Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Baltsu

Jäsenet
  • Content Count

    9 488
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

119 Excellent

About Baltsu

  • Syntymäpäivä 13.09.1973

Contact Methods

  • Website URL
    http://baltsu.wordpress.com

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Asuinpaikka
    Helsinki

Converted

  • Puolimaraton
    1.23.22 (2014)
  • Maraton
    3.03.48 (2013)
  • Tavoite
    1.20 / 2.50

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Baltsu

    Skechers juoksukengät ?

    Noissa Skecherseissä on oikeasti aivan älytön potentiaali. En pitänyt niistä ollenkaan juoksumatolla. Juoksin eilen vielä 12,5km. Ilman pohjallisia niissä on minusta niin paljon volyymiä, että otan mieluummin jonkun tiukemman kengän kuten Pegasus tai Zoom Elite, jos haluan matolla juosta ja normisti pohjallisten kanssa ne joustavat jotenkin liikaa, mutta kun tänään siirsin kengät ulos, niin avautui ihan uusi maailma. Ne on asfaltilla pirun hyvät. Ne eivät tunnu niin responsiivisiltä kuten vaikkapa Pegasukset, mutta toisaalta niillä pystyy juoksemaan yllättävän lujaa. Jalat olivat bodauksesta kipeät, mutta ei silti tuntunut pahalta laittaa välillä lähemmäs 4 min/km vauhteja. Niissä on vaimennusta todella hyvin, mutta assulla ne eivät tunnu liian pehmeiltä. Jos juoksee esim. jotain 5 min/km vauhtia, niin se on todella vaivatonta. Huomenna näkee sitten toimiiko se myös pitkiksellä vai alkaako joku paikka esim. väsyä, mutta ainakin about tunnin lenkeillä ne on tosi hyvät. Just se ajatus siitä, että syksyn ja talven kovalle maalle tarvitsee enemmän vaimennusta, toimii näiden kenkien kanssa. Samoin kesällä kun tekee paljon määrää, niin nämä voisivat toimia todella hyvin osalle lenkeistä, kun haluaa antaa vähän breikkiä jaloille. Kävin juoksemassa yhden kierroksen radallakin ja tulin siihen johtopäätökseen, että jos on jotain vammoja tms. niin ehkä jonkun tempotreeninkin voisi noilla tehdä, vaikka oikeasti radalle pitäisi olla kevyemmät, vähemmän vaimennetut tossut. Sitten kävi niin tuossa alkuillasta, että yksi kaveri kertoi mulle, että hän on juossut puolisen vuotta noilla, eikä vaihtaisi pois enää. Siis kysymyksessä täysin kuntoilija, joka juoksee jotain 100km/kk. Hän on myynyt yrityksensä eli taloudellisesti tyyliin riippumaton, joten voisi hankkia mitä kenkiä hyvänsä, mutta hänen mielestään nämä Skechersit ovat vain yksinkertaisesti mukavammat kengät kuin muut juoksutossut. Kun juttelin hänen kanssaan sen jälkeen Whatsappissa, niin tajusin, että kuntoilijoissa tuolle tossumallille on älytön potentiaali. En itse ole valmis niitä hehkuttamaan sillä tavalla kuin jotkut netissä, että se on mullistava maailman paras kenkä, vaan minusta on paljon hyviä tossuja, joilla monilla on omat hyvät ja omat huonot puolensa, mutta täytyy nyt silti sanoa 42,5 km kokemuksella, että on toi ainakin sellaisille tunnin peruslenkeille aika hyvä yleistossu. Suurin osa juoksukenkien ostajistahan juoksee juuri sellaisia lenkkejä ja moni haluaa, että kenkä tuntuu mukavalta.
  2. Baltsu

    Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    Ruotsissa se oli jo vuonna 2001 toiseksi myydyin tossumerkki. Silloin hankin ekat Sauconyt.
  3. Baltsu

    Jalkapallon EM 2020

    Taisi tulla ensimmäinen Roger Mooren Bond-leffa.
  4. Baltsu

    Jalkapallon EM 2020

    Se kuvio oli ihmeellinen, kun hän ei aloittanut saman tien, vaan vasta seuraavana vuonna ja sitten Kanerva ehti jo saada hyvän jalansijan tullen kuitenkin korvatuksi. Siinä oli todella paljon omituisia asioita. Backe valitsi apuvalmentajaksi Ikäläisen, joka ei ollut moneen vuoteen ollut mitenkään kuvioissa ja sitten hän peluutti jotain seitsemän pelaajan alakertaa. Se oli huumoritouhua. Vaikken nyt varsinaisesti valmentajapotkujen ylin ystävä ole, niin liitto viivytteli kyllä sekä Baxterin, Mixun että myös Backen potkujen kanssa. Jokainen oli saanut lähteä aiemmin. Kaikki kolme korvasi muuten Markku Kanerva.
  5. minun käsitykseni mukaan vasta marraskuussa liikkeissä.
  6. Baltsu

    Skechers juoksukengät ?

    tiedän tuon asian. Jos olet lukenut blogiani, niin olen kertonut, että aion kokeilla reippaampia lenkkejä ilman pohjallisia. Samoin tasapainoharjoituksia. En vain viitsi kesken lenkkiä fiksata noita asioita. Pääasiassa toi kenkä tulee kuitenkin olemaan assukäyttöön, jolloin käytän pohjallisten kanssa. Tänään voisin kokeilla joo ilman pohjallisia.
  7. Baltsu

    Skechers juoksukengät ?

    Vähän tuntuu, että on liian joustava kenkä juoksumatolle. Sama fiilis mitä oli Hoka Claytoneissa. Ei kiva, jos sekä tossu että matto joustaa. Assulle siirrettävä pian. Haluan matolle napakan tossun. En juossut tänään kuin 8km ja kokeilin soutua ja jalkakyykkyä pikkaisen.
  8. Baltsu

    Skechers juoksukengät ?

    Mittasin pohjallisia. Pegasus 34, Brooks Launch, Adidas Supernova. Täsmälleen samanpituinen pohjallinen kuin Ride 7:ssa. Enempää en viitsi mitata. Ohut päällinen, voi tuntua pitkältä tuo tossu, mutta kun kokeilin paksumpia sukkia talvea varten niin tilaa ei ole yhtään liikaa. Jos vetäisi ihan ohuella sukalla, voisi olla ehkä 1/2 nroa pienempi, mutta kannattaa katsoa sitten leveys. Mulla pullonkaulana ei ole pituus, vaan leveys pikkuvarpaan kohdalla. En edes kokeillut pienempää, mutta tässä koossa se on ahtain tuosta eli jos olisi pienempi, voisi olla liian kapea. Jos on ihan ohut sukka, voi olla vähän turhan pitkä. Normisukilla ihan jees (pitää laittaa nauhat tiukalle) ja paksuilla talvisukilla sopivan napakka. En halua muutenkaan syksyksi kautta talveksi liian naftia tossua. Sen takia en ollut huolissani, vaikka volyymiä oli kun kokeilin tossua.
  9. olen ollut koko päivä fiiliksissä siitä, että pk-kupla on puhjennut: Iltalehdessä tämä kohta on paras: niin miksi juosta hiljaa, kun voi juosta myös kovaa. Minähän olen peräänkuuluttanut sitä, että kimppalenkit juostaisiin kovaa, jotta saisi toisilta kiriapua, inspiraatiota ja kehittyisi itsekin. No, totuus on kuitenkin se, että mainostetut kimppalenkit ovat jotain tyyliin 7 min/km krapulalenkkejä Myyrmäen uimahallilta. Koko tilanne/harjoittelukulttuuri on masentanut paljon. Tämä tekee nyt niin höpöä kaikille niille, kun vihdoinkin vuosien tai vuosikymmenten jälkeen tulee ilmi, että se höpötys pk:sta on ollut koko ajan skeidaa. Aiemminhan jo ammuttiin alas ajatus siitä, että pitkikset pitäisi juosta hiljaa ja nyt tämä pk-lenkkien osuuden ylikorostaminen. Annoin joskus täällä foorumilla jollekin aloittelijalle ohjeeksi heittää sykemittarin järveen ja nyt mietin sitä, että olisiko koko ongelmaa ylipäätänsä tullut, jos mittareita ei olisi ollut olemassa? Mittarit ovat kenties pilanneet urheilijamme. Heistä tuli nynnyjä sen takia, kun alkoivat tuijottaa niitä lukemia. Kirvesniemen aikaan homma meni vähän eri malliin: Ensi keväänä otan omaankin treenaamiseen yltiöpäisiä harjoituksia.
  10. Baltsu

    Talvijuoksukengät ?

    rasitusvammoja tulee talvella usein sen vuoksi, kun juostaan routaisilla teillä. Silloin auttaa hyvin vaimennetut kengät ja juokseminen mahdollisimman paljon juoksumatolla. Monien nastalenkkareiden ongelma on jonkinlainen kovuus/rajuus, mikä laittaa akillesjänteet koville. Toki eiväthän kaikki kengät ole samanlaisia, mutta noin yleisesti ottaen.
  11. Baltsu

    New Balance Vazee Pace

    kyllähän se nykyään on yleistä, että tehtaita on eri maissa. Se on jo pelkästään valuuttakurssi- ja poliittisen riskin takia niin. Pegasuksia esim. tehdään yli 20 tehtaassa mm. Kiinassa, Vietnamissa ja Indonesiassa. En ole varma, mikä tilanne Vazee Pacen suhteen on ollut, enkä muista missä omani on valmistettu.
  12. Baltsu

    Skechers juoksukengät ?

    joo, mutta eivät ole kuitenkaan ihan kiertolöysät, jos vertaa esim. GO Run 6:een, jotka on ihan vetelät. Tätä Ride 7 verrataan ehkä enemmän Clifton 1:een kuin nykyiseen vitoseen. Huomiolle pantavaa on se, että heillä on eri kokotaulukko casual ja performance -mallistolle. Juoksukengät siis performance. Mä en oikein seuraa ikinä US kokoja. Ne on itselleni täysin merkityksettömät, kun en asu USA:ssa. Omassani koot ovat USA 9.5, EUR 43, UK 8.5, CM 27.5., BRA 41. Mulle sopii yleensä kaikissa kenkämalleissa UK 8.5 koko. Pois lukien Addut, jotka ovat UK 9 ja Hoka Clayton 2, joka oli kanssa 9. Tässä tapauksessa koko meni täsmällisesti samoihin Niken tossujen kanssa. Mun Nikeissa on koko myöskin US 9.5, UK 8.5, EU 43, CM 27.5.
  13. Baltsu

    Hoka One One

    Clifton 1 teki paluun rajoitetuksi ajaksi:
  14. Baltsu

    Skechers juoksukengät ?

    Näissä on todella paljon vaimennusta ja tunne on vähän Cliftonmainen. Hyvin vaimennettu, aika kevyen tuntuinen (264g, 6mm droppi) ja sellainen pohjan muoto, mikä ohjaa eteenpäin. Ekan lenkin perusteella vaikuttaa hyviltä peruslenkeille. Kunhan jalat eivät ole niin väsyneet kuin eilen, kokeilen myös vauhtilenkkiä. Jos Hoka tökkii jostain syystä tai jos haluaa enemmän vaimennusta kuin Pegasuksessa tai NB890:ssä on, niin tässä voi olla sopiva kenkä.
  15. Erona meikäläisiin on se, että siellä treenataan todella paljon lähellä kisavauhteja. Lisäksi on niitä yhteisharjoituksia kuten esim. intervallit. Kun mennään porukassa, niin jokainen 200 jätkää haluaa pysyä mukana, vaikka oikeasti rahkeita on vain kärjessä. Kyllähän se kehittää, kun joutuu koville. Sama on hiihdossa Norjassa. Treeneissä on jo kova kilpailu. Tämä ei ole totta. Esim. Daniels on sitä mieltä, että on joku tietty syketaso kautta vauhti, jota hitaampaa ei tarvitse mennä. Sillä tasolla palauttavilla lenkeillä maitohappo poistuu. Sitä hitaampaa ei tarvitse juosta, mutta siitä ei välttämättä ole haittaakaan. Tosin hän sanoo, että todella hiljaisen vauhdin erilainen tekniikka voi aiheuttaa ongelmia. Muut lenkithän menevät sitten tuota kovempaa. Huipuilla on niin laaja se vauhtiskaala, ettei heidän ihan hiipiä tarvitse, vaikka suurin osa kilsoista onkin heille kevyitä. Onko kukaan muuten koskaan perustellut missään miksi huonokuntoisten pitäisi lyllertää sykemittaria tiiraten? Itse kun aloitin nollakunnosta, juoksin joka lenkin lopun autolle täysiä ja sykemittari piippasi joka kerta, kun se löi yli 195 rajoittimen, mikä oli silloin Polarissa joku ominaisuus. Ei silloin tullut mieleenkään miettiä jotain 135:sta. Kevyen tuntuinenkin lenkki toi jotain 175 sykkeen. Se oli ehkä 5 minsan vauhtia tai vähän yli tms. En koskaan alussa vetänyt mitään nylkkyä, koska mitä hiton järkeä sinne lenkille on mennä kananmunat kainaloissa. Alussa juostaan kovempaa suhteessa ja jos ei jakseta, niin kävellään hetki ja sitten juostaan taas. Kun kunto paranee, voi ottaa kevyempää treeniä mukaan, mutta ensin pitää hankkia sellainen kunto, että voi treenata, eikä sitä ihan "löysällä kullilla lätkimällä" kuntoa kasvateta. Tai sitten ne tulokset ovat jotain 5h maralla. Jos lähtee riittävillä vauhdeilla alunperin, niin ei tarvitse ikinä hakea yli 4h tuloksia.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy