Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Baltsu

Jäsenet
  • Content Count

    9 603
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

153 Excellent

About Baltsu

  • Syntymäpäivä 13.09.1973

Contact Methods

  • Website URL
    http://baltsu.wordpress.com

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Asuinpaikka
    Helsinki

Converted

  • Puolimaraton
    1.23.22 (2014)
  • Maraton
    3.03.48 (2013)
  • Tavoite
    1.20 / 2.50

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Baltsu

    Tunnustan...

    Onhan se uskomatonta kuinka hölkkääjät aiheuttavat jatkuvasti ongelmia, vaikka kuinka unohtaisimme heidät. Seppokin meni siihen touhuun mukaan kun antoi minullekin on pelikiellon 2013, vaikka syy oli heidän. Minä en ole koskaan viettänyt maratonilla viittä tuntia. Silti minua alettiin vainota kun näin HCM:n jälkeen terassilla istuessani porukan kävelevän kaikessa rauhassa maratonia maaliin ehkä kuuteen tuntiin. Samoin Tampereella kun paljastin numerolapun raiskaamisen ilmiönä, minua alettiin vainota, eikä heitä. Nyt nähdään kuinka hölkkääjä kiittävät seppoa eli vittuilevat selän takana. Joku Jouni suorastaan naureskelee sepolle, kun täällä muka ei esiinnytä omalla nimellä ja kirjoittelu on feikkiä. Yritysmaailmassa tuollaista ei tapahdu. Esim. Nalle Wahlroos sanoo: tää on ihan nonsense, painu vittuun, jos joku on tyhmä tai ei tee hommiaan. Eli heidän pitäisi kpk:ssa keskittyä harjoitteluun, eikä marista meille. Ehdotan, että Seppo haastaa Jounin nyrkkeilykehään.
  2. Baltsu

    Aktia Cup 2018 - 2019

    Ei ihan nopeampi. Nummela juoksi muutama viikko sitten baskimaassa 30.34. Hienoja tuloksia tänään kyllä tuolla tehty. Varsinkin @Don_Validon tulos oli huikea ja muutama muukin tuttu sai aika hienon ajan.
  3. Baltsu

    Tunnustan...

    Kiitos @Snakster, että puolustit minua kpk:ssa. En kuulu kyseisen foorumin vahvuuteen, sillä minulla ei ole ikinä ollut tarvetta mennä pintakaasulla, vaan uskon enemmän siihen, että urheilussa yritetään tosissaan. Jostain kumman syystä heillä, jotka eivät halua yrittää, on tarvetta marista heistä, jotka oikeasti pyrkivät satsaamaan. Siinä mielessä ymmärrän, että koit meidän pelaavan samassa joukkueessa ja kävit laittamassa heidät kuriin. Well done. He ovat kyllä todella surullisia hahmoja siellä Facebook-ryhmässä.
  4. Baltsu

    Tunnustan...

    Tunnustan saaneeni sellaisen tiedon että viiden tunnin hölkkääjien kpk:ssa soimataan juoksufoorumia väittäen tämän keskustelun olevan jotain feikkiprofiilien feikkikeskustelua, kun ei omilla nimillä esiinnytä eli kun emme kirjoita nimellä Jouni diibadaaba jotain, emme ole aitoja. Baltsu ei ainakaan ole mikään feikkiprofiili, vaan brändi, mutta jos siellä kpk:ssa ollaan kuulolla niin tiedustelisin, onko teidän hölkkäporukoista kukaan alittanut maratonilla viisi tuntia? Pintakaasulla, kun ette tosissaan kerran ole.
  5. Baltsu

    Strava

    onko kellään tiedossa lyhyttä, mieluiten 100-150m pituista suht tasaisella olevaa Strava-segmenttiä, johon olisi selkeästi tiedossa oleva lähtöpiste? Joku fyysinen merkkipaalu kuten puu, tolppa tai joku rakennus tai sitten jopa joku maalattu lähtömerkki. Urheilukentät tuntuvat olevan nyt jäässä, joten täytyy vetää pyrähdyksiä jossain kadulla. Jos ei ole mitään niin saattaa olla, että pitää tehdä sellainen itse viikonloppuna. Mulla ei vaan mitään spray-maalia yhtään himassa.
  6. vaikea tehdä lyhyitä tehoharjoituksia, kun aikaa pitäisi varata lämmittelyllekin. Ehkä ruumiillisessa työssä se voisi onnistua, kun on valmiiksi hiki päällä. Silloin voisi juosta esim. kahvitauolla vartin tehoharjoituksen ja jatkaa taas duunia sen jälkeen.
  7. Baltsu

    Suunto 9 Baro

    mä en katso yleensä edes puhelimesta ilmoituksia. Se on jännä kun lankapuhelinaikana ei ollut hengenhätää asioilla, niin miksi nykyään pitäisi kytätä jotain ilmoituksia? Minusta whatsappiin voi vastata sitten, kun on aikaa.
  8. Onko kunto- tai pururadalla juokseminen polkujuoksua? Metsässä on puunjuuria, minkä vuoksi esim. minulta meni käsi poikki. Olisi siis viisaampaa, että ne polut olisi paremmin hoidettuja. Eli henkilökunta laittaisi multaa tai hiekkaa sinne, mistä puuttuu. Meillä on kuitenkin jo valmiiksi kuntoratoja, joissa on talvella hiihtoladut. Ovatko ne liian leveitä polkujuoksuun vai onko lajissa jotain normeja tuollaisten mittojen suhteen? Wikipedian mukaan kaikki päällystämättömät tietkin ovat trails. Eli periaatteessa metsäautotietäkin juokseminen pitäisi olla polkujuoksua. Samaa verttiä sitä saa vaikka se baana olisi kuinka leveätä. Itse esim. juoksin toissa lauantaina Paloheinällä vitosen hiihtoladun pohjaa ja itsenäisyyspäivänä juoksin Larun kuntoradalla kolme 400m kierrosta. Joka kierroksella oli kaksi nousua. Mitä olen amerikkalaisesta trail runningista kuvia netissä katsonut, niin siellä ne reitit on hoidettuja, eikä mennä missä sattuu metsässä. Eli voisiko Polkujuoksukisa olla vaikkapa Leppävaaran vitonen kahdesti? Se olisi paljon helpompi järjestääkin, kun rataa ei tarvitsisi merkitä. En oikein tajua mistä polkujuoksussa on tullut tämä idea, että poiketaan olemassaolevien reittien ulkopuolelle skutsiin. Jossain valaistulla vitosen lenkillä voisi järjestää ultratkin, sillä voihan siellä juosta vuorokauden tai vaikka viikon. Parkkipaikalle asuntovaunut, mihin polkujuoksijat voivat mennä lepäämään, jos väsyttää. Se olisi turvallisempaa ja mukavampaa puuhaa kuin nykyään.
  9. Yksi mielenkiintoinen juttu, mikä olisi kiinnostavaa tietää on se, että jos haluaa lisätä treenimääriä ilman, että alkaa käydä lenkillä aamuisin, niin mitä jos kevyisiin lenkkeihin lisää alle aikaa crosstrainerilla? Monesti sanotaan, että osa kevyistä lenkeistä pitää olla lyhyitä, jotta ei tule joka päivälle paljon kuormitusta, mutta tuleeko sitä silloin jos tekee crossaria? Eli esim. jos tekee 8-10km kevyen lenkin alle vaikkapa 45 minsaa crossaria, niin onko vaikkapa 45+45 min treeni tarpeeksi kevyt? Kirjallisuudessahan suositellaan juoksemaan mieluummin 10+6 kilsaa erikseen aamu- ja iltalenkkeinä kuin yhdellä kertaa 16km, mutta mitä jos tekeekin vain yhden lenkin, jossa puolet on crossaria?
  10. minusta ajankäytöllisesti joku max 3km matka on kätevintä kulkea fillarilla. Perusteluna on se, että voi mennä ns. duunivaatteissa. Olen huomannut, että kaupunkipyöräilyssä lämpöä alkaa muodostua vasta oikeastaan, kun matkat pitenevät tuosta eli jos ajaa joku max 3 kilsaa, niin ei tule hiki, eikä tartte ns. lenkkivaatteita. Niitä lyhyitä ajoja voi tehdä päivän mittaan sitten kuinka paljon hyvänsä ja kai sekin jotain peruskuntoon vaikuttaa, vaikkei varsinaista urheilua olekaan. Se vauhti voi olla vaikka kuinka leppoista polkemista, niin se on silti lujempaa kuin juoksuvauhti eli aikaa säästyy, eikä tule ylimääräisiä vaatteidenvaihtoja tai suihkussakäymisen tarvetta.
  11. Tuo on mielenkiintoinen kysymys, johon ainakaan mulla ei ole vastausta. Ehkä jostain Jyväskylästä voisi saada tuohon asiantuntijoilta lisätietoja. Kuitenkin kahdesti päivässä juoksemista suositellaan vasta, kun harjoitusmäärät alkavat olla yli 120km viikossa. Liian lyhyet lenkit eivät tunnu olevan kestävyysurheilussa kauhean suosittuja. Mitä tulee huippuihin, niin vaikka he harjoittelisivat kolmesti päivässä niin aika harvoin niistä juoksua on kuin kaksi kertaa. Minusta kovin lyhyet lenkit ovat epäkäytännöllisiä, kun se vaatii kuitenkin vaatteiden vaihdon ja suihkussa käynnin. Oikeastaan ainoa paikka, missä voisi miettiä tuollaisia minilenkkejä, olisi päivä uimarannalla. Käyn aina välillä juoksemassa hetken ja pulahtaa mereen aina sen jälkeen. Ehkä tuota voisi testata kesällä vaikkapa Mustikkamaalla.
  12. Baltsu

    Sykemittareiden litiumioniakun lataus

    Tässä on aika hyvä selitys sille, miten noi latautuvat. Se vie sen 2-3 tuntia kokonaan täyteen akun koosta riippumatta eli jos on pieni akku, niin se ei ota sieltä laturista vastaan enempää. https://batteryuniversity.com/index.php/learn/article/charging_lithium_ion_batteries Katselin netistä, että jotkut ovat mitanneet esim. Garmin Fenix 5:n lataavan 120 tai 170 mAh. Kun miettii esim. sitä minun Garminin laturia, niin siinäkin tehoa on viisinkertaisesti siihen nähden, mitä ne oikeasti lataavat. Eli yhtään tehokkaampi laturi ei auta mitään. Kun se lataa hitaasti, niin se säästää sitä akkua.
  13. Baltsu

    Sykemittareiden litiumioniakun lataus

    Mistään ei löydy tietoa siitä, kuinka suuria sykemittareiden akut ovat. Esim. mun kännykän akku on 3230 mAh ja pikalaturi lataa 2700 mAh kai eli antaa 13,5W tehon, mutta siinä on sellainen älykäs toiminto, että se tietää milloin herään jne., joten kun laitan kännykän illalla lataukseen, se kertoo mihin kellonaikaan lataus on valmis. Se lataa 90% ensin ja sitten vikat 10% vasta juuri ennen kuin herään. Pointti on kuitenkin se, että luulisi sykemittarin akun olevan niin pieni suhteessa kännykän akkuun, ettei se lataus voi hirveän kauan kestää tai jos kestää, niin silloin piuhassa on jotain outoa. Mulla on vanha Garminin laturi, jolla lataan Polaria, koska Polarin mukana ei tullut laturia. Se lataa 1 A tunnissa, joka on sama kuin aikanaan oli jossain Lumia 900:n laturissa. Olen ajatellut, että se sykemittarin akku on niin pieni, ettei edes tarvitse ajatella mitään vaihtoehtoista ratkaisua. Sen olen toki huomannut, että jos läppäristä yrittää ladata, niin se on julmetun hidasta siihen verrattuna, että sähkön ottaa seinästä.
  14. Ilta-Sanomien mukaan olympiastadionille suunnitellaan sprinttihiihtoa. Mietin, koskakohan uimastadion järjestää uimahyppyjuoksua. Se on myös minun keksimäni laji. Se toimii samalla tavalla kuin ampumahiihto/-juoksu, mutta juoksulenkkien välissä ei käydä ampumassa, vaan hyppäämässä hyppytornista kertaalleen vedessä olevan renkaan sisään. Jos hyppy menee ohi renkaasta, joutuu sakkokierrokselle. Lajissa ei ole vielä ikinä kilpailtu eikä edes harjoiteltu, joten ei ole yhtä suositusta harrastuksesta kysymys kuin polkujuoksussa. Kehitin lajin, kun kävin pari vuotta sitten hyppäämässä kolmen metrin ponnahduslaudalta ja tajuttuani sen, että pelkkä hyppiminen on aika dorkaa puuhaa ilman juoksukierroksia. Joku it-nörtti voisi tehdä lajista tietokonepelin, niin voisimme harjoitella ennen kuin varsinaisia suorituspaikkoja saadaan.
  15. Olisiko kiinnostusta osallistua uuden urheilulajin mm-kilpailuihin? Kyseinen laji on urban seaside running. Virallinen kilpailumatka on 2,7km, koko ajan saa halutessaan katsoa merelle, ei ole yhtään polkua ja tapahtumalla on myöntämäni mm-arvo, sillä laji ei viitsi lähteä liikkeelle piirikunnalliselta tasolta. Jos tulee kolme osallistujaa, niin kaikki saavat arvokisamitalin. Toki sählyssä sai mitalin takavuosina helpommalla, kun lajia ei pelattu aikaisemmin oikein muualla kuin Suomessa ja Ruotsissa. Mutta jos ei halua juosta pallon perässä, niin tervetuloa meidän lajin arvokisoihin. 😎
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy