Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Dell

Jäsenet
  • Content Count

    18
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good

Converted

  • 10km
    41.15
  • Puolimaraton
    1.34.20
  1. Dell

    1000 metrin juoksu

    Lisäksi onhan 3 minuutin alitus tonnilla paljon komeamman kuuloinen kuin 2.20 pintaan vedetty kasisatanen. Nykyään vain on 4 minuuttiakin tiukassa... Omalla kohdalla lenkit ovat alkaneet kulkea paljon paremmin ympäri vuoden, kun kesän tekee tonnille tähtääviä treenejä ja muulloin pidempien matkojen perusharjoittelua. Tälle kesälle ei tullut testattua kertaakaan. Pitää kokeilla saisiko sitä taas ensi kesänä aikaiseksi.
  2. Dell

    1000 metrin juoksu

    Hyvä ketju! Tälle kesälle pitkästä aikaa pari kellotusta ja parhaaksi jäi 4.08. Ennätyksestä jäi reilusti toista minuuttia, mutta hyvältä tuntui. Tuli tunne että mitä v***** sitä enää yrittää rämpiä noita pitempiä matkoja, kun motivaatio ei riitä eikä pää kestä. Muutama minuutti raastoa niin että keuhkot irtoaa ja avot!
  3. Maastoultrat ja polkujuoksut ovat alkaneet jostain syystä kiinostamaan, vaikka takana ei ole ensimmäistäkään maratonia. Olen pikku hiljaa alkanut haaveilemaan Levi-Äkäslompolo-Rauhala-Pallas-Hetta reitin juoksemisesta joku päivä. Matkaa tulisi noin 165km, ja reitti menisi vaikka useampana etappina kun hotellimajoitusta löytyy 50-60km välein. Toki ensin pitäisi kokeilla mitä ultrajuoksu oikeasti on, ennen kuin tuonne lähtee.
  4. Tätä Sinkkosen viikko-ohjelmaa olen aina ihmetellyt. PK-alueella vain kahtena päivänä ja nekin pitkiä. Missähän välissä tuossa pitäis palautua?
  5. No niin. Alkuun on päästy ja lenkkeilyä takana kuukauden verran. Suurin osa on ollut kävely/hölkkälenkkejä, mutta eilen jo noin 40min hölkkää yhtä soittoa. Kunto on vielä vuoden tauon jäljiltä ihan kuraa, mutta juoksu on jo normaalin tuntuista. Hyvin maltillisesti on edetty ja maltillisesti jatketaan. Mitään ongelmia ei ole ilmennyt, varsinkin kun on näin pikkuhiljaa totutellut. Huomattavasti kovempaan menoonkin tuntuisi olevan paukkuja, mutta sen on kantapään kautta oppinut että sillä saa vain paikat hajalle. Oikein hyvät fiilikset tällä hetkellä. :cool0010:
  6. Dell

    Teno Maraton 24.7.2010

    Tällainen uusi tapahtuma sattui löytymään, niin sillehän pitää avata oma ketju. Ensimmäinen Teno Maraton juostaan Utsjoella 24.7. Tapahtuma herättää ainakin allekirjoittaneessa suurta mielenkiintoa. Maraton lähtee Nuorgamista ja kulkee Tenojokivarressa päättyen Utsjoen kirkonkylälle. Puolimaraton lähtee taas puolimatkasta, mutta maali on samassa paikassa. Maisemat ovat kyllä mitä parhaimmat, niin mikäpä siinä olisi kesäillassa juostessa. Molempien matkojen lähtöaika on klo 17. http://www.utsjoki.fi/fi/palvelut/sivistystoimi/teno-maraton.php Toivotaan että tapahtuma lähtee hyvin käyntiin. :thumbup:
  7. Dell

    Päätavoitteesi ajankohta

    Päätavoite on aloittaa lenkkeily kevään aikana. Taukoa on ollut erinäisistä syistä ja tekosyistä johtuen vajaa vuosi. Pikkuhiljaa on alkanut polttelmaan että pääsisi taas lenkkipoluille, mutta kasvatetaan vielä nälkää. Loppukesällä tai syksyllä voisi käydä juoksemassa jonkun puolimaratonin, jos silloin sattuu huvittamaan. Puolimaraton tuntuu muutenkin ainoalta matkalta, joka kiinnostaa edelleen. Startteihin en ala enää erikseen valmistautumaan enkä noudattamaan mitään ohjelmia, sillä silloin harrastuksesta katoaa omalla kohdalla nykyään kaikki rentous ja hauskuus. Tarkoitus on vaan nauttia juoksemisesta ja muustakin liikunnasta ilman sen kummempia tavoitteita.:morebeer:
  8. En nyt harjoittele mitenkään suunnitelmallisesti, mutta ½-maraton on ehdoton suosikkimatka. Maratonkin kiinnostaisi, mutta jo 25km lenkit ottaa henkisesti niin koville, että saa nähdä toteutuuko koskaan. Pelkkä maaliin pääseminen ei oikein motivoi. Mukavuudenhalu on taas karsinut lyhyemmät raastomatkat vähäisistäkin suunnitelmista - ainakin toistaiseksi. :ashamed0001:
  9. Ei ainakaan näin harrastelenkkeilijänä voi valittaa. Parin kilometrin säteellä keskustasta löytyy metsäpolkuja ja metsäteitä vaikka millä mitalla. Mäntyvaarassa ja Susivoudin kentällä on laajat nurmikot, joilla voi käydä iltasella hölkyttelemässä. Lisäksi löytyy halli jossa 200m sisärata, kuntosaleja, uimahalleja ja keskuskentällä sekä Saarenkylässä on tartanradat. Mahdollisuuksia kyllä riittää, vaikka nelostien varsi etelään taitaa olla se tympein suunta.
  10. Otsikon aihe tulee ajankohtaiseksi ensi vuoden puolella. Nyt on sen verran isoja projekteja menossa, että harrastelemaan ei jaksa/ehdi. Eipä taida vuoden juoksemattomuus kuitenkaan mitään peruuttamatonta tehdä, varsinkin kun harrastusta on takana suht säännöllisesti 20 vuotta. On se vaan kovaa hommaa olla käymättä lenkillä:mad14:
  11. Nimenomaan näin. Varsinkin tuo boldattu kohta on erittäin hyvä tiivistelmä siitä, mikä oli harjoittelun ajatuksena tuolloin. Tuo termistö ilmeisesti aiheutti sekaannuksen. Pitääpä muistaa tuo spesific training -termi. En ole ennen kuullut, mutta kertoo kyllä heti mistä on kyse.
  12. Vastataanpa vielä näihin: Joskus yli 10 vuotta sitten pystyin juoksemaan 4x1000m 3.24/3.20/3.14/3.11 palautus 3-4min. Paras vetoharjoitus mitä olen koskaan juossut, vaan ei ole vitonen kulkenut yllämainittua kovempaa. Esimerkki noista muutamista VO2 max vetoharjoituksista, mitkä mainitsin: 4x1000m 3.50-3.35 palautus 3min. Muutamalla tällaisella harjoituksella mentiin kohti tuota ennätysvitosta.
  13. Tuon esimerkin uskalsin laittaa, kun on aikoinaan tullut harjoiteltua määrällisesti ja tehollisesti huomattavastikin kovempaa ja eri vuosina on tullut treenattua vähän eri tavoilla, niin vertailupohjaa on aikaisempaan ja myöhempään. Juuri tuolla harjoittelulla on aina kuitenkin kulkenut parhaiten ja parhailla tuloksilla. Ainahan se on tietenkin tapauskohtaista, millainen harjoittelu sopii kullekin parhaiten. Eihän tuosta esimerkistä kuitenkaan voi sanoa, että joku viisasten kivi olisi löytynyt, varsinkaan kun ajat eivät ole olleet tuon kummempia:mad14:. Itselle se on kuitenkin antanut ajattelun aihetta, kun homma tuntuu olevan monesti juuri tätä Noissa vedoissahan sykkeet ovat kovimmillaan yli 90 % maksimista, joten ne jo sinällään nostavat hapenottokykyä, ainakin tällä tasolla. Siksi viimeistelyyn ei ole tarvinnut kuin muutaman kovan VO2 max harjoituksen. Hyviä näkökulmia tässä ketjussa.
  14. Tästä olen osittain eri mieltä. VO2 max vauhti, tai kovempi, nostaa suorituskykyä erittäin tehokkaasti, mutta omien kokemusten perusteella niitä ei voi tehdä kovin paljoa, varsinkaan pidemmille matkoille. Itsellä on erittäin hyviä kokemuksia alle anaerobisen kynnyksen rasitustasolla tehdystä intervalliharjoittelusta, joilla pyritään anaerobisen kynnysvauhdin nostamiseen. Se on käsittääkseni avainasemassa rakennettaessa tuloskuntoa pitkillä matkoilla, edellyttäen että pohjat riittää. Muutamia vuosia sitten juoksin 5km 20.28, jonka jälkeen aloitin mainitun intervalliharjoittelun yleensä 1-2 kertaa/viikko. Aloitin vedot reilusti alle anaerobisen kynnyksen vauhdeilla, mutta kiristin niitä vuoden mittaan lopulta aivan kynnykselle. Vauhdit olivat alussa 4.45/km ja lopussa 3.55/km, ja vuoden aikana tein noin 5 kpl VO2 max vetoharjoitusta. Vuoden päästä sama 5km taittui 18.42. Vetojen pituudet olivat 500-2000m, ja kokonaispituus 4-5km. Tällä harjoittelulla nimenomaan 5km oli paras matka. Kymppi taittui vain 41.00.
  15. Viime syksynä tuli oltua Port El Kantaouissa, joka on noin 10 km Soussen pohjoispuolella. Lenkkeilyyn oli ihan riittävästi jalkakäytäviä, ja varsinkin hiekkarantaa jota riitti vaikka millä mitalla. Vesirajassa oli erittäin hyvä hissutella pitkiä lenkkejä kun rannat tyhjentyivät turisteista iltapäivällä. Tuo pisti kans silmään, että paikallisia lenkkeilijöitäkin riitti.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy