Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Pasi_P

Juoksufoorumi VIP
  • Content Count

    1 050
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

Pasi_P last won the day on January 7 2018

Pasi_P had the most liked content!

Community Reputation

559 Excellent

2 Followers

About Pasi_P

  • Syntymäpäivä 18.05.1962

Converted

  • Coopperi
    3480
  • 10km
    36:39:10
  • Puolimaraton
    1:20:26
  • Maraton
    2:48:22

Recent Profile Visitors

2 328 profile views
  1. Tai sitten siinä käy niin, että hei, tämähän on mukavaa haluan tätä lisää, ja saan siis lisää terveyshyötyjä.
  2. Mä olen tästä eri mieltä. Vielä 70-luvun lopulla oli vallalla kuntoliikuntakäsitys, jossa suositeltava määrä liikuntaa oli 3 kertaa viikossa 60-90% maksimaalisesta hapenkulutuksesta. Yhden treenikerran kesto tulisi olla 20-60 minuuttia. Esimerkkilajeina oli annettu mm juoksu ja uinti. Tästä oli sitten erilaisia versioita esim 3x30 min/vko. Nimenomaan on ajateltu, että vanhat suositukset olivat este liikunnan aloittamiselle sellaisille ihmisille, jotka eivät koe itseään liikunnallisiksi. Tämän takia otettiin käyttöön terveysliikuntasuositukset, joita nyt sitten päivitettiin. Ei mulla ainakaan ole tarvetta lähteä kyseenalaistamaan tutkittua tietoa. Ja onhan se ihan eri asia monellekin ajatella, että mikroliikuntakin kannattaa, kuin se että pitäisi liikkua vähintään 20-60 minuuttia kerrallaan. Väitän että uudet suositukset ovat armollisempia ja kannustavampia, ja voi monelle olla kipinä varsinaisen kuntoilun aloittamiseen.
  3. Nämähän ovatkin terveysliikuntasuosituksia, ja käsitteenä erilainen kuin kuntoliikunta. Varsinaisia kuntoliikuntasuosituksia ei ole tietääkseni edes olemassa, korjatkaa jos olen väärässä. UKK-instituutin sivuilla on availtu enemmän tehojen määritelmiä, ja perustuvat MET-arvoihin (kai?). Kohtuullinen teho oli muistaakseni kävelya ja reipas teho hölkkää.
  4. No onhan tuo mikroliikuntapätkien hyödyllisyys verrattuna aikaisempaan "10 minuuttia liikuntaa minimissään kerrallaan"- ajatteluun iso muutos mielestäni.
  5. Onnittelut Sepolle! Tähän kohtaan varmaan sopii slogan: "Perusterve mies juoksee maratonin alle 3 h, jos OIKEASTI haluaa!" Joukor vei veikkauksen, onnittelut myös sinne. Otan yhteyttä
  6. Pasi_P

    Vantaan maraton 12.10.2019

    On kokemusta. Toimii mulla hyvin, rauhoittaa vatsan ja kisa on aina mennyt ilman vatsavaivoja. Ei aiheuta ummetustakaan, ei Imodiumin pitäisi ummetusta aiheuttaakaan: https://www.imodium.fi/usein-kysyttya Testaisin kuitenkin jossain muualla kuin kisassa.
  7. Veikkaus on päättynyt. -101 veikkausta. -Keskiarvo 2:58:39. -Vedot välillä 2:49:00 - 3:10:03 Tarkistakaa, että oma vetonne on oikein. Sepolle en toivota onnea, koska hyvin harjoitellut mies ei onnea tarvitse. Malttia ja viisautta juosta oma kunnon mukainen suorituksensa sen sijaan toivotan. vexi 2:49:00 hatapa 2:49:50 EagleRunner 2:52:48 50+Runner 2:52:52 marika_ 2:53:53 PCB 2:53:58 koskejo 2:54:12 Vogon 2:54:21 rjr 2:54:36 Tumpelo 2:55:28 harmis 2:55:32 DNS 2:55:33 jtv76 2:55:55 loopkonijn 2:55:56 pHANTOM 2:56:02 Don _Valido 2:56:11 AnttiSn 2:56:12 Mikko Tapio 2:56:20 Pexrun 2:56:30 Spica 2:56:38 Timo 2:56:40 Perttu 2:56:48 Ghatmando 2:56:48 olavi71 2:56:51 Syklis 2:56:54 sk 2:57:02 Zumteufel 2:57:02 ErAh 2:57:06 Jimmy 2:57:09 I_K 2:57:13 Heke 2:57:15 Tupu 2:57:17 Ticot 2:57:18 OlliL 2:57:29 Ride63 2:57:38 isi 2:57:43 riopentti 2:57:47 Citius 2:57:48 rimminen 2:57:48 rimminen 2:57:48 Aapo 2:57:52 henok 2:57:57 SteadyRunner64 2:58:02 eerankka 2:58:08 jipijii 2:58:09 Kimmoke 2:58:13 Lars Larsson 2:58:14 joukor 2:58:20 Uolevi 2:58:27 Karri K 2:58:32 kiljander 2:58:36 ruiskarhu 2:58:36 Jalmari17 2:58:39 jp/68 2:58:41 Laama 2:58:46 catpaps 2:58:47 vta 2:58:48 Pottonen 2:58:52 juusok 2:58:54 Björn 2:58:54 Julle84 2:58:55 Edwin 2:58:58 JJ87 2:59:01 Tuike 2:59:01 Mondo 2:59:04 RistoT 2:59:07 Juhanahm 2:59:12 X66 2:59:13 huh huh 2:59:14 Kuntoliikkuja 2:59:20 Jalmari 2:59:23 Wallander 2:59:24 Spud 2:59:25 jvmt82 2:59:31 Reenaaja 2:59:45 Jim 2:59:47 Wauchti 2:59:52 nyba 2:59:55 Rudi 2:59:59 DeTe 3:00:00 Umpimähkä 3:00:02 villea 3:00:03 Jabbe 3:00:03 ZeroDiesel 3:00:11 Puujalka 3:00:45 Elwood 3:01:17 enkelman 3:01:36 Ben! 3:02:01 AndersMorko 3:02:01 tanza 3:02:13 Cosmos74 3:02:47 SannaK 3:03:03 hardy 3:03:13 IUP 3:04:03 226 3:04:05 Snakster 3:04:12 NORDMAN 3:04:13 Baltsu 3:07:03 Nenähengittäjä 3:08:05 Runningidiot 3:08:20 spiros 3:10:03
  8. Voi olla niin, mutta arpa ratkaisee.
  9. 96 veikkausta tällä hetkellä. Meneekö satku rikki? Vetojen keskari tällä hetkellä 2:58:40. Muutamia samoja aikoja veikattu. Jos johonkin niistä osuu, niin arvon lahjakortin.
  10. Päivitys sääntöihin. Jos kaksi veikkausta ovat yhtä lähellä toisiaan, niin arpa ratkaisee.
  11. Olen kiinnostuneena seurannut Sepon harjoittelua Vantaan maratonille. Harjoittelu on ollut rohkeaa, eikä sub 3 -tavoite jää ainakaan yrityksestä kiinni. Mielestäni Sepon ja taustojen panostus ansaitsisi enemmän näkyvyyttä. Siksi haastan vedonlyöntiin. Veikkaa Sepon aika Vantaan maratonilla. Lähimmäksi veikannut palkitaan 50 € lahjakortilla Intersportiin. Säännöt: - Yksi veikkaus per lurkki. - Ei samaa veikkausta. - DNS ja DNF, vedonlyönti raukeaa. - Viimeinen vedonlyöntipäivä 5.10.2019. -Jos kaksi veikkausta ovat yhtä lähellä toisiaan, niin arpa ratkaisee. Veikatkaa ja spekuloikaa.
  12. Hmm, ihan kaikesta en päässyt jujulle. Mutta jos ostaa valmennuspalveluita, niin eikö nyt kuitenkin lähtökohtaisesti olisi hyvä että olisi joku luotto valmennusta kohtaan? Netistä ostettuja valmiita ohjelmia en kutsuisi valmennukseksi. Kriittinen pitää olla, valmentajan saa ja pitää haastaa. Valmentajan pitää pystyä perustelemaan miksi jotakin tehdään, missä vaiheessa kautta, ja millä tehoilla. Juokseminen ei ole rakettitiedettä, ja ohjelman tekeminen on valmennuksen helpoin pala. Haasteet tulevat siinä kohdassa, kun ohjelma ei jostain syystä toimikaan ja sitä pitää pystyä säätämään oikeaksi että se varmasti toimii. Muuttujia on vaikka kuinka paljon, ja siinä kohdassa valmentajan ammattitaito tulee esiin. Valmentajan pitää olla läsnä, ja pitää pystyä myös tulkitsemaan testejä. Kyllä tästä testistä epäilykset heräävät, ja ammattitaitoinen valmentaja kyllä sitten nopeasti näkee missä mättää. Kyllä testeille paikkansa on, ja ovat ihan hyvä työkalu oikein käytettynä. Toki ilman testejäkin pärjää ihan hyvin, ja hyvä valmentaja osaa ohjelmoida harjoittelua ilman testejä. Kyllä mäkin voisin teettää kevyet lenkit testistä saadulla aerobisella kynnyksellä, ja aika nopeasti se selviäisi onko pahastikin metsässä. Ongelma vähemmän juosseilla on se että laktaatit lähtevät nousemaan kevyillä kuormilla ja aerobisen kynnyksen määrittäminen voi olla aika haasteellista. Ehkä tässä tapauksessa suoran testin tekeminen voisi olla hyvä vaihtoehto.
  13. https://hula.fi/kuntotestaus/ https://pajulahti.com/valmennuskeskus/testauspalvelut/kestavyystestit/ https://vierumaki.fi/urheilijatestaus Sivuilla ei näyttänyt olevan suoraa testiä tarjolla, jostain syystä. Mikähän tilanne siellä nykyään on. Oon itse tehnyt suoran testin tuolla useamman kerran. Mutta tuossa on testausasemat mitä mulle tulee mieleen.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy