Jump to content
Juoksufoorumi.fi


RGB

Jäsenet
  • Content Count

    149
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

46 Excellent

About RGB

  • Syntymäpäivä 15.09.1979

Converted

  • Coopperi
    3420
  • 10km
    35.03
  • Puolimaraton
    1.17.43
  • Maraton
    2.56.43

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Konstsamfundetin suurin ongelma taitaa olla, ettei löydä tarpeeksi paljon hyväksyttävissä olevia kohteita rahoilleen. Säätiön säännöt rajavat aika tarkasti mihin asiohin tuotto voidaan käyttää (perustuen luonnollisesti lahjoittajan toivomuksiin) ja ainakin viime vuosina he ovat valittaneet, ettei ole tullut tarpeeksi laadukkaita tukihakemuksia heille eli he eivät ole voineet jakaa niin paljon rahaa ulos kuin olisi vuosituoton kannalta mahdollista. Hyvä siis, että löytyi nyt järkevä käyttökohde, mistä suomalaiset laajemminkin voivat nauttia.
  2. Toki olisi parempi jos väylät olisivat yksisuuntaisia, mutta kyllä sama argumentti toimii myös tilanteessa, missä väylät ovat kaksisuuntaisia.
  3. Hmm, nyt en oikein ymmärrä. Miksi tarvitaan yksisuuntaisia väyliä?
  4. Ruotsissa tehtiin nyt eri tavalla. Tämän viikon maanantaista lähtien jalankulkija pitää liikkua kevytliikenteenväylällä nimenomaan vasemmalla puolella ja pyöräilijät liikkuvat oikealla puolella. Muutos perusteltiin liikenneturvallisuuden parantamisella - on parempi, että jalankulkijat ja pyöräilijät kohtaavat toisiaan samalla puolella (samasta syystä jalankulkijat kulkevat ajoradan vasemmalla puolella). Ruotsissa kick-bike lasketaan myös jalankulkijaksi eli perinteinen kick-bike pitää liikkua vasemmalla puolella. Sähköavusteinen kick-bike pitää kuitenkin liikkua oikealla puolella: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vet-du-vilken-sida-sparkcykeln-ska-aka-pa
  5. Kiitti. Videon perusteella voittaja taisi oikaista aika reippaasti 😁
  6. Potkupyöräilijänkin osalta vaikuttaa siltä, että jatkossa useimmiten pitää hidastaa lähelle jalankulkijan vauhtia, vaikka potkupyöräilijä on itse jalankulkija. Aika mielenkiintoista, koska esim. juoksijan osalta ei puhuta missään tämmöisistä velvollisuukista. "Rullaluistelijat, potkulautailijat ja rullahiihtäjät.Tieliikennelain 2 §:n mukaan rullaluistelija, potkulautailija ja rullahiihtäjä ovat jalankulkijoita. Näiden tienkäyttäjien on siksi pääsäännön mukaan käytettävä jalkakäytävää, missä sellainen on. Rullaluistelija, potkulautailija tai hiihtäjä voi käyttää ajorataa vain, jos tiellä ei ole sen enempää jalkakäytävää kuin piennartakaan. Tien minkä tahansa osan käyttäminen tilapäisesti on sallittua. Jalankulkijan ja esimerkiksi rullaluistelijan nopeusero voi olla suuri. Nimenomaan tienkäyttäjien nopeuserot myötävaikuttavat vaaratilanteiden syntyyn. Siksi rullaluistelijan on noudatettava varovaisuusperiaatetta, joka velvoittaa noudattamaan olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Varsinkin vilkkaassa liikenteessä rullaluistelu edellyttää nopeuden sovittamista lähelle jalan liikkuvien nopeutta. Luistelusta tai potkulaudalla liikkumisesta jalkakäytävällä ei saa aiheutua huomattavaa haittaa tai vaaraa muille jalankulkijoille. "
  7. Ei missä sattuu, vaan reunalla. Mutta muuten olet oikeassa, tilanne muuttuu kesäkuussa 2020. Samalla tarkennettiin lakia niin, että pyöräilijä pitää aina ohittaessa hidastaa lähelle jalkaisin liikkuvan nopeutta. Toisin sanoen, jos pyöräiljä ohittaa kävelijän, jonka vauhti on yleensä noin 5 km/h, niin käytännössä pyörälijän vauhti ei saa olla kovempaa kuin noin 10 km/h: "Liikenne yhdistetyllä väylällä on oikeanpuoleista ja kaksisuuntaista. Jalankulkijan on kuljettava väylän reunassa niin, että pyöräilijät ja mopoilijat voivat ohittaa hänet vaaratta ja haitatta. Pyöräilijän ja mopoilijan on puolestaan kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan annettava tälle turvallinen tila. Pyöräilijää ja mopoilijaa velvoittaa tieliikennelain 3 §, jonka mukaan jokaisen tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tämä merkitsee käytännössä, että jalankulkijoita lähestyttäessä nopeus on sovitettava lähelle jalkaisin liikkuvan nopeutta. " https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_180+2017.aspx
  8. Paitsi jalankulkijoiden osalta voimassa olevan tieliikennelain perusteella. Asia on hyvin perusteltukin kyseisen lain valmistelutöissä vuonna 1996: "Jalankulkijan on nykyisten sääntöjen mukaan jalkakäytävällä, pyörätiellä ja suojatiellä yleensä kuljettava sen oikeanpuoleisella osalla. Oikeanpuoleisen liikenteen periaate on vallitseva muun muassa liikuttaessa julkisten rakennusten sisällä, ovissa ja muissa vastaavissa paikoissa. Jalankulkijoiden liikkumisen arvaamattomuus ja toisaalta pyöräilijöiden suuri nopeus ovat johtaneet vaaratilanteisiin erityisesti yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä. Yllättäen takaa tuleva pyöräilijä voi olla jalankulkijalle onnettomuuden aiheuttaja. Jalankulkijaan kohdistuu todellisen onnettomuusriskin ohella myös turvattomuuden tunne. Samalla väylällä kulkevien jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden välisiä konfliktitilanteita voitaisiin estää, jos osapuolet näkisivät ennakolta tulevan tilanteen ja voisivat varautua siihen. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden toistensa havaitseminen paranisi, jos jalankulkijat voisivat kulkea pyöräilijöitä vastaan eli yhdistetyn kevyen liikenteen väylän vasenta puolta. Menettely vastaisi tilannetta ajoradalla, jossa jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä vasenta reunaa. Kevyen liikenteen väyliä käytetään paitsi siirtymiseen paikasta toiseen myös vapaa-ajan liikkumiseen. Kevyen liikenteen väylät ovat olemukseltaan monen tyyppisiä ja keskenään erilaisia. Näin ollen jalankulkijan paikan määräämiselle tiukasti joko oikealle tai vasemmalle reunalle ei löydy riittäviä perusteita. Jalankulkijan tulisi pyörätiellä sekä yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä voida valita kumpaa reunaa hän kulkee ja kummalle puolelle väistää pyöräilijöitä. Erityisesti lapsille, joiden kyky erotella vasen oikeasta on vajavainen, väylän reunan käyttö olisi liikenneturvallisuuden kannalta merkittävä etu."
  9. Lain mukaan pyöräilijä ohittaa samalla puolella kävelevän jalankulkijan ja muut pyöräilijät vasemmalta puolelta.
  10. Näin tosiaan on. Pieni asia sinänsä, mutta kyllä harmittaa silti vähän. Toivotaan, että asiakaskentältä tulee sen verran palautetta, että lisäävät sen myöhemmin / seuraavaan malliin. Edit: Älykkäiden ilmoitusten puute ei haittaa yhtään, koska Windows Phonelle ei ole kuitenkaan tulossa appia. Sykemittaustakaan en harrasta enää, joten en oikein keksi mitään syytä vaihtaa V800:sta tuohon. Sitten kun V800 hajoaa, niin pitää pohtia mihin leiriin siirtyy, mutta ehkä joku Garmin ilman karttoja voisi olla hyvä vaihtoehto.
  11. Tämähän on onnistunut jo monta vuotta, joten tuskin poistavat sitä Flow:sta nyt?
  12. Osa-aikaisena suunnistajana taas toivoisin, ettei tule karttoja kellon, koska silloin menee kyllä hyvin kyseenalaiseksi, jos käyttää sitä suunnistuskilpailuissa kuten Jukolan viestissä.
  13. Jos tikut olivat harvassa, niin sitten joku oli (taas) poistanut tikkuja päivän aikana. Tarkistin jälkimmäisen lisäkierroksen aamulla (noin klo 8-11) ja silloin seuraava tikku näkyi käytännössä aina kun ohitti edellisen tikun. Jotain poikkeuksia oli toki, mutta silloin syy oli useimmiten erittäin puskainen maasto eikä muita vaihtoehtoisia polkuja ollut olemassa. 52 km jälkeen oli muuten reitti muutettu yöllä eli joku oli ottanut tikkuja pois reitiltä ja laittanut ne viemään juoksijoita ihan väärään suuntaan. Onneksi saatiin korjattua ennen kuin kärki saapui, mutta ei ollut mahdollista järjestää pysyvää valvontaa tuohon kohtaan enää kisan aikana.
  14. Sandra sanoi tänään, että 1500 m on päämatka ensi vuonna. Jos pystyy vetämään estetreenit hyvin talvella, niin juoksee estekisojakin, mutta 1500 m on silti päämatka. Hän oli jo selvittänyt, että MM-kisoissa olisi mahdollista juosta molemmat.
  15. Suunnistus, oikeastaan sprinttisuunnistus.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy