Jump to content
Juoksufoorumi.fi



hancock

Jäsenet
  • Content Count

    1 354
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

68 Excellent

Recent Profile Visitors

885 profile views
  1. Otan osaa. Ainakin omalla kohdalla tuntuu, että vaikka suru-uutiset kuinka olisivat odotettavissa, ne silti iskevät. Nyt rauhaa selvitellä ajatuksia, tunteita ja muistoja.
  2. Joo, olen ollut mukana vuosina 2013 ja 2014. Ja ensi keväänä pitäisi olla jälleen viivalla. Mitenkään kovin iso kisa ei ole kyseessä. Molempina vuosina on saanut pitkät matkat mennä itsekseen, kunhan alkuruuhka on levinnyt.
  3. Reitin ensimmäinen puolisko on se haastavampi ja myös mielenkiintoisempi. Pico Ruivon ja Areiron jälkeen loppureitti on tylsempi. Oletko lähdössä kisaan?
  4. Mun kokemus on enemmän maastopuolelta, mutta miettisin syömistä sekä mikro- että makrosykleissä. Tarkoitan sitä, että yksi puoli on se, mitä syö joka tunti ja paljonko hiilihydraatteja pyrkii saamaan tunnissa. Ja toinen puoli on sitten se, pitääkö kisan aikana 1-2 isompaa huoltotaukoa (koska?) ja mitä syö silloin. Jos vatsa ei kestä geelejä, lähtisin kokeilemaan esimerkiksi taateleita tai muita hedelmiä, joissa on paljon hiilihydraatteja. Ainakin itsestäni tuntuu, että silloinkin kun vatsa ei pysty ottamaan vastaan prosessoituja ruokia, hedelmät uppoavat hyvin. Samoin vesi uppoaa a
  5. Tuo on itse asiassa todella hyvä kombo ja kehittää hyvin kestävyyttä. Siinä tottuu juoksemaan väsyneillä jaloilla. En väitä olevani mikään harjoittelun asiantuntija, mutta suosittelen vastaavaa komboa jokaiselle maratoonarille tai ultraajalle siinä vaiheessa, kun harjoittelu alkaa olla suurin pirtein päivittäistä.
  6. Kuulostaa siltä, että ainakin tämän päivän harjoitus voisi olla järkeä jättää väliin ja lepäät vain. Yksi harjoitus ei kisaa muuta, mutta sen sijaan voi pitkittää/pahentaa flunssaa. Jos flunssa on päällä kisaamaan ei auta lähteä, kuten varmasti tiedät. Hyvää tulosta ei pysty tekemään ja riskeeraa vain terveytensä. Missään tapauksessa työ ei ole mennyt hukkaan: vaikka kisa jäisi väliin, olet nyt paremmassa kunnossa kun aiemmin. Sitten vain uusi kisa tähtäimeen ja olet entistä paremmassa iskussa. Lääkärintodistus kannattaa hankkia, jos sillä saisi siirrettyä o
  7. Vuoriultria ajatellen ideaalitilanne olisi toki se, että voisi asua vuorilla ja pitkät mäkivedot tulisivat kuin itsestään osana muuta treeniä. Lapissa se voisi ehkä vielä jotenkin onnistua, mutta muualla Suomessa ei oikein mitenkään. Jos pääkaupunkiseudulle voitaisiin rakentaa vaikka paritonninen vuori, vaikka Vantaan tilalle, olisin enemmän kuin onnellinen.
  8. Nousumetrien keräämiseen vuori/maastoultrien suhteen on selvästi kaksi koulukuntaa. Vähän kärjistetysti toinen kerää nousumetrejä, toinen panostaa laatuun. Mä itse edustan jälkimmäistä koulukuntaa. Jos Suomen kisoista puhutaan, niin olen @vmaksin tavoin samaa mieltä siitä, että mäkiset polkupitkikset riittävät oikein hyvin. Suomessa ei missään kisassa tule niin paljoa nousua, etteikö siitä selviäisi. Varsinaisten vuoriultrien suhteen (joissa siis on odotettavissa esim. useita +1000 m nousuja) olennaisia asioita ovat a) aerobinen kunto b) lihaskunto ja c) kropan tottumin
  9. Lyhyemmillä ultramatkoilla pärjää hyvin samankaltaisella valmistautumisella kuin maratonillekin. Lisäksi, kun on polkukisasta kyse, on mukana hyvä olla polkujuoksua, mielellään myös teknisessä maastossa. Pelkkä teillä juokseminen ei kisaan juuri valmista. Kuten maratonillekin, viikon tärkeimpiä harjoituksia on pitkä lenkki. Sitä ei voi korvata. Käytännössä sanoisin, että noin 2 h 15 - 2 h 30 min vie jo aika pitkälle, lähellä kisaa voi sitten juosta muutaman lähemmäs kolmituntisen. Jos pitkikset juoksee tarpeeksi kevyesti (kuten on tarkoitus), niistä palautuminen ei myökään vie kovi
  10. Mulla on S. Mulle aika nappikoko, mutta jos on yhtään enemmän lihasta/läskiä, niin sitten voi olla pieni. Multa myös iso suositus Stormshellille. Pitää tuulta ja vettä sekä hengittää hyvin.
  11. Onnea! Mahtavaa kun pääsit palkintopallille!
  12. Pystytkö vertaamaan tätä UD:n Jurekin ykkösversioon? Miten ne eroavat ja onko istuvuus muuttunut? AK Mountain 3.0 näyttää todella hyvältä. Vähän kyllä houkuttaisi.
  13. Mä oikeastaan mielenkiinnolla odotan, kuka on ensimmäinen suomalainen joka alittaa 25 h UTMB:llä. Tällä hetkellä laitan rahat eniten Nokelaisen & Ansion suuntaan, jos he joskus viivalle lähtevät.
  14. Oikea tavoite! Jussi Kallioniemi taitaa tällä hetkellä pitää hallussaan nopeimman suomalaisen UTMB-viittaa vajaan 28 h ajalla.
  15. Mun vastakysymys tähän olisi se, että johtuuko raatamisen tuntu siitä, että treenaa liian kovaa ja kroppa on sen takia koko ajan väsynyt, vai siitä, että kurinalainen juoksuharjoittelu ei vain ole oma juttu? Ensimmäinen on mun nähdäkseni ongelma, toinen ei. Kun mulla on treeni kulkenut parhaiten, se ei ole ollut henkisesti yhtään rasittavaa, vaikka koko ajan on tehnyt kovia treenejä. Liian kovan treenin on ensimmäiseksi puolestaan huomannut henkisestä väsymisestä.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy