Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Pasi_P

Jäsenet
  • Content Count

    1 094
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

Pasi_P last won the day on January 7 2018

Pasi_P had the most liked content!

Community Reputation

595 Excellent

2 Followers

About Pasi_P

  • Syntymäpäivä 18.05.1962

Converted

  • Coopperi
    3480
  • 10km
    36:39:10
  • Puolimaraton
    1:20:26
  • Maraton
    2:48:22

Recent Profile Visitors

2 580 profile views
  1. Pasi_P

    Yleisurheilukesä 2020

    Toimitsijalla meni paskat housuun, se siinä tapahtui.
  2. Mä olen juossut vastaavilla kynnyksillä maratonin 2:48xx, tosin maksimi ei ollut lähellekään noin hyvä. Sakkaakohan sulla kuitenkin pk vielä, eikä oikein kestä pitkää vk-vetoa? Sellainen tuli mieleen, että miksi et tekisi alkuun helppoa reipasta ja juoksisi vk-lenkit aerobisen kynnyksen lähellä molemmin puolin? Saisit niistä hyvä vasteen ja se toimisi samalla hyvänä treeninä maratontehoille sitten kun sen aika on ja kroppa ottaa vastaan.
  3. Ei kai se mikään uskon asia ole jos kuvissa näkyy muutoksia lonkkamaljassa, ja että liikkuvuuden parantaminen ei ole rakenteiden takia mahdollista. Ihmettelen osaa fyssareista, jotka voivat kertoa totuuksia näkemättä kuvia. Mulle tulee väkisin mieleen rahastus. Ja tottakai omaehtoista lihashuoltoa on tehtävä ja käytävä säännöllisesti hieronnassa, ja ainakin yrittää ylläpitää sitä paskaa liikkuvuutta. Olen itse asiassa konsultoinut yhtä fyssaria, joka sitten oli aika hyvin kartalla tästä. Olenkin menossa hänen vastaanotolleen, ja hän tekee mulle paperille jumppaohjelman, jota voi tehdä päivittäin.
  4. Mulla on ollut lonkat kestojumissa vuosia. Olen kantanut säkillä rahaa fyssareille, osteopaateille, kiropraktikoille, ja hierojille En ole laskenut kokonaissummaa, mutta tuhansia euroja kuitenkin. Ensimmäisen tapaamiskerran yhteydessä olen kuvaillut ongelmat, johon vastaus on ollut, että kyllä me sut kuntoon varmasti saadaan. Tämä ei kuitenkaan hoidu yhdellä kerralla, vaan vaatii useamman hoitokerran. Ok, otan siis 10-kortin. Yleensä käy vielä niin, että ensimmäisen hoitokerran jälkeen alkuperäisestä vaivasta ei sitten enää puhutakaan, mutta samat jumit on ja pysyy. Paras kommenti oli kun yksi sanoi, että sun pitäis vähän venytellä. Kyllästyin tähän pelleilyyn ja marssin tutulle ortopedille, joka laittoi lähetteen röntgeniin. Tuomio oli: "Molemmissa lonkissa on sen verran kulumaa, että niitä voi vatkata vaikka kuinka paljon, eikä ne tuosta paremmaksi tule. Aitakävelyä, et tule enää koskaan tekemään. Juokset niin paljon kuin huvittaa, vaihtoon nää menee ennemmin tai myöhemmin kuitenkn." Tämä ei tietenkään poista sitä etteikö lihashuolto ja voimaharjoittelu olisi tärkeää, mutta liikkuvuutta en pysty ainakaan merkittävästi parantamaan. Vähän tuli petetty olo ja usko fysioterapiaan on koetuksella.
  5. Hyvä pointti. Pitäisi oikeastaan kokeilla, ja katsoa mitä tapahtuu, jos vähentäisi määriä reilusti. Nyt vaan tuntuu siltä että tehot eivät pure, ja niistä palautuu huonosti. Jos syy onkin liiallisessa määräharjoittelussa.
  6. En kyllä osta tuota väitettä ihan suorilta. Kyllä mulle on aina kevyt määräharjoittelu toiminut ihan hyvin. Olen nyt 58 ja määräharjoittelu on se millä edelleen on vaste, ja mistä palautuu hyvin. Jalkojen keston kanssa on toki haasteita, mutta siihen toimii sitten korvaava laji (soutu) lisänä. Tehoharjoittelu on vaikeaa, ja taiteilu oikeiden määrien ja tehojen kanssa on haastavaa. Voimaharjoittelun merkitys on korostunut, ja palautumiseen pitää kiinnittää huomiota entistä enemmän. Vanha rytmitys 3:1 ei toimi enää, vaan nykyään 2:1 tuntuu hyvältä (joskus jopa 1:1).
  7. No niin, LTS julkaisi ohjeistukset. Hieno homma, pääsee purkamaan sumaa.
  8. Juu, ei tuo varmaan kotioloissa onnistu. Kokeilemisen arvoinen kuitenkin, jos joskus punttisalille menet. Vaikka tuo on voimaliike, niin pidän sitä enemmän kuitenkin huoltavana liikkeenä.
  9. En ole paras mannekiini näihin juttuihin, mutta ehkä tuosta idea selviää. Viime aikojen yksi parhaimmista huoltavista liikkeistä, jota olen tehnyt. Hellii hyvin takareiskaa. video-1591021217.mp4
  10. Vähän huonosti löytyy ilmaisia klippejä. Tässä lonkan ojennus ilman vastuskuminauhaa. Mutta tuon voi siis tehdä kuminauhan avulla. On toimiva liike. https://youtu.be/1sxkKTWlRWg Tässä muutama versio lonkan ulkokiertoon. https://www.youtube.com/watch?v=p8-clfYKPJc Tässä spordeoravilta hyvä liike lonkankoukistajille. Tuohon on monta versiota, mutta tämä on hyvä juoksunomainen liike, ja onnistuu minikumppoareilla hyvin. Itse teen versiota, jossa roikun rekkitangolla. Lähtöäasennossa kumppari on nilkkojen ympärillä. Vapaa jalka roikkuu alas, ja toinen jalka on 90 asteen kulmassa. Siitä vedät koukkujalkaa kohti rintakehää, ja painat vapaataa jalkaa alaspäin niin paljon kuin menee. Palauta koukkujalka takasin 90 asteeseen ei enempää. https://www.facebook.com/2322231504515751/videos/627881724718354/ Olen rakentanut itselleni näistä kolmen liikkeen setin, joka toimii huoltavana jumppana, tai lämmittelynä ennen varsinaista punttitreeniä. Yhden jalan 45 asteen selänojennus. En löytänyt klippiä, mutta liike on sama kuin perus 45 asteen selänojennus, mutta tehdään vaan yhdellä jalalla. Pointit: liike tehdään suoralla selällä ja lantiosaranan liikkeellä. Alaslasku hitaasti -> terävästi ylös. Ota jumppakemppi tempausotteeseen, jolloin saat aktivoitua yläselkää, ja se toimii samalla "vatupassina", (lantion pitää siis pysyä suorassa). Tärähtää takareiteen ainakin mulla jopa paremmin kuin yhden jalan mave. Yhden jalan maastaveto: https://www.youtube.com/watch?v=ZuaBqDQ6ce4 Itse teen tuota kahvakuulalla.
  11. Kaikkea olet varmaan kokeillutkin jo. Mutta miten esim yhden jalan mave? Yhden jalan 45-asteen selänojennus? Mä olen nyt viime aikoina tehnyt minikumppareilla kolmen liikkeen settiä. 1. lonkankoukistaja, 2. lonkan ulkokiertäjät, 3. takareidet. Onko tommoset liikkeet tuttuja? Varsinkin lonkankoukistajien aktivointi on herättänyt ne eloon. Tosin vielä en osaa sanoa kuinka paljon sillä liikkeellä on yhteyttä takareiden toimintaan. Mutta huoltavana tuntuu toimivan kokonaisvaltaisesti hyvin. En nyt kuvaa niitä tähän, jos ne on sulle peruskauraa.
  12. Löytyisikö sulta, tai esim LTS:ltä ohjeistuksia ja suosituksia testaukseen? Helsingissä liikuntapaikkoja avataan 1.6. rajoitetusti, ja sen puolesta voisi testauksen käynnistää.
  13. Pasi_P

    Hoka One One

    Juuh, jumppiin olen sitoutunut minäkin. Kahden akillesleikkauksen kokemuksella olen oppinut jumppaamaan, ja kolmatta leikkausta en enää halua. Voi olla että reagoin liian herkästi vaan, mutta Rinconit on ollu nyt nurkassa, ja Bostonin käytössä. Bostoneilla ei ongelmia.
  14. Pasi_P

    Hoka One One

    Onko palstalla akillesvaivaisia, jotka käyttävät Hokia? Ostin alkuviikosta Rinconit ja akilles kipeytyi välittömästi. Epäilen kipeytymisen johtuvan 5 mm dropista, joka on vaan liian matala mulle. Vai vaatiiko vaan totuttelua? Kengät oli muuten kyllä ihan hyvät jalassa. Olen juossut viime aikoina aika paljon Addun Bostoneilla, joissa on 10 mm droppi.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy