Jump to content
Juoksufoorumi.fi


J. Apila

Jäsenet
  • Content Count

    586
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral
  1. minä aloin keväällä jo kyllästymään silloiseen olotilaan ja ajattelin, että puhtaasti fyysisen terveyden takia pitää ottaa itseään niskasta kiinni; työpaikan terveystarkastukset tulivat aika sopivaan saumaan ja sain numeerista faktaa siitä, että jos en paranna tapojani, niin terveysriskit kasvavat. Läski, korkea kolesteroli ja koholla oleva verenpaine lisättynä sukurasitteella (sydäntauteja suvussa) ei ole kovinkaan hieno ennuste tulevaisuutta ajatellen. No nyt olen paremmalla tiellä jälleen, verenpaine on laskenut ja muutama kilo karissut ja stressaan vähemmän töissä ja kotona. santalle neuvoksi ja kannustukseksi: älä ajattelee liikaa painonpudotusta, yritä laittaa ruokavalio kuntoa ja liikkua riittävästi; painokin putoaa (jos on tarvetta) pikkuhiljaa. Itselleni ainakin liika puritanismi ruokavalion kanssa on aina kostautunut jossakin vaiheessa.
  2. No, ehkäpä tuo oli hieman liioittelua, että työ vei kaiken energian, mutta töissä oli poikkeuksellisen kiireistä / kiireen tuntua vuosi sitten syksystä tämän vuoden kesään. Hyvin usein oli sellainen tunne, että ehdinkö tänään tekemään sen, mitä tänä päivänä pitää tehdä. Töissä oli jatkuvasti suorittamisen pakkoa sellaista kiirettä, joka söi energiaa vapaa-ajalta. Turha minun liikkumattomuutta selitellä tällä, mutta minuun se vaikutti niin, etten jaksanut töiden jälkeen lähteä baanalle. Tokihan siitä syntyy helposti kierre, kun jättää liikunnan pois, niin se vaikuttaa fyysiseen ja henkiseen vireyteen ja sekä fyysinen ja henkinen väsymys tulee helpommin. Viime kesän parin viikon ulkomaan matka teki erittäin hyvää henkisellä puolella. Lähinnä aloin nauttimaan laiskana olemisesta eli siitä, ettei jatkuvasti tarvitse tehdä mitään ja voi vain nauttia olemisesta. Fyysisellä puolella laiskottelu toi pari kiloa lisää, mutta latasi akkuja syksyä varten ja antoi ehkäpä uudenlaista asennoitumista työtäkin kohtaan. Ainakin alkusyksynä olen löytänyt uudenlaisen asenteen työntekemiseen. Teen sen minkä annetussa ajassa ehdin tehdä mahdollisimman hyvin enkä stressaa siitä, että en ehdi asioita tekemään niin hyvin kuin toivoisin. Tällä asenteella joutuu ehkä hieman luopumaan jostakin minkä olen kokenut tärkeäksi, mutta toisaalta saavutan sen, mikä on kuitenkin vieläkin tärkeämpää eli töistä kotiin tulee ihminen, jolla on energiaa perheelleen ja harrastuksilleen. Työn lisäksi myös perhe-elämässä yritän olla hieman laiskempi lasten kanssa ja yritän olla stressaamatta niin paljon kasvatuksellisissa asioissa kuin aikaisemmin. Jos yrittäisi pitää ehkäpä sen tärkeimmän asian (toisten ihmisten kunnioittaminen kaikilla tavoin) teemana ja ei takertuisi jokaiseen pikkuseikkaan, jota lapset keskenään tai yksistään keksivät. Tältäkin osin vapautuu hieman lisää energiaa, koska ainainen käskyttäminen ja komentelu syö varmasti energiaa ja aiheuttaa mielipahaa kaikille osapuolille. No, tässäpä "ultrailua" tällä kertaa, mutta itsepähän kommenteilla avasitte vaaran lähteen...Kiitos kommenteista!
  3. Petteri osui vuosi sitten aika oikeaan... Vuosi on vierätänyt, kuntoilu oli jäänyt lähes täysin. Työ vei kaiken energian. Paino nousi pahimmillaan 97 kg... mutta paha ei vienyt... Alkukesän lääkärintarkastus oli viimeinen silaus sille, että suunta pitää taas muuttaa kohti terveellisempiä elämäntapoja. Kolesteroli ja verenpaine olivat koholla ja reippaampi kävelykin hengästytti. Olen päässyt uudelleen kuntoilun makuun ja pudottanut painoakin muutaman kilon (90 kg). Toistaiseksi olen tyytynyt pari kertaa viikossa kuntosalilla käyntiin ja kerran viikossa uintiin tai muuhun kevyeen aerobiseen harjoitteluun. Tavoitteeni on ensi kesään mennessä pudottaa reilusti painoa ja päästä hyvään yleiskuntoon. Mitään muita tavoitteita en itselleni aseta. Pikkuhiljaa on mielessäni alkanut kyteä, että kuntosalin lisäksi voisin tehdä pari kävelylenkkiä viikossa ja mahdollisesti lisätä hieman juoksua mukaan. Tänään oli naapurin kanssa puhetta hänen työkaveristaan, joka harrastaa ultrailua ja siitä heräsi ajatus käydä kurkistamassa pitkästä aikaa, mitä palstoilla tapahtuu. Toivotan kaikille palstalaisille mukavia treenejä... ehkäpä tämä pari vuotta sitten aloittaminen otsikko joskus tulevaisuudessa vielä toteutuu...hiillos ei ole täysin sammunut, vaikka hieman heikosti tällä hetkellä palaakin.
  4. Kesä loppukevät ja kesä mennyt lähes täysin ilman liikuntaa. Ruokavaliosta olisi ravintoterapeutti Hanna Partanen saanut ohjelmiinsa sopivaa täytettä. Kunto ja visuaalinen ilmekin ovat sen mukaisia. Mutta... Suunta olisi taas tarkoitus kääntää kohti terveellisempää elämää. Tällä viikolla se alkoi. Liikuntaa tarkoitus harrastaa monipuolisesti ja sopivassa määrin. Tällä hetkellä täysin ilman tavoitteita. No painon pudotus (95 kg:stä) ja kunnon kohottaminen on toki tavoitteena.
  5. Onnea kaikille matkaan lähteneille. Olettepa taas joutuneet helteeseen! T: sohvaperuna
  6. Kiitos kannustavista sanoista. Olette huippuja!
  7. Luovutan...joo mä luovutan...Laulun sanoja tapaillen. Ei musta ole tänä kesänä pitkille matkoille. Muutama viime viikko on mennyt käytännössä ilman treeniä. Olen sellainen vähän on/off vaihteella toimiva ja nyt on off ollut pahasti päällä. Energia menee tällä hetkellä töistä selviämiseen. Tekosyy mikä tekosyy. En vain ole saanut itsestäni mitään irti. Pakko tunnustaa.
  8. Tänään lenkillä mietin, että mikäli osallistun ultramatkalle, niin miten määrittelisin itseni. Ultrajuoksija en olisi missään nimessä. Määrittelin itseni siis ultrataivaltajaksi.
  9. ma - ti - ke Vr 8 min + 3x1000 m (6.00, 5.55, 6.06); vetojen avg 162 + kävelyä 11 min to - pe 56 min pk; avg 152; + 5 min kävelyä; muutama ylämäki "reipasta" juoksua la - su 10 min pk, 20 min vk (avg 159), 2 min pk, 7 min kävelyä ma kävelyä + juoksua 1 h 45 min (juoksun osuus 45 min); avg 132 Pääsiäisviikko loppuu maanantaihin. Hieman vk painoitteinen viikko lukuunottamatta pääsiäismaanantain pitkistä. Hieman nivuset ja jalat muutoinkin kipeänä tuli käveltyä ja hölkättyä maanantaina. Muutoin ei jaksamisen kanssa ole ongelmia. Tuohon pitkikseen olen ottanut hieman vaihtelua menemällä kävelyosuuksilla aika ajoin metsiköihin rämpimään.
  10. J. Apila

    Läskikerho

    No, ei terveelliset elämäntavat alkanut vielä tällä viikolla. Pääsiäisen aikaan tuli sikailtua oikein kunnolla. paino 8.4.2007 92,2 kg
  11. Viime viikolla tein pari lyhyttä treeniä ja risteilin Tallinnassa. Tällä viikolla keskiviikkona sählyä, lauantaina 43 min (20 min vähän reippaampaa) ja tänään n. 1,5 h kävelyä ja juoksua. Tämän päivän aamutreeni tuntui mukavalta. Tällä hetkellä kävelyn ja juoksun yhdistely tuntuu sopivan tasoiselta treeniltä minulle, kun tuota massaakin on tuossa talviunen aikana kertynyt taas pari kiloa lisää. Tänään 91,6 kg -> Nyt olisi tarkoitus kaikin puolin tervehdyttää elämäntavat eli liikkua enemmän ja pistää suuhun vähemmän ja erityisesti laadukkaampaa ruokaa. Masokistia en missään tapauksessa pysty tänä kesänä juoksemaan läpi, mutta en ole täysin sulkenut pois sitä mahdollisuutta, että lähtisin matkaan retkeilymielellä kävelyä ja juoksua vaihdellen.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy