Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Leenuliinu

Jäsenet
  • Content Count

    88
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good

About Leenuliinu

  • Syntymäpäivä 27.06.1970

Converted

  • Coopperi
    2140 m kesken lenkkiä 2009
  • Puolimaraton
    2,5h tasan Paavo Nurmi 2009 - synttäripäiväni kunniaksi
  1. Hei! Jos et enää tämän alkusyksyn aikana ole kisoihin osallistumassa, on Sinulla hienot mahdollisuudet tehdä kokeiluja syksyn aikana. Juokse ensin 5 km tuota helppoa pk-vauhtia ja sitten jatka toiset 5 km päälle. Jos tuntui helpolta, seuraavalla kerralla kiristät vauhtia ja kokeilet uudelleen, vaikkapa puolivälistä pikkuhiljaa vauhtia lisäten. Ja jos sekin onnistui, lähdet kolmannella kerralla alusta asti reippaampaa vauhtia! Muutaman kuukauden päästä Sinulla lienee jo ihan hyvä käsitys kunnostasi ja siitä, mihin rahkeet riittää... Syketasoja on kympillä varmaan monia, ymmärtääkseni sen voi juosta anaerobisen kynnyksen tuntumilla ja sen ylikin - jos kuntoa riittää - mutta senkin varmaan opit kokeilemalla? Itse juoksin ekan "oikean" kympin kisan viime sunnuntaina Tukholmassa. Aika oli huiket 64 minuuttia, sisältäen reilusti juomataukoja ym kylläkin - ja keskisyke 169. Viime kesän testien mukaan anaerobinen kynnykseni on 164 eli jonkin verran yläpuolella menin - itsekin siitä yllättyneenä! Tsemppiä syksyn treeeihin! T: Leenu
  2. Hei, Kiitos kaikille vastauksista! Tämä on kyllä aivan mainio palsta - omin päin näiden kysymysten kanssa pähkäilyyn menisi ikuisuuksia ja silti en todennäkisesti pääsisi samoihin johtopäätöksiin! Testini ovat jo jonkin verran vanhat, viime vuoden syksyltä. Testi tehtiin Kuortaneella, maitohappotestinä eli hengityskaasuja ei mitattu. Tulokseni olivat: Pituus [cm]: 168 Paino [kg]: 60,0 BMI: 21,3 MAKSIMISUORITUS - Maksimaalinen hapenotto VO2: Syke [krt/min]: 182 Vauhti [min/km]: 04:40 Työ [ml/kg/min]: 45 Kuntoluokitus (1-5): 5 - Erinomainen Laktaatti [mmol] 8,7 VAUHTIKESTÄVYYS - Anaerobisen kynnyksen alue Syke [krt/min]: 166 Vauhti [min/km]: 06:21 Työ [ml/kg/min]: 33 Kuntoluokitus (1-5): 4 - Hyvä Työ maksimista [%]: 73 % Laktaatti [mmol] 3,1 PERUSKESTÄVYYS - Aerobisen kynnyksen alue Syke [krt/min]: 144 krt/min Vauhti [min/km]: 08:44 Työ [ml/kg/min]: 25 Kuntoluokitus (1-5): 5 - Erinomainen Työ maksimista [%]: 55 % Laktaatti [mmol] 1,4 Summa summarum: olen siis lähes etana vauhdin suhteen; välillä vähän heikottaa kun luen täältä, miten joku juoksu kympin alta tuntiin "kevyenä PK-lenkkinä" ja minulta siis siihen menisi aikaa ihan tolkuttomasti. "Pitkä" voi minulla siis olla hyvinkin 12 km - on siinä naurussa pitelemistä! 5 km/26 min juoksin alkukesästä eikä se mahdottomalta tuntunut, sen jälkeen jatkoin juoksemista vielä toiset 5 km (joskaan en samaa vauhtia). Tänä kesänä juoksin 60 min tuloksena 9,3 km sisältäen kävelypätkiä (isoja pitkiä ylämäkiä)... Sunnuntaina on tarkoitus osallistua Tukholman Tjejmileniin 26.000 muun naisen kanssa ja jos yhden kerran elämässään lähtee ulkomaille asti kisoihin, on sellainen olo että pitäisi ainakin yrittää parhaansa ja omaa ennätystä siinä samalla. Olo on kuitenkin suhteellisen epävarma vauhdin jaon suhteen... Olen pohtinut ja suunnitellut juoksevani ekat 5 km ripeästi muttei kuitenkaan veren maku suussa niin, että siihen menisi esim. noin 35 min - mutta ollee kuitenkin aika epärealistista vetää loput 5 km aikaan 25 min - vai onko? T: Leenu
  3. Hei, Jos nelikymppisen 60 kg painavan naisen anaerobinen kynnys on 166 ja vauhti siinä 6:21 min/km, VO2max vauhti 4:40 min/km ja "teho" 45 ml/kg/km, mikä on realistinen kympin aika? 1h 2 minuuttia vai jotain ihan muuta? "Noin" vitosen olen juossut aikaan "noin" 26 min, mutta minulla ei ole aavistustakaan mihin aikaan kymppi "pitäisi" pystyä juoksemaan, teoreettisesti. Apua saatavilla? T: Leenu
  4. Oli kiva kuulla, että on muitakin jotka käyttää mantraa juostessaan! Itselläni se menee suurin piirtein näin "hi-das, hi-das, hi-das", yritän sillä konstilla pitkällä lenkillä muistaa pitää vauhdin sellaisena, että se aerobinen kynnys miinus kymmenen pätisi! Et muuten ole ainoa, jolla vauhti puuttuu. Itse olen juossut pari vuotta ja pitkällä pk:lla vauhti on vain noin 8 min/km... siinä menee suurin piirtein mummot lumihangesta riippumattakin ohi! Tjejmilen odottaa Tukholmassa syyskuun ekana viikonloppuna, tavoitteena on ekaa kertaa vitosella alkava tulos kympillä - saa nähdä miten käy! Tsemppiä ja motivaatiota juoksuillesi! T: Leenu
  5. Moi, Olen ilmoittautunut Tjejmilenille Tukholmaan syyskuun alussa! Onko muita lähtijöitä? T: Leenu
  6. Eipä tullut mieleen, että jostain säisi pelkän hihnaosan! Pitääpä joko pyrähtää oman kaupungin Prismaan tai sitten hurauttaa siellä Kalevassa käymään - Tampereella tulee käytyä harva se viikko! Kiitos! T: Leenu
  7. Moi, Minulla on Suunto T3C & GPS pod. Suhteellisen pitkään koko paketti on toiminut ihan moitteettomasti mutta tänään sykevyön kiinnitysmekanismi hajosi, muoviset "klipsit" katkesivat kokonaan! Tietääkö joku, mistä uuden sykevyön saisi järkihintaan - vai mahtaakohan olla järkevämpää ostaa kokonaan uusi paketti? T: Leenu
  8. Minä juoksin - hölköttelin - ekan puolimaratonini viime vuoden kesäkuussa ja bongailin reitiltä tosi kovaa menijöitä, hölkkäilijöitä ja niitä, jotka kävelivät tasaisen varmasti alusta loppuun. Eli oma mielipiteeni on, että puolimaratonille voi osallistua ja maaliinkin päästä (lähes) kuka vaan, jos ei aseta aikatavoitetta! Tsemppiä ja hyviä treenejä ennen kesän koetuksia! T. Leenu
  9. Kävin loppukeväästä polkupyöräergometritestissä, jonka mukaan aerobinen kynnys 154 anaerobinen kynnys 168 maksimi 186 VO2max 33 Kaksi kuukautta myöhemmin kävin juoksutestissä, jonka mukaan aerobinen kynnys 144 anaerobinen kynnys 166 maksimi 182 VO2max 45 Luotan itse enemmän juosten tehtyyn testiin, koska a) juoksen, en pyöräile maitohapotkin mitattiin ajan ja sykkeen lisäksi ja c) tunnen olevani paremmassa kunnossa kuin että vo2max olisi 33ml/kg/min. Onko se niin korkea kuin jälkimmäinen testi osoittaa jää vielä nähtäväksi... Testitulosten ero varsinkin aerobisen kynnyksen kohdalla on merkittävä, joten pötkin pitkät lenkit noin 130 sykkeellä luottaen juoksutestiin... T: Leenu
  10. Nimittäin tuo "kampaus & pinnoitteet" on ehdottomasti sellainen juttu, joka laittaa meidät naispuoliset juoksijat aikataulullisesti tiukoimmalle kuin miehet... Ihan sama ongelma on minulla työmatkoilla, kun tullaan porukan kanssa hotellille joskus puolenyön pintaan ja todetaan, että aamiainen kello 7 ja sitten taksi pisteeseen x kello 7.30.. Miehet nousevat kello 6.50 ja tulevat hiukset märkinä aamiaishuoneeseen kun itse on joutunut nousemaan jo kuuden pintaan, jotta ne pinnoitteet ehtisi vedellä poskiin... Tähän asiaan ei sitä tasa-arvoa kai saada millään?! T. Leenu, joka onneksi ainakin vielä uskaltautuu toisinaan pakkelittakin pihalle...
  11. Paristot eivät loppuneet mutta uskon itsekin, että mittari on jossain vaiheessa jämähtänyt ja sitten alkanut uudelleen toimia lenkin lopulla.. Täytyypä tehdä sama lenkki uudelleen lähitulevaisuudessa niin tulee kalibrointikin testattua! T: Leenu
  12. Ja jiihaa, hyvä uutinen siis. Prosentti sinne tai tänne ei tosiaankaan meikäläisen tuloksia heiluta sinne tai tänne - ainakaan vielä, katsotaan muutaman vuoden päästä uudelleen ! T: Leenu
  13. Moi, Minulla on Suunto T3 & GPS-pod, jolla olen yleensä matkoja mittaillut. Minun (etanaa muistuttavilla) vauhdeillani pikku heitot sinne tai tänne eivät juuri haittaa, mutta tänään huomasin oman mittarini ja Turun seudun karttapalvelun sivujen mukaan mitattuna melkoisen eron juostussa matkassa! Nettisivujen mukaan juoksin 7,8 km, mittarini mukaan 6,58 km. Oma järki sanoo, että maantietunnelit ym pätkivat gps-yhteyttä ja että koska kaupungin karttapalvelun sivu antaa koko ajan matkan varrelta eri pätkien koordinaatit, niiden pitäisi päteä.. Olettaisin, että nettipalvelu siis mittaa tarkemmin? Jos nimittäin näin on, niin tein juuri uuden ennätyksen! Juoksin aika kevyeltä tuntuvan vk-lenkin, keskisyke 159 (aerobinen kynnys 144, anaerobinen 166) ja aikaa meni vähän alle 40 minuuttia. Kymppi alle tunnin pitäisi siis mennä jo vk-vauhdilla (!?) - jee jee - tähän asti olen joutunut venyttämään maksimikestävyyspuolelle ja rajusti! T: Leenu
  14. Kiireisenä kahden pienen pojan äitini aikainen aamu olisi se optimaalinen aika käydä lenkillä: aika ei olisi yhteisestä ajasta pois, eikä työpäivän jälkeen tarvitsisi enää vilkuilla kelloa pohtien missä vaiheessa iltaa lähtisi juoksemaan. Aikaisin nukkumaan ja ponkaisu pystyyn heti kun kello helähtää, ei kai siinä muu auta? Ainakin itsellä olo kyllä virkistyy heti kun sulkee oven takanaan, eli eipä tässä kai muu auta kuin vankka päätös siitä, että syyskuun alusta alkaen ainakin yhtenä aamuna kello 6 olen lenkkipolulla? Tsemppiä! T: Leenu
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy