Jump to content
Juoksufoorumi.fi


jarbo87

Jäsenet
  • Posts

    452
  • Liittyi

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

jarbo87's Achievements

  1. Tsempit Sepolle ja perheelle! Joskus itsellä ollut akillesvaivoja ja ne ei juoksutauolla ole ikinä korjaantunut. Junppaamalla kyllä. Tällä iällä (45 lähenee) niin viikon juoksutauon jälkeen joka paikka romuna. Liike on lääke.
  2. Terve! Tästä aiheesta löytyy keskustelua esim. tämän ketjun sivulta 20. Eri ihmiset tarkoittavat kynnystreenillä eri asioita, mikä on omiaan aiheuttamaan hämmennystä. Ideana on juosta lähellä anaerobista kynnystä, mutta ei kuitenkaan kertaakaan harjoituksen aikana ylittää sitä. Kun pysytään anakynnyksen alla, palautuminen on huomattavasti nopeampaa kuin kovien maksimivauhtitreenien jälkeen. Sen takia laadukkaita kilometrejä saa myös mahtumaan viikkoon enemmän. Ja on mahdollista tehdä noita kahden vk-harjoituksen päiviä. Yleensä kai kynnystreenit tehdään juoksemalla max. 40 minuuttia jaettuna keskipituisiin intervalleihin, esim. 6x5 minuuttia tai 10x3 minuuttia. Katso tämän ketjun sivulta 12 yksi 10 viikon ohjelma, jossa juostaan 30 minuuttia kynnyksellä erilaisina yhdistelminä. Kynnystreeniä voi tehdä joko supertieteellisesti, kohtuutieteellisesti tai mutu-pohjalta. Supertieteellisessä metodissa mitataan laktaattitasot jokaisen vedon jälkeen (kts. veljekset Ingebrigtsen). Kohtuutieteellisessä metodissa käydään kynnystesteissä tsekkaamassa omat kynnysvauhdit ja -sykkeet ja seurataan harjoitellessa. Mutu-pohjalta treenatessa mennään fiiliksen mukaan. Oma mallini on tähän asti ollut yhdistelmä kohtuutieteellistä ja mutu-metodia. Lyhyt määritelmäni kynnysvauhdista on, että se on vauhti, jota kuvittelen pystyväsi juoksemaan tunnin yhtäjaksoisesti. Todennäköisesti siis kympin kisavauhtia hitaampaa, mutta puolikkaan vauhtia nopeampaa. Sykkeissä uskoisin anakynnykseni olevan jossakin 165 lyönnin per minuutti tienoilla, mutta en ole vielä(kään) saanut aikaiseksi mennä testeihin, joten tuo voi olla aivan virheellinen lukema. Käytännössähän ensimmäisten vetojen aikana ollaan vielä reilusti kynnyksen alapuolella ja sitten harjoituksen kuluessa aletaan lähestyä sitä. Yli ei kuitenkaan saisi mennä. Viime kesänä rusautin aina raskaan viikon päätteeksi 20x400m radalla ja aivan liian kovaa. Muistaakseni meni mallia kuukausi palautellessa. Viimeistelin vielä hermoston tukkoon 5x100m tuon vetosatsin päälle. Tuo on raaka treeni jos vetää liian kovaa
  3. Tekijät tekee ja selittäjät selittää ettei ole kisoja
  4. Nyt lukee kotisivulla että juostaan 8.8.2021...
  5. Ja taas täällä huutelemassa, mutta kun oli niin makoisa treeni! Nyt alkutahdit 4:08 vauhdilla ja tuosta napsu aina vauhtia lisää siten että vika 4:00 ja se päättyi noin anaerobiselle kynnykselle. Hyvä oli kulku ja tällä kertaa ripustin oikein sykevyön rannemittauksen sijaan. Nyt on kunto nousussa. Seuraavaan kertaan voisikin varioida tästä jonkun vastaavan mutta vähän erilaisen. Ideoita?
  6. En enempää toisen harjoituspäiväkirjaan omia treenejä enää spämmää mutta kävin tänään jytkimässä toisen samanlaisen setin. Vauhtia napsu lisää 4:15->4:10 niin sykkeet olikin jo 5-8 lyöntiä kovemmat. Yllättävän paljon vaikuttaa 5 sek vauhdinlisöys. Toisaalta onhan tuo 50sek 10km. Tämä on kyllä hyvä treeni, kiitokset vinkistä!
  7. Kiitokset vastauksesta ja selvennyksestä! Tästä tosiaan itsekin lukenut erilaisia variaatioita. Monesti varmaan vedoissa vedetään liian lujaa ja sikäli kone tukkoon. Tuohon hyvä lääke on tuo palautuksen lyhennys. Esim 3min seisoskelua vs 1min hölkkäpalautus niin rauhoittaa kummasti vedoissa keulintaa. Mallistasi innostuneena kävin heti aamutuimaan naputtelemassa 10x3min, 1min hölkkäpalautuksella. Aerobinen kynnys on noin 150 ja anaerobinen 170 (voi olla molemmat vähän kyllä alle). Mattoon 4:15min/km ja palautus 6:00min/km. Seuraavanlaiset setit tuli (KA syke, Max syke): 1: 149, 153 2: 149, 155 3: 151, 156 4: 153, 159 5: 154, 159 6: 155, 160 7: 156, 161 8: 157, 162 9: 158, 163 10: 158, 163 Päälle vielä 3x200m 3:20 vauhdeilla. Oli mukava treeni!
  8. Terve! Juostaanko tämmöisessä kynnystreenissä nuo vedot siis aerobisella vai anaerobisella kynnyksellä vai koko skaala tuolta väliltä? Itselleni vähän epäselvä mitä kynnystreenillä yleisesti tarkoitetaan. Kiitos!
  9. Täällä ensimmäinen sauvakävely heitetty. Mulla näytti Suunto 3 42,35km. Ensimmäisellä km näytti kello 1,13km ja siitä eteenpäin näytti kokolailla koko ajan tuon 150m enemmän.
  10. Lähdinkin noin 5:00 tahtia ja onnistuin silti tasaisesti hyytymisessä 🙂 Lähdössä pari sanaa vaihdettiin. Vanhempi ja viisaampi oli tänään rautaa. Onnea!
  11. Täällä nro 523 ja miehet 40v. Tuotahan voidaan lähteä samaa kyytiä.
  12. Lähdetkö 3h20min tähtäävään loppuaikaan? Itse varmaan aloittelen 4:45min/km tahtia ja tavoitteena tasaisesti hyytyvä juoksu.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy