Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Baltsu

Ban
  • Content Count

    11 476
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

Everything posted by Baltsu

  1. Baltsu

    Hoka One One

    Hyvä, hyvä. Mulla on kyllä vähän paremmat fiilikset Carbon X:stä, mutten ole voinut kokeilla niitä juoksussa, kun ovat liian pienet. Meni kaikki energia sen selvittämiseen, miksi ne ovat pienet ja kun ei ollut matkapuhelinnumeroa mukana, niin en voinut lähettää niitä takaisinkaan ja sitten kun eivät olleet HM:ssä, minne mun piti viedä ne, niin sekin epäonnistui. On ollut sen verran paljon kiirettä teorian tekemisen plus sen aiheuttaman stressin takia ja harmitusta polviongelman sekä sen jälkeisen sairastelun jälkeen, että asia on siis ollut vaiheessa, mutta mulla on sellainen käsitys ja tuntum
  2. Mielenkiintoisia nuo Mostin sarvet, jotka tehdään jokaiselle urheilijalle mittojen mukaan ja 3D tulostetaan.
  3. Löysin videonkin siitä Pinarellosta.
  4. Baltsu

    Skechers juoksukengät ?

    jenkeissä voi saada tarjouksesta viidelläkympillä.
  5. olen ehdottanut sitä, että sm-maraton olisi 2 viikkoa Ruotsi-ottelun jälkeen. Silloin sitä voisi ratajuoksijat kokeilla. En usko, että Raitanen tarvitsisi kympin kokemusta, kun on suunnistuksessa juossut pitkiä matkoja. Suurempi ongelma lienee se, että Raitasella on taipumus saada jalkavaivoja.
  6. Baltsu

    New Balance

    Impulse tuntuu jalassa ihan hyvältä, jos on tarpeeksi pieni koko, että sen saa kireälle, kun se päällinen on vähän lötkö, mutta se FuelCell ei ole koko matkalla. Se on se ongelma. Voisin oman kokemuksen mukaan vähän arvioida noita eri malleja: Fresh Foam: Zante Pursuit: Zante oli varmaan Suomen myydyin NB-malli, mutta tätä uusinta en ole nähnyt ihmisillä niin paljon kuin edellisiä. Hyvännäköinen tossu, jota toiset pitävät todella hyvänä. Minusta se on vähän epäbalanssissa siinä mielessä, että siinä on jäykkä pohja ja löysä päällinen. Kevyt ja nopea, mutta ei oikein
  7. Forrest Guuri -tiimi! Googlen mukaan Imatralta Lappeenrantaan on linnuntietä 34km ja tietä pitkin 36km. Vähän sama kuin täältä Keravalle, joten siinä olisi tiimille hyvä perjantain viettotapa. Rapoa sitten tänne.
  8. Yksi tapa katsoa pyöriä, on tsekata, millä huiput ajavat. Jos he käyttävät jotain merkkiä, se ei voi olla soveltumaton lajiin. Tuossa 2017 vuodelta tarkat speksit, millä pyörillä ajoivat Havaijilla: https://www.slowtwitch.com/Products/Bike_details_of_the_Top_15_Kona_male_Pros_6639.html Kysymys on pitkälti siitäkin, kuinka paljon mikäkin merkki satsaa triathlon-markkinointiin. AnttiSn oli tuossa yllä sitä mieltä, että nuo 4 merkkiä ovat kyseisiä merkkejä ja muut halpiksia, mutta jos otetaan esimerkkinä listalla viimeisenä olevan Cameron Wurfin pyörä, niin se on Pinarello,
  9. se ei ole juurikaan noin, vaan normaaliruokavalio on lautasmalli, jossa on kaikkea. Tankatessa puolestaan ei ole tarkoitus saada proteiineja ja rasvoja niin paljon. Tutkimusten mukaan alle 3 tunnin maratoonareilla hiilareiden osuus kisakulutuksessa on joku 80%. Hitaassa hölkässä se on eri tilanne, mutta heillä se aika kasvaa eli kun menee enemmän tunteja, niin hiilareita myöskin kuluu. Ei ole tarkoitus syödä varsinaisesti enempää, vaan hiilaripainotteisesti ja tuo yhdessä vähentyneen kulutuksen kanssa täyttää ne varastot. Jos elää kuten huippu-urheilijat ja ruokavalio koostuu aina pääosin hiil
  10. Tottakai sillä on merkitystä, että se 90 minuuttia kisan alusta käytettävissä oleva varasto kropassa on täynnä. Se kisan aikana otettava energia vaikuttaa sitten erityisesti siihen jälkimmäiselle puolikkaalle. Eli kisan aikanakin kannattaa hiilareita nauttia, mitä ei vuosikymmeniä sitten osattu tehdä, kun ei ollut geelejä, eikä tietämystäkään. https://www.theglobeandmail.com/life/health-and-fitness/fitness/carbo-loading-is-it-key-the-day-before-a-marathon/article1359197/ Tuon jutun mukaan Lontoon maratonille osallistuneista he, jotka tankkasivat kunnolla hiilareita, juo
  11. Dexal Heavy. Asiantuntijapiireissä jo 20 vuotta sitten hyväksihavaittua moskaa. Yhdestä pullosta tulee 390 grammaa sokeria eli 130 grammaa per päivä, kun sen jakaa kuuteen kahdesti päivässä otettavaan annokseen. Niitä voi ottaa reissuunkin mukaan. Eivät ne hajoa ruumaan laitettavassa matkalaukussakaan, kun pakkaa hyvin tuollaisiin kaupan kertakäyttöisiin vesipulloihin. Jos su on kisa, niin vikat tankkaukset vedetään perjantaina eli 2 pulloa mukaan, jos matkustaa paikan päälle pari päivää ennen tapahtumaa. Niitä on tullut juotua hassuissa paikoissa kuten junassa ja kerran tempaisin yhden pullol
  12. Olennaista ennen kisaa on se, että kun ei harjoitella, vaan valmistaudutaan kisaan, niin kaloreiden tarve on alhaisempi. Ei siis tarvitse syödä entistä enemmän, vaan se kaloreiden koostumus tulisi olla suurimmaksi osaksi hiilareita. 90 minuuttia käytetään niitä hiilareita, mitkä ovat jo varastoituneina kropassa. Jos lähtee niin, ettei hiilarivarastot ole täynnä, kohtaa kisassa vaikeuksia. Pitää myös muistaa, että kroppaan varastoituu vettäkin, mikä on hyödyksi maratonilla. Jokaista varastoitunutta hiilarigrammaa kohti kroppaan varastoituu 3 grammaa vettä. Sen takia startissa paino voi olla par
  13. Baltsu

    New Balance

    niin aika monissa Inter Sporteissa sitä on. Hyvä päkiävaimennus minusta. Selvästi paremman tuntuinen kuin viime vuotinen FuelCell Impulse.
  14. Tuo riippuu juoksijan tasosta ja siitä, miten se aerobinen pohja on luotu. Canova, joka valmentaa Sondre Moenia on sitä mieltä, että se volyymi vedetään sinne 200-220 viikkokilsaan, sitten kun sitä on tehty muutama vuosi, se ei kehitä enää, jolloin kovempia treenejä lisätään ja samaten palauttavien lenkkien määrää ja ne keskivauhdit vähenevät tai jäävät lähes pois harjoittelusta. Alkuvaiheessa ei pysty treenata niin paljon lähellä maratonvauhtia, jolloin silloin se kehittää juosta kovempia pk-lenkkejä pl. palauttavien päivät. Sitten kun urheilija kykenee jo juoksemaan paljon, niin hänen elimis
  15. poluilla huomasin sellaisen asian, että suunnistajat menivät aivan älytöntä vauhtia. Siellä oli kaksi tosi vaikeata asiaa itselleni. Yksi oli sellaisessa avohakkuurinteessä menevä polku, mikä oli niin kapea, ettei siihen oikein mahtunut kaksi jalkaa rinnakkain. Syvä, kapea ura, vaikea juosta vauhdikkaasti, kun ei tasapaino riitä. Toinen ongelma oli ne paikat, missä oli puolisääreen vettä/mutaa. Toiset menivät siellä hurjaa vauhtia, kun itse yritin etsiä kuivempia paikkoja - onnistumatta. Ei oikein tajua, miten voi juosta kovaa sellaisessa, kun ei yhtään näe, mitä siellä vedessä on.
  16. Tässä on hyvä juttu. Juurikin kauden viiden parhaan kisan keskiarvoon on hyvä verrata arvokisasuoritusta ja siinä mielessä Korte oli epäonnistuja: https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000006265310.html
  17. kerran olen ollut Pirkassa ja minusta siellä haastavinta on se, että kun vaihtuu alusta, niin ei osaa muuttaa vauhtiaan. Kun tullaan metsästä jollekin tielle, saattaa vasta myöhemmin havahtua, että juoksee liian hiljaa, kun ei ole tajunnut asiaa. Mulla meni yksi jätkä siellä tiellä heittämällä ohi ja sitten tajusin, että hei, mähän juoksen hiljaa ja lisäsin vauhtia. 23 sekuntia menee helposti taktisiin kömmähdyksiin.
  18. Liian raju holvikaaren tuki sen voi aiheuttaa. 2010 tienoilla mulla oli pronaatiotuetut adidas Salvationit, joissa tuo tapahtui. Käytännössä yli kympin lenkeillä oli pakko laittaa aina laastari siihen kohtaan. Lopulta totuin pitämään aina mukana laastareita, joten kun ne olivat alussa sisäkäytössä, niin laitoin pukkarissa laastarin ennen lenkkiä ja myöhemmin ulkokäytössä sama tilanne. Juoksin niillä kengillä 1000km ilman isompia ongelmia, kun opin pelaamaan laastareiden kanssa. Joku 4 vuotta myöhemmin oli vähän samankaltainen ongelma syntymässä adidas Tempojen kanssa. Ne tuntuivat alussa paina
  19. Baltsu

    1500m harjoittelu>

    Mä olen saanut sellaisen käsityksen, että ne ovat vähän kiihtyviä sprinttejä, jotka vedetään maksimissaan 90% tehoilla. Eli kiihdyttää pikajuoksuun, mutta antaa mennä rennosti niin, ettei laita ihan kaikkea likoon. Siinä välttyy silloin vammoilta. Se ongelma mulla kävi just juoksumatolla, kun laitoin maton menemään vähän liian kovaa (enkä ollut lämmitellyt) niin takareisi napsahti silloin talvella. Mä en juokse niitä kuin sata metriä tai nyt en ole juossut niitä ollenkaan, kun olen vältellyt vauhtia viimeiset 2,5kk, mutta täytyisi taas ottaa ohjelmaan. Helpointa se on niin, että menee kesken
  20. Baltsu

    New Balance

    ei se ihan niin samankaltainen ole. 5280 on tehty mailin katujuoksuihin huippujuoksijoille. Jos johonkin voi verrata, niin ratapiikkareihin. Se on selvästi enemmän piikkari kuin lenkkari luonteeltaan ja selvästi epästabiilimpi kuin Rebel. Vaatii oikeasti todella kovaa vauhtia. Se on aika kova jo, jos joku pystyy niillä kympin juoksemaan. Sitä ei ole tulossa Suomeen, koska täällä ei ole yhtään sellaista kauppaa, joka olisi sen tason juoksun erikoisliike, joka tuollaisia saisi edes myydä. Sama juttu kuin Niken ja adidaksen kenkien kanssa, pro-mallit on varattu erikoisliikkeisiin. Tuosta siis san
  21. Baltsu

    Nike Vaporfly 4%

    se on mennyt kyllä toistepäin. Ennen noiden kenkien lanseerausta huipulla oli aika monella adidakset. Hailen aikoihin addu oli jopa ykkönen ja adioksilla tehtiin käytännössä kaikki enkat. Sen jälkeen kun noi kengät tulivat, jopa muiden merkkien sopimusurheilijat ovat pyrkineet niitä käyttämään. New Balancella ja Sauconylla on jotkut vähän samantyyppiset protokengät, millä rahamaratoneja juostaan, mutta adidaksella ei ole vielä mitään. Kyllähän se nimimiestä harmittaa, jos tietää jo lähtöviivalla, että todennäköisesti tulee kärsimään kilpailuhaittaa siitä, kun hänellä ei ole samoja kenkiä. Vaik
  22. Huvittavaa se, että lasten käyttäytymisestä keskustelevat Ben!, joka on ignoressa, mutta jonka vaimo kuulemma osaa käyttäytyä ja FG, jolla on foorumin historiassa ehkä eniten kuumakalleyhteenottoja kaikenlaisten hahmojen kanssa. Vielä ei ole näkynyt stressaantuneen Sepon vakiolausetta popparit esiin. Kaiken lisäksi asian pihvi ei ollut lasten käyttäytyminen, vaan se, että Jim vertaa tuloksia kahden vuoden takaiseen ja sen takia häntä ei haittaa, eikä saisi meitä muitakaan haitata, vaikkei urheilija jaksaisikaan keskittyä. Perhana kun HIFKilläkin on mennyt nyt alkukaudesta tuloksellisesti huono
  23. Nyt on Tesomassa tehty päätös, no more pleikkari. Toivottavasti keskittyminen lätkässä, ekat pelit ovat olleet hyviä. Kummallista meininkiä tuollainen, että änärijätkät joutuvat jakamaan huoneen jonkun tyypin kanssa ekat kolme vuotta. Tuohan ei varmaan tulisi muissa lajeissa kuuloonkaan. Itse en ainakaan suostuisi menemään kenenkään kanssa samaan huoneeseen, eikä sitä ole koskaan ehdotettukaan. Kyllähän jokaiselle pitäisi kuulua se lepoaikakin. Kun laittaa oven kiinni, saa lukea, levätä ja nukkua. Jotenkin tuntuu että änärikulttuuri on ikärasismia. Asioita perustellaan sillä, ette
  24. Baltsu

    Nike Vaporfly 4%

    Syy on tietysti se, että ne ovat todistetusti nopeammat pitkillä matkoilla.
  25. Miksi edes haluat urheilla tuollaisen urakan jälkeen? Joku vesipuistossa köllöttely hierovissa suihkuissa, saunassa tms. luulisi olevan mielekkäämpää, jos rasitus on ollut kova. Tai kunnon känni ja parin päivän krapula ja sen jälkeen muutama päivä iisisti vaikka 10 minuuttia uintia ja sauna. Tuo viestittää jonkinlaisesta riippuvuudesta liikuntaan. Mä en edes maratonin jälkeen ole yleensä ikinä tahtonut tehdä pariin viikkoon mitään ja sinä olet ollut valtavissa ultraurakoissa. Jos siellä on kuuma, niin rannalle vaan aurinkoa ottamaan.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy