltä ja tekeminen on ollut tinkimätöntä ja määrätietoista. Väitän, että heikoistakin hetkistä selviää todennäköisemmin kun harjoitustausta on kunnossa. Jos en yhtään väärin tulkitse, niin BorntoRun ois alittanut Pariisissa 2.40 todella reippaasti!
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy