Jump to content
Juoksufoorumi.fi

run4fun

Jäsenet
  • Content Count

    582
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About run4fun

Converted

  • Coopperi
    2800 (-06), 3130 (-96), 3270 (-87)
  • 10km
    45.38 (-10), 47.00 (-09), 39.19 (-83)
  • Puolimaraton
    1.43.49 (-10), 1.49.29 (-09), 1.51.20 (-08), 1.39.40 (-96), 1.32.00 (-87), 1.25.51 (-84)
  • Maraton
    4.15.05 (-10), 4.21.21 (-07), 3.59.40 (-96)
  • Tavoite
    M < 4 h, 1/2M < 1.40, 10K < 45.00, Cooper >2900m

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. run4fun

    Jääkiekon MM 2014 Minsk

    Hopea on hieno saavutus, varsinkin kun muuta ei ollut saavutettavissa tuollaisella tuomaritoiminnalla.
  2. Vaikuttaa sykevyön kontaktihäiriöltä. Juoksevan vesihanan alla reilu kostutus ennen lenkkiä yleensä auttaa. Patterin vaihtoa enteilevät oireet ovat samansuuntaisia, mutta uudessa laitteessa se ei ole todennäköistä.
  3. run4fun

    Juoksufoorumi päivitetty

    Tähän sivupalkkiin liittyen: uudet viestit haulla tulee ruudulle 25 viestiä, mutta sivupalkkia ja sivua jatkuisi vielä lähes saman verran lisää. Saanko jostain omista määrityksistä lisättyä näitä uusien viestien määrää per sivu? Lisäksi väliotsikointi ei uudet viestit haulla kohdistu oikean alueen viesteihin.
  4. run4fun

    Lumi-/latutilanne

    Tänään ajetut yhdysladut myös Pähkinärinne-Varisto-Petikko välillä. Aika hyvän näköistä, mutta märkää baanaa oli näkösällä viereistä kävelytietä juostessa. Itsellä tosin hiihtokausi on jo ollut ohi jo Pirkan hiihdon jälkeen, mutta muutama hiihtäjä näkyi vielä ladulla.
  5. Moi! Kyllähän sitä juoksenneltuakin tulee, vaikkakaan ei tällä hetkellä mitenkään ohjelmoidusti. Yhden puolikkaan juoksin läpi keväällä. Talvella pääosin hiihtoa ja nyt on pyöräilykausi vauhdissa. Syksyllä vähän suunnistusta ja juoksua ja valmistautumista hiihtokauteen. Ensi kaudella taas hieman enemmän tuloshakuisempaa ohjelmaa. Kuinkas sulla?

  6. Moi! Mites treenit sujuu? Vieläkö oot juoksennellu?

  7. Hyvin muistettu, 2004 matka muuttui 21,1km mittaiseksi ja melko hyviin tuloksiinkin on reitillä pystytty. http://www.yleisurheilu.fi/uutiset/jarjestotoiminta/1800-kuntoilijaa-saapui-maaliin-paakaupunkijuoksussa
  8. run4fun

    Finlandia-hiihto 2011

    http://www.ess.fi/?article=315828 Etelä-Suomen sanomissa latumestarin jutustelua.
  9. Juoksija-lehden sivuille kirjautuminen onnistuu: Käyttäjätunnus: Sukunimi Etunimi Salasana: Juoksija-kortin numero on 6 numeroa, jotka löytyy leimattuna osoitetiedoista lehden takasivulta nimen jälkeen (nolla eteen jos vain viisi numeroa)
  10. run4fun

    Aktia maantiejuoksu Cup 2010-2011

    Viime vuonna onnistuin osallistumaan jokaiseen osakilpailuun ja ilmoittauduin/maksoin (5 x 10 eur) aina paikanpäällä ennen kisaa. Tarkoitus on edelleen osallistua jokaiseen osakilpailuun, joten nyt ostin sarjapassin ja helpotin myös kisa-aamun aikatauluani (numeron haku). Lisäksi kustannukset ovat vain reilut kolmekymppiä (31 eur/JK-alennus)
  11. run4fun

    Blokkiharjoittelu?

    Alla olevassa artikkelissa on juuri näin kerrottu. Bongasin ko.artikkelin joskus talvella olympialaisten aikaan täältä http://fasterskier.com/ Kalla Became the Best With the BjÅ“rgen-Method By Esten O. Saether · February 5th, 2008 · No Comments Editor's Note: According to Beckie Scott’s personal coach from 1998-2006, Torbjorn Karlsen, this is very similar to the training method that Beckie used from 2004-2006 enroute to her best season ever in 2006 – 4 World Cup victories, 9 World Cup podiums and second place in the overall World Cup. Karlsen and Scott worked closely with one of the pioneers of the “interval-block” training method – sports physiologist Jan Helgerud of Norway. This style of training involves high intensity blocks where intervals are performed as often as twice per day for up to two weeks. The intervals are typically at 90-95% of maximum heart rate (level 4) and are roughly four to six minutes in length. Karlsen told FasterSkier that after Beckie's success, he was surprised that the Canadian team expressed no interest in learning about the details in Beckie’s training program or to bringing the “Helgerud” method to their program. This article was translated from the Norweigan newspaper Dagbladet. Ever since Marit BjÅ“rgen’s gold medal breakthrough in the 2003 World Championship, the traditional elite coaches in Norway have questioned her training methods. Today it looks like they need to find some new answers. Charlotte Kalla, the new Swedish ski darling, has become the best in record time after switching to BjÅ“rgen’s much discussed interval training method. â€Å“It was a totally new plan. I had only read about it earlier,†said Kalla to the Swedish paper Aftonbladet early last fall; at that point Kalla’s goal was simply to establish herself among the ten or fifteen best skiers on the world cup, with the additional hope of gradual development leading up to the Olympics in 2010. â€Å“It’s been seriousâ€â€effective workouts with high load,†is how she described the changes in her everyday training. The Swede’s surprisingly fast development has drawn attention to the controversy at the top level of the Norwegian ski community regarding Marit BjÅ“rgen’s training methods. It’s easy to be happy that the old, slightly worn cross-country nation Sweden has been able to develop an athlete that has invigorated the whole sport. But it’s less fun for the Norwegians when that Swede has used a revolutionary Norwegian approach to training that the Norwegians themselves struggle to believe in. Last summer the Swedish commissioner Joakim Abrahamsson started to use the debated Norwegian interval method with his female Nordic skiers. Prior to beginning, Abrahamsson explained the basis of the training: â€Å“The goal is to raise the maximal oxygen uptake using workouts close to a maximal effort.†But it is Charlotte Kalla’s performance in the Tour de Ski that may be most convincing evidence of the method’s effectiveness. But in the Norwegian endurance community, the strong results have yet to convince. Sven Tore Samdal, the ex-national team coach and BjÅ“rgen’s personal coach, has been denied a close working relationship with the Olympiatoppen (The Norwegian Olympic sports development organization) and other prominent Nordic coaches. In the last issue of the ski magazine Skisport, he bitterly comments on the lack of cooperation: â€Å“We were the best, but we were told that we were training wrong. And yet last year the women’s team wasn’t performing and nobody spoke up.†It is clear that discord is preventing a concerted effort by the Norwegian cross country community. The mistrust is already evident. While Charlotte Kalla used BjÅ“rgen’s recipe to outclass Virpi Kuitonen in the conclusion of the Tour, Marit BjÅ“rgen was sick and already heading home to Norway. And that was the after-effect of an illness that the current national team coach Egil Kristiansen didn’t even know about. This conflict is influencing those minor details which, independent of the training methodology, determine success at a high level. It isn’t as simple as just bringing back Samdal after Marit’s disappointing season last year. The confidence that is the basis for any program must be regained. This conflict echoes last year’s major debate about who should have control over the highest level of sport in Norway. The debate about what type of training gives the best results involves many more people than just the ski competitors and their coaches. The only way for new research results to be rapidly integrated into the national training effort, is if the Olympiatopp is strong and has the resources and means to direct the various sports. On this issue, both the Ski foundation and the Olympiatopp have struggled to build relationships with both the competitors and the coaches. The disagreements have gone on for so long that it finally has been the Swedes who have benefited from the Norwegian program.
  12. Eipä ole myöskään minulla sykkeet juoksun alettua yhtään normaalia korkeammalla ja sykettä seuraamalla (km-tolppien lisäksi) saa matkavauhdin asetettua hyvin varsinkin alkumatkasta kohdalleen. Loppumatkasta taas syketason putoaminen patistaa vauhdin lisäykseen hiipuvallakin askelluksella.
  13. run4fun

    Forssan Suvi-ilta

    Forssassa ei ollut tietoakaan juoksutapahtuman nimen mukaisista olosuhteista, lempeästä suvi-illasta, muuten kuin järjestelyjen sujuvuudesta. Kaikki hoitui hienosti vuosien tuomalla ammattitaidolla ja varmuudella. Sää oli kuitenkin hyvinkin kohtuullinen, koska rankkasateilta säästyttiin. Omassa juoksussani tavoite oli alle 1.45, joka alittui reilulla minuutilla. (oma ajanottoni täsmäsi virallisen ajan kanssa lähes täysin). Parannusta huhtikuun Spring 1/2 maratoniin tuli 2,5 min ja viime vuoden Yyterin puolikkaaseen 8,5 min. Suunnitelmissa oli tasainen vauhdinjako lopussa kiristäen, joka toteutuikin sillä varsinkin viimeisellä 3 kilsalla sain vauhdin ja sykkeen nousemaan hyvin. Malttia kuitenkin tarvittiin menomatkalla, niin vahvaa työntövoimaa oli tuulella ajoittain. Paluumatkan vastaisesta huolimatta toinen kymppi oli 40s menomatkan myötäistä nopeampi. 0-5 km 25.16 149 (avg. syke, koko matkalla 153) 5-10 km 24.30 152 10-15 km 24.20 154 15-20 km 24.50 155 20-21,1 km 4.53 163
  14. run4fun

    Helsinki Spring ½marathon

    Mukavan rauhallinen tapahtuma ja tilaa oli juosta omaa vauhtia ilman pahoja ruuhkia. Juoksin tasaisesti sykettä seuraten yli puolet reitistä, jolloin kilometrimerkintöjen puutteet eivät kovin paljoa haitanneet. Auto mahtui Pirkkolantien puoleiselle p-paikalla hyvin. Reitti oli näin alkukevääksi ihan ok, mutta kääntöpaikalla olisi kyllä mukillinen jos toinenkin maistunut. Mäkisyys tuntui loppukilometreillä jaloissa, mutta silti aika oli 1.46.xx eli parannusta tuli 3 minuuttia viime lokakuussa Kankaanpäässä paljon tasaisemmalla reitillä juostuun puolikkaaseen. Ihan hyvä kevään testijuoksu.
  15. run4fun

    Hiihdosta juoksuun - hyviä vinkkejä

    Peesaan omasta kokemuksestani aiempia ohjeita eli lyhyillä juoksulenkeillä jalkojen totuttelua juoksuun ja sekaan ripeitä/lyhyitä pyrähdyksiä. Parissa viikossa juoksutuntuma palautuu, mikäli se on ollut hyvä jo ennen hiihtokautta. Mutta hyvän hiihtokauden jälkeen ansa on viritetty. Elimistö kun on tottunut hiihtäessä hitaaseen ja nautinnollisesti hiipivään rasitukseen ja kaipaa juoksulenkiltä samanlaista tunnetta sitä kuitenkaan saamatta. Vaarana on tällöin liian pitkät juoksulenkit ja juoksumäärän liian nopea kasvattaminen (viikkotasolla). Juoksutuntumaa pidin hiihtokaudella yllä juoksemalla joka neljännen viikon (kevyt) hiihtokilometrien kustannuksella eli 3 viikkoa hiihtoa ja yksi juoksua (Aktia-cupin viikko). Tuntui toimivan, sillä hiihto-intokin säilyi läpi talven hyvänä.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy