Jump to content
Juoksufoorumi.fi










järppä

Jäsenet
  • Content Count

    92
  • Liittyi

  • Last visited

Everything posted by järppä

  1. järppä

    Finntriathlon 2014

    Alussa täysillä, lopussa niin kovaa kuin jaksaa? Tuolla on mun mielestä kaikkein parhaat vinkit yhdessä paikassa kootusti: http://www.triathlonhaaste.fi/
  2. järppä

    Finntriathlon 2014

    Hyvää vauhtia paikat hupenee. Mullekin tuli yksi, joten nyt on mahdollisuus mennä ekaa kertaa Joroisille.
  3. Levon tarve riippuu aika paljon itsestä. Jokaisella kroppa on kovilla, mutta jotkut pärjää viikon...parin palauttelulla kun toisilla voi mennä 4-6 viikkoakin. Nyt kannattaa kuunnella elimistöä ja levätä, jos tuntuu siltä. Väsymys voi olla piilevää ja tulla esiin vasta tämän viikon lopulla. Alkuun fillarointi tai uinti on hyviä valintoja, juoksua sitten vasta vähän myöhemmin. Liikunta kevyillä tehoilla auttaa ainakin mulla palautumista ja lihasjumien häviämistä, mutta kyllä kaikki hengästyttävät hommat saa odottaa muutaman viikon. Kävinkin jo eilen fillaroimassa kevyen & palauttavan parituntisen, kun oli mitä mainioin ulkoilukeli... loppuviikon ohjelmassa on kevyttä maastopyöräilyä junnujen kanssa, palauttavaa lihasjumppaa ja -huoltoa kuntosalilla, rentoa uintia sekä ehkä pikku hölkkä ensi sunnuntaina.
  4. Mulla oli säärystimet jalassa, muttei mitään kramppeihin viittaavaa ongelmaa. Viime vuonna muistaisin, että toinen pohje vähän kramppaili ihan uinnin lopulla. Tänä vuonna varmaan auttoi se, että on tullut uitua melko säännöllisesti ja paljon. Ja että osa uinneista on heinäkuussakin ollut suhteellisen viileässä vedessä (+17°C...+18°C).
  5. Mun mittari (Garmin 910xt) näytti uinniksi 3.95km, joten poijut taisi olla melko kivasti paikoillaan. Juoksuosuus 41.6km ja fillari puolestaan 179.1km. Fillariosuudella tuli tosin kämmäiltyä mittarin kanssa, joten muutama sata metriä taisi jäädä tallentumatta (ihan niin kuin sillä olisi mitään merkitystä...).
  6. Kivoja tunnelmakuvia. Tekemisen riemu välittyy hienosti! -- ...ja mullekin sen kellon kilistely tuli kyllä tarpeeseen, kiitokset kannustuksesta.
  7. Laitoin vähän pidemmän kisarapsan tuonne. Kunhan nyt vähän palautuu, niin voi aloittaa treenaamisen ensi vuotta varten. Lisää vaan juoksulenkkejä harjumaastossa, niin hyvä tulee :lolk:
  8. Olipas jäykkää settiä eilen tarjolla. Itselläni lähti uinti liikkeelle melko kivasti ja pyöräilyaikakin meni odotuksien mukaan. Tosin jo pyöräilyn toisella kierroksella reidet alkoivat ilmoitella, että tänään on huono päivä. Vaikka ekan puolikkaan vauhti ei ollut mahdottoman kovaa, niin toiselle puolikkaalle laskin tietoisesti vauhtia. Toka puolikas olikin sitten noin 10min hitaampi. Juoksukävelyosuus oli tällä kertaa täyttä tuskaa alusta asti ja jo tokalla juoksukiekalla oli selvää, että homma menee maaliinpääsytaisteluksi. Päätin kuitenkin ettei Nastolaan lähdetty keskeyttämään ja niin pitkään mennään eteenpäin kunnes valot sammuu vintiltä. Reidet veti jäykiksi ja voimattomiksi, eikä ylämäkien juoksua voinut edes kuvitellakaan. En tiedä mitä niille tapahtui (vastaavaa ei ole koskaan tapahtunut), mutta nestettä, suolaa ja energiaa meni ihan hyvin eikä kyseessä ollut yleinen uupumus tai krampit. Nesteet myös pysyi kropassa, sillä pidin vain yhden pisutauon sekä pyörä- että juoksuosuuksilla. Perjantai-iltana tosin oli nenä vähän tukossa ja eilen illalla kurkku aavistuksen kiepeä, joten kropassa saattoi olla kytemässä jokin virus. Kolmannelle juoksukiekalle lähtiessä vedin buranaa naamaan kaksin käsin ja se kolmas kierros oli kaikkein pahin sekä hitain. Neljännestä kierroksesta alkaen olo alkoi vähän helpottamaan ja vaikka reidet oli yhä jäykät, niin tasaisilla osuuksilla pystyi jopa juoksemaan kelvollista vauhtia. Juoksuun meni kutakuinkin 20-30min enemmän kuin mitä kuvittelin, mutta tätähän tuo täysmatka on. Artturille tuli todettua ettei tänään tehdä ennätyksiä, mutta itselleni oli melkoinen yllätys että maalissa kello näytti kuusi sekuntia vähemmän kuin viime vuonna. Enkka on aina enkka, vaikka juoksu meni ihan penkin alle. --- Järjestäjien suuntaan isot kiitokset! Minusta homma toimi kaikkinensa hienosti ja kisa oli selvästi kehittynyt viime vuodesta. Etenkin uusi vaihtoaluejärjestely oli selkeä ja hyvä. Pari pientä kehitysehdotusta kuitenkin tuli mieleen: -Uintiosuuden ekalle poijuvälille (suoralle kohti sitä vastarantaa) voisi laittaa apupoijun tai pari. Nousevaa aurinkoa kohti suunnistaminen oli paikoin melko haastavaa ainakin mulle. -Pyöräreitillä oli paljon kylttejä, mutta monen teksti oli todella ohuella tussilla (=ei oikein näkynyt ennen kuin aivan vierestä). -Finisher paita oli kiva lisä, mutta olisko kuitenkin tekninen urheilupaita vielä kivempi?
  9. Sääennusteen perusteella on tosiaan tulossa lähes optimaalinen kisakeli. Vähäinen tuuli on sekin pyöräosuudelle passelista suunnasta, joten veikkaan että viime vuoden pyöräajat paranevat jonkin verran. Heti uinnin jälkeen on toki hetken viileää, mutta äkkiä se trikoo kuivaa ja kroppa lämpenee. Mä luulen, että 10h alituksia tullaan näkemään yleisen lisäksi monen ikäluokan kärjessä. Iltapäivällä suunnataan pelipaikoille tavoitteena myös tuo klo 17 kisainfo, niin ehtii tsekkailemaan reitit ja huoltopaikat.
  10. Kovin paljoa ei kannata vertailla eri reiteillä tai edes eri päivinä tehtyjä tuloksia. -- Eipä sillä - 10h alitus on kova juttu kenelle tahansa ikäryhmäkuntoilijalle (=harrastajalle) millä tahansa reitillä.
  11. ...ja banaaneja. Kierroksella kaksi huoltopistettä, joiden sijainnit näkyy hienosti siinä järjestäjien kartassa. Yhden juoksukierroksen aikana huoltopisteen ohittaa neljä kertaa. Itse aion tuoda omat urheilujuomat juoksuosuudelle, kun Dexal ei mulle uppoa.
  12. Säännöissä sanotaan näin: "Uimalasit on sallittu, kaikki muut apuvälineet ja varusteet on kielletty, myös märkäpuvun pelkän ylä- tai alaosan käyttö on kielletty." Kompressiosäärystimistäkin voisi kai tämän perusteella spekuloida, että kuuluvatko ne kiellettyjen apuvälineiden/varusteiden joukkoon vai ei. Ehkä ne voidaan tulkita osaksi kilpailuasua, jota pidetään pyöräilyosuudella. Täytyykin kysyä oikea vastaus päätirehtööriltä :peaceful:
  13. Yhteislähtö kuulostaa todella hyvältä! Noin sata starttaajaa on melko nopeasti jonossa ja hyviä peesipaikkoja löytyy kaikille halukkaille. Tuskinpa tuo vesi kovin paljoa kylmenee tulevan viikon aikana, joten aika hyvältä vaikuttaa. Sitten kun vielä saadaan tilattua kisapaikalle tyynehkö aamu, niin mikäs siinä on nauttiessa. Itse ajattelin vetää tri-asulla koko päivän. En tosin vielä ole päättänyt otanko yksiosaisen seuran kisa-asun vaiko kaksiosaisen muun asun. Jälkimmäinen olisi kyllä kätevämpi, jos vaikka täytyy pistäytyä wc:n puolella kisan aikana. Irtohihoja/tuuliliiviä tuskin tarvitsee, mutta tilanne pitää vielä tsekata kisa-aamuna. Viime vuonnahan oli melko karu pyöräkeli, mutta silloinkin tarkenin mainiosti pelkällä tri-asulla. (Ja omat kisaennakot on blogissa.)
  14. Joo, kyllä ne urotyöt on jo tehty (tai jääneet tekemättä) ja "palkinnot" jaetaan 24. pvä. Tässä ei enää voi kuin totaalisesti sössiä kisapäivän vetämällä liian kovia treenejä.
  15. Vaikkapa tuolla on hyviä harjoitusohjelmaesimerkkejä, joista voi kurkistella mitä pari viikkoa ennen kisaa suositellaan. Itse vedän tällä viikolla vielä monta melko lyhyttä & suhteellisen kevyttä treeniä, joissa on pientä terävää ärsykettä/lyhyitä kisavauhtisia osuuksia mukana. Ensi viikolla sitten selkeämpi kevennys parin alkuviikon täsmätreenin ja loppuviikon verrailujen muodossa. Uintia suhteessa paljon, pyöräilyä jonkin verran ja juoksua vähän. Tällä viikolla tulee hieman keskimääräistä vähemmän tunteja ja ensi viikolla ehkä just toi 30% normaalista (jos siis ei sitä kisaa laske mukaan). Mä en varsinaisesti tankkaa hiilarivarastoja etukäteen, mutta ensi viikon puolivälin tienoilla keittiön pöydälle ilmestyy iso pullapitko, joka hupenee perjantaiaamuun mennessä. Ruokavalio mulla muutenkin on melko hiilaripainotteinen, joten kyllä ne varastot täyttyy aika kivasti keventyneiden treenien myötä. Ja juomaa kuluu reilusti siinä viimeisinä päivinä.
  16. ^ vaikka onkin erittäin hyvä vinkki, niin en silti suosittele kokeilemaan Nastolassa ensimmäistä kertaa :smiley: parempi pysyä niissä aineissa, joita kesän treeneissä on käyttänyt.
  17. Tähän yleisen spekuloinnin väliin voisi heittää pari kysymystä järjestäjien suuntaan... Yleisissä sarjoissa näyttäisi olevan melko vähän porukkaa, joten onko järkeä lähettää heitä erikseen? (Minähän olen ikäluokkalähdössä, mutta hyvät peesit kelpaisi uintiin.) Minkä lämpöistä vesi on tällä hetkellä? Onko riskiä, että uidaan ilman märkäpukua?
  18. Joo, just näin. Mä olen jostain antanut itseni ymmärtää, että näissä pitkissä suorituksissa proteiinista saattaisi olla etua. Enpä minäkään kuitenkaan mitään low carb -patukoita vetele ja oikeastaan käyttämieni proteiini- ja energiapatukoiden raja on aavistuksen häilyvä. Proteiinipatukassa (PowerBar proteinplus) on nimittäin 47% hiilaria ja 27% proteiinia, kun taas energiapatukassa (High5 4:1) on 59% hiilaria ja 15% proteiinia. Kahta laatua mulla on vähän siltä varalta, että vain yksi maku saattaisi alkaa tökkimään. Itse syön just tuon puolikkaan patukan kerrallaan ja olen sen verran hidas pyöräilijä, että mulla tuolla osuudella ehtii mennä noin viisi patukkaa :highly_amused:
  19. Tähän on varmaan yhtä monta oikeaa vastausta, kuin vastaajaakin... Uinnin aikana minä en syö (enkä toivottavasti juo) mitään. Ellen nyt väärin muista, niin viime vuonna taisi olla lupa käydä huilaamassa rannan tuntumassa kierrosten välissä, joten sinne voisi varmaan myös oman juomapullon viedä. Edit: ...ja kilpailuohjeen mukaan näköjään tänäkin vuonna saa käydä rannalla juomassa. Heti uinnin jälkeen koitan siirtyä mahdollisimman sujuvasti pyörän päälle ja aloitan syömisen vasta sitten kun sykkeet alkavat tasaantumaan, eli noin 15-20min ajon jälkeen. Pyöräilyn kuluessa mulla menee sekä urheilu- että proteiinipatukoita ja jokunen geeli; aina 20min välein kello muistuttaa syömisestä. Myös suolatabletit on matkassa, mutta en niitä vetele automaattisesti, vaan vasta tarpeen mukaan. Jos tulee helteinen keli, niin jo urheilujuoman sekaan menee lisäsuola-annos. Pyöräilyn aikana kiinteiden patukoiden vetämisen lopetan jo ennen viimeisen kierroksen loppua. Juoksuosuuden geelejä voi tosiaan vaikka teipata omiin pulloihin ja antaa järjestäjän mukana huoltopisteelle. Minä en jaksa kantaa kaikkia mukana heti alusta alkaen. Oleellista on se, että miettii tuon oman ravintosuunnitelman etukäteen ja että pyrkii pysymään siinä. Jossain vaiheessa päivän edetessä voi hyvinkin tulla semmoinen olo ettei mikään maistu, mutta olisi silti tärkeää saada energiaa koneeseen. Silloin mikä tahansa mikä maistuu on hyvä valinta. Monelle tämä asia on itsestäänselvyys, mutta mitään uutta patukkaa/geeliä/juomaa ei tosiaan kannata kokeilla ironman-kisapäivänä.
  20. Nyt on myös oma nimi listalla. Pikkuhiljaa näyttää muutkin heräävän, mutta onhan tässä vielä pari päivää aikaa halvemmalla hinnalla. Eiköhän tuolla yli sadan ilmoittautuneen päästä tänäkin vuonna? http://team226.net/component/kilpailu/index.php?option=com_kilpailu&view=osallistujat_val&Itemid=
  21. järppä

    Kuopio SM OLY

    Ekaa kertaa Kuopiossa. Kivaa oli ja homma toimi mallikkaasti. Keli oli oikeastaan melko hyvä, kun vesisadekin kasteli vasta maaliinpääsyn jälkeen. Pyöräreitistä tykkäsin, mutta ehkä se on jo vähän ahdas tuolle väkimäärälle. Peesaamista yritettiin valvoa ja jopa varoituksia näin jaettavan, mutta hankalahan tuolla oli sääntöjen mukaan ajaa kun reitti on käytännössä jatkuvaa mutkaa tai mäkeä. Se ei silti muuta sitä, että jotkut näytti istuvan toisen takarenkaassa kiinni koko ajan :icon_rolleyes: Porukkaa oli reitin varrella aika paljon, mutta jotenkin kannustus oli melko latteaa suhteessa väkimäärään ja jäin kaipaamaan savolaista lupsakkuutta. Varmaankin ensi vuonna tullaan Kuopioon uudestaan.
  22. Paljon hyviä neuvoja ja vinkkejä jo tulikin, mutta lisäänpä vähän omien kokemusten pohjalta. Melkein kannattaa unohtaa siihen nopeusmittariin tuijottelu ja ajaa vain fiiliksen sekä sykkeen pohjalta. Oma aerobinen kynnyssyke sinullakin varmaan on suurinpiirtein tiedossa ja AerK+-5 lyöntiä on hyvä alue lähteä liikkeelle. Jos luottaa omaan kuntoon ja olo on hyvä, niin toki voi ajella vähän korkeammallakin rasitus-/sykealueella. Heti uinnin jälkeen sykkeet ampuu ylös, mutta niiden pitäisi normalisoitua viimeistään sen pyörälenkille siirtymän jälkeen. Nastolassa eka kierros maltilla, tokan ja kolmannen voi ajaa vähän kovempaa ja etenkin vikan kierroksen lopulla kannattaa jo vähän keventää & alkaa valmistautumaan juoksuosuuteen. Kovin pitkälle vk-alueelle ei pitäisi missään vaiheessa mennä, eikä siellä pitäisi viettää pitkiä hapottavia hetkiä, ja ajamisen olisi hyvä tuntua pääpiireiltään melko kevyeltä. Ylämäissä siis suosista pienet vaihteet ja watit alas. Tämä noin niin kuin normikuntoilijan näkövinkkelistä; elite/pro-tason kaverit on oma lukunsa, mutta he yleensä tietävät mitä tekevät. Juoksussa mun oma taktiikka on lähteä liikkeelle "helpoimmalta tuntuvaa vauhtia". Nopeutta en pahemmin tässäkään tuijottele (vaikka mulla on selkeä ennakkokäsitys mitä sen pitäisi olla), vaan matka etenee syke-/fiilispohjaisesti. Joka tapauksessa jalat loppuu jossain vaiheessa, juoksu hajoaa ja matkasta tulee kärsimystä. Mutta jos hyvin menee, niin juoksun kolme ekaa kierrosta pystyy etenemään mukavuusalueella, neljäs on pahin niin fyysisesti kuin henkisesti ja vika kierros on jo maaliintulon fiilistelyä.
  23. Täysmatka on kiva, kun siinä ei tarvitse hötkyillä missään vaiheessa. Rentoa menoa aamusta alkaen aina maaliintuloon asti. Oma nimi vielä puuttuu listalta, mutta ehtiihän tässä ilmoittautumaan... Mulla vika kova treeni on lauantain perusmatka Kuopiossa, jonka jälkeen pari viikkoa menee melko paljon kevyemmin kisaan valmistautuen.
  24. järppä

    Kuopio SM OLY

    Jaha, jos tässä ketjussa vaikka palattaisiin aiheeseen... Kuopion ensikertalaista kiinnostaisi kuulla, että millaiset reitit ovat. Onko fillariosuudella paljon mäkeä/mutkaa? Millainen pohja juoksureitillä on? Onko Scandicin perjantai-illan pasta party hintansa väärtti? Mikä on vesistön lämpötila tällä hetkellä? Onko riskiä, että uidaan ilman märkistä? jne. jne. Voisi vähän alkaa arpomaan mukaan otettavia kiekkoja, kenkiä, rengaspaineita ja kaikkea muuta aiheeseen liittyvää :icon_jook:
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy