Jump to content
Juoksufoorumi.fi



jarbo87

Jäsenet
  • Content Count

    436
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

191 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hatapa vetää kyllä matalilla kierroksilla mutta kovalla väännöllä 🙂
  2. Tässä on merkkejä joita tunnistan myös itsestäni
  3. Jep, treenipäiväkirjoja selaillessani huomaan että määrä on jäänyt kokolailla samalle tasolle eli noin 2,700-3,000 km per vuosi. Eikä kyllä vauhditkaan ole nousseet, ehkä pk lenkkien tehoa yrittänyt vähän nostella. Kovempi meno on vastavuoroisesti sitten hyytynyt. Voisin seuraavaan kauteen koettaa järkeistää tekemistä siten että PK on nyt talvikaudella todellakin kevyttä PK:ta ja sitä määrällisesti kuitenkin melko paljon. Ja PK:ta myös pyöräillen, sauvakävelleen ja uiden. PKllekin varmaan hyvä saada jonkinlainen progressio. Ja vasta sitten lähempänä kisaa aletaan ottaa tehoja irti. Nyt tällä päättyneellä harjoituskaudella huomaan että progressio jäi kyllä pois ja aika tasaista taaperrusta taisi koko kausi olla. Pitkiä liikaa ja liian kuormittavasti. Jälkikäteen runkoa katsottaessa ei sieltä kyllä paperillakaan huomaa mihin se kuntopiikin tuli osua 🙂 Päiväkirjan perusteella meni noin 8kk huti kun edellinen merkintä hyvästä kulusta on helmikuulta 2019. Harjoituksissa huomaan että suurin ongelmani on treenaamisen rytmitys. Veivaan vuodesta toiseen aika samalla kaavalla ja sitten huitasen siihen päälle jonkun X viiikkoa pitkän maratonohjelman internetin syövereistä. Pitää tuo nyt muuttaa.
  4. Tässä aprikoin seuraavan kauden treenejä ja tässä oma kehitys ollut aika lailla seis viimeiset 4 vuotta. Kun perusteista lähdetään liikkeelle niin tässä pari kysymystä/keskustelun herättäjää kun täällä tietoa on. Olen luoksinut palstalaisten treenipäoväkirjoja niin muutamia nimiä poimittu sieltä. Peruskuntovauhti. Tässä tuntuu olevan kahta eri koulukuntaa noin 3h menijöillä. @Seppo ei tainnut montaa kilometriä 3,000 urakasta 5:00min/km hitaampaa hölkötellä. @Jalmari17 (alle 2:50-55?) tuntuu nakuttelevat kevyitä 5:30-5:45 tahdilla, @toofast (3:15) 6:00-6:30 tahtia ja jos oikein muistan niin @Snakster vannoo kanssa hitaiden pk nimiin eli 5:30 tai hitaampi tahtisiin pk-lenkkeihin. Lähestymistyylejä tuntuu olevan siten kokolailla erilaisia. Itsellä helposti käynyt niin että PK tahti ollut noin 5-5:30 ja ainakaan ei ole kunto noussut joten joko se on liian hidasta tai liian kovaa? Syke tuolla on noin 5-10 pykälää alle aerobisen kynnyksen. Toinen aprikoinen aihe on vetotreenien rasittavuus. Vaikka 6x1000m vedot. Osa tuntuu latovan ne kaikki anaerobisella kynnyksellä ja 2 vikaa yli kynnyksen. @Jalmari17 taas tuntuu ettei käy edes viimeisessä kynnyksellä ja jos käy niin ehkä kerran kesässä. Osa aloittaa aerobiselta ja vika veto anaerobisella. Itselläni on tuntemus että yritän tehdä nuo liian kovaa. Tai sitten roppa ei ole levännyt ja vauhti tuntuu kovalta vaikkei sitä ole. Tasavauhtisissa VK treeneissä lienee kokolailla yhdenmukainen kattaus ja ne kaiketi tehdään noin kynnysten välissä. Aloittaen aerobiselta kynnyksellä ja nostattaen tuonne vähän kynnysten puolivälin yläpuolelle. Seuraavaan kauteen lähdettäessä oma ajatus on seuraava. Nyt talvella voimakuuri jaloille ja reilusti todella kevyttä PK1. Kerran kuussa Aktia Cup jossa ainoastaan käydään punaisella. Keväällä nopeusvoimakuurin jälkeen otetaan alkuun yksi VK treeni viikkoon ja myöhemmin 2. Toinen kovempi treeni voisi olla lyhyitä vetoja 10x200m esim. Mitään tavoitteita ei sikäli ole mutta jos vaikka puolikas 1:26-1:28. Tähän voi kommentoida omasta treenifilosofiasta ja lähinnä noista vauhdeista kun tuntuu olevan monenlaista lähestymistapaa ja molemmilla hyviä tuloksia. Nyt kuitenkin huilataan kunnolla ettei mene yli.
  5. Hähää, minäpä jätin juuriin Teboilin kulmalla leikin kesken noin 3:15-20 loppuajan tahdista. Vähän tuntui huimaavan ja ettei kaikki ollut kunnossa. Lopetin silloin heti kun huippasi. Ja lenssuhan siellä oli oven takan kolkuttelemassa...
  6. Sepon kanssa maalissa juteltiin niin hakee kuulemma keväällä 2:55 Helsinki Spring Maratonilta. Sanoi että ehdottomasti ottaa samanlaisen projektin ja vuolee 3min ajasta. Armoton kaveri! Nyt pari päivää lepoa ja uuden ohjelman kimppuun. Feikkiedit: Oikeasti sanoi että ei tarvitse juosta maratonia enää ikinä 😁
  7. Upeeta seppo! Täällä keskeytys samaan aikaa kun seppo maalissa 😁
  8. Tässä testaajan palautetta täällä olleisiin kysymyksiin: Täältä vastauksia mielenkiintoisiin kysymyksiin asiassa! - Vetojen välillä oleva palautus on lähinnä testaustekninen asia, jotta näytteenottoa ei tehdä kiireessä tai maton ollessa käynnissä. Neljän minuutin vedon käyttäminen kolmen minuutin pätkän sijaan sitten puolestaan tasoittaa sykkeenlaskua palautuksen aikana, joten kokonaisuus on sama kuin 3min testiportaita käytettäessä. - Matolla käytetään 0-kulmaa meidän testimuodossa, sillä nousukulman käyttö on erityisesti matalissa vauhdeissa hyvin merkityksetön asia, kun ilmanvastus olisi joka tapauksessa vähäinen tai olematon. Samalla vältytään tekemästä kilometrikaupalla juoksua jatkuvaan ylämäkeen kulman osalta: biomekaanisesta kun pienellä nousukulmalla ei ole suoraa vastinetta ilmanvastuksen kanssa - Rajojen määrityksen osalta ei ihan lyhyt vastaus oikein anna täyttä kuvaa määrityksestä, mutta kyse on matemaattisesta kaavasta, jolla laktaattikäyrän kulmakertoimien avulla määritetään kynnysarvojen kohtia. Lyhyellä nyrkkisäännöllä aerobinen kynnys olisi laktaatin kertymisen alkukohta* ja anaerobinen kynnys puolestaan kohta, jossa puskurointikyky ei enää kykene pitämään laktaattia ’steady state’ -tilassa, vaan se lähtee ’hallitsemattomaan’ nousuun**. Molempiin liittyy aika monta huomioitavaa asiaa tämän ohella/sivussa, mutta karkeasti tästä on kyse. Matemaattinen laskutapa sitten puolestaan tekee omat versionsa raakadatasta, jotta tällaisten kynnyskohtien määrittäminen on mahdollista. * Muitakin määritystapoja tai terminologiaa on käytettävissä. Vertailua voidaan tehdä lepotasoon tai esimerkiksi alimpaan tasoon ja siitä riippuen voi olla erilaisia nyrkkisääntöjä. ** Teoreettisesti on mahdollista keskustella siitä onko varsinaista kynnystasoa olemassa, vai onko se vain aikariippuvaista. Käytännön kannalta tämä ei luonnollisesti ole oleellisin kysymys vaan ennemmin määritystavan toistettavuus ja kontrolloitavuus.
  9. Mielestäni sykerajojen testaus on harrastelijoille (johon itse lukeudun) ja aloittelijoille siinä mielessä hyödyllinen, että varmaankin iso osa juokse suurimman osan lenkeistä liian kovaa. Testeistä kun saadaan lukema että kynnys on 135 niin ihmetellään kun sillä tasolla voi juoda kahvia. Tuosta fiksummat ottavat opin ja kaivavat sauvat kaapista ja lähtevät sauvakävelemään. Puupäiset kuten minä ei usko testejä ja saa sitä kautta treenit ja kehityksen puuroutumaan. Se että mihin tuo kynnys määritellään olen samaa mieltä että heittoa tulee varmasti 10 pykälää testistä, testaajasta, vireestä, kuun asennosta ja muista tekijöistä riippuen. Mutta kun pitää tuota suuntaa antavana ja treenaa kevyet 20 pykälää alle määritetyn kynnyksen niin ei varmaan mene paljon vinoon. Rakentelen tässä syksyn aikana semmoisen ohjelman itselleni että moni hämmästelee. Kahta kuntohuippua haetaan ja toinen keväälle ja toinen loppusyksylle. Talvi on pyhitetty hyvin vahvasti kevyelle pk harjoittelulle ja voimajaksolle. Tuosta sitten määrää nostamalla haetaan progressiota kevättä kohden. Perusvoimaharjoittelu muutetaan nopeusvoimaksi ja tuon jälkeen pk lenkkejen yhteyteen aletaan roimia vk:ta. Laitan ohjelman sitten palstalle niin saa vapaasti ehdotella muutoksia. Lueskelin noita Sini Alusniemen blogitekstejä ja niissä on mielestäni aika selkeästi kerrottu perusasioita. Tuossa esimerkki: http://sinialusniemi.blogspot.com/2014/11/kestavyysharjoittelu-osa-17.html?m=1 Nyt valmistaudutaan Vantaan maratoniin ja siellä tavoitteena saada hyvä ja ehjä juoksu. Ajalla ei niinkään väliä.
  10. Kysytään lisäinfoa ja palaan jos/kun sitä saan.
  11. Noniin, tulokset tulivat ja palstan Kynnysguruksi selviytyi Jim. Onnea voittajalle! Jim tieto oli 145-168. Testaajan mukaan tasot ovat 142 (5:27)-166 (4:12). Eli jonkin verran matalemmat kun mitä palstan raati arvioi, mutta varsin hyvin oli kaikki kartalla tasoista! Laitoin kyselyä myös miksi 2min palautus ja 0 kulma, mutta siihen ei vielä vastattu. Liitteenä testi ja myös arvioijan palaute. "Tämän viestin liitteenä on raportti tasotestisi tuloksista. Testi onnistui kohdaltasi hyvin, eikä mittausvirheitä havaittu.Tehoalueiden puolesta voidaan todeta, että tilanne on kokonaisuudessaan tasapainoinen ja suorituskyky on hyvä, vaikka kehittymisvaraakin toki edelleen on. Kynnystehot ovat jatkoa ajatellen hyvin linjassa ja tältä osin kaikki näyttääkin hyvältä. Jatkoharjoittelua tulee tehdä pääasiassa entiseen malliin, mutta tavoitteiden ja harjoituskausien mukaan sisältöä rytmittäen sekä edelleen varsin vahvasti PK-alueen vahvistamiseen keskittyen ja laajan sykeskaalan muistaen. Ylipäätään tärkeää on sopiva jaottelu ja rytmitys tehoalueiden välillä ja tavoitteena kynnystehojen parantaminen. Harjoittelua saa kokonaisuudessaan tapahtua monipuolisesti ja runsaasti ainakin sykevälillä 110-175 liikkuen, mutta määrällisesti kuitenkin voimakkaasti tämän alueen alaosaan painottuen.Testin perusteella voi jossain määrin arvioida kilpailutuloksia, mutta on muistettava ottaa huomioon kilpailupäivän sää, reitti sekä päivänkunto, kun tekee vauhtisuunnitelmaa kilpailuun testitulosten perusteella. Testin perusteella voisit pystyä 10km:llä noin 40.15-41.45 minuutin aikaan onnistuneella suorituksella hyvällä reitillä. Cooper-tasosi on testin perusteella noin 3175 metriä.Puolimaratonilla realistinen tavoite voisi olla noin 1.30-1.34 haarukassa nykykunnolla.Testikäyristä voidaan päätellä harjoituksissa eniten käytettyjä vauhteja. Testikäyrien perusteella näyttää, että juoksu on taloudellisuuden osalta tasapainossa, eikä isompia poikkeavuuksia havaita. Jatkossakin tärkeää on muistaa riittävän monipuolinen harjoittelu ja laajat sykeskaalat. Kevyitä harjoituksia saakin kertyä ainakin 115-140 sykealuetta käyttäen.Testi on hyvä uusia esimerkiksi 4-12kk välein / kun aloittelee uutta harjoituskautta / kun on saanut hyvää harjoittelua alle muutaman kuukauden ja haluaa katsoa miten on edistynyt. Jos jotain kysyttävää on testituloksiin liittyen, niin vastaan mielelläni.Harjoitusohjelmaa laadittaessa tasotestin tuloksista on paljon hyötyä ja eniten niistä saa irti ammattilaisten ohjauksessa. Meiltä Runner’s High:sta löytyy monenlaisia valmennuspalveluja, kuten juoksu- ja maratonkouluja sekä etävalmennusta. Erityisesti suosittelen sinulle Eliittiryhmäämme, jossa on mukana juoksijoita noin 34-43min / 10km tasolla, joten kiriapu treeneissä on taattu!Harjoitteluun liittyviä asioita sekä tasotestin tuloksia on myös mahdollista käydä läpi henkilökohtaisen valmennuskeskustelun muodossa. Ole yhteydessä, jos kaipaat lisätietoja valmennuksista!" Testipalaute Runnershigh.pdf
  12. Täällähän on ammattimiehiä palstalla! Kiitokset, mielenkiintoista. En tosiaan tiedä minkä takia tuossa oli tuo 2min passiivinen tauko enkä myöskään miksi kulma oli 0 astetta. Analyysin tekee eri kaveri kun testaaja niin en testissä käynyt kyseenalaistamaan asioita. Itse matolla juostessa käytän 1-1.5 astetta. Helpommalta esim 4:00min/km vauhti matolla tuntui kuin Eläintarhan kentällä. Testipaikka oli Runners High Helsingissä (Aki Nummelan mesta). Oikein positiivinen kuva jäi kyllä testistä ja toiminnasta. Laittelen tulokset ja kommentit sitten tänne kun ne saan. Teskun testeissä olen käynyt viidesti viimeisen 10v aikana. Siellä juostaan radalla 1000m vetoja ilman taukoja. Pajulahden maskitestissä 3min veto ja sen jälkeen vauhtia lisäten ilman taukoja. Nyt on tosiaan 3v edellisestä testistä niin ajattelin katsoa missä mennään ja testata tuolla. Varmaan Teskun testi olisi parhaiten näyttänyt missä mennään kun testi, testaustapa ja analyysi samat. Ajattelen asiaa enemmän kynnyssykkeiden kun vauhtien kautta juurikin tuosta alustasta johtuen. Vai mennäänkö pahasti metsään?
  13. Osunee hyvin lähelle. Tästä aletaan sitten rakennella viimeistelyä kohti Vantaan maratonia. Ei mitään hajua vauhdista/tavoitteista. 3:07 meni 2015, nyt ei taida olla niin hyvä kulku. Testikymppi pitää käydä jytkimässä. Se on antanut aika tarkan arvauksen McMillanilla.
  14. Nyt tulee respectit millimetripaperista ja analyysistä! Hienoa
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy