Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Jacques

Jäsenet
  • Content Count

    114
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good

Converted

  • Coopperi
    2600m
  • 10km
    1h
  1. Myydään osallistumisoikeus Länsiväyläjuoksuun 27.4.14 Hinta 30€ (halvimman hintaportaan mukaisesti, koska en muista enää paljonko itse siitä maksoin) Ilmoittautuminen on tehty 17,3km matkalle, mutta matkaa voi muuttaa. Hinta kuitenkin sama, koska matkan muutoksesta ei saa rahoja takaisin. Yhteydenotot yksityisviestillä. Nopein saa paikan.
  2. Oletetaan, että käytetään 3/1 tai 2/1 viikkojaksotusta, niin millainen itseasiassa on kevyt viikko verrattuna tehoviikkoon? Itselläni tyypillinen pk-kauden treeniviikko on 8-13h ja pitää sisällään 1-2 pyörä (tai hiihto)lenkkiä, 1-2 juoksulenkkiä, 1-2 uintitreeniä, 1-3 lihaskuntotreeniä sekä yhden lepopäivän. Lenkeistä yleensä max 1 pitkä ja max 1 vähän kovemmilla tehoilla. Muut pk-lenkkejä ja pk-kauden edetessä enemmän treenikertoja ja määrää + vähemmän kuntosalia. Eli siis perussettiä. Kevyt viikko sen sijaan on mulla erittäin kevyt. Sanotaan, että kevyen viikon pitäisi olla 60-70% (?) normaalista treeniviikosta, mutta itselleni se tuntuu olevan liikaa, jotta palaudun varmasti täysin edellisestä treenijaksosta. Käytännössä teen 1-3 matalasykkeistä treeniä ja ko. viikon treenimäärät jäävät yleensä 2-5h tuntumaan. Keskeisin syy tässä kuitenkin on se, että lasken duunin yms. muun elämän mukaan kokonaiskuormitukseen vaikka en fyysistä työtä teekään. Psyykkisesti se on kuitenkin aika kuormittavaa. Jos psyykkistä kuormitusta ei huomioisi, niin silloin periaatteessa kahden tehoviikonkin ero voi mennä helposti 20-30 prosenttiyksikön tuntumaan mikäli toinen viikko on rankempi duunissa ja/tai ei-liikunnallisessa vapaa-ajassa ja toinen viikko kevyempi. Eli jos ns. tehoviikkona määrät on 40h duunia ja 10h treeniä, niin silloin kevyen viikon 40h duunia ja 3h treeniä onkin 83% tehoviikosta eikä 30%. Kuitenkaan fyysinen ja psyykkinen kuormitus ei mene varmasti ihan yksi yhteen, joten tällä yhdistelmällä palautunee riittävän hyvin sekä fyysisesti että psyykkisesti (eli kokonaiskuormitus mennee sinne 60% tuntumaan). Etenkin jos kevyen viikon toisen viikonloppupäivän vetää ihan kunnolla lonkkaa, niin eiköhän siinä ole akut hyvin ladattuna seuraavaan treenijaksoon. En myöskään ole havainnut tämän aiheuttaneen minkäänlaista romahdusta suorituskyvyssä. Mielestäni se vaatii pidemmän treenitauon kuin viikon. Mitä mieltä olette? Onko tässä ajattelussa mitään järkeä?
  3. Tästä unohdit sellaisen vaihtoehdon, että mittaaja on ollut ihan hirveessä darrassa joko mittauspäivänä, radanmerkkauspäivänä tai molempina.
  4. Kyllä te jaksatte :D Oli tulos sitten mikä tahansa, niin siinä olen kyllä samaa mieltä, että HCR-organisaatiosta oltaisiin voitu olla vähän nöyrempiä. Jotenkin on tässä elämässä osoittautunut, että on parempi myöntää virhe, jota ei ole tehnyt kuin kiistää virhe, jonka on tehnyt. Toisaalta, jos ovat 100% varmoja ja jos nyt vielä juoksufoorumistien omat tutkimuksetkin osoittavat matkan olleen oikeamittainen, niin silloinhan he eivät ole tehneet mitään väärää. Itse en harrasta juoksua niin vakavahenkisesti, että jaksaisin mieltäni pahoittaa parista sadasta metristä. HCR:lle saatan osallistua jatkossakin, koska tunnelma tapahtumassa oli kuitenkin kaikesta huolimatta hyvä. Se on totta, että tämä houkuttelee enemmän huonompikuntoisia kuin muut tapahtumat, mutta se ei ole huono asia sinänsä. Hyvä että jokin saa suomalaiset liikkumaan! Olkoonkin sitten ylihinnoiteltu ja ylimielisten järjestäjien toteuttama Suomen suurin juoksutapahtuma.
  5. Tuo on voinut hyvin mennä myös toimittajan piikkiin. Kirjoittanut väärin, ei olis ensimmäinen kerta iltalööppilehtien historiassa. En osaa ottaa tähän kantaa, mutta jos eivät myönnä reitin olleen alimittainen, ei minulla riitä asiantuntemus myöskään tämän kiistämiseen. En myöskään näe tarpeellisena valittaa muutamasta sadasta metristä. Jokainen voi sitten henkilökohtaisesti jättää tämän tuloksen huomioimatta tilastoissaan, jos ei virallisia vastauksia usko. Itselleni se on kuitenkin aivan yhdentekevä asia.
  6. Mulla GPS näytti samankaltaista mittavirhettä kuin muillakin, mutta en mä jaksa valitella. Katsotaan mikä on virallinen vastaus ja reagoin sitten, jos reagoin mitenkään.. Oma juoksuni sujui lähtökohtiin nähden hyvin. Startti pinkin ryhmän eturivistä (syynä myöhään ostettu lähtölupa). 2km omaa juoksua porukan kärjessä ja sen jälkeen loppumatka ihmispujottelua. Hyvin vaikea sanoa paljonko siihen meni aikaa, mutta tein siitä huolimatta ennätykseni 1:42:56 enkä valittele. Kohteliaasti pyrin pyytämään tietä ja varoittelin takaatulostani ettei kukaan säikähtäisi ja vetäisi turpaan tms. 13km meni tavoitevauhdissani (1:40) mutta sitten alkoi takareisissä tuntua ja jouduin himmaamaan vauhtia 10-15s/km. En tiedä olisiko se pujottelu sitten aiheuttanut poikkeuksellisempaa rasitusta tietyissä lihaksissa. Maaliintulon jälkeen hain kamat katsomosta, jonottelin safkatarjoilua ja kävin juomassa muutaman mukillisen. Sitten pakkasin rahkat sun muut reppuuni ja lähdin ihan vaan varmuuden vuoksi juoksemaan vielä pari kilsaa kohti kotia, samalla vastaan tulleita hitaampia juoksijoita kannustaen. Siis oli reitti oikein mitoitettu tai ei niin minä juoksin varmuudella ainakin sen puolimaratonin eilen. ;)
  7. Jacques

    Maastojuoksukengät

    Mua kiinnostaisi kokeilla näitä kenkiä. Tiedättekö mikä liike niitä Suomessa myy? Sellon liikkeissä ei ollut missään. Kenties keskustasta löytyy? Nettikaupoissa on, mutta kun ei tiedä kokoa..
  8. Jacques

    Pirkan Hiihto 2013

    Jep, sellaisessapa juuri. IM Lanzarote paidassa painelin. :) Tähän palautumiseen liittyen täytyy nyt todeta, että tosiaan kyllä tosta urakasta palautuminen kesti pidempään kuin etukäteen odotin. Vielä viikko pirkan jälkeen olleessa seuran uintikisassa (400m) meno oli levosta huolimatta todella tukkoista ja jäin yli kymmenen sekuntia ennätyksestä, vaikka olisi pitänyt mennä reippaasti alle. Tällä viikollakin treenit oli alkuviikosta aika väsynyttä, mutta nyt tuntuu, että pikkuhiljaa alkaa taas kulkemaan. No, ainakin sai otettua itsestä kaiken irti, mikä oli se treenillinen päätavoite. Minkäslaisia palautumiskokemuksia muilla maaliin asti sinniteilleillä? Samankaltaisia kokemuksia kenties?
  9. Jacques

    Pirkan Hiihto 2013

    Tasatyöntötreeneistä oli kyllä kieltämättä hyötyä jälleen vapaallakin.
  10. Jacques

    Pirkan Hiihto 2013

    Vapari 90km vedetty samassa ajassa kuin Rookie eli 6:39. Lähdössä lensin selälleen ja jouduin matelemaan hitaiden perässä 5km. Tasatyönnöillä piti mennä alkumatka, että pääsi pikkuhiljaa paremmille paikoille. Ihmetytti niin kapeat ladut ja se ettei hitaammat jätä yhtään tilaa nopeammille. Ei edes silloin kun huomaa jonkun yrittävän ohi. 25km jälkeen loppui jo luisto (HF pintavoiteet kului pois, ja BWlf ei ollut riittävä?). Epäonnistunut voitelu siis. Aiemmin ohittamani letkat tuli ohi alamäissä/liukkailla osuuksilla ja fyysisesti vaativammilla osuuksilla pysyin perässä liiankin helpoksi. Siis alamäissä tein töitä ja ylämäissä lepäsin. Outoa? :D Ja aina alamäen tullen jäin letkasta ja takaa tuli seuraava, jonka kanssa kävi sama juttu. 45km paikasta myöhästyin pahasti ~5min ja vauhti tyssäsi ihan täysin hitaiden puolimatkalaisten perässä. Onneksi pian tuli se juoksuosuus (kävely suurimmalle osalle, mutta triatlonistin luonteelle ainoa vaihtoehto on juoksu). Ohitin 300-400 hiihtäjää ja pääsin loppumatkalle parempiin asemiin. Edelleen välillä juuttui letkoihin, mutta ne oli lyhyempiä ja pääsi helpommin tasatyönnöillä ohi. Ihan ok suoritus kuitenkin, jos olosuhteet ottaa huomioon. Oma tietoinen valinta oli säästää voitelukustannuksista ja se ei nyt kannattanut. Tavoitteesta jäin yli tunnin, mutta ei se nyt oikeastaan juuri harmita.
  11. Serenasta Kalajärven kuntoradalle reitti ok, joskin sunnuntaina latua ei oltu ajettu edellisillan lumisateen jälkeen (sitä ennen kylläkin, eli ~5cm uutta lunta luistelu-uralla). Kalajärveltä luukkiin menevää hiihtämällä tehtyä latua en löytänyt/tajunnut/hiffannut. Yritän uudestaan tän viikon sunnuntaina tätä karttaa hyödyntäen.
  12. Eilen oli tarkoitukseni päästä Luukkiin Serenasta, mutta Kalajärven kohdilta en nähnyt kuin etelään johtavan suksilla tehdyn ladun. Menin sitä pitkin pitkäjärvelle ja maanomistajien iloksi jäi sompa johonkin pellolle matkan varrella. Että jos sille reitille tulee hiihtokieltoa ensi talveksi niin kiittäkää mua. :D Muutoin sanoisin, että kyllä noita luonnon latuja voi vaparisuksillakin ihan hyvin mennä, jos riittää poveria tasatyöntöihin ja/tai rohkeutta sekä taitoa luistella hangessa ladun vieressä. Sompan puuttuminen tosin toi siihen vähän lisähaasteita. Onko jollain antaa vinkkiä Serena - Luukki pätkän löytämiseksi? Risteyksiä Serenan jälkeen olis ollut useampia, enkä tiedä johtiko niistä mikään haluamaani paikkaan. Siitä sais sellaisen 'kevyen' ympyrälenkin Paloheinästä Serenaan ja sieltä Luukkiin, pirttimäelle, bodomille, pitkäjärvelle ja leppävaaraan tai takaisin paloheinään pähkiksen kautta. Edit: karttojen mukaan tosta kohdasta olis pitänyt mennä latu myös luukkiin.. ehken tarkkaillut ympäristöäni tarpeeksi. :)
  13. Komppaus kehuihin järjestelyistä. Ainoa mitä en löytänyt, oli ensiapupiste maalin jälkeen, mutta en sitä onneksi kuitenkaan tarvinnut. Heti maaliviivan ylitettyäni kyllä tuntui, että jalat pettää alta, mutta pysyin tolpillani. Ehkä ne valkotakkiset olis tulleet jostain, jos ois tipahtanut.
  14. Aika lailla samoissa porukoissa ollaan kaikki sitten paineltu. :) 3:48:45 oli loppuaika. Kynsi irtosi kolmenkympin jälkeen ja siitä alkoi tuskainen loppu. Piti muuttaa juoksutekniikkaa kun varvas ei sallinut maakontaktia niin sitten sen seurauksena meni jalat ihan tukkoon. Puolikkaan väliaika 1:43 oli siis alle 3:30 vauhdissa, mutta siitä joutui löysäämään aika reippaasti. Ehkä myös snadisti liian lujaa tuli aloitettua, kun pääsi 3:30 ryhmässä aloittamaan tuulensuojassa. Oma ennätys tuli kuitenkin, joten ei tähän täysin pettynytkään voi olla.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy