Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Baltsu

Ban
  • Content Count

    11 476
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

Baltsu last won the day on July 5 2019

Baltsu had the most liked content!

Community Reputation

858 Excellent

About Baltsu

  • Syntymäpäivä 13.09.1973

Contact Methods

  • Website URL
    http://baltsu.wordpress.com

Converted

  • Puolimaraton
    1.23.22 (2014)
  • Maraton
    3.03.48 (2013)
  • Tavoite
    1.20 / 2.50

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Baltsu

    Hoka One One

    Hyvä, hyvä. Mulla on kyllä vähän paremmat fiilikset Carbon X:stä, mutten ole voinut kokeilla niitä juoksussa, kun ovat liian pienet. Meni kaikki energia sen selvittämiseen, miksi ne ovat pienet ja kun ei ollut matkapuhelinnumeroa mukana, niin en voinut lähettää niitä takaisinkaan ja sitten kun eivät olleet HM:ssä, minne mun piti viedä ne, niin sekin epäonnistui. On ollut sen verran paljon kiirettä teorian tekemisen plus sen aiheuttaman stressin takia ja harmitusta polviongelman sekä sen jälkeisen sairastelun jälkeen, että asia on siis ollut vaiheessa, mutta mulla on sellainen käsitys ja tuntuma esim. kaupassa otettujen spurttien perusteella, että se toimii vähän eri tavalla hyvässä mielessä, mutta se ei välttämättä toimi, jos on kanta-astuja. Henry Aalto on sellainen kundi Instagramissa, joka tietää hyvin noiden eri mallien erot. @sk on ilmeisesti myös juossut aika paljon Carbon X:llä. pohjat näyttävät kyllä hyviltä vielä. Tosin itelle meinaa aika paljon enemmän se, paljonko vaimennusta on. Hiekallahan kevyitä lenkkejä tehdessä sitä vaatimusta sen suhteen on vähemmän kuin vaikkapa kovemmissa vauhdeissa asfalttipitkiksillä vaikkapa alamäissä. Eli hitaille lenkeille sitä tosiaan voi ottaa vanhempiakin kenkiä ja ne uudet on kiva varata avainharjoituksiin, mutta itselläni on vähän sellainen fiilis, että kun on tarpeeksi vaihtoehtoja, niin sitten ottaa mieluusti uudet kengät, jos sää on hyvä ja ne vanhat, jos on huono sää tai riski muuten kuraantua kunnes jossain vaiheessa tajuaa, ettei niillekään lenkille jotain paria halua enää käyttää, koska joku toinen on tullut samaan rooliin ja siinä on vähemmän kilsoja. Eilen oli muuten hyvä, kun otin pitkästä aikaa 88 km kilsaa juostut Vomerot jalkoihin ja hämmästyin, miten kimmoisat ne ovat. Oon juossut viime aikoina niin hiljaa, että olen halunnut kerätä Cliftoneihin kilsoja ja ajatellut, että säästelen Vomeroita sitten kovempivauhtisille pitkiksille, missä tarvitaan enemmän vaimennusta ja tajusin, että kun niissä Cliftoneissa on se about 700 km mittarissa, niin suurin ero uuteen on se, että ne ovat hitaammat, kun se kimmoisuus on vähentynyt. Toki 500 km jälkeen yleensä tuleekin pari siirrettyä hitaammille lenkeille, mutta silti se yllätti. Ensin kengistä häviää se kimmoisuus ja niistä tulee hitaammat, sen jälkeen vaimennus muuttuu tavallaan kovaksi. Toki Cliftoneissa on varaa aika paljon, kun sitä vaimennusta on niin paljon. Roskiin ei kannata heittää, kun eivät ole rikki, jos on vaimennusta vielä. Pesukoneeseen ja sen jälkeen jonnekin hyväntekeväisyyteen. Joku laitapuolen kulkija esim. mieluusti kävelisi noilla kengillä kuin ilman kenkiä. Päällepäin nuo ovat kuin uudet, eivätkä ulkonäöltä muutenkaan ihan pöllömmät.
  2. Mielenkiintoisia nuo Mostin sarvet, jotka tehdään jokaiselle urheilijalle mittojen mukaan ja 3D tulostetaan.
  3. Löysin videonkin siitä Pinarellosta.
  4. Baltsu

    Skechers juoksukengät ?

    jenkeissä voi saada tarjouksesta viidelläkympillä.
  5. olen ehdottanut sitä, että sm-maraton olisi 2 viikkoa Ruotsi-ottelun jälkeen. Silloin sitä voisi ratajuoksijat kokeilla. En usko, että Raitanen tarvitsisi kympin kokemusta, kun on suunnistuksessa juossut pitkiä matkoja. Suurempi ongelma lienee se, että Raitasella on taipumus saada jalkavaivoja.
  6. Baltsu

    New Balance

    Impulse tuntuu jalassa ihan hyvältä, jos on tarpeeksi pieni koko, että sen saa kireälle, kun se päällinen on vähän lötkö, mutta se FuelCell ei ole koko matkalla. Se on se ongelma. Voisin oman kokemuksen mukaan vähän arvioida noita eri malleja: Fresh Foam: Zante Pursuit: Zante oli varmaan Suomen myydyin NB-malli, mutta tätä uusinta en ole nähnyt ihmisillä niin paljon kuin edellisiä. Hyvännäköinen tossu, jota toiset pitävät todella hyvänä. Minusta se on vähän epäbalanssissa siinä mielessä, että siinä on jäykkä pohja ja löysä päällinen. Kevyt ja nopea, mutta ei oikein mulle. Jos itse sen ottaisin niin sali kautta juoksumattokäyttöön. Beacon: aika ihanteellinen palauttavien ja kevyiden lenkkien kenkä. Tykkään juosta niillä, sillä ne ovat niin mukavat ja hellät jaloille, mutta se, mitä toiset sanovat, että sopii tempoon ja maratonille, niin en voi allekirjoittaa sitä. Olen yrittänyt juosta niillä kovempaa vetoja ja tempoa, mutta ei oikein lähde. Se pehmeä vaimennus syö vauhdin, joten juoksen niillä mieluiten hitaasti. Kokonaisuutena siis hyvä kenkä ja Runningwarehouse jenkeistä kertoi minulle, että se on niiden myydyin NB-kenkä. En tajua, miksi niitä on Suomessa vain tyyliin XXL:ssä. 1080v9: pitkiskenkä/yleistossu. Ukonmaanahon kanssa kun juttelin, niin hän sanoi, että se sopii nopeampiin lenkkeihinkin niin hyvin, että hän saattaa ottaa matkalle vain ne mukaan. Voisin ihan hyvin juosta noilla tossuilla, mutta nyt minulla on vain siinä käytössä Vomero 14, joten ei ole tarvetta, mutta se on hyvä kenkä. More: yrittää olla joku wannabe-Hoka, mutta aivan tolkuttoman jäykkä kenkä. En tajua, kuka niillä voi juosta, ei jatkoon. FuelCell: Rebel: huikean oloinen vauhtikenkä. Sopisi itselleni 5-10km kisoihin ja vauhtitreenihin. Yksi parhaimman tuntuisista nopeista tossuista kaikki merkit huomioon ottaen. Pidän niistä todella paljon, vaikkei niitä olekaan omaan kaappiin vielä eksynyt. Propel: työmatkoille, kaupunkilomille, kesän hengailukengiksi. Ne näyttävät hyviltä esim. shortsien ja khakien kanssa. Eräs nuorempi myyjä sanoi, että ongelmana se, ettei kyljessä lue adidas tai Nike, muuten menisi kaupaksi. Eräs myymäläpäällikkö puolestaan sanoi, etteivät oikein tiedä, mihin tuo tossu on tarkoitettu tai kelle voisi myydä. No kerroin sen tuossa edellä. Se on todella mukava jalassa, vaimennusta on runsaasti, muttei kuitenkaan sen enempää painoa kuin vaikkapa Pegasuksessa. Jos käyttää työmatkalla nahkakenkiä, mutta illalla rennompia tossuja, joilla tekee seuraavana aamuna juoksulenkinkin niin tuo voisi sopia hyvin. Pidän siitäkin ja voisin ottaa parin. Echo: tarkoitettu vissiin vähän lifestyle- tai kävelykäyttöön, mutta minusta liian painava. Ei oikein napostele selvästi yli 300g tossu. Muut: 890v7: En oikein tajua, mihin tuo kenkä on tarkoitettu. Kevyt, mutta kovan tuntuisella Revlite-vaimennuksella, muttei kuitenkaan yhtä nopea kuin kisakengät kuten 1400, 1500 tai Rebel. En rehellisesti sanottuna oikein hiffaa tuota tossua. Jos se ei ole kisakenkä, vaimennuksen pitäisi olla vähän mukavampi kuten on vaikkapa Niken Epic Reactissa tai Hokan Rinconissa. Ehkä se on niin, että se on kuntoilijan maratonkenkä, mutta se on liian kova treenikengäksi. Juoksumatolle se voisi kyllä toimia hyvin, koska on niin kevyt, mutta kun mulla on Hokan Mach 2:t, niin en kyllä siihenkään tartte. Jos itse saisin päättää, niin tuo kenkä olisi painavampi vaikkapa joku 240-250g, mutta paremmin päkiästä vaimennettu, eikä kevyt ja kovantuntuinen, niin silloin se voisi olla treenikenkä. Nykyisellään ei kiinnosta. Perinteisiä kisamalleja 1400 ja 1500 en sillai tarkemmin kommentoi, vaikka 1500:sta tulikin nyt uusi malli v6, jossa ainakin kantaosa on muuttunut, mutten ole sillai jaksanut niihin malleihin perehtyä. 1500 on tarpeeksi tukeva, että sopisi mulle, mutta kiinnostaa muut juoksukengät enemmän ja 1400 puolestaan on itselle liian löysä.
  7. Forrest Guuri -tiimi! Googlen mukaan Imatralta Lappeenrantaan on linnuntietä 34km ja tietä pitkin 36km. Vähän sama kuin täältä Keravalle, joten siinä olisi tiimille hyvä perjantain viettotapa. Rapoa sitten tänne.
  8. Yksi tapa katsoa pyöriä, on tsekata, millä huiput ajavat. Jos he käyttävät jotain merkkiä, se ei voi olla soveltumaton lajiin. Tuossa 2017 vuodelta tarkat speksit, millä pyörillä ajoivat Havaijilla: https://www.slowtwitch.com/Products/Bike_details_of_the_Top_15_Kona_male_Pros_6639.html Kysymys on pitkälti siitäkin, kuinka paljon mikäkin merkki satsaa triathlon-markkinointiin. AnttiSn oli tuossa yllä sitä mieltä, että nuo 4 merkkiä ovat kyseisiä merkkejä ja muut halpiksia, mutta jos otetaan esimerkkinä listalla viimeisenä olevan Cameron Wurfin pyörä, niin se on Pinarello, joka on maantiepyöräilyssä erittäin tunnettu merkki ja muistetaan jo jostain Telekom-tallin ajoista. Syy, miksi otan Wurfin esille on se, että mies oli viime vuonna pyöräilyosuuden nopein Havaijin Ironmanissa, enkä itse ainakaan koe, että Pinarello olisi mikään halpispyörä. Minusta mikä tahansa pyörä, mitä käyttää huippuluokan maantiepyöräilijät aika-ajossa ja/tai triathlonistit, ei voi olla huono. Tuokin maksaa yli kymppitonnin ja pyörällä on heidän väitteensä mukaisesti ajettu tunnin enkka, Tour de Francen, Giron ja Vuelta aika-ajovoitot jne. http://www.pinarello.com/en/bikes-2019/triathlon/bolide-tr Mitä tulee tuulitunneleihin, niin luin joskus jutun siitä, että oliko se ainakin Jenkeissä, missä kuntoilutasolta lähtien lähtevät tuulitunneliin parantamaan ajoasentoaan. Se maksaa muistaakseni joku 500 per tunti, 2 tuntia menee aikaa eli tonnilla voi selvitä. Kerran tapasin salilla vähän vatsakkaita 50-60 vuotiaita triathlonisteja, jotka kertoivat todella tarkasti kaikenlaisista bikefit-kuvioista ja tiedustelin heiltä, ovatko käyneet tuulitunnelissa asiakkaana ja heille se oli ihan uusi juttu. Kaikkia kiviä ei oltu siellä jätetty kääntämättä, vaikka esiinnyttiin aika tosissaan lajiin suhtautuvina. Eli jos ei tiedä tuulitunneleista, niin varmaan tapahtumissa tulee vähän sellainen olo, että olisi yllätetty housut kintuissa. Asiantuntijatriathlonisti tietää kaiken tuulitunneleista, aerodynamiikasta ja osaa ulkoa luetella formulatason hiilikuitukomponenttien cw-kertoimen arvoja. Varikolla pitää osata kysyä jokaiselta vastaantulijalta: paljo sun ajoasennon cw on?
  9. se ei ole juurikaan noin, vaan normaaliruokavalio on lautasmalli, jossa on kaikkea. Tankatessa puolestaan ei ole tarkoitus saada proteiineja ja rasvoja niin paljon. Tutkimusten mukaan alle 3 tunnin maratoonareilla hiilareiden osuus kisakulutuksessa on joku 80%. Hitaassa hölkässä se on eri tilanne, mutta heillä se aika kasvaa eli kun menee enemmän tunteja, niin hiilareita myöskin kuluu. Ei ole tarkoitus syödä varsinaisesti enempää, vaan hiilaripainotteisesti ja tuo yhdessä vähentyneen kulutuksen kanssa täyttää ne varastot. Jos elää kuten huippu-urheilijat ja ruokavalio koostuu aina pääosin hiilareista, niin silloin sanomasi asia pitää paikkaansa, mutta jos ei syö normaalisti tarpeeksi hiilareita, niin niitä pitää tankata. Kovemmassa vauhdissa, mitä maratonin kisavauhtikin on, hiilareita käytetään suhteessa enemmän kuin kevyemmän lenkin päivänä. Eli silloin kun treenaa kevyesti, ei tarvitse syödä niin paljon hiilareita kuin sellaisena päivänä, jolloin on tarkoitus tehdä kovan intensiteetin harjoitus. Harva harjoittelee joka päivä samoilla tehoilla ja harva syö joka päivä samalla tavalla, mutta ennen maratonia on syytä pitää huoli siitä, että ruoassa on riittävästi hiilareita. en minä tietoisesti tyhjennä, enkä ole sellaista väittänytkään, vaan en ota geelejä alussa. On yleisesti tiedossa oleva fakta, että juon urheilujuomaa jokaisella juottoasemalla, millä en ota geeliä. Olen juonut ennen starttia urheilujuomaa ja Red Bullia kuitenkin ja kisan ekalla kympillä juon siis myöskin urheilujuomaa, joten kyllä minä sitä hiilaria saan, vaikken 60 tai 70 grammaa saisikaan. Itse katson, että ennen kisaa otetut setit vaikuttavat kuitenkin sen verran, että pitää saada juoksussa elimistö käyntiin. Se geeli on sellainen tujaus, ettei se mulla ainakaan uppoa heti - ei kisassa, eikä treenissä, vaan pitää olla joku määrä juostuna ennen kuin sen voi ottaa, joten en ota paineita sen alkumatkan mahdollisesti pienestä pienemmästä hiilarisaannista. Mahdollisesti voisi vähän aikaisemmin kuin toistaiseksi, muttei kovin aikaisin. Jos juon ekan tunnin aikana about 35 hiilarigramman verran urheilujuomaa ja vielä starttia edeltävän tunninkin aikana, niin en koe, että se tukisi väitettäsi, että tyhjennän jotain tietoisesti. Red Bullissakin on 11 grammaa hiilareita ja ennen kisaa tulee juotua urheilujuomaakin sen verran, mikä vastaa kahta tai jopa kolmea mukillista. Pitää muistaa kuitenkin se, että kisan aikana voi imeytyä vain joku 2/3 siitä tarpeesta ja se on sitten saivartelua, meneekö joku tunti alle maksimaalisen imeytymisen vai ei, kun olennaista on kuitenkin se, että se henkilökohtaisesti sille urheilijalle toimii eli hän saa sen imeytymään. Osahan valittelee mahaongelmia tai ettei imeydy. No ei imeydy, kun yrittävät tunkea jo siinä vaiheessa, kun kroppa ei ota vielä vastaan tai liian paljon kerralla, kun ottavat sekä urheilujuomaa että geeliä samaan aikaan. Minulla ei ole koskaan ollut mitään vatsaongelmia missään, enkä ole selittänyt, että syy olisi jonkin tietynmerkkisessä geelissä, vaan kaikki on mennyt helposti alas, mitä olen kurkkuun tunkenut, mutta olen pitänyt järjen mukana eli ei liian aikaisin geeliä, eikä urheilujuomaa ja geeliä sekaisin samaan aikaan. Kyllähän tuossa on eri, vaihtoehtoisiakin tapoja toimia. Maurten esim. sisältää 40 grammaa hiilareita ja se sekoitetaan 500 ml vettä. Jos pystyy siihen, että ottaa tuollaisen pullollisen juomapaikalta kahdesti tunnissa, saa 80 grammaa, mutta minusta ainakin on hankala juosta juomapullo kädessä. Maurteninhan idea on sekä juomassa, että geelissä se, että siinä on enemmän fruktoosia suhteessa glukoosiin, jolloin väittävät, että elimistö pystyy ottamaan enemmän hiilareita vastaan. Puhuvat jopa 90 grammasta per tunti, mutta minusta sitä pitää kokeilla, koska ei ole mitään tutkimuksia tehty, että se toimisi jokaisella niin. Se on varmaa, että joku 60g menee, mutta kuinka paljon enemmän, on aina kysymysmerkki. Muutenkin Maurten on suunniteltu huippu-urheilijoille, jotka pystyvät kilpailemaan korkealla tasolla. Tuo fruktoosi on sinänsä hauska, että ekalla maratonillani vuonna 1999 Tukholmassa minulla oli kädessäni kaksi Dexalin hedelmäsokeritablettipötköä. Ne olivat fruktoosia, silloin ei geelejä ollut olemassakaan. Join silloin urheilujuomaa ja popsin sellaisen tabletin ehkä 10-15 minuutin välein. Jossain 2h 20 min kohdalla ne alkoivat tökkiä maun puolesta, joten heitin loput jonnekin jalkakäytävälle menemään, mutta tietyllä tavalla vahingossa ajatusmaailma oli ehkä silloin jossain määrin oikea. Oma näkemykseni tankkauksesta perustuu osittain Sports Medicinessä vuonna 2015 esiintyneeseen Hawley & Leckeyn artikkeliin Carbohydrate Dependence During Prolonged, Intense Endurance Exercise. Siinä on minusta hyvin selitetty, minkälaisia tutkimuksia asiasta on tehty ja miten hiilarit vs. rasvat toimivat eri vauhdeissa harjoituksissa ja kisoissa. Jos suoritus on pidempi kuin 3h ja teholtaan alhaisempi, niin silloin tilanne on toinen ja rasvoja pitäisi mahdollisesti ottaa enemmän eli tämä koskee sitten ultrajuoksua.
  10. Tottakai sillä on merkitystä, että se 90 minuuttia kisan alusta käytettävissä oleva varasto kropassa on täynnä. Se kisan aikana otettava energia vaikuttaa sitten erityisesti siihen jälkimmäiselle puolikkaalle. Eli kisan aikanakin kannattaa hiilareita nauttia, mitä ei vuosikymmeniä sitten osattu tehdä, kun ei ollut geelejä, eikä tietämystäkään. https://www.theglobeandmail.com/life/health-and-fitness/fitness/carbo-loading-is-it-key-the-day-before-a-marathon/article1359197/ Tuon jutun mukaan Lontoon maratonille osallistuneista he, jotka tankkasivat kunnolla hiilareita, juoksivat tutkimuksen mukaan 13,4% nopeammin kuin he, jotka eivät tankanneet. Ei ole siis tarkoitus vetää hillittömiä ähkyjä, vaan pyrkiä nauttimaan hiilareita.
  11. Dexal Heavy. Asiantuntijapiireissä jo 20 vuotta sitten hyväksihavaittua moskaa. Yhdestä pullosta tulee 390 grammaa sokeria eli 130 grammaa per päivä, kun sen jakaa kuuteen kahdesti päivässä otettavaan annokseen. Niitä voi ottaa reissuunkin mukaan. Eivät ne hajoa ruumaan laitettavassa matkalaukussakaan, kun pakkaa hyvin tuollaisiin kaupan kertakäyttöisiin vesipulloihin. Jos su on kisa, niin vikat tankkaukset vedetään perjantaina eli 2 pulloa mukaan, jos matkustaa paikan päälle pari päivää ennen tapahtumaa. Niitä on tullut juotua hassuissa paikoissa kuten junassa ja kerran tempaisin yhden pullollisen Zürichin rautatieasemalla kun odotin vastaan tulevaa kaveria. Siihen sitten päälle juuri mainitsemiasi tuotteita kuten vaikkapa suklaakeksit, 8g per keksi jne. Itse kyllä vedän parin päivän hiilarityhjennyksen ja sitten 3 päivää 2 kertaa päivässä pastan kaltaista hiilarisafkaa, Dexal Heavyn ja keksit tms. päälle ja vältän proteiinia ja rasvoja isommissa määrin. Ainoa negatiivinen asia siinä on se, että se näyttää sellaiselta keltaiselta ja kun se on vesipullossa, niin joku ulkopuolinen voi luulla, että juo virtsaa.
  12. Olennaista ennen kisaa on se, että kun ei harjoitella, vaan valmistaudutaan kisaan, niin kaloreiden tarve on alhaisempi. Ei siis tarvitse syödä entistä enemmän, vaan se kaloreiden koostumus tulisi olla suurimmaksi osaksi hiilareita. 90 minuuttia käytetään niitä hiilareita, mitkä ovat jo varastoituneina kropassa. Jos lähtee niin, ettei hiilarivarastot ole täynnä, kohtaa kisassa vaikeuksia. Pitää myös muistaa, että kroppaan varastoituu vettäkin, mikä on hyödyksi maratonilla. Jokaista varastoitunutta hiilarigrammaa kohti kroppaan varastoituu 3 grammaa vettä. Sen takia startissa paino voi olla pari kiloa yli normaalin painon. Harva pystyy ottamaan imeytymisen takia samaan aikaan geeliä ja urheilujuomaa, joten tuossa mielessä asiaa kannattaa pohtia. Keskimääräinen imeytyminen on 60 grammaa hiilareita per tunti ja litra vettä. Tuon 60 grammaa saa kolmesta geelistä tai litrasta urheilujuomaa (laskettu Squeezyn 6% vahvuisen mukaan). Vantaalla juoma-asemia ei ole kuitenkaan niin usein. Silloin asia pitää pohtia. Juomapisteet ovat 3,5, 7 ja 10,5. 3 tunnin maratoonarilla kierrokseen menee 45 minuuttia eli kerran 15 minuutissa on juotto. Yksi mukillinen sisältää varmaan 150 ml nestettä eli 9 grammaa hiilareita. Jos juo joka asemalla 2 mukillista urheilujuomaa, ei tarvitse geelejä, mutta kuka pystyy sitä niin paljon juomaan. Vauhdista ottaa kaksi mukia mukaansa, toinen on yleensä vettä. Tämä aiheuttaa sen ongelman ja lisää geelien ottamisen mielekkyyttä. Jos joka paikassa pitäisi keskimäärin ottaa ainakin se 15 g hiilareita, niin sen saa joko sillä tavalla, että ottaa kaksi geeliä tunnissa ja urheilujuomaa jonkun verran tai juomalla paljon enemmän urheilujuomaa. Itse kun uskon siihen tankkauksen merkitykseen ekalla 90 minuutilla, niin omalla kohdallani aiemmilla maratooneilla geelit on otettu 15, 25, 30 ja 35 kohdilla eli silloin alkaa jossain vaiheessa tulla parinkymmenen minuutin välein geeliä. Seuraavan kerran voisi kokeilla viidettä geeliä siinä ekan kympin sisällä. Jos niitä oikean paljon niitä geelejä ottaa, niin sitten ei ainakaan voi urheilujuomaa juoda ja itselläni alkaisi siinä vaiheessa se geelin olemus tökkiä. Sellainenkin asia on otettava huomioon, että helteessä sokereiden imeytyminen heikkenee. Silloin tankkauksen merkitys on vielä suurempi. Monesti sanotaan, että helteellä pitäisi lisätä vedenjuontia ja huolehtia, ettei tule nestehukkaa, vaikka se samalla tarkoittaisi sitä, ettei pystyisi nauttimaan niin paljon hiilareita. tankkauksessa suositellaan 8-10 grammaa hiilareita per painokilo ja sitä tuskin saa pelkästä ruoasta tai jos saa, niin hyvä.
  13. Baltsu

    New Balance

    niin aika monissa Inter Sporteissa sitä on. Hyvä päkiävaimennus minusta. Selvästi paremman tuntuinen kuin viime vuotinen FuelCell Impulse.
  14. Tuo riippuu juoksijan tasosta ja siitä, miten se aerobinen pohja on luotu. Canova, joka valmentaa Sondre Moenia on sitä mieltä, että se volyymi vedetään sinne 200-220 viikkokilsaan, sitten kun sitä on tehty muutama vuosi, se ei kehitä enää, jolloin kovempia treenejä lisätään ja samaten palauttavien lenkkien määrää ja ne keskivauhdit vähenevät tai jäävät lähes pois harjoittelusta. Alkuvaiheessa ei pysty treenata niin paljon lähellä maratonvauhtia, jolloin silloin se kehittää juosta kovempia pk-lenkkejä pl. palauttavien päivät. Sitten kun urheilija kykenee jo juoksemaan paljon, niin hänen elimistönsä vaatii kehittyäkseen uusia ärsykkeitä. Hän ei voi lisätä viikkokilsoja kolmeensataan, vaan sitä harjoittelua pitää modifioida.
  15. poluilla huomasin sellaisen asian, että suunnistajat menivät aivan älytöntä vauhtia. Siellä oli kaksi tosi vaikeata asiaa itselleni. Yksi oli sellaisessa avohakkuurinteessä menevä polku, mikä oli niin kapea, ettei siihen oikein mahtunut kaksi jalkaa rinnakkain. Syvä, kapea ura, vaikea juosta vauhdikkaasti, kun ei tasapaino riitä. Toinen ongelma oli ne paikat, missä oli puolisääreen vettä/mutaa. Toiset menivät siellä hurjaa vauhtia, kun itse yritin etsiä kuivempia paikkoja - onnistumatta. Ei oikein tajua, miten voi juosta kovaa sellaisessa, kun ei yhtään näe, mitä siellä vedessä on.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy