Jump to content
Juoksufoorumi.fi










J-P

Jäsenet
  • Content Count

    82
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About J-P

  • Syntymäpäivä 21.10.1959
  1. Nostan tämän ikivanhan ketjun esiin mainosmielessä siksi että jos joku ei vielä 2005 omistanut digiboxia niin tämä sarja tulee nyt uusintana TV1:ltä 28.3. alkaen keskiviikkoisin klo 20-20.30. Ja lisäksi sarjaan on tehty yksi uusi osa, jossa päähenkilöt tavataan vuosi maratonin jälkeen. Se osa tulee vain Yle Teemalta 3.5. klo 19.30.
  2. Kyllähän huippujuoksijoista suuri/suurin osa treenaa talvella matolla paljonkin. Joten ei se mikään pelkkä korvike paremman puutteessa ole. Itse kokeilin mattojuoksua ekan kerran elämässäni pari viikkoa sitten kun oli se lumimyräkkä. En innostunut, mutta yksi elämys siinä kyllä syntyi miksi sitä kannatti kokeilla: Yleensä jos sykkeet pyrkii nousemaan liikaa niin sitä säätelee pudottamalla vauhtia. Mutta matolla huomasi miten paljon voi vaikuttaa juoksutekniikalla, kuten ryhdillä, askekeen taloudellisuudella ja hartioiden/niskan rentoudella. Sykkeen sai niitä tarkkailemalla laskemaan usemman pykälän alaspäin vauhdin pysyessä täsmälleen samana. Joten juoksutekniikan näitä puolia siinä pääsee kokeilemaan käytännössä.
  3. J-P

    puma betasso xcr gore 60,-

    Ostin samanlaiset viime viikolla ja eilen eka kerran käytössä. Hyvältä tuntuivat, hiukan toki "raskaammat" kuin mihin olen tottunut mutta ei häiritsevästi. Pronaatiotuki ei tuntunut liian voimakkaalta (mulla lievä ylirponaatio). Ja ennen kaikkea kuivana pysyi jalat. Kyllä mäkin niillä talven ajattelin juosta ja eka lenkki ainakin vahvisti tätä mielipidettä.
  4. Yhdellä tuttavalla on ollut Avian juuri tuon hintainen mittari jo viime keväästä käytössä eikä ole valittanut. Kuulemma ihan toimiva perusmittari, mitään ongelmia ei ole ollut. Viime viikon Kauppalehden jutussa sanottiin että Aviaa tekee sama tehdas jossa Suunto valmistuttaa mittarinsa ja ymmärsin että Avia olisi sisältä aika pitkälle sama mittari kuin Suunnon halvimmat. Näin siis ymmärsin jutusta jonka kyllä luin aika tarkkaan. Mutta juttu käsitteli taloutta eikä tekniikkaa eikä siinä kiinnitetty huomiota sen tapasiin asioihin kuten että käytetäänkö niissä ihan samoja vai halvempia komponentteja tms.
  5. J-P

    Mistä Karhu M1 edullisesti?

    Lohjan Sokoksella (50 km Helsingin keskustasta) oli ainakin vielä keskiviiikkona M1:t jotain 124 e, M2:t vielä halvemmalla. Kokojakin näytti olevan vielä.
  6. Myös mielikuvituksellisesti etunimen alkukirjaimista. Kun kirjauduin palstalle, tarkoitus oli laittaa yksi ainoa tiedotusluontoinen asia tänne. Ei tullut silloin mieleenkään että jäisi tänne enemmänkin kirjoittelemaan. Etsin myöhemmin ohjeita Nickin vaihtamiseen syvällisemmäksi ja selvisi -jso ymmärsin oikein- että se olisi mahdollista vain kirjautumalla uudelleen. Ja kun on "7 km kohdalla menossa" niin ei luonto anna periksi tehdä sitä, vaikka ei se varmaan ketään muuta haittaisi kuin itseä.
  7. Mä uskon tähän myös. Joku hippunen transrasvaa ei voi olla niin vaaralllista että mieluummin kannattaisi syödä tuotteita jotka muuten sisältävät paljon suurempia määriä niitä kovia rasvoja joiden haitallisuudesta koko länsimainen ravitsemustiede on liikuttavan yksimielinen (vaikka varmasti kohta tällä palstalla toista väitetään, mutta sellaista tieteenalaa ei olekaan missä ei aina löydy yksittäisiä toisinajattelijoita varsinkin internetistä). Kuuluisan Pohjois-Karjala -projektin aikana keskityttiin siihen että -yksinkertaistaen- vaihdettiin voi margariiniin ja täysmaito kevytmaitoon. Vähennettiin kovien rasvojen määrää ravinnosta ja lisättiin kasviksia ja hedelmiä. Se oli sitä aikaa kun transrasvoja oli margariinissä ties miten paljon ja silti terveysvaikutukset olivat dramaattiset, mm. sepelvaltiomatautikuolemat vähenivät 82%. Alkuperäiseen aiheeseen, eli juoksijan syömiseen: Että jaksaa treenata ja palautua hyvin niin pitää syödä suunnilleen sen klassisen ravintoympyrän tavoin, ei liikaa eikä liian vähän. Ei siitä sen kummenpaa numeroa tai uskontoa kannata tehdä.
  8. Noissa linkkien takana olevissa ravintoainelistoissa margariinissa on 0,5g transrasvoja/100 grammaa tuotetta. Ilmeisesti vaikea vähentää vielä jos aikoo pitää aineen kiinteänä. Voissa transrasvoja on 2,0 grammaa 100 grammaa kohti (mutta siitä kai pitää olla hiljaa.. )
  9. Anteeks nyt, mutta ei noita ravintoarvoja voi noin lukea. Nuo on eri ainesten määrä tuotteessa 100 grammaa kohti. Jos ne laittaa rinnakkain niin näyttäähän se siltä, etä pekonissa on vähiten tyydyttynyttä rasvaa. Mutta eihän kukaan syö kerralla 100 g margariinia tai 100 g oliiviöljyä. Sen sijaan 100 g pekonia ei ole mikään jättiannos. Jos kovia rasvoja haluaa välttää, idea on tietysti syödä niitä mahdollisimman vähän grammoina, ei suhteellisina osuuksina.
  10. J-P

    Asics GEL 2110

    Mulla on keväällä hankitut 2110:t ja ihan päinvastainen havainto eli aikaisemmilla kengillä (Skylonit -neutraalille jalalle tehdyt ja mulle väärä valinta vaikka todella hyvä kenkä muuten) tuli juuri samanlaisia tuntemuksia polvien sisäpuolelle jotka myös menivät ohi 4-5 km kohdilla. Sen sijaan 2110:lla alusta alkaen ei mitään tuollaista vaivaa eikä muutakaan valittamista. Joten mulla on vain hyvää sanottavaa 2110:sta. Rullaavuuskin on juuri kohdallaan. Mutta tietysti kysymys on siitä että ne on oikeat kengät juuri näihin jalkoihin. (Hinnasta toki olen aina valmis valittamaan, mutta silti hyvät kengät).
  11. Reittimerkinnöistä vielä että kyllähän järjestäjät olivat kiitettävästi yrittäneet. Risteyksissä oli neuvojia, nuolia oli ennakkovaroituksia tulevista käännöksistä. Mutta kun ollaan kaupungin puistoissa missä liikkuu muitakin ihmisiä niin usein sieltä pyöräliikenteen tai kävelijöiden seasta ei kertakaikkiaan nähnyt niintä vihreitä lippusia vaikka ne olivat paikallaan ja niitä saattoi olla riittävästikin. Eli keskustaolosuhteet on kyllä aika hankalat ja hallitsemattomat. Varmaan nimenomaan puistoissa missä on paljon samanlaisia kävelyteitä ristiin rastiin olisi hyvä olla korkeammalla jotain nuolia tai värillisiä merkkejä myös. Ja sitten ne juoksureittien risteykset kannattaa varmistaa moninkertaisesti (mahdollisimman monta toimitsijaa -vapaaehtoisvoimin kun toimitaan niin ainahan se ei ole mahdollista vaikka halua olisi), jos siellä on vain yksi opastaja ja vähänkin ruuhkaa eri suunnista tai toimitsija joutuu vaikka käymään vessassa niin murphyn laki toimii. Toisaalta en minä ainakaan kertaakaan ollut edes eksymässä siellä puistoissa eli osin se on tietysti omaakin epävarmuutta kun ei koko ajan näe merkkejä vaikka on ihan sillä reitillä millä pitääkin. Erityiskiitos muuten yleisölle, jonka joukossa oli niitä jotka risteyksissä kannustuksen lisäksi huutelivat ohjeita minnepäin mennä jos näytti epävarmalta.
  12. Tulipa juostua läpi -tuloksena oma ennätys heti ekalla puolikkaalla. Tosin aika oli vaatimaton kun takana 1,5 kk sairastelua ja juoksutaukoa, vain muutaman lenkin ehti tehdä alle. Siksi olen kuitenkin erittäin tyytyväinen. Opasteet siellä puistoissa hämmensivät hetkittäin minuakin, onneksi näkyvissä oli koko ajan muita juoksijoita joiden mukaan saattoi suunnistaa. Hyvä maku jäi silti. Hyvät järjestelyt muuten. Ja parempaa keliä on vaikea toivoa!
  13. J-P

    Kuumailmapallolento

    Olen kaksi kertaa lentänyt. Oli upeata! Hämmästyttävintä oli se tasaisuus. Ei heilumista, ei tuulenpuuskia tms. (kun mennään tuulen mukana silloin on tyyntä). Ja epätodellista että mennään niin korkealla niin tasaisesti ja hiljaisesti. Ihan päinvastaista kuin mitä etukäteen kuvittelin. Suosittelen varsinkin kaikille lentopelosta kärsiville.
  14. Sanojen merkityksestä voi kiistellä loputtomiin. Ja lopullista totuutta ei löydy, koska jokaiselle termille voi aina keksiä loputtomasti eri merkityksiä. (Filosofian opiskelu aiheuttaa tällaisen ajatusvamman, sorry) Mutta: minulle hölkkääminen on sitä kun juoksen niin että en laita kaikkeani peliin. Juoksussa taas laitan. Tämä on tietysti suhteellista. Näin kun Kirsi Valasti (maan ykkösjuoksija kestävyyslajeissa. ON!!! Odottakaapas kun on täydessä iskussa!!!!) hölkkäsi Forrssan Suvi-illassa 6kk näkyvästi raskaana ja akillesleikkauksen toipilaana kympin aikaan n. 45 min ja se oli kuitenkin HÖLKKÄÄMISTÄ. Ja samaan aikaan tunnin pintaan juoksi juoksijoita jotka todella JUOKSIVAT. Haen siis sitä että juoksun ja hölkän eroa ei voi määritellä ajassa tms. vaan se on jokaisen oma termi: kun ei mennä täysiä, hölkätään. Ja kun mennään kovempaa, se on juoksua. Mutta oma asia mitä termiä käyttää, J-Un ajatus että kun mennään kävelyä kovempaa nin juostaan on se mitä itse sovellan ja suosittelen muillekin.
  15. Kyllähän sykkeistä annetaan kaikenlaisissa ohjeissa ja testeissä sykerajat pk-alueesta, esimerkiksi 130-150. Alaraja tarkoittaa että sillä tasolla sykkeen pitäisi alimmillaan olla että peruskestävyys kehittyy. Kyllä alemmalla tasollakin tehty harjoitus kai jotain vaikuttaa, mutta vaikutus ei ole enää optimaalinen. Aika harvoin tuo ongelma kuitenkaan on niin päin että juoksemalla liian hitaasti ei pääsisi siihen alarajaan. Kyllä ne sykkeet siihen ainakin aloittelijalla ja pitkähkölle ehtineelläkin nousevat siihen lähes automaattisesti heti kun juoksee muutamankin minuutin. Yleensä ongelma on se että yläraja on niin helppo ylittää. Ja kun tottuu juoksemaan kovempaa on tosi hankala motivoida itseään hidastamaan vauhtia vaikka kuinka järki ja ohjelmat sanoisi toista.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy