Jump to content
Juoksufoorumi.fi

LTH

Jäsenet
  • Posts

    61
  • Liittyi

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

LTH's Achievements

  1. Voitteko vielä sanoa jos tiedätte onko pahoja mäkiä (jyrkkiä tai pitkiä) vaiko vain pikku nousuja siellä täällä.Täysmatkalla näyttäisi olevan 13 juoma-asemaa, joten se ei tule ongelmaksi. Vielä yksi kysymys: lähtevätkö kaikki samassa lähtöryhmässä?
  2. Aika niukkaa on info verkkosivuilla. Reittikarttaa ei pysty tulkitsemaan, radan profiilia ei kerrota eikä juomapisteitä. Huoltopisteiden tarjonta ei näytä sisältyvän edes hintaan.. Kertokaahan reitistä ja kisasta jotain hyödyllistä ensi kertaa Turkuun juoksemaan tulevalle.
  3. Vielä kommentti ketjun aloittajan alkuperäiseen kysymykseen. Mielestäni on hyvin hyödyllistä varioida pk-lenkkejä. Vaihtelu tuo hommaan mielekkyyttä ja jaksaa kerätä kilometrejä paremmin. Eri tehoalueet tulevat vielä paremmin katetuksi eikä mene viikosta toiseen samanlaiseksi jumputtamiseksi. Paras resepti kunnon kohentumiseen ja tilpailusuoritusten parantumiseen on lopulta yksinkertainen: yritä pysyä terveenä, vältä loukkaantumisia ja kerää paljon kilometrejä. Harjoittelun tulisi myös sisältää juoksua kaikilla tehoalueilla, mutta tämä pk-vauhtinen juoksu on aina pääosassa.
  4. Yksi maailmanluokan maratoonari varoitti yleistämästä liikaa. Hän nauroi, että asui lapsena koulun vieressä eikä arkiliikuntaa juurikaan tullut. Mieleen tulee myös hiihtäjälegenda Eero Mäntyranta, joka harrasti peruskuntokaudella koko päivänkin kestäneitä samoiluja metsissä. Ja Paavo Nurmi harrasti välillä lähes päivittäin tolkuttoman pitkiä kävelysessioita. (Tosin myöhemmin katui, että olisi ehkä pitänyt kuitenkin juosta enemmän.)
  5. GPS antaa melko tarkan lukeman, jos juostaan kutakuinkin suoraan ilman jyrkkiä käännöksiä eikä reitti ole lähellä korkeita rakennuksia, siltoja tai muita rakennelmia, jotka voivat altistavat mittauksen häiriöille. Kaupunkialueella hyvänkin kellon mittavirhe voi olla pahimmillaan 3-4 %, maaseudulla harvemmin yli 1 %. Samaa mieltä, että radalla GPS on turha kapine. Ratahan on mitattu tarkasti ja siinä on hyviä tarkistuspisteitä 100 tai 200 metrin välein.
  6. Korona-aiheinen kysymys: Miten aiot nyt jatkaa harjoittelua, jos harjoitusohjelmasi oli tähdännyt edessä olevaan kisaan, joka on virusepidemian takia kadonnut kauas horisonttiin? Itse olen pitänyt viikkokilometrit alkuperäisen suunnitelman mukaisina mutta siirtänyt painopistettä vähän hitaampiin vauhteihin. Eli vähän tylsemmin sanottuna: keräilen joutessani juoksukilometrejä ja toivon, että peruskunto on vähintään nykyisenlainen kun on aika taas alkaa tavoitteellisempi harjoitusjakso. Tällaisen artikkelin löysin netistä: https://runnersconnect.net/motivated-without-race/ Se oli tosin sen verran pitkä, etten jaksanut loppuun asti lukea...
  7. Olin flunssassa tammi-helmikuun vaihteessa. Pientä kuumeilua neljä päivää, jonka jälkeen oli sen verran vetämätön olo, että olin varmuuden vuoksi vielä viisi päivää juoksematta. Nyt olen pari viikkoa taas juossut (5 päivänä viikossa), mutta sillä tavoin kevyesti, että joukossa ei ole lainkaan maratonvauhtia nopeampaa eikä erityisen pitkiä harjoitteita. Syke on ollut yleensä noin 6-7 lyöntiä/min normaalia korkeammalla. Aluksi pidin tätä luonnollisena, mutta kun tilanne on ollut kutakuinkin sama toisellakin viikolla, olen alkanut vähän ihmetellä. Kysymykseni ovat lähinnä a) onko muilla vastaavia kokemuksia, ja kuinka pitkään syke on jäänyt koholle b) pitääkö edelleen jatkaa varovaisesti vai voiko ottaa ohjelmaan siihen normaalisti kuuluvia nopeita ja pitkäkestoisia osioita. Juoksen 40-50 km viikossa, yleensä viitenä päivänä. Paria ensimmäistä lenkkiä lukuunottamatta juoksu on sinänsä tuntunut ongelmattomalta, ei mitään erityisiä huolestuneistuutta herättäviä tuntemuksia. Vielä pieni lisäys: Onhan teoriassa mahdollista, että kyse olisi ollut harvinaisen lieveästä influenssasta (ei esim ollut kurkkukipua lainkaan), mutta sitä ei nyt enää jälkikäteen voi tietää.
  8. Kevyin vastaus voisi olla että siellähän ollaan käytännössä lenkkireittien varrella. Hesperiankatua etelään mentäessä ollaan meren äärellä, ja rantoja pitkin voi juosta kymmeniä kilometrejä - vaihtoehtoja löytyy. Hesperiankatua pohjoiseen mentäessä tullaan Töölönlahden rantaan, ja siitä lenkkireitin jatkuvat taas vähän mihin suuntaan hyvänsä, joko keskuspuistoon (jossa polkujakin) tai merenrantoja seuraten. Helsinki on Suomen kaupungeista ilman muuta yksi parhaista mitä lenkkeilymahdollisuuksiin tulee. Ja keskustassakin voi juosta todella vaihtelevilla reiteillä, ja kyllä täällä juostaankin. Tervetuloa Helsinkiin.
  9. LTH

    Päivän kevennys

    juoksufoorumissa ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä vastauksia
  10. Kysymys juoksuriippuvuudesta on äärimmäisen tärkeä. Kysyjä on tunnistanut sen itsessään ja haluaa tehdä asialle jotain. Ongelman tunnistaminen on hyvä askel alkuun. Jos ratkaisuksi olisi helppo konsti, hän olisi sen jo keksinyt. En ole asiantuntija, mutta luulen että tie parantumiseen voi olla pitkäkin. Valitettavasti asiasta löytyy netissä surffaamalla hyvin vähän hyödyllistä tietoa. Voisivatko ne, jotka ovat vaivasta oikeasti kärsineet ja siitä toipuneet, kommentoida tähän ketjuun. Kevyet heitot (pidä välipäiviä, juokse välillä kevyemmin yms.) eivät käsittääkseni auta tässä vaiheessa eteenpäin. Netissä on myynnissä kirja The truth about exercixe addiction, en tiedä sen hyödyllisyydestä kuitenkaan mitään.
  11. Pyöräilylehden 5/2017 kolumnisti Alexander Stubb raportoi Frankfurtin maratonistaan otsikolla "Se ensimmäinen kunnon seinä". Harjoittelu oli mennyt hyvin ja päivän kunnon piti olla OK. Seinä tuli kuitenkin vastaan. Puolikkaat olivat 1.30 ja 1.49, siis vähän keskivertoa pahempi sippaus. A analysoi syytä tähän: "Tiedän tasan tarkkaan, miksi juoksu meni penkin alle. Olin jättänyt punttitreenit lian vähälle. Kilometrejä oli kyllä enemmän, mutta core ei vain pysynyt kasassa. Maraton ei ole kiinni sydämestä ja sykkeestä vaan raa'asta voimasta." Pidättekö tällaista arviota oikeana? Itse arvelisin, ettei ukko ollut tavoitteeseensa nähden sittenkään harjoitellut riittävästi. Tai toisin sanottuna tavoite oli liian kunnianhimoinen ja alkuvauhti liian kova.
  12. MITÄ PÄÄLLE SADEKISAAN Jos vettä tulee kuten tänään, lähes jatkuvasti, välillä reippaastikin ja lämpötila on reilusti alle 10 astetta - mitä ihmettä voisi laittaa päälle, että pärjäisi 4-5 tuntia eikä olisi liian kylmä tai kuuma?
  13. Suomen kesä on lyhyt ja talvi pitkä. Mielestäni lokakuu on paras maratonkuukausi, ehtii talven jälkeen kuntoutua ja pidentää lenkkien pituuksia riittävän kauan. Tsemppiä kaikille vasta nytkin vakavan maratontreenin aloittaville. Vantaalla reitti on tasaisempi kuin Helsingissä tai Espoossa, ja sen oppii neljän kierroksen aikana hyvin tuntemaan.
  14. Oppaassa sanottiin, että lähtö on kaikilla (?) klo 9.00. Vai ymmärsittekö muulla tavalla? Tarkoittaako tämä sitä, että viimeisestä lähtöryhmästä lähtevä kävelee ensi puoli kilometriä lähtöviivalle, josta sitten toivottavasti pääsee normaaliin juoksuvauhtiin. Joskushan näitä karsinoita on pantu lähtemään esim. 5 minuutin välein tms. Ensi kertaa Berliinissä - harmi vain että keväällä jouduin pitämään 3 kk juoksutaukoa ettei ennätystä voi nyt yrittää. Mutta koetetaan nauttia tunnelmasta.
  15. Tiedoksi niille, jotka kaipaavat puuttumaan jäänyttä mitalia, että juoksukilpailujen järjestäminen on kuluttajasuojalain alaista toimintaa siinä missä jokin muukin. Hienoa mitalia erityisesti mainostettiin osana tätä palvelutuotetta. Urheiluseuran velvollisuutena onkin toimittaa tällainen mitali kaikille osallistujille, jotka sitä pyytävät. Korrektimpaa olisi tietysti ottaa yhteyttä kaikkiin tietyn kellonajan jälkeen tulleisiin ja kysyä halukkuutta saada mitali jälkitoimituksena. Yhteyttä vaan Hämeenlinnan Tarmoon, jos asia jäi vaivaamaan. Kaikki maksoivat samat maksut, kaikille sama palvelu. Samaa mieltä monien kanssa, että taas hienosti järjestetty kilpailutapahtuma. Pitkä plussa siitä, ettei koskaan tarvitse pelätä jäävänsä autojen jalkoihin - juoksijalla on tässä kisassa aina etuajo-oikeus. Kuuluttaja olisi voinut vaivautua etsimään maaliintulleiden nimiä sen sijaan että hoki että kumpihan tässä kiritaistelussa voittaa - lopputuloshan on arvattavissa että toinenhan se aina tulee ensimmäiseksi ja toinen toiseksi.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy