Jump to content
Juoksufoorumi.fi










jarbo87

Jäsenet
  • Content Count

    403
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

150 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ei pätenyt. 40:3X. Tosin ei kiinnostanut raasto
  2. Jos 1000m ja 21 aitaa menee 3:45 ja sileä 1000m alle 3:00 niin saattaahan tuo 10km likahtaa alle 40:00 🙂
  3. Matolla lätkytelty 1 asteen kulmalla takuutonnit 6x1000m @ 3:50, 2’min. Katotaan 1,5vko päästä Aktiassa päteekö takuu.
  4. Nyt näyttää toimivan Seppo eka kierros 44:36
  5. Herjaa, että ei mene yksityisvietit läpi. Mutta olisin kiinnostunt noista 44 koon kengistä. Ei oikein tietoa minkäkokoiset piikkkarit pitää olla mutta meneeköhän tuo 44 senmoiseen kavioon joka on yleensä 44-45,5 vähän kengästä riippuen. Adidaksen joilla juoksen taitaa olla 45. Laittele yksityisviestiä
  6. Kärkimiehillä reilu 10km matkaa maaliin ja eroa noin 500m. 3. sijassa kiinni 3 miestä samassa nipussa ja matkaa reilu 20km. Hurja otatus tulosss.
  7. Tässä ketjussa kyllä keskitytään nyt selkeästi olennaiseen eli 1cm x 1cm avaruuspeittoon ja siihen, että salmiakki tuhoaa filtterit. :) Cosmos74 kiteytti ajatukset hyvin. Naustiskelemaan vaan ilman ylimääräistä säätöä ja hyvä tulee. Duunit on tehty (toivottavasti satoja tunteja) ja ei kannata kikkailulla kisaa pilata. Mutta tietäähän tuon tunteeen kun alkaa jännä hiipiä kroppaan niin johonkinhan se on purettava. Kiva olisi olla taas viivalla, mutta jää myöhäisempiin vuosiin. Tsemppiä koitokseen kaikille!
  8. jarbo87

    Jalat hapottavat

    Onko kokemusta kun jalat tuntuvat hapottavan esimerkiksi portaissa. Ja muutenkin melkein koko ajan jäykät. Kevyttä PK:ta tulee tehtyä reilusti ja 1-2 kovempaa treeniä. Viikkotunnit tuolla 7-12h tuntumassa. Treenit kulkee muutoin ihan suht ok. Ei nyt valtavaa kehitystä, mutta ei taantumaakaan. Muuten kaikki tuntuu olevan ihan ok.
  9. Heti alkuun on loiva mutta pitkähkö nousu Manneheimintietä pohjoiseen (2km). Sieltä lasketellaan kohti Pikku-Huopalahtea josta matka jatkuu merenrantaa myötäillen Kuusisaareen (5km). Siinä on seuraava 300m nousu ja sen jälkeen sama lasku (5-6km) Lehtisaaresa on lyhyt, mutta ikävän terävä nousu ja lasku joka melko jyrkkä huilaamiseen (6,5km) Tämän jälkeen noustaan Lauttasaareen ja siinä varsin ikävä nousu omaan makuuni (8km). Sieltä lasketellaan helppoa baanaan aina Lauttasaaren sillalle asti, jossa vähän ylämäkeä (12km). Tuosta jatketaan alamäkeä aina Baanan alkuun asti (13,5km), josta noustaan 400m ja sen jälkeen pitkä laskettelu Töölönlahdelle (16km). Tuosta lähdetääntkin sitten "sakkokierrokselle" eli noustaan stadion ohi loivahkosti ja lähdetään Keskuspuistoon (18km). Siellä on vähän ikävää ylämäkeä. Mutta sen jälkeen helpottaa kun lähdetään takaisin kohti stadionia. Näin siis itse muistelisin, että tuo menee kun tullut aika paljon noilla mestoilla laukattua.
  10. Tästä ollut palstalla aiemminkin keskustelua, mutta tässä vielä lisää. Olin viikonloppuna juoksemassa 10km kisan Aktia cupissa ja tällä kertaa keli oli talvinen. Alustana maantie, jossa päällä tamppaantunutta lunta ja paikoitellen myös lumen pöpperöä. Vertailuna käytetty samaa reittiä reilu kuukausi takaperin jolloin tie oli sula. Tammikuussa pakkasta oli noin 3-4 astetta ja joulukuussa taisi olla +4, mutta aika kova tuuli. Itselläni 10km kisan aika huononi lumessa juostuna (nastakengät joten pito oli hyvä) aika lähelle 1:45min. Reilu kuukausi sitten aika oli noin 40:15 ja nyt 42:00. Tehotaso oli kokolailla sama eli vaikutus yllättävät iso. Tosin nyt tähän kisaan olen tehnyt enemmän voimatreeniä juoksutreenin kustannuksella eli se varmaan osittain vaikutti. Sitten itse asiaan. Vertailin noita kahta kisaa keskenään. Juoksijoita (kaikki ikäluokat, kaikki sukupuolet huomioiden) jotka juoksivat molemmat kisat eikä aika eroa kisojen välillä ollut yli 5min oli yhteensä 128. Otin tuon 5min säännön sen takia, että se karsii pois ne jotka jouksivat vaikka vain verryttelyn toisella kerralla ja toisella kerralla kovaa tai jotain muuta vastaavaa. Joulukuussa sulalla juostessa keskiarvoaika kyseisellä ryhmällä oli 43:31 ja nyt tammikuussa lumikelillä 45:25. Eli keskiarvoissa eroa 1:54 =11,5 sek per km. Menee aika lähelle myös omaa tulostani. Kisojen välinen mediaaniero oli 1:24 (8,4 sek per km).
  11. Oli joskus yli vuosi sitten Finnairilla Suunnon kanssa joku kampanja, jossa Movescountin pystyin synkkaamaan Finnairin kanssa. Arpoivat kerran kuussa jonkun/joitakin onnekkaita, jotka saivat 1,000 pistettä per juoksu kilometri. Kävin äsken Finnair plus tililläni ja oli paukahtanut 366,000 pistettä. Oli tullut nuo lokakuussa 2016 ja silloin olin näköjään juossut 366 km. Kiva ylläri. Tuolla upgreidaa 36 lentoa pisnekseen Euroopan sisällä jos ei älyykkäämpää keksi.
  12. Itse laittaisin lyhyet housut ja lyhyen paidan + ohuet sormikkaat. Ne sitten pois jos tulee kuuma, siis sormikkaat. Ei ole kyllä ikinä ollut kylmä juostessa paitsi joskus on jäätynyt näpit. Jotkut taasen palelevat herkästi ja +20 astetta sopiva... Tänä aamuna kävin vesisateessa tunnin hyvin kevyellä peruskuntolenkillä niin lyhyet trikoot, t- paita ja paperinohut juoksutakki oli liikaa. Lämpötila 11,7 astetta ja tuulta 5m/s
  13. Omalla puolisollani oli muuten sama homma, että juoksuinto tyssäsi aina siihen kun kehitystä ei vaan tullut. Joka kerta kun vtutti lähteä lenkille kun se tuntuu karmealta niin tappaa motivaation hyvin äkkiä. Mutta 3kk kun treenailtiin niin pystyi tekemään PK lenkkejä kevyesti melkein koko matkan hölkötellen. Siitä sitten innostuikin, mutta nyt on taas jäänyt lisääntymisen myötä. Kohta pitäisi aloitella uudestaan ja kova on taas työ :) Mutta joo jos 10km tuntiin on tällä hetkellä utopiaa niin arvioin, että 10km maksimitulos oliisi 1h10min-1h15min? Tuo on vauhdillisesti 7:00-7:30 min per km. Ja se on siis maksimit. Tuosta kun aletaan haarukoida vauhteja niin uskon, että oikeasti kevyt ja palauttava PK lenkki on 9-10min per km. Kirjoitat, että PK lenkit vaativat edelleen mäkien kävelyä. Tuo 9-10min/km vauhti on käytännössä reipasta kävelyä koko ajan tai alamäet kevyttä hölkkää ja muutoin kävelyä. Voisiko siis olla, että viikottainen harjoittelu on kuitenkin kuntotasoon nähden liian kova? Jos 30km on viikkoannos niin mites seuraava? Ma LEPO Ti 6km PK 1 kävellen, alamäet hölkötellen Ke 2km lämmittelyt kävelle, 4km VK:ta eli esim 10km ennakoitu kilpailuvauhtia, 2km jäähdyttelyä kävellen To LEPO Pe 5km PK 1 kävellen, alamäet hölkötellen La LEPO Su 11-15km sauvakävelyä
  14. Tosiaan melko pieni on tuo muutos (jos ollenkaan) PK vauhdeissa. Juoksua kuitenkin 220km per kk eli 55km per vko. Ja treenitunteja 6-7 per viikko tämän vuoden puolella. Noilla määrät ja tunnit riittävät kyllä varmasti kovempaankin menoon! Itselläni kehitystä tapahtui pikkuhiljaa. Väittäisin, että keskimääräistä hitaammin. Ongelmana oli kuitenkin se, että kaikki treeni oli vähän junnaavaa. Eli PK lenkit olivat liian kovia ja kovat VK lenkit liian kevyitä. Kaikki puuroutui samaan nippuun. Sama esimerkiksi kuntosaliharjoituksen kanssa. Samat liikkeet kuukaudesta toiseen, samat paino ja samat toistomäärät. Ihminen on hyvin sopeutuvainen olento ja tasainen tekeminen ei kehitä. Itselläni PK ja VK lenkkien ero ei ollut vauhdeissa kummoinen. Kyllin kovaa ei jaksanut juosta VK lenkeillä ja PK lenkeillä tuijotti sykkeitä ja koitti päästä mahdollisimman kovaa kynnyksen tuntumassa. Tästä seurasi, että PK lenkit oli oikeasti vähän kuormittavia ja ne vei pohjan kovemmalta harjoittelulta. Uskon, että tuo on monelle virhe. Tein muutosta harjoitteluun siten, että kevyet on oikeasti kevyitä ja sitä on määrällisesti paljon. Jos olet noin 30v ja maksimisiykkeesi noin 190-200 niin mikäli PK sykkeeksi arvioit tuon noin 145-150 niin se kuulostaa aika kovalta. Ja vaikka se olisikin tuolla niin mielestäni PK lenkit tulee tehdä 110-135 tasolla. Kun lähestytään aerobista kynnyssykettä niin treeni on kuintekin jo kuormittavaa. Esimerkkinä jos juokset 10km tuolla omalla PK ylärajallasi niin onko seuraavan aamun 6km VK lenkillä jalat raikkaat? Veikkaan että ei. Mutta kokeilepa, että pyöräilet kevyesti tai uit 1h ja venyttelet päälle ja seuraavana aamuna 6km VK lenkki. Uskon, että tuntemus täysin eri. Ja sitten voi miettiä kumpi kehitti enemmän: vähän väsyneillä jaloilla tehty VK lenkki vai tuoreilla koivilla vedetty kova VK lenkki? Omat kynnykseni ovat noin 150-170, max 190. PK lenkit teen nyt 105-130 tasolla (pyöräilyä ja sauvakävelyä ja hyvin kevyttä hölkkää) ja kovat on sitten kovia, niitä 1-2 per vko ja niissä kuitellaan sitten tuota ylärekisteriä. Alueen 140-150 junnaamisen olen jättänyt käytännössä kokonaan. Se ei oikein kehitä mitään ominaisuutta mitä tällää hetkellä haluan. Ja tulosta on alkanut tulla. VK treeneissä on ollut lihas herkkänä. Eräs viisas neuvoi, että mieti aina ennen treeniä mikä on seuraavan harjoituksen tarkoitus tai mitä osa-aluetta se kehittää. Itselläni jäi tuon pohdinnan jälkeen 12km PK 2 läpsyttelyt kokonaan pois: - Ei kehitä nopeutta - Ei kehitä hermotusta - Ei palauta - Rikkoo paikat liiallisesti nautittuna - Estää seuraavan VK treenin laadukkaan tekemisen Voihan tuolla hieman PK kynnystä saada hilattua ylöspäin, mutta ainakaan se ei ole minun treenamiseni tarkoitus. Tarkoituksena on juosta (minulle)kovaa 10km->maraton. Ja kuten tuolla jo aiemminkin mainuttu, PK sykkeiden tarkkailu kehityksen mittarina ei minusta anna oikeaa kuvaa. Kello käteen, 10km urku auki ja Seikosta voi katsoa onko kunto noussut. Tässä vain omia ajatuksiani! Tsemppiä treeneihin!
  15. Taas leivottiin perusterveitä miehiä edellisenä viikonloppuna seuraavasti: Finlandia maraton (Jyväskylä): 8kpl (sm kisat pois laskuista) Espoon rantamaraton: 5kpl Tampereelta ei löytynyt kuin 2kpl perustervettä.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy