Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r

Pasi_P

Juoksufoorumi VIP
  • Content Count

    1 032
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

Pasi_P last won the day on January 7 2018

Pasi_P had the most liked content!

Community Reputation

532 Excellent

2 Followers

About Pasi_P

Converted

  • Coopperi
    3480
  • 10km
    36:39:10
  • Puolimaraton
    1:20:26
  • Maraton
    2:48:22

Recent Profile Visitors

2 275 profile views
  1. Olen kiinnostuneena seurannut Sepon harjoittelua Vantaan maratonille. Harjoittelu on ollut rohkeaa, eikä sub 3 -tavoite jää ainakaan yrityksestä kiinni. Mielestäni Sepon ja taustojen panostus ansaitsisi enemmän näkyvyyttä. Siksi haastan vedonlyöntiin. Veikkaa Sepon aika Vantaan maratonilla. Lähimmäksi veikannut palkitaan 50 € lahjakortilla Intersportiin. Säännöt: - Yksi veikkaus per lurkki. - Ei samaa veikkausta. - DNS ja DNF, vedonlyönti raukeaa. - Viimeinen vedonlyöntipäivä 5.10.2019. Veikatkaa ja spekuloikaa.
  2. Hmm, ihan kaikesta en päässyt jujulle. Mutta jos ostaa valmennuspalveluita, niin eikö nyt kuitenkin lähtökohtaisesti olisi hyvä että olisi joku luotto valmennusta kohtaan? Netistä ostettuja valmiita ohjelmia en kutsuisi valmennukseksi. Kriittinen pitää olla, valmentajan saa ja pitää haastaa. Valmentajan pitää pystyä perustelemaan miksi jotakin tehdään, missä vaiheessa kautta, ja millä tehoilla. Juokseminen ei ole rakettitiedettä, ja ohjelman tekeminen on valmennuksen helpoin pala. Haasteet tulevat siinä kohdassa, kun ohjelma ei jostain syystä toimikaan ja sitä pitää pystyä säätämään oikeaksi että se varmasti toimii. Muuttujia on vaikka kuinka paljon, ja siinä kohdassa valmentajan ammattitaito tulee esiin. Valmentajan pitää olla läsnä, ja pitää pystyä myös tulkitsemaan testejä. Kyllä tästä testistä epäilykset heräävät, ja ammattitaitoinen valmentaja kyllä sitten nopeasti näkee missä mättää. Kyllä testeille paikkansa on, ja ovat ihan hyvä työkalu oikein käytettynä. Toki ilman testejäkin pärjää ihan hyvin, ja hyvä valmentaja osaa ohjelmoida harjoittelua ilman testejä. Kyllä mäkin voisin teettää kevyet lenkit testistä saadulla aerobisella kynnyksellä, ja aika nopeasti se selviäisi onko pahastikin metsässä. Ongelma vähemmän juosseilla on se että laktaatit lähtevät nousemaan kevyillä kuormilla ja aerobisen kynnyksen määrittäminen voi olla aika haasteellista. Ehkä tässä tapauksessa suoran testin tekeminen voisi olla hyvä vaihtoehto.
  3. https://hula.fi/kuntotestaus/ https://pajulahti.com/valmennuskeskus/testauspalvelut/kestavyystestit/ https://vierumaki.fi/urheilijatestaus Sivuilla ei näyttänyt olevan suoraa testiä tarjolla, jostain syystä. Mikähän tilanne siellä nykyään on. Oon itse tehnyt suoran testin tuolla useamman kerran. Mutta tuossa on testausasemat mitä mulle tulee mieleen.
  4. Luottoa nyt vaan koutsiin. Jos olet ostanut valmennuksen samasta paikasta kuin testinkin, niin kyllä ne kaverit tietävät mitä tekevät. Pyöräkunto ei vaan vielä ole siirtynyt juoksuun, mutta ajan kanssa sekin tapahtuu. Uskon että ohjelmassa saat kuitenkin myös luukuttaa ihan huolella. Ja veikkaan myös, että sun kohdalla (koska vähän juoksua) sykerajat tulevat muuttumaan, kunhan saat kevyttä juoksua jonkin verran tehtyä. Veikkaan että saat uusia testin aika pian (3-6 kk).
  5. Ok, kiitos! Mun vaiva ei liittynyt limapussiin, eli siinä varmaankin ero. Ja kiitos hyvästä kuvauksesta! Just näin. Mun edelliseen jänteen repeämään tökättiin kortisonia, ja sitä perusteltiin juuri noin, niin kuin kuvailitkin. Mutta ortopedin mukaan kiinnityskohdan jutut on eri asia.
  6. Oho! Miten hän perusteli tuon? Mulla oli samanlainen vaiva, ja ortopedi sanoi kortisonista jotenkin näin: "se on vähän semmoinen once in the life time- juttu. En kortisonipiikkiä suosittele, kuin vaan siinä tapauksessa että sulla on joku kisa, joka on ihan pakko kisata. Piikin jälkeen peli on sitten vähän niin kuin pelattu". Kortisonipiikki kiinnityskohtaan kuulemma heikentää kudoksia sen verran pahasti, että riskit ovat melkoiset.
  7. Joo liittyy. Juoksutreeneissä ei ole ongelmaa, koska käytän sykevyötä melkein aina, jopa kevyillä lenkeillä. Mutta just tuo palautumisen mittaus voi olla kuralla huonon rannesykemittauksen takia. Pohja putoaa koko hommasta. Tänään kävin vesijuoksemassa, ja tein 6 x 2:30 min/30 sek kovat vedot. Sykekäyrä näyttää tuolta: https://flow.polar.com/training/analysis/3859241486 Onhan toi nyt melkoista kuraa, vai mitä mieltä olette? Mittari oli ihan helvetin tiukasti ranteessa kiinni.
  8. Stravaa käytän seurantaan. Se on hyvä ja selkeä. En pysty kovin syvällistä analyysia tekemään, mutta navigoinnin ja näyttöjen selkeys on mulle tärkeää.
  9. Niinhän se on. Kyllä mulle tuosta välittyy se että kaveri ei ollut tyytyväinen mittariin. Ja lisäkysymyksillä varmaan saisi enemmän tietoa. En usko, että millään muullakaan mittarilla rannesykemittaus olisi ollut yhtään sen parempi. Mua vaan ärsyttää suunnattomasti tämä lupaus, ja se että menin halpaan: https://www.polar.com/fi/vantage/v No, joka tapauksessa rannesykemittaus ei mulla toimi, ja ehkä se(kin) vääristää palautumisarvoja. Pikkubugeja: Taustavalo on himmeä, "treeni keskeytetty moodissa" liian vähän tietoa treenistä, fontit liian pieniä. GPS on selkeästi tarkempi kuin alussa, mutta edelleen siinä on ekan kilsan ongelma, ja näyttää selvästi liian lyhyttä matkaa ensimmäisellä kilometrillä. Ongelma ei ole iso, mutta ärsyttävä. Eihän noi edellä olevat isoja juttuja ole mikään, mutta 500 euron mittarilta odotin vähän enemmän.
  10. Joku Garminin malli. Jep, samaa mieltä Polar flowsta, se on hyvä. Duunini puolesta käytän Movescountia, Garmin Connectia, ja PolarFlowta, ja täytyy sanoa että Polar Flow hakkaa noi muut 100-0.
  11. Käyttäjäkokemus? Mäkään en ole ollut tyytyväinen, ja vaihtaisin mittarin, jos olisi ylimääräistä rahaa. Sykemittaus toimii ihan ok sykevyöllä, mutta rannemittaus ei toimi mulla alkuunkaan. Palautumisen seurantaan en ole saanut oikein mitään tolkkua, mutta siihen vaikuttaa myös se että kroppa on ollut aika sekaisin viime aikoina, ja en ole päässyt jyvälle. Lisäksi pieniä bugeja siellä täällä, joita ei ole korjattu. Seuraava päivitys joskus..
  12. Tarkoitin siis sisäsoutua Concept 2:lla. Sori siitä.
  13. Millaisessa osassa sulla soutu oli/on treeniä? Joskus kuntouttaessa jalkaasi taisit soutaa enemmänkin, mutta taidat pitää soudun osana treeniä edelleen? Mä oon soutanut jonkin verran telakkajaksoillani, ja on kyllä hyvä laji siihen. Nytkin olen toipumassa akillesleikkauksesta, ja mieli tekisi juostakin vielä, mutta lasijalat ei oikein tahdo kestää enää mitään juoksumääriä. Määrästä kun jonkin verran tykkään, niin ajatuksena jatkossa olisi siis korvata juoksua jonkin verran soudulla. Soudatko kevyttä, kovaa, vai sekä että?
  14. Vähän kaksijakoiset fiilikset tällä hetkellä. Syke, sykevälivaihtelu, ja kokonaisunen määrä näyttävät ihan oikeilta. Mutta REM-unen ja syvänunen määrät on pakko olla arvauksia, koska mittari ei voi mitata aivosähkökäyriä. Semmoisen havainnon olen kyllä tehnyt, että kun syvänunen määrä on lisääntynyt, niin olen ollut kyllä virkeämpikin aamuisin. Nukunko sitten rauhallisemmin, jonka mittari tulkitsee syväksi uneksi, en tiedä varmasti. Ei ihan höpöhöpö, mutta ei ihan sitä mitä luvattiin.
  15. Mulla on käytössä Polar Vantage V ja Oura. Kroppa on ollut sen verran sekaisin viime aikoina, etten ole oikein saanut tolkkua missä mennään numeroiden valossa. Vielä en osaa sanoa juuta ei jaata. Sen verran, että Vantage V:n kardiokuorman seuraaminen näyttäisi olevan aika kuraa, ainakaan vielä en ole päässyt kärryille. https://support.polar.com/fi/training-load-pro?utm_source=InAppLink&utm_campaign=InAppLink Tossa mielenkiintoinen juttu palautumisen seurannasta: https://www.lts.fi/media/liikunta-tiede-lehden-artikkelit/6_2018/lt_6-18_28-34_lowres.pdf
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy