Jump to content
Juoksufoorumi.fi

naumanen

Jäsenet
  • Content Count

    158
  • Liittyi

  • Last visited

Everything posted by naumanen

  1. naumanen

    Soutu

    Minulla on sellainen mielikuva, että matalatehoinen määräharjoittelu on lähtöisin nimenomaan (itä)saksalaisilta soutajilta. Vetivät huomattavan paljon pitkää treeniä, vaikka kisamatka on tuo 2000m. Googlaamalla varmaan löytyy.
  2. naumanen

    Polar V800

    Eikös se askelpituus tule suoraan mittarin tiedoista, tosin pitää laskea. Esimerkiksi mulla yllä 1000m/5/2/87 = 1,15m kun vauhti 5 min/km. Lähetetty minun Lenovo TAB 2 A10-70L laitteesta Tapatalkilla
  3. naumanen

    Polar V800

    Askeltiheys V800:en tuli softapäivityksen myötä askeltiheyden arviointi käden liikkeestä. Miten tuntuu teistä toimivan? Minulle antoi aamun lenkillä askeltiheydeksi tasaisella pk-vauhdilla 87 ja eilen koiran kanssa spurteissa merkattavalta kikkareelta seuraavalle 86 eli yllättävän samat lukemat. Nämä tuntuvat olevan hyvinkin kohdallaan, mitä olen joskus askeltiheyttä kellon kanssa laskenut. Mukava katsoa miten tuo lukema kehittyy jahka jäät sulavat ja vauhti nousee.
  4. Eikä edes pistänyt parastaan: pysähtyi 3km kohdalla tutkimaan kuollutta jänistä
  5. Minulla on V800 ranteessa käytännössä jatkuvasti eikä siinä ole minkäänlaisia naarmuja: ei tässä uudemmassa eikä ollut vanhemmassakaan mallissa (vaihdettu liitännän kosteusongelman takia). Mittarisi kuullostaa siis maanantaikappaleelta. Olisiko vaikka jäänyt lasi jännitykseen sitä liitettäessä? Lasin takuusta en osaa sanoa mitään.
  6. Tämä oli niin hyvä tarjous, että piti käydä juoksemassa testijuoksu, josko uskaltautuisi mukaan. Ei valitettavasti ihan nappaa (15km, 58min @‌164). Olisi saanut olla pari pykälää alemmat nuo sykkeet, sen verran lähellä anaerobista kynnystä tuota tuli vedettyä. Niin lähellä, mutta kuitenkin niin kaukana... Ensi vuona sitten - if ever.
  7. naumanen

    Polar V800

    Kyllä varmasti on osittain, mutta kun paras juoksuindeksi on 75 (24,5km @‌ 4:52/132) niin aika hulppeaa vauhtia tuolla pitäisi mennä matkasta riippumatta = Cooper 3700, maraton 2:38. Realistisemmat ehkä 3300 ja 3:00, mikä antaisi juoksuindeksin 66 ja joka on aika tyypillinen, kun vauhti lähestyy 4:00 min/km vauhtia. Olen kyllä itsekin pohtinut pk/vk-vauhtisten lenkkien juoksuindeksien suhdetta ja tästä syystä lisännyt vk-treenien osuutta. Sattumalta(?) tuo 66 on myös Polarin antama VO2max-arvo.
  8. naumanen

    Polar V800

    Samanlaisia yli kymmenen pykälän heittoja itselläkin, kun juoksutapa muuttuu: korkeimmillaan pitkillä pk-lenkeillä, matalimmillaan lyhyillä vk-vedoilla. Lyhyitä, kevyitä juoksuja minulla ei ole, joten en osaa sanoa, mitä niillä näyttäisi (pl koiran kanssa ulkoilut, mutta ne ovat luonteeltaan toisenlaisia).
  9. Minä puolestaan ostin tällaiset: http://www.sony.fi/electronics/nappikuulokkeet/mdr-as200#product_details_legacy_default Pysyvät varmasti päässä :) Äänenlaatu ei ole kummoinen. Koska nämä eivät ole korvakäytävään tungettavat nappikuulokkeet vaan äänilähde on korvan pinnassa, niin hälyä tulee enemmän läpi kuin perinteisillä nappikuulokkeilla. Kehän aamuruuhkassa tämä häiritsee, mutta voihan sen toisaalta ajatella turvallisuustekijänäkin. PS. Poika antoi vinkin pyörittää kuulakärkikynän vieteri tukemaan äänipiuhan ja plugin liitoskohtaa. Näin tein ja varmistin vielä pysymisen kirurginteipillä. Katsotaan josko edesauttaisi kyseisen liitoskohdan kestoa.
  10. Enpä käyttänyt. Tänä kesänä ei tullutkaan sitten enemmälti meressä uitua...
  11. Hieman oma vastaava kokemus: katsoin jostain uintikuvastani, että minulla on pää liian suuressa kulmassa vartaloon nähden, minkä johdosta keskityin sitten saamaan vartalon tikkusuoraksi ja katseen kohden merenpohjaa -> aallokossa alkoi tulla olo, että maailma alkaa pyöriä silmissä. En merisairaaksi tullut, mutta ihmettelin kyllä, että onko tällainenkin mahdollista. Eli ehkä se ohje voisi olla tehdä päinvastoin - jännittää niskaa eikä antaa pään kellua kuin korkki aaltojen mukana? Lisäyksenä vielä edelliseen, että tuo tapahtui, kun aallot tulivat sivulta. Eipä olisi vasta/myötätuulessa keinuttanutkaan vastaavasti.
  12. Onko jossain naistenlehdessä/somessa ollut viimeaikoina juttua lihaskuntoliikkeiden tekemisestä juoksemisen lomassa? Olen parin viime päivän aikana nimittäin nähnyt kolmen eri naisen punnertavan ja/tai tekevän dippejä puistonpenkkiä apuna käyttäen. Hyvä homma, kannattaisi itsensäkin tehdä useammin!
  13. naumanen

    Polar V800

    Nopein lepotauko, minkä omista mittaustuloksista löysin, oli 12s. Tuo esiintyy tosin vain kerran eli voi olla kokolailla rajatapus: 13s oli jo useammin. Â PS Kannttaa opetella se volttikäännös. Jos minä - vartalonhallinnan virtuoosi - opettelin sen vanhalla iällä, niin kyllä sinäkin siihen pystyt! Ei se ole sen kummempaa kuin kuperkeikka vedessä = vartalo vain riittävän sykkyrälle, niin siitä lähtee. Tein ensin rinnansyvyisessä vedessä pelkkiä kuperkeikkoja, sitten altaan reunassa kuperkeikka + ponnistus ja lopulta liuku + kuperkeikka + ponnistus. Käytännössä käännökset ovat nykyisin enemmän voltin + kerän yhdistelmä eli vartalo kenties noin 45 asteen kulmassa suhteessa pohjaan vs täysin pystysuora käännös.
  14. naumanen

    Vinkkejä uintiin

    Kyllä se voi hidastua, jos jalat laahaavat. Tällöin voimakas potkiminen voi edelleen lisätä vastusta ja hidastaa vauhtia.
  15. naumanen

    Vinkkejä uintiin

    Mites täällä porukoilla suhteutuu toisiinsa pullareilla uinti vs ilman? Tämä artikkeli käsittelee asiaa, ja sen mukaan ilman pitäisi mennä samaa tahtia tai hiukan kovempaa. Artikkelin testissä on tarkoitus uida kovaa. Minulla pitää paikkansa ainakin pk-vauhdeilla. V800 antaa mukavasti dataa ja aika tyypillinen on 1:41/100m, 22 vetoa/25m ja 52 vetoa/min ja SWOLF 48. Polarin antama vetotiheys on suora keskiarvo eikä ota huomioon käännöksiä ja alkuliukua. Silloin kun olen uinut piipparin kera niin 0,90 s/veto taisi antaa Polarissa 55 vetoa/min = oma luonnollinen pk-tahti näyttäisi olevan noin veto/s tai hieman alle. Yllä olevat luvut ja vauhdit lähtevät siitä, etten käytä jalkoja juuri lainkaan - lähinnä pitävät vartaloa suorassa. Tästä huolimatta miellään siirtyy kolmitahtihengityksestä kaksitahtiseen eli kyllä se jossain tuntuu. Yleensä uin sitten toiseen suuntaan oikealta ja toiseen vasemmalta hengittäen, että edes joku symmetria säilyy.
  16. Minusta turvallinen tapa olisi kävellä lenkeillä aina väliin, auttaisi laskemaan sykettä ja pitäisi rasitusta aisoissa. Jossain Juoksija-lehdessä oli tästä juttua. En valitettavasti muista numeroa.
  17. Tämä liittynee noihin kuukausiin
  18. Onko näissä vhh-tutkimuksissa kontrolloitu kuidun saanti eli ajan takaa sitä, että ruokavalioremontin myötä (enemmän kasviksia) kuidun saanti kasvaa, mikä selittäisi sitten osan tuloksista?
  19. naumanen

    Polar V800

    Pitää napauttaa aika lujaa - minä etu- ja keskisormilla yhdessä. Voi olla myös asetuksissa poissa päältä.
  20. Jos joku on kiinnostunut juoksuindeksin soveltuvuudesta kuntotason seurantaan ja sen laskemisen perusteista (ei lasketa varmaankaan juuri näin, mutta todennäköisesti tähän suuntaan) niin kannattaa vilkaista KIHUn tutkijoiden artikkeli http://www.researchgate.net/publication/259351785_Heart_Rate_-_Running_Speed-index_May_Be_an_Efficient_Method_of_Monitoring_Endurance_Training_Adaptation
  21. naumanen

    Sporttikuulokkeet

    Päättivät nämä lopettaa toimintansa :( Virtanappi ei enää käynnistä laitetta eli takuuhuolton jouduin lähettämään. Ei voi siis oikein suositella.
  22. naumanen

    Vinkkejä uintiin

    ^tässäpä nuo Phelps-videon tekstit Google-kääntäjällä. Osa jäi epähuomiossa sivuun. Samoin osa on aika kökköä mutten lähde itse muokkaammaan paremmiksi, koska aika nopeasti tulisi pää vetävän käteen... Il consiste á placer un pied à l’avant du plot el l’autre plus en arrière, tout en tenant le devant du plot avec les mains It consists á placing one foot in front of the other el plot farther back, taking the front of the block with hands Au moment du départ, il faut se basculer en avant puis pousser avec la jambe a plus en avant. Il est aussi possible de s'aider des bras pour gagner en vitesse. Upon departure, you have to switch and push forward with the leg further. It is also possible to help arm to gain speed. La reprise de nage ne doit pas freiner le nageur: le mouvement est lancé de telle façon que le 1er retour de bras se fasse dès la sortie de l'eau (aucun temps mort) Swimming recovery should not hinder the swimmer: the movement is initiated so that the first return arm is done right out of the water (no downtime) Regardez bien sa reprise de nage Look carefully his cover of swimming Le retour de son bras est lancé dès son arrivée à la surface The back of his arm starts upon arrival at the surface L'entrée dans l'eau est telle que son corps est le plus droit et allongé possible (gainage) The entry into the water is such that his body is as straight as possible and extended (sheathing) Cette position est à adopter au plongeon, et pour toute phase subaquatique This position is to take a dive, and any underwater stage Superbe vue sur la reprise de nage ... Lovely view of the resumption of swimming ... La vague que l'on voit ici permet de respirer sans "boire la tasse". En effet, le creux de la vague est juste à la hauteur de la bouche. The wave that we see here allows to breathe without "drink the cup." Indeed, the trough of the wave is just the height of the mouth. Si le mouvement subaquatique de Phelps est un exemple, son retour aérien des bras est particulier el n'est pas forcément à copier. If underwater movement Phelps is an example, its air return of the arm is particularly el may not be copied. Le bras droit effectue un mouvement conventionnel, quant au bras gauche, il est très particulier et peut être un défaut chez de nombreux nageurs amateurs The right arm performs a conventional motion, as the left arm, it is very individual and can be defective in many amateur swimmers Cette séquence montre que l'entrée du bras de Phelps dans l'eau ne produit pas ou presque pas de bulles. This sequence shows that the input of Phelps arm in water produces no or almost no bubbles. Ces bulles ralentissent le nageur, et son donc à éviter. Une inclinaison particulière de la main y joue grandement These bubbles slow swimmer, and should be avoided. A particular inclination of the hand will greatly plays Voici une séquence montrant un autre nageur américain. Celuici, contrairement à Phelps, ne glisse pas la main puis le bras dans l’eau, mais "tape" l’eau : une grande quantité de, bulles est générée. Here is a sequence showing another American swimmer. Celuici unlike Phelps, does not slip hand and arm into the water, but "tape" Water: a large amount of bubbles is generated. Le bras "tape" l'eau Arm "tape" water Créant ainsi beaucoup de bulles Thus creating lots of bubbles Phelps glisse le bras dans l'eau. Le bras "avance dans l'eau". Phelps arm slides in water. Arm "ahead in the water." La respiration du nageur doit être brève mais pas précipitée : elle se fait avec le roulis du corps Breathing swimmer should be brief but not rushed; it is done with the body roll Astuce : garder une lunette dans l’eau et l’autre hors de l’eau Tip: keep a telescope in water and the other out of the water Et le crawl n'est pas une apnée : il faut de préférence souffler de l'air de façon continue sous l'eau And the crawl is not an apnea: should preferably blow air continuously under water Le mouvement le plus utilisé est un mouvement dit en S (trajectoire de la main dans l'eau). Il est efficace et presque intuitif. The most widely used movement is a movement in said S (hand trajectory in water). It is effective and almost intuitive. Il permet d'offrir une poussée constante et d'améliorer les appuis dans l'eau It allows us to offer a constant push and improve support in water Sa main effectue un mouvement dit en "I" His hand makes a movement called "I" Elle donne plus de puissance à la nage, et permettrait d'augmenter la vitesse de nage It gives more power to swim and would increase swimming speed
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy