Jump to content
Juoksufoorumi.fi



RistoK

Jäsenet
  • Content Count

    273
  • Liittyi

  • Last visited

Everything posted by RistoK

  1. Keihäänheittäjiä on ainakin kymmenkertainen määrä. Kaikkien harrastajien määrää on vaikea arvioida, mutta tietyn tasoisten osalta vertailu on mahdollinen. Otetaan ultramatkoista vertailukohteeksi 100 km, sen varmaan enemmistö ultrajuoksijoista vuosittain juoksee. Tilastopajan v. 2016 maailman vuositilastossa on rajana miesten keihäässä 62 m. Se antaa IAAF:n pistetaulukolla 847 pistettä. Vastaavat tulokset ovat naisten keihäässä 47,50, miesten 100 km 7.25 ja naisten 100 km 8.21. Keihäässä 62 m ylitti 1229 miestä ja 47.5 m 577 naista. 100 km juoksi alle 7.25 97 miestä ja alle 8.21 37 naista (kei
  2. Ratajuoksuihin pääsee 5-10 eurolla
  3. RistoK

    Ratamatkat

    Palautan kilpailun näkyviin maanantaina 12.9., jos voidaan järjestää
  4. RistoK

    Ratamatkat

    Olemme järjestäneet 5000 m kilpailua lähinnä omia juoksijoitamme varten, mikään rahasampo se ei ole (viime vuonna voittoa 40 €). Tänä vuonna meillä ei olisi yhtään omaa juoksijaa mukana, ja toimitsijamme ovat haluttomia järjestämään juoksua. Sen sijaan haluttaisiin järjestää kenttälajien kilpailuja. En ole peruuttanut kilpailua enkä kenttävarausta, se on kalenterissa toistaiseksi piilotettuna. Päätämme ensi maanantaina, mitä tehdään ja mitä lajeja järjestetään. Olen kysellyt muilta seuroilta kiinnostusta osallistua järjestelyihin, mutta turhaan. 5000 m voitaisiin järjestää vaikka talkoovoi
  5. RistoK

    Ratamatkat

    Ratakisojen osallistumismaksut ovat varsin alhaisia verrattuna maantie- ja maastojuoksuihin. Ratakilpailuiden järjestäminen ei ole seuroille ilmaista, kentästä on maksettava vuokraa. Esim. Helsingissä taksa on seuroille 50 €/tunti + lisäksi on maksettava ajanotto- ja kuulutuslaitteiden käytöstä. Muille kuin urheiluseuroille taksa on 200 €/tunti. Radalle voidaan ottaa vain hyvin rajoitettu määrä juoksijoita, maksimissaan n. 30 juoksijaa/erä ilman erikoisjärjestelyjä. Reitinohjausta ei tarvita, mutta kierroslaskijoita tarvitaan aika paljon, yksi laskija kahta-kolmea juoksijaa kohti takaa yleensä
  6. Entisinä aikoina oli monella huippukiekkolijalla yleisurheilutaustaa. Mm. Teemu Selänne (Espoon Tapiot) 10 v. 1000 m 3.17,8, Jere Lehtinen (Espoon Tapiot) 11 v. 100 m 13,1, Jari Kurri (Vuosaaren Viikingit) 10 v. 3-loikka 8,65, Esa Tikkanen (Viipurin Urheilijat) oli 10 v. Helsingin piirin maastojuoksuissa aivan kärkipäässä. Nykyisitä en tiedä, kun en ole enää seurannut jääkiekkoa.
  7. Edellisessä viestissä kirjoittamani ei aivan pidä paikkaansa. SUL:n sivuilla sanotaan: IAAF:n sääntö 147 sanoo, että kansainvälisiä ylätason kilpailuja (mestaruuskilpailut, cup’it, GP ja muut gaalakilpailut) lukuun ottamatta stadionilla järjestettävissä 5000 metrin ja sitä pitemmissä juoksu-tai kävelylajeissa sekakilpailu on sallittu (kunhan siinä ei harrasteta sääntöjen hengen vastaista vetoapua miesten toimesta naisille). Tulokset ovat virallisia ja tilastokelpoisia, mutta eivät ME-tai EE-kelpoisia. Sekakilpailuissa tehtyjä tuloksia ei yleensä hyväksytä tulosrajasuorituksiks
  8. Jos Johanna juoksee samassa erässä miesten kanssa, tulos on kyllä tilastokelpoinen ja olympiarajaksi se kelpaa, mutta ennätyskelpoinen se ei ole.
  9. Suomen kestävyysjuoksun taso oli 1970-luvuilla todella kova. 160-170 miestä juoksi vuosittain 5000 m alle 15 min ja 1500 m alle 4 min. Tämän tason muodostumisessa ei lääketieteellä ollut mitään osuutta, joidenkin kv. tason huippujen tuloksiin ehkä jonkin verran. Kun oli tuhansia nuoria tavoitteellisesti harjoittelevia juoksijoita ja tuon ajan paras valmennustieto, menestystä tuli.
  10. Siltatyö valmistuu huomenna perjantaina? Tällainen tieto ainakin minulla on. Paikalla en ole käynyt, näyttääkö olevan pahasti kesken?
  11. RistoK

    1500m harjoittelu>

    200 m perusteella on mahdotonta arvioida 3000 m (tai edes 800 m) aikaa, juostaan niin eri ominaisuuksilla.
  12. Minä en tarvitse mitään muuta kuin hyvän tuloksen, palkinnot ei kiinnosta yhtään.
  13. Onhan voimistelussa ja taitoluistelussa ikärajat olympialaisiin. Kv. olympiakomitea ei aseta mitään rajoja, mutta lajiliitot voivat niitä asettaa. Ainakin osassa lajeja (mm.nyrkkeily) on ilman muuta lastensuojelullinen näkökohta. Ainakin nämä muiden lajiliittojen rajat ovat voimassa: Kelkkailu 14 v. Nyrkkeily 17 v, yläikäraja 40 v. Uimahypyt 14 v. Ratsastus 16 v. Taitoluistelu 15 v. Voimistelu 16 v. Jalkapallo yläikäraja 23 v. Käsipallo 18 v. Painonnosto 17 v. Paini 17 v.
  14. RistoK

    Ratamatkat

    Helsingin Tarmon syysjuoksut järjestetään neljännen kerran 17.9. klo 17.30 Eläintarhan kentällä. Matkana miesten ja naisten 5000 m. Kenttä on varattu 1,5 tunniksi, tarvittaessa on mahdollista juosta kolme erää. Ilmoittautuminen kilpailukalenterin kautta tai sähköpostilla. Lisenssiä ei vaadita eikä urheiluseuran jäsenyyttä. Tarkemmat tiedot kilpailukalenterissa www.kilpailukalenteri.fi/?cs=16&nid=15909 Aikaisempien vuosien voittajat miehet 2012 Janne Mänkärlä 16.09,5 2013 Eero Mäenpää 16.46,1 2014 Antti Parjanne 15.52,3 naiset 2012 Anne-Mari Leskinen 20.35,4 2013 Johanna Lin
  15. RistoK

    Viikin Viitonen

    Mistä hankit tuota ainetta, ja onko sillä jokin tuotemerkki?
  16. RistoK

    Viikin Viitonen

    Millä maalilla on tehty VV:n reittimerkinnät?
  17. Tuolla askeltiheydellä pitäisi askelpituuden olla yli 2 m. Ei uskottavaa tuossa vauhdissa. Miksi muuten pitää käyttää vierasperäistä kadenssi-sanaa kun askeltiheys on paljon selkeämpi, suomenkielinen termi?
  18. Tulosten junnaaminen paikallaan on kuitenkin todennäköisemmin kiinni jostain muusta kuin juoksutekniikasta.
  19. Vahvasti kyseenalaistaisin punttiharjoittelun mielekkyyden, kun juoksumatkat on yli 800 m. Loikat, hyppelyt, ylämäkijuoksut ym. oman kehon painolla tapahtuvat harjoitteet pitäisi riittää.
  20. Kiitos tiedosta. Tästä ei taida olla mitään mainintaa SUL:n säännöissä? Täältä foorumilta löysin ketjun, jossa asia on selvitetty www.juoksufoorumi.fi/vb/showthread.php?20938-Ultrajuoksun-virallinen-asema-yu-kartalla. Viralliset SUL:n SM-kilpailut ovat vain SUL:n tahdosta kiinni, ei tarvita kuin päätös kokouksessa ja mitalit, kilpailutapahtumat ovat jo olemassa. Kalevan maljan pisteitä ei tarvitse jakaa, ei niitä jaeta SM-hallikilpailuista eikä heittojen talvimestaruuskilpailuista nytkään, vaikka niillä on virallinen SM-arvo. Seuran jäsenyys ja lisenssi tuskin ovat juoksijoille kynnyskysymyk
  21. SUL otti seurasiirtomaksut käyttöön v. 1985. Sillä pyrittiin saamaan kuriin erityisesti nuoriin kohdistuvaa värväystoimintaa. Värväys oli 1980-luvun alussa eräiden seurojen taholta järjestelmällistä ja epäeettiset keinot olivat käytössä. Aluksi uusi seura maksoi siirtomaksun vanhalle seuralle sen jälkeen, kun siirto oli toteutunut. Jossain vaiheessa se muuttui liitolle maksettavaksi rekisteröintimaksuksi. Liitto maksaa anomuksesta vanhalle seuralle 680 euron kasvattajarahan, jos tietyt edellytykset täyttyvät. Mahdollisesti siirtomaksun muuttuminen rekisteröintimaksuksi johtui siitä, että uudet
  22. Ainakin yksi selvästi kilpailumatkaa pitempi lenkki viikossa - vähintään 15 km. Lyhyen matkan nopeutta tarvitaan myös, 1000 m pitäisi kulkea alle 4 min. Esim. yksi reipas 5-6 km, yksi hidasvauhtinen 15 km, yksi intervalliharjoitus tai vauhtileikittely, loput 2-3 lenkkiä voivat olla 6-10 km kevyitä. Nousujohteisuutta ja rytmitystä myös harjoitteluun, määrää täytyy kasvattaa, mutta maltillisesti ja joka kolmannen tai neljännen viikon tulisi olla selvästi muita kevyempi. Viikkomäärät esim. 50 km - 50 km - 35 km, seuraavassa kolmen viikon jaksossa 1-3 km lisää/viikko jne.
  23. Testaan kerran vuodessa nouseeko 3x8x100 kg puolikyykystä - jos ei nouse pitäisi kai tehdä jotain. Tähän mennessä on aina noussut, viimeisestä oikeasta punttitreenistä on 28 vuotta.
  24. Pitempää tähtäintä ajatellen olisi sinun iässäsi viisaampaa harjoitella oman sarjasi matkoja, 800 ja 2000 metriä varten. Voit tietenkin juosta myös kympin kisan kerran, pari vuodessa, mutta ei kannata vielä suoraan tähdätä niin pitkälle matkalle. Nopeuspuolikin kehittyy paremmin ja myöhemmin on helppo pidentää matkoja. Pisimmmät lenkit voivat olla jo nyt 10 km ja vähän ylikin, mutta niiden on oltava hidasvauhtisia, vähintään minuutti/km maksimivauhtia hitaampia. Harjoituksen täytyy olla vaihtelevaa, lyhyitä (4-5 km) reipasvauhtisia lenkkejä, vauhtileikittelyä ja/tai intervalleja. Koska sinulla
  25. RistoK

    Ratamatkat

    Tulokset http://www.kilpailukalenteri.fi/?cs=18&nid=8414 A-erän väli- ja kierrosajat http://www.dmultis.org/heta/5000m
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy